En ymmärrä, miksi omakotitaloa kutsutaan työleiriksi
Rakensimme omakotitalon 2 vuotta sitten. Ekana vuonna oli toki pihan laittamista, seuraavasta lähtien on robottileikkuri leikannut nurmikon. Talvella pari kertaa piti vähän lykätä lunta, ei iso juttu ollenkaan. Ei tätä asumismukavuutta vaihtaisi pois tuollaisen pikkujutun takia. Oma rauha on parasta ja lapsilla tilaa touhuta.
Kommentit (127)
Se on ainoastaan asennekysymys. Ehkä joillain ei voimat riitä tai eivät tykkää puuhata kotona, joten kutsuvat työleiriksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus siinä yleensä puhuu. Asun vanhassa omakotitalossa ja edes täällä ei ole mielestäni kauheasti laittamista, talvella on suorastaan tylsää kun ei pääse pihahommiin.
Joo, ei ole kun ei laita. Jos joskus myyt (tai yrität myydä) sen, uusi omistaja kyllä kiroaa kun kaikki on laiminlyöty vuosikaudet tai jopa -kymmenet.
Ja sä olet se ostaja joka vaatii hinnanalennusta, koska olohuoneen pitkän seinän lattialistasta on yhdestä kohtaa naula jäänyt vähän löysälle.
Ja sä olet se myyjä joka ei ole tehnyt mitään huoltoja eikä välittänyt minkään paikan tai kodintekniikan teknisestä käyttöiästä. Salaojien olemassaolosta tai kunnosta et ole koskaan kuullutkaan ja talo olisi pitänyt huoltomaalata 30 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus siinä yleensä puhuu. Asun vanhassa omakotitalossa ja edes täällä ei ole mielestäni kauheasti laittamista, talvella on suorastaan tylsää kun ei pääse pihahommiin.
Joo, ei ole kun ei laita. Jos joskus myyt (tai yrität myydä) sen, uusi omistaja kyllä kiroaa kun kaikki on laiminlyöty vuosikaudet tai jopa -kymmenet.
Ja sä olet se ostaja joka vaatii hinnanalennusta, koska olohuoneen pitkän seinän lattialistasta on yhdestä kohtaa naula jäänyt vähän löysälle.
Ja sä olet se myyjä joka ei ole tehnyt mitään huoltoja eikä välittänyt minkään paikan tai kodintekniikan teknisestä käyttöiästä. Salaojien olemassaolosta tai kunnosta et ole koskaan kuullutkaan ja talo olisi pitänyt huoltomaalata 30 vuotta sitten.
Ei, mä olen se joka maalasi talonsa viime vuonna. Muutenkin kaikki tarpeellinen tehdään. Mutta ei tämä mikään työleiri ole.
PS. Eikä talo tule myyntiin minun elinaikanani, eli tätä joudut ihailemaan vain kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua voin hirveästi lapsettaa? Aivan ihmeellistä posken soittamista. Ei sun tarvitse ostaa omakotitaloa, ei tuota kuvittelemaasi räyskää eikä mitään muutakaan. Eikö ole ihanaa kun voi valita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä negaa lumitöitä kohtaan. Sehän on työ joka taloyhtiöillä on ulkoistettu eli siitä maksetaan. Itse ajattelen joka kerta säästäväni vähintään pari kymppiä kun käyn tekemässä lumityöt koska tuon verran se vähintään maksaisi.
Lisäksi on tullut tavaksi kuunnella samalla nappikuulokkeista podcasteja, eli ihan sama kuin lähtisi vain ulkoilemaan, tunti pari menii lähes huomaamatta jos lunta on tullut paljon.
En jaksa herätä aamulla niin aikaisin, että tekisin lumityöt ennen töihin lähtöä, että pääsen autolla pihasta pois. Sen takia olen ulkoistanut lumityöt ja pääse lähtemään töihin ajoissa.
Itse ennakoin - jos sääennusteen mukaan yöllä tulee lunta ja aamulla on kiireinen lähtö, ajan auton niin lähelle tietä että sillä kyllä pääsee pihasta pois muutamalla
Meillä talo on mäen päällä, niin pääsen aina pihasta pois ilman lapion heilautusta, vaikka olisi kuinka satanut lunta. Takaisin kotiin pääsen, kun naapuri on päivän aikana käynyt auraamassa pihan traktorilla tai sitten jos ei, niin vauhdilla pääsee isonkin hangen läpi.
Tää on kyllä jännä miten tää sama vääntö pitää käydä palstalla vähintään kerran kuussa.
Laiskat kutsuvat työleiriksi. Heidän on parasta pysyä niissä neukkukuutioissaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai valmiiksi rakennetussa 2v vanhassa talossa mitään korjattavaa voikaan olla, pikku hiljaa huomaa että tuo paikka ei toimi, sitä remontoimaan, seinät kaipaavat maalia, lattia hiontaa, lämmityksessä joku vika, katto pitää maalata, rännit toki tyhjentää joka vuosi ja vuosi on etelässä ollut vähäluminen.
Kaikesta pitää huolehtia ihan itse, muissa asumismuodoissa rakenteet ja ulkoosat kuuluvat taloyhtiölle.
Se on työleiri sitten jos noudattaa jokaista sisustuslehden määräystä orjallisesti. Omaa päätä saa käyttää.
Kaikki mitä joudun itse tekemään on hanurista. Ei omakotitalolle, ei mökille. Jos joskus olen rikas ja voin maksaa ihmisen tekemn kaikki asumiseen liittyvät työt, sitten voin harkita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä joudun itse tekemään on hanurista. Ei omakotitalolle, ei mökille. Jos joskus olen rikas ja voin maksaa ihmisen tekemn kaikki asumiseen liittyvät työt, sitten voin harkita.
Niin no omakotitalo ei tietenkään ole vaihtoehto sillon, jos on sekä laiska että köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai valmiiksi rakennetussa 2v vanhassa talossa mitään korjattavaa voikaan olla, pikku hiljaa huomaa että tuo paikka ei toimi, sitä remontoimaan, seinät kaipaavat maalia, lattia hiontaa, lämmityksessä joku vika, katto pitää maalata, rännit toki tyhjentää joka vuosi ja vuosi on etelässä ollut vähäluminen.
Kaikesta pitää huolehtia ihan itse, muissa asumismuodoissa rakenteet ja ulkoosat kuuluvat taloyhtiölle.
Lattian hionnat ja sisäseinien maalaukset?
Höpsis.
Ja ne taloyhtiön rempat tulee kyllä ihan niiden osakkaiden (ja sitä myöten vuokralaisten) maksettaviksi, ei taloyhtiö ole mikään erillinen maksuautomaatti.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut omakotitaloa kutsuttavan työleiriksi, vaan kesämökkiä jossa ei ole mukavuuksia.
Mikä ihmeen työleiri sekään edes on?
Mulla on saarimökki jossa ulkohuussi ja juomavesi tuodaan kaivosta mantereen puolelta, enkä missään saa levätä paremmin kuin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattian hionnat ja sisäseinien maalaukset?
Höpsis.
Ja ne taloyhtiön rempat tulee kyllä ihan niiden osakkaiden (ja sitä myöten vuokralaisten) maksettaviksi, ei taloyhtiö ole mikään erillinen maksuautomaatti.
Mua kans ohuesti kuvittaa tämä sönkötys siitä miten vain omakotitalossa on vaivaa remonteista. Ikään kuin rivarissa ja kerrostalossa ei ikinä remontoitaisi tai ikään kuin niistä remonteista ei olisi vaivaa tai kuluja jos ne tehdään taloyhtiön kautta.
Minä nautin omakotiasumisesta siitä, että saan itse päättää koska joku huolto- tai korjaus hoidetaan. Taloyhtiössä huoltomies paukkaa sisään aina huonolla hetkellä ja pihatalkoot järjestetään juuri silloin, kun minua ei yhtään huvittaisi. Ja vaikka niitä ei tehdä minun asunnossani, niin meteli häiritsee kuitenkin.
Asun kerrostalossa, ja mun mielestä tässä asumismuodossa on pahinta juuri se, ettei ole oikein mitään puuhasteltavaa. Mitä ihmettä te muut kerrostaloasujat oikein teette niinä päivinä, kun ette halua lähteä erikseen mihinkään vaan viettää vaan aikaa kotona? Vai käyttekö kotona vaan nukkumassa ja kääntymässä? Mä istun sohvalla ja oon täällä palstalla aika paljon. Toki täällä on aina niin siistiä kuin vaan mahdollista, kulutan siihen aikaa liikaakin kun ei oikein muuta touhuttavaa. Toki harrastankin, saatan joogata, katsoa elokuvia/sarjoja, neuloa, lukea. Mutta suuri osa tekemisestä on kotipäivinä juuri tällaista istumiseen liittyvää. Käyn toki ulkona ja lenkilläkin, mutta sitten taas sieltä palattua on vuorossa pitkälti istumista ja paikallaan oloa.
Olisipa omakotitalo ja piha. Haravoisin pihan varmaan ihan pilalle, kun tykkään haravoinnista ihan liikaa. Kolaisin jokaisen lumihiutaleen, että saisin syyn nyhvätä ulkona tavallaan tekemättä juuri mitään. Mulle se on jotenkin meditatiivista. Olla vaan ja tehdä vähän jotain pientä. Istuskelua vihaan. Remontoinnit ja niihin liittyvä suunnittelu, uuden opettelu, ongelmanratkaisu ja pikkutarkka työskentely pikkuhiljaa olisi omasta mielestä pelkästään mukavaa. Puutarhan hoidosta puhumattakaan, voiko olla parempaa ajanvietettä. Raha on ainoa syy, miksi en ole vielä omakotitaloasuja.
Onko se laiskuus vai erityisen kuormittavat työt ja harrastukset, mikä saa näkemään tavalliset kotiaskareet työleirinä?
So? Mihin tällä avauksella pyritään?
Vierailija kirjoitti:
Ai. Olin juuri lomalla ja sillä aikaa yksi alan yritys laittoi minun omakotitalon pihan kevätkuntoon. Tulevat myös istuttamaan kukat ja leikkaavat nurmikon kesän aikana. Onko laitonta olla tekemättä itse?
Jos hommat pystyy ulkoistaa niin sitten ei ole. Kaksi rakennettu ja asuttu pari kymmentä vuotta, niin kokemusta on. Ei kiitos enää, nyt lomailu on ihanaa kun työleiri ei odota lomien jälkeen ja muutenkin on aikaa harrastuksille.
Sovitaanko että omakotitaloasujat ja kerrostaloasujat ovat kaksi eri Homo Sapiens -lajin alalajia? Täysin eri intressit, arvot lifestylet ja harrastukset.
En ole kuullut omakotitaloa kutsuttavan työleiriksi, vaan kesämökkiä jossa ei ole mukavuuksia.