Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä, miksi omakotitaloa kutsutaan työleiriksi

Vierailija
26.04.2025 |

Rakensimme omakotitalon 2 vuotta sitten. Ekana vuonna oli toki pihan laittamista, seuraavasta lähtien on robottileikkuri leikannut nurmikon. Talvella pari kertaa piti vähän lykätä lunta, ei iso juttu ollenkaan. Ei tätä asumismukavuutta vaihtaisi pois tuollaisen pikkujutun takia. Oma rauha on parasta ja lapsilla tilaa touhuta. 

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä negaa lumitöitä kohtaan. Sehän on työ joka taloyhtiöillä on ulkoistettu eli siitä maksetaan. Itse ajattelen joka kerta säästäväni vähintään pari kymppiä kun käyn tekemässä lumityöt koska tuon verran se vähintään maksaisi.

Lisäksi on tullut tavaksi kuunnella samalla nappikuulokkeista podcasteja, eli ihan sama kuin lähtisi vain ulkoilemaan, tunti pari menii lähes huomaamatta jos lunta on tullut paljon.

En jaksa herätä aamulla niin aikaisin, että tekisin lumityöt ennen töihin lähtöä, että pääsen autolla pihasta pois. Sen takia olen ulkoistanut lumityöt ja pääse lähtemään töihin ajoissa. 

Itse ennakoin - jos sääennusteen mukaan yöllä tulee lunta ja aamulla on kiireinen lähtö, ajan auton niin lähelle tietä että sillä kyllä pääsee pihasta pois muutamalla lapion heilautuksella. 

Vierailija
82/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt vaan aloittaja, mutta olet harvinaisen tyhmä. Ihmettelet 2-vuotiaan talosi kanssa sitä miten joillain on kymmeniä vuosia vanhojen talojensa kanssa jatkuva työleiri käynnissä. 😂😂😂 Ihan jo tämä kerrostaloasuntoni on työleiri. Melkein 10-vuotias talo ja kaikki alkaa prakaamaan. Jos olisin joutunut hoitamaan kaikki nämä viat itse, olisin todella uupunut. MUTTA SILTI omakotitalo on päivänselvä haaveeni, lapsuudenkotini on omakotitalo ja minulle on aina ollut selvää, että muutan sellaiseen itsekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan vanhassa talossa kera sähkön ja kantoveden. Vesi lämmitetään puuhellalla isoissa kattiloissa. Puulämmitys ja varalla ILP, ettei lämpötila laske talvella alle 17. Pihasauna peseytymistä varten, sinnekin kantovesi, lämpenee kiukaan säiliössä. Puukiuas tottakai. Ulkohuussi.

Ja TÄMÄKÄÄN ei todellakaan ole mikään työleiri, päinvastoin hyvin leppoisanlaiskaa elämää elellään 😊

Kuulostaa ihanalta, siis oikeasti. Haluaisin asua noin. Katselin haikeana kun hiljattain tuli lähialueelta myyntiin vanha, pieni hirsitalo, juuri sellainen söpö punainen tupa, jossa oli ulkohuussi ja pihasauna, ei kylppäriä. Olisin riemusta kirkuen muuttanut sinne, mutta mies ei suostu. 

Kyllä tämä on ihanaa! 😊 Me muutimme tähän hyvän sijainnin vu

Asuin vuoden tuollaisessa asunnossa ja oli ihan kamalaa. Ei ikinä enää. 

Niin me ihmiset ollaan erilaisia 😊 Hyvä että pääsit pois kun et viihtynyt!

Vierailija
84/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin omakotitalossa lapsuuteni.

Kaikista koviten "työleiristä" vinkui äitini. Joka ei tehnyt muuta kuin vinkui. Töissä käyminenkin oli urhoollista ja jotain mitä kukaan muu ei joudu tekemään. Koko elämä kärsimystä.

Aikuisena sitten mietin; Mitä "työleiriä" siinä hänelle oli kun isä teki kaikki remontit, pihatyöt, korjaukset, ruokaostokset ja ruoan, autojen ja polkupyörien laiton, puutarhan. Me lapset alakouluikäisestä alkaen pyykättiin, tiskattiin, imuroitiin. Kaikki ns. "äidin hommat" me lapset tehtiin. Äiti tuli töistä ja jos joku lasku piti maksaa niin narina kesti tunnin. Kaikki pienimmätkin hommat aijai voivoi.

Erosi isästä ja muutti pois. Väitti että "yksin" oli joutunut kaiken tekemään ja siksi "lähti". Seuraavassa vaiheessa väitti että rakasti pihan laittoa ja kotitöitä, mutta isä ei "päästä" häntä enää sinne, on "potkinut hänet pois" eikä "anna" hänen tehdä enää kotitöitä joita hän rakasti niin tehdä.

Kaikki oli vaikeaa ja raskasta. Hänen kaikki energia meni siihen. Aikuisena olen tajunnut että oikeastaan mikään ei ole niin käsittämättömän vaikeaa kuin aina käsitin.

Nyt minun "ei kannata" hankkia omakotitaloa koska "siinä on niin hirveä työ" noh enköhän minä siitä selviä kun "työleirillä kasvoin".

Aika monet asiat on aika helppoja ja hommia tulee sitten kun tulee. Mutta jos ajattelee kaikkia hankaluuksia ylitsepääsemättöminä esteinä jotka kaikki pitää ratkoa kerralla, puhelinliittymäkin on vararikko ja stressi ja hätä ja ongelma. KUN SITTEN TULEE LASKU JA HETI PERÄÄN TOINEN JA SIT NIITÄ PITÄÄ MAKSAA AINA VAAN JOKU 300€ VUODESSA MIETI HURVEE HOMMA!!

Kyllä meidän isälläkin oli aikaa maata sohvalla aika älyttömän paljon vaikka otti vastuun varmaan 70% asioista

Vierailija
85/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä negaa lumitöitä kohtaan. Sehän on työ joka taloyhtiöillä on ulkoistettu eli siitä maksetaan. Itse ajattelen joka kerta säästäväni vähintään pari kymppiä kun käyn tekemässä lumityöt koska tuon verran se vähintään maksaisi.

Lisäksi on tullut tavaksi kuunnella samalla nappikuulokkeista podcasteja, eli ihan sama kuin lähtisi vain ulkoilemaan, tunti pari menii lähes huomaamatta jos lunta on tullut paljon.

En jaksa herätä aamulla niin aikaisin, että tekisin lumityöt ennen töihin lähtöä, että pääsen autolla pihasta pois. Sen takia olen ulkoistanut lumityöt ja pääse lähtemään töihin ajoissa. 

Itse ennakoin - jos sääennusteen mukaan yöllä tulee lunta ja aamulla on kiireinen lähtö, ajan auton niin lähelle tietä että sillä kyllä pääsee pihasta pois muutamalla

Sitten työpäivän päätteeksi onkin mukava ryhtyä kolaamaan, jotta pääsee kotiin.

Vierailija
86/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan vanhassa talossa kera sähkön ja kantoveden. Vesi lämmitetään puuhellalla isoissa kattiloissa. Puulämmitys ja varalla ILP, ettei lämpötila laske talvella alle 17. Pihasauna peseytymistä varten, sinnekin kantovesi, lämpenee kiukaan säiliössä. Puukiuas tottakai. Ulkohuussi.

Ja TÄMÄKÄÄN ei todellakaan ole mikään työleiri, päinvastoin hyvin leppoisanlaiskaa elämää elellään 😊

Kuulostaa ihanalta, siis oikeasti. Haluaisin asua noin. Katselin haikeana kun hiljattain tuli lähialueelta myyntiin vanha, pieni hirsitalo, juuri sellainen söpö punainen tupa, jossa oli ulkohuussi ja pihasauna, ei kylppäriä. Olisin riemusta kirkuen muuttanut sinne, mutta mies ei suostu. 

Itselleni tulisi kyllä jo ero mieleen, jos toinen ehdottomasti haluaisi muuttaa mökkiin, jossa ei olisi edes juoksevaa vettä.

Vierailija
87/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 150m2 talon maalausporukka maalasi reilussa kahdessa päivässä, kahteen kertaan. Tekijöitä voi katsos olla enemmän kuin yksi.

Sen on varmaan näköinenkin.

Vierailija
88/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ssinäkin ajattelet vain rahaa. Jos mielelläsi tekisit lumitöitä, vaikka se olisi ilmaista, on kyseessä eri asia. Nyt en usko, että siitä on kyse, koska korostat summaat, jonka säästät, etkä sitä, miten paljon tykkäät lapioida ja kolata. 

Itseasiassa pidän lumitöistä myös ihan liikuntamuotona ja siinä näkee ns. työnsä jäljen samantien. Lisäksi se on hyvää vastapainoa ruudun tuijotukselle ja kuten totesin, podcastit korvissa niin samalla saa sivistettyä itseään. Täydellistä win-win-win tekemistä kaikin puolin.

Vierailija
89/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on tyytyväinen siihen, että pihalla on vain nurmikko, niin mikäs siinä. Useimmat kuitenkin haluavat edes jotain kukkia, puita tai pensaita. Ne vaativat hoitoa. Talo itse tarvitsee myös perushoitoa, rännienpuhdistusta, nuohoojan, ikkunanpesua, saunanpesua jne. Toki niistä voi maksaa ulkopuoliselle. Ja jossain vaiheessa seinät täytyy maalata uudelleen sisältä ja ulkoa. Edelleen jos on rahaa maksaa niin eihän se silloin mikään työleiri ole.

Useimmilla vaan joko ei ole rahaa tai halua maksaa.

Ei, ei meidän kukat, puut ja pensaat mitään hoitoa vaadi. En edes haravoi, vaan vedän lehdet ruohonleikkurilla silpuksi

Luin ensin, että vedät kukat, puut ja pensaat ruohonleikkurilla silpuksi, niin eivät mitään hoitoa vaadi.

Vierailija
90/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ennakoin - jos sääennusteen mukaan yöllä tulee lunta ja aamulla on kiireinen lähtö, ajan auton niin lähelle tietä e

Sitten työpäivän päätteeksi onkin mukava ryhtyä kolaamaan, jotta pääsee kotiin.

No voihan sen auton jättää samaan paikkaan kotiin tullessa. Tai voi maksaa naapurille että piha on aurattu kotiin tullessa. Tai voi vaan tehdä ne lumityöt itse, eikä tee siitä mltään heIvetin ongelmaa 😄 Ei sitä lunta joka päivä tule.

Vierailija
91/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni tulisi kyllä jo ero mieleen, jos toinen ehdottomasti haluaisi muuttaa mökkiin, jossa ei olisi edes juoksevaa

Hyvähän se ero olisikin, niin et ole jarruna toisen suunnitelmille.

Vierailija
92/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kirjoitetaan seinien ja katon maalaamisesta. Meidän talossa on tiiliverhous, niin seiniä ei tarvitse maalata. Katto on kerran vaihdettu ja on nykyään ns. aaltoprofiililla oleva peltikatto, johon on laitettu väri jo tehtaalla, joten kattoakaan ei tarvitse maalailla erikseen. Edelleen näin 24 vuoden jälkeen katto näyttää aivan uudelta. 

Kukkia meillä on lähinnä amppeleissa. Näihin ei peurat ja rusakot ylety.

Robottileikkuri leikkaa nurmikon. Käytetään leikkuria päivisin, niin ei uhkaa siilejä. Linnut eivät siitä perusta ja osaavat tarvittaessa varoa. Usein etenkin västäräkki kävelee leikkurin lähettyvillä (ovat kuin paita ja peppu). 

Meillä nautitaan pihalla olosta (luetaan kirjaa, nukutaan päikkäreitä, pelataan lautapelejä, syödään, oleskellaan jne.). Välillä voidaan jotain puuhastella, mutta en puhuisi työleiristä. 

Vierailija
93/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta omakotitalossa on ihan kiva asua, kun mies tekee kaikki tylsät hommat: polttopuut, takan lämmitys, nurmikonleikkuu, lumityöt. Itse sitten puuhastelen silloin tällöin jotain mukavaa ja hoidan puutarhaa oman jaksamisen mukaan. Rempat on tehty vuosien saatossa eikä täällä todellakaan tarvitse olla kokoaikaa korjaamassa tai huoltamassa jotain. Pihaankin valittu helppohoitoisia kasveja. Ja on vanha talo.

Vierailija
94/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ssinäkin ajattelet vain rahaa. Jos mielelläsi tekisit lumitöitä, vaikka se olisi ilmaista, on kyseessä eri asia. Nyt en usko, että siitä on kyse, koska korostat summaat, jonka säästät, etkä sitä, miten paljon tykkäät lapioida ja kolata. 

Ihan uskomatonta jankutusta. Miten voi muiden ihmisten elämiset ja tekemiset riipoa noin helvetisti? 

Vierailija
95/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori nyt vaan aloittaja, mutta olet harvinaisen tyhmä. Ihmettelet 2-vuotiaan talosi kanssa sitä miten joillain on kymmeniä vuosia vanhojen talojensa kanssa jatkuva työleiri käynnissä. 😂😂😂 Ihan jo tämä kerrostaloasuntoni on työleiri. Melkein 10-vuotias talo ja kaikki alkaa prakaamaan. Jos olisin joutunut hoitamaan kaikki nämä viat itse, olisin todella uupunut. MUTTA SILTI omakotitalo on päivänselvä haaveeni, lapsuudenkotini on omakotitalo ja minulle on aina ollut selvää, että muutan sellaiseen itsekin.

Jotain todella pahoja rakennusvirheitä ja mahdollisesti laittomuuksia on tehty jos 10-vuotias talo alkaa leviämään käsiin. Tosin ei yllätä, tuollaistahan rakentamisen laatu nykyään on. Turvallisinta on nykyään hankkia nimenomaan riittävän vanha talo, mieluiten 1900-luvun alkupuolelta. 

Vierailija
96/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vanha omakotitalo ja koen että mulla on liian vähän tekemistä pihalla,niin nyt odotan että tulee pensastaimet,puut ja lisää kukkia. Mä taas haluan et mun piha on enemmän työleiri,muuten vaan istuskelen sisällä. Tykkään pihahommista. Ja naapurit tykkää kun vetelen lehtipuhaltimella pihalla kokoajan.

Mielenkiinnosta, miksi siitä pihasta ei voi vain nauttia? Vaikka riippukeinu lempipuunsa alle, tai puutarhakeinu. Luet vaikka kirjaa tai selaat tablettia, mitä nyt sisällä sitten tekisitkään. 

Äidilläni oli siis tuo sama, että koko ajan olisi pitänyt olla jotain tekemässä. Kun työt loppuivat kesken, niin keksittiin uusia projekteja pihalle jne. Ja eikun tilaamaan tarvikkeita, ja koko perhe töihin. 

Se vaan, kun ei pahemmin kysellyt mitä mieltä muu perhe oli näistä loputtomista pihatyöpro

Täällä myös ikäviäkin muistoja lapsuuden ok-talosta. Vanhemmillani oli joku pakkomielle: Vuosittain lisää kasveja, poistaa vanhoja, siistiä ja laittaa pihaa uusiksi. Vuosien kerrostalo/ rivari-asumisen jälkeen pääsin vihdoin vanhaan ok-taloon, joka ei olekaan työleiri! Piha on helppohoitoinen, omenapuita, marjapensaita ja perennoja, viljelykseni kasvilavoissa, ruoho leikataan pari kertaa kesässä. Talvella pihatie täytyy joskus aurata pihatie. Tämä Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa.

Vierailija
97/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni on itselle liikaa hommaa. Nytkin pitäisi nurmikko kalkita. En tiedä onko jo liian myöhäistä.  Pitäisi soittaa tarjousta pensaiden poistosta ja kohta saa leikata heinää koko ajan.. Yhteen kertaan menee noin viisi tuntia. Omenapuiden oksat pitäisi taivuttaa ja ottaa kohta suojia pois joillain puilta. Kukkapenkissä näyttää nousevan rikkaruohot ja vielä on talven jäljiltä leikattava perennan varsia. Routa on nostanut laatat ja tänä aamuna huomasin että ulkoportaan lauta oli lahonnut. Jne jne.

Asumalla tässä maksan rauhasta, joten pois muuttaminen ei ole vaihtoehto. Jossain vaiheessa on ulkoistettava varsinkin tuo heinä leikkuu.

Eihän noista luettelemistasi asioista ole pakollisia kuin ulkoportaan korjaus

Vierailija
98/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus siinä yleensä puhuu. Asun vanhassa omakotitalossa ja edes täällä ei ole mielestäni kauheasti laittamista, talvella on suorastaan tylsää kun ei pääse pihahommiin. 

Joo, ei ole kun ei laita. Jos joskus myyt (tai yrität myydä) sen, uusi omistaja kyllä kiroaa kun kaikki on laiminlyöty vuosikaudet tai jopa -kymmenet.

Vierailija
99/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 10 vuotta vanhassa omakotitalossa, ja kyllähän tässä työtä riittää enemmän kuin tarpeeksi. En ole silti pois muuttamassa, mutta kyllähän yhtiömuotoinen asuminen oli monta kertaluokkaa vaivattomampaa.

Vierailija
100/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus siinä yleensä puhuu. Asun vanhassa omakotitalossa ja edes täällä ei ole mielestäni kauheasti laittamista, talvella on suorastaan tylsää kun ei pääse pihahommiin. 

Joo, ei ole kun ei laita. Jos joskus myyt (tai yrität myydä) sen, uusi omistaja kyllä kiroaa kun kaikki on laiminlyöty vuosikaudet tai jopa -kymmenet.

Ja sä olet se ostaja joka vaatii hinnanalennusta, koska olohuoneen pitkän seinän lattialistasta on yhdestä kohtaa naula jäänyt vähän löysälle.