Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Shanghain autonäyttelyssä oli käytännön demo solid state akun latautumisnopeudesta ja se on ihan käsittämätön

Vierailija
26.04.2025 |

Akkujen latautumisnopeus ei tule olemaan minkäänlainen pullonkaula tulevaisuudessa vaikka olisi 30 astetta pakkasta. Se pullonkaula tukee olemaan se latausinfra ja koko sähköverkko

Nuo akut latautuu tyhjästä täyteen muutamassa minuutissa jos vain laturissa riittää tehot.

Siellä oli myös henkilöiden kuljettamiseen tarkoitettuja drooneja mutta yksi sellainen laite joka ei näyttänyt miltään droonilta vaan se näytti oikealta lentokoneelta. Ehkä joku 4-6 henkilön kuljettamiseen tarkoitettu sähköinen lentokone.

Xpeng aloittaa kohta puoliin toimitukset niille asiakkaille jotka ovat tilanneet sellaisen ison maasturin jonka mukana tulee erillinen henkilödrooni. Koko tuon paketin hinta Kiinassa muistaakseni n. 250000 USD. Jos oikein olen ymmärtänyt niin tuota droonia ihmiset voivat oikeasti itse lentää!!!!

Sitten on erikseen ne taksikäyttöön tarkoitetut droonit, joita ei tietenkään itse lennetä vaan niissä on autopilotti järjestelmä joka ohjaa niitä. Noiden laitteiden käytölle liikennöintiluvat jo on myönnetty kahdelle teknologia-alan yritykselle joista ainakin toinen eli EHang on listattu myös New Yorkin pörssiin.

Suurin haitta noissa henkilödrooneissa taitaa olla se että aika paljon niistä tulee melua ja kyydissäkin pitää kyllä olla melkein kuuloauojaimet. No eikö se ole monissa helikoptereissa sama juttu.. 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin kerran Ano Turtiaisen helsinkiläisessä ravintolassa, kun seurueellemme oli epähuomiossa annettu hänen pöytänsä. Ilmeisesti hänellä oli jonkinlainen oma vakiopöytänsä ja ravintolassa oltiin mokattu asian suhteen (luulivat että hän on tulossa tiistaina vaikka tulikin torstaina tai jotain vastaavaa).

Kuitenkin, paikan johtaja, kovin häpeällisenä (kyse oli siis vähän hienomman pään paikasta) saapui paikalle pahoitellen parhaansa mukaan ja kertoi, että haluaisi jostain syystä siirtää meidät toiseen pöytään. Tietenkin he korvaisivat ruokamme jos vain viitsisimme vaihtaa pöytää. Siskoni ja serkkuni suostuivat tietysti innoissaan heti, mutta itse päätin vähän leikkiä kusipäätä.

Kerroin, kuinka en kykene millään ymmärtämään tällaista ja kysyin miksi ihmeessä emme voisi syödä rauhassa loppuun, kun kerta saavuimme paikalla vasta vartti sitten ja saimme juuri tilattuakin.

Sitten täysin tyhjästä johtajan vierelle ilmestyy Ano Turtiainen, joka kertoo ystävällisesti, että heillä on kyllä aikaa odottaa baarin puolella kunhan saamme lopetettua ruokailumme.

Suurena Ano-fanina menin luonnollisesti itse täysin lukkoon ja pahoittelin vuorostani, miten voimme tietysti siirtyä toiseen paikkaan, että he saavat "oman" pöytänsä".

Ano oli totta kai hyvin kiitollinen, kätteli ja kiitteli minua ja antoi käyntikorttinsakin ja pyysi soittamaan myöhemmin. Keräsin pitkään rohkeutta, mutta sain lopulta puhelimen käteen ja soitin suurelle idolilleni. Lyhyesti kerrottuna, välillemme puhkesi yhdentoista kuukauden seksisuhde täynnä raavasta miesten välistä toimintaa, jota en tule unohtamaan ikinä eläessäni. Kehomme yhtyivät kerta toisensa jälkeen yhdeksi kauniiksi kokonaisuudeksi ja Marokon kauneudesta Ranskan Rivieralle ja aina Galapagoksen rannoille snorkkelit suissamme, Ano Turtiainen ja minä toteutimme riettaimpia homoseksuaalisia mielihalujamme kuudella seitsemästä maanosasta.

Vierailija
2/8 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solid state vielä aivan liian kallis, mutta kun se siitä halpenee, niin kaikki nykyiset muuttuvat vanhentuneiksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Kiinasta pitänyt tulla pelkkää krääsää? Eihän niiden siellä kehitysmaassa mitään pitänyt osata?

Vierailija
4/8 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Shanghain autonäyttely oli aivan käsittämätön paikka jo sinänsä. Joku 16x Helsingin Messukeskus. Varmaan monta päivää voisi kuluttaa tuollaisessa paikassa. Siellä oli esitelty myös uusimpaa akkuteknologiaa hyvinkin yksityiskohtaisella tasolla niille jotka siitä jotain ymmärtää. Lisäksi oli autonomisen ajon simulaattori josta saa aika realistisen käsityksen ihan oikeasta liikenteestä kun on autonominen ajo käytössä. 

Vierailija
5/8 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan orgasmin tästä kehityksestä.

Vierailija
6/8 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Kiinasta pitänyt tulla pelkkää krääsää? Eihän niiden siellä kehitysmaassa mitään pitänyt osata?

Tarpeeksi kauan, kun miljardi ihmistä kopioi kaiken länsimaista, niin alkaa sielläkin jotain syntyä.

Vierailija
7/8 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköiset lentokoneet mahdollistuu kunnolla kun akkujen energiatiheys on yli 500 Wh/kg ja noilla solid state akuilla se on täysin realistinen saavutus jo 5 vuoden kuluessa. Toki isompaan lentokoneeseen se akusto olisi aika kallis sitten. Itse lentäminen voi olla halvempaa kuin perinteisillä lentokoneilla. Mutta laajemmassa käytössä lentokentillä pitäisi olla infra jossa akustot voidaan vaihtaa nopeasti aina uuteen koska vaikka lataus onkin nopea nikn ei niitä ole aikaa ruveta latailemaan jos koneet lentää monta kertaa päivässä. Mutta ei sinänsä mitenkään mahdotonta.

Voi olla että aluksi tulee myös hybridejä jolloin koneissa on sekä akustot että polttomoottorit. 

Vierailija
8/8 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköiset lentokoneet mahdollistuu kunnolla kun akkujen energiatiheys on yli 500 Wh/kg ja noilla solid state akuilla se on täysin realistinen saavutus jo 5 vuoden kuluessa. Toki isompaan lentokoneeseen se akusto olisi aika kallis sitten. Itse lentäminen voi olla halvempaa kuin perinteisillä lentokoneilla. Mutta laajemmassa käytössä lentokentillä pitäisi olla infra jossa akustot voidaan vaihtaa nopeasti aina uuteen koska vaikka lataus onkin nopea nikn ei niitä ole aikaa ruveta latailemaan jos koneet lentää monta kertaa päivässä. Mutta ei sinänsä mitenkään mahdotonta.

Voi olla että aluksi tulee myös hybridejä jolloin koneissa on sekä akustot että polttomoottorit. 

Toivottavasti tulee hybridejä. Olisi ihan mukava päästä 10 km korkeudesta turvallisesti alas, jos akkujärjestelmä sekoilee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä