En ymmärrä, miksi omakotitaloa kutsutaan työleiriksi
Rakensimme omakotitalon 2 vuotta sitten. Ekana vuonna oli toki pihan laittamista, seuraavasta lähtien on robottileikkuri leikannut nurmikon. Talvella pari kertaa piti vähän lykätä lunta, ei iso juttu ollenkaan. Ei tätä asumismukavuutta vaihtaisi pois tuollaisen pikkujutun takia. Oma rauha on parasta ja lapsilla tilaa touhuta.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä negaa lumitöitä kohtaan. Sehän on työ joka taloyhtiöillä on ulkoistettu eli siitä maksetaan. Itse ajattelen joka kerta säästäväni vähintään pari kymppiä kun käyn tekemässä lumityöt koska tuon verran se vähintään maksaisi.
Lisäksi on tullut tavaksi kuunnella samalla nappikuulokkeista podcasteja, eli ihan sama kuin lähtisi vain ulkoilemaan, tunti pari menii lähes huomaamatta jos lunta on tullut paljon.
Minä maksan mielelläni siitä, että joku tekee ne lumityöt. Säästöä se on ainoastaan siinä tilanteessa jos et anna omalle vapaa-ajallesi mitään hintaa tai arvoa ja minä annan. Minä liikun mielelläni ja monipuolisesti omasta halustani, mutta en siksi, että valitsemani asuinmuoto pakottaa minut siihen. Minä en halua omaa pihaa ja sen aiheuttamaa työtä enkä kaipaa kyllä mitään mökkileirejäkään vaan lennän mielummin kaksi kertaa vuodessa ete
Ja sä vingut tässä omakotitaloketjussa miksi?? 😂
mulle on ihan sama miten muut haluaa asua ja ymmärrän, että jotkut jopa nauttii omakotitalon töistä. itse vihasin omakotitalossa asumista ja kyllä koin sen työleirinä. se mitä näin puolisosta, oli otsalampun valo kun pimeässä töiden jälkeen kantoi polttopuuta, kolasi lunta jne jne. ei koskaan enää. uudessa kerrostaloasunnossa ei tarvitse juuri mitään tehdä, huoltomiehet käy tekemässä suurimman osan ja kyllä sen eron työmäärässä todellakin huomaa. illat voi makoilla yhdessä sohvalla sylikkäin. kai mulla on oikeus haluta sellaista elämää. en mä nyt omakotitaloasumisesta kellekään ränttää, jos joku kysyy, niin voin kertoa, ettei ole mun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä negaa lumitöitä kohtaan. Sehän on työ joka taloyhtiöillä on ulkoistettu eli siitä maksetaan. Itse ajattelen joka kerta säästäväni vähintään pari kymppiä kun käyn tekemässä lumityöt koska tuon verran se vähintään maksaisi.
Lisäksi on tullut tavaksi kuunnella samalla nappikuulokkeista podcasteja, eli ihan sama kuin lähtisi vain ulkoilemaan, tunti pari menii lähes huomaamatta jos lunta on tullut paljon.
No kun ne ihmiset haluaa maksaa sekä yhtiövastiketta, että kuntosalimaksuja 😉
Itse olen reumaatikko, enkä pysty tekemään kaikkia lumitöitä yhdellä kertaa. Siispä teen niitä esim. vartin kerrallaan, ei ole liian raskasta mutta tulee tehdyksi. Itse asiassa olen naapurustossa ainoa joka kolaa lumet. Muilla on traktorit.
Olen 100% varmuudella paremmassa kunnossa kun teen pieniä askareita okt-asujana, kuin jos homehtuisin jossai
Lisään vielä että ei tarvitsisi kun yksi viesti laittaa, niin naapuri tulisi tekemään kaikki lumityöt tästä eteenpäin. Mutta siihen ei todellakaan ole tarvetta tällä hetkellä 😊 En asu Lapissa joten metrikaupalla lunta ei ole kuin hyvin harvoina talvina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihatyötäkään ei tarvitse olla, pihasta kun tekee haluamansa.
Tämä perustelu aina naurattaa. Entäs jos sinun haluamasi piha olisikin muuta kuin betonia ja tekonurmea?
Eikö se silloin ole oma valintasi ja sinulle mieluisa juttu niin, eikä heIvetillinen työleiri?? Vai valitatko useinkin omista valinnoistasi?? 😂
Ei tietenkään. Eivät kaikki asiat, joita haluan, ole minulle mieluisia, jos joudun näkemään vaivaa niiden eteen. Voisin hyvin ottaa ok-talon, jossa vaikeahoitoinen piha, kunhan joku muu tekee työt. Eivätkä sitä paitsi kaikki ihmiset voi tehdä valintaa, esim. pyörätuolissa istuvan on todennäköisesti tehtävä kompromisseja eikä hän saa kaikkea, mitä oikeasti haluaisi asunnoltaan.
Huvittaa edelleen ihmiset, jotka haluavat asua ok-talossaan kuin kivikerrostalossa, eli kaikki luonto on heivattu pois ja tilalle laitettu laattaa ja betonia.
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu talosta. Ensimmäiset remontit tulevat oikein rakennetussa n. 20 vuoden kuluttua rakentamisesta. Toiset tykkää puuhastella, itse taas en yhtään tykkää puutarhatöistä. Ruohonleikkuu on kivaa tosin, mutta kaikki mullassa häärääminen tai pihan siustaminen ei vaan kiinnosta. Pieniä korjauksia tulee silloin tällöin uusissakin.
Robottiruohonleikkurit on julman keksintö.
No kappaskun ei omakotitalossa tarvitse pihaan laittaa niitä kukkapenkkejäkään, moni jättää laittamatta.
Vierailija kirjoitti:
mulle on ihan sama miten muut haluaa asua ja ymmärrän, että jotkut jopa nauttii omakotitalon töistä. itse vihasin omakotitalossa asumista ja kyllä koin sen työleirinä. se mitä näin puolisosta, oli otsalampun valo kun pimeässä töiden jälkeen kantoi polttopuuta, kolasi lunta jne jne. ei koskaan enää. uudessa kerrostaloasunnossa ei tarvitse juuri mitään tehdä, huoltomiehet käy tekemässä suurimman osan ja kyllä sen eron työmäärässä todellakin huomaa. illat voi makoilla yhdessä sohvalla sylikkäin. kai mulla on oikeus haluta sellaista elämää. en mä nyt omakotitaloasumisesta kellekään ränttää, jos joku kysyy, niin voin kertoa, ettei ole mun juttu.
Tottakai sulla on oikeus elää ja asua kuten haluat. Mutta ei sulla ole oikeutta väittää että okt-asuminen olisi kaikilla tuollaista kun kuvaat. Me makoillaan miehen kanssa ihan joka ilta sohvalla sylikkäin, talviaikaan mennään saunaankin jo illalla 18 aikaan, että loppuillan saa ottaa rennosti 😊
Vierailija kirjoitti:
Ssinäkin ajattelet vain rahaa. Jos mielelläsi tekisit lumitöitä, vaikka se olisi ilmaista, on kyseessä eri asia. Nyt en usko, että siitä on kyse, koska korostat summaat, jonka säästät, etkä sitä, miten paljon tykkäät lapioida ja kolata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä perustelu aina naurattaa. Entäs jos sinun haluamasi piha olisikin muuta kuin betonia ja tekonurmea?
Eikö se silloin ole oma valintasi ja sinulle mieluisa juttu niin, eikä heIvetillinen työleiri?? Vai valitatko useinkin omista valinnoistasi?? 😂
Ei tietenkään. Eivät kaikki asiat, joita haluan, ole minulle mieluisia, jos joudun näkemään vaivaa niiden eteen. Voisin hyvin ottaa ok-talon, jossa vaikeahoitoinen piha, kunhan joku muu tekee työt. Eivätkä sitä paitsi kaikki ihmiset voi tehdä valintaa, esim. pyörätuolissa istuvan on todennäköisesti tehtävä kompromisseja eikä hän saa kaikkea, mitä oikeasti haluaisi asunnoltaan.
Huvittaa edelleen ihmiset, jotka haluavat asua ok-talossaan kuin kivikerrostalossa, eli kaikki luonto on heivattu pois ja tilalle laitettu laattaa ja betonia.
Voi sinnuu raasuu laattoines ja betoneines😂 Kellään muulla ei sellaista pihaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai sulla on oikeus elää ja asua kuten haluat. Mutta ei sulla ole oikeutta väittää että okt-asuminen olisi kaikilla tuollaista kun kuvaat. Me makoillaan miehen kanssa ihan joka ilta sohvalla sylikkäin, talviaikaan
Siksikö olette niin lihavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu talosta. Ensimmäiset remontit tulevat oikein rakennetussa n. 20 vuoden kuluttua rakentamisesta. Toiset tykkää puuhastella, itse taas en yhtään tykkää puutarhatöistä. Ruohonleikkuu on kivaa tosin, mutta kaikki mullassa häärääminen tai pihan siustaminen ei vaan kiinnosta. Pieniä korjauksia tulee silloin tällöin uusissakin.
No ei meillä ole mitään remontin tarvetta vielä 25v rakentamisen jälkeenkään. Riippuu varmaankin kuinka iso sakki on on ollut kuluttamassa. Joillain isoilla perheillä on voinut aika noopeestikkin tulla remppa tarvetta ja kosteusvaurioita.
Mitä!? Oikeasti teillä on mm. kylppäri remppaamatta? Se olisi pitänyt rempata jo vuosia sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Eivät kaikki asiat, joita haluan, ole minulle mieluisia, jos joudun näkemään vaivaa niiden eteen. Voisin hyvin ottaa ok-talon, jossa vaikeahoitoinen piha, kunhan joku muu tekee työt. Eivätkä sitä paitsi kaikki ihmiset voi tehdä valintaa, esim. pyörätuolissa istuvan on todennäköisesti tehtävä kompromisseja eikä hän saa kaikkea, mitä oikeasti haluais
oi sinnuu raasuu laattoines ja betoneines😂 Kellään muulla ei sellaista pihaa ole.
Kyllä vaan on, kun lukee palstan ketjuja. Moni on selittänyt kuinka heidän ok-talonsa ympärillä on pelkkää laattaa ihan vaan siksi, ettei tarvitse mitään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan vanhassa talossa kera sähkön ja kantoveden. Vesi lämmitetään puuhellalla isoissa kattiloissa. Puulämmitys ja varalla ILP, ettei lämpötila laske talvella alle 17. Pihasauna peseytymistä varten, sinnekin kantovesi, lämpenee kiukaan säiliössä. Puukiuas tottakai. Ulkohuussi.
Ja TÄMÄKÄÄN ei todellakaan ole mikään työleiri, päinvastoin hyvin leppoisanlaiskaa elämää elellään 😊
Kuulostaa ihanalta, siis oikeasti. Haluaisin asua noin. Katselin haikeana kun hiljattain tuli lähialueelta myyntiin vanha, pieni hirsitalo, juuri sellainen söpö punainen tupa, jossa oli ulkohuussi ja pihasauna, ei kylppäriä. Olisin riemusta kirkuen muuttanut sinne, mutta mies ei suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai sulla on oikeus elää ja asua kuten haluat. Mutta ei sulla ole oikeutta väittää että okt-asuminen olisi kaikilla tuollaista kun kuvaat. Me makoillaan miehen kan
Siksikö olette niin lihavia?
Ihan samanlaisia kuin te kerrostalossa sohvalla makaajat. Paitsi parempikuntoisia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robottiruohonleikkurit silpovat siilejä ja muita pikkueläimiä.
Siilejä ei joka paikassa ole.
Ehkä ei, mutta ainakin pk-seudulla paikoitellen vanhoilla pientaloalueilla on paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei meillä ole mitään remontin tarvetta vielä 25v rakentamisen jälkeenkään. Riippuu varmaankin kuinka iso sakki on on ollut kuluttamassa. Joillain isoilla perheillä on voinut aika noopeestikkin tulla remppa tarvetta ja kosteusvaurioita.
Mitä!? Oikeasti teillä on mm. kylppäri remppaamatta? Se olisi pitänyt rempata jo vuosia sitten
Ei 25 vuotta ole vielä sellainen aika että kannattaisi ihan pelkästä remppaamisen ilosta remontoida. Hyvin on remonttimyyjien propaganda näköjään uponnut. Putkien elinkaari on sen 50 vuotta ja remontti tehdään tyypillisesti siinä samalla kuin putketkin.
Omasta mielestäni on itselle liikaa hommaa. Nytkin pitäisi nurmikko kalkita. En tiedä onko jo liian myöhäistä. Pitäisi soittaa tarjousta pensaiden poistosta ja kohta saa leikata heinää koko ajan.. Yhteen kertaan menee noin viisi tuntia. Omenapuiden oksat pitäisi taivuttaa ja ottaa kohta suojia pois joillain puilta. Kukkapenkissä näyttää nousevan rikkaruohot ja vielä on talven jäljiltä leikattava perennan varsia. Routa on nostanut laatat ja tänä aamuna huomasin että ulkoportaan lauta oli lahonnut. Jne jne.
Asumalla tässä maksan rauhasta, joten pois muuttaminen ei ole vaihtoehto. Jossain vaiheessa on ulkoistettava varsinkin tuo heinä leikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan vanhassa talossa kera sähkön ja kantoveden. Vesi lämmitetään puuhellalla isoissa kattiloissa. Puulämmitys ja varalla ILP, ettei lämpötila laske talvella alle 17. Pihasauna peseytymistä varten, sinnekin kantovesi, lämpenee kiukaan säiliössä. Puukiuas tottakai. Ulkohuussi.
Ja TÄMÄKÄÄN ei todellakaan ole mikään työleiri, päinvastoin hyvin leppoisanlaiskaa elämää elellään 😊
Kuulostaa ihanalta, siis oikeasti. Haluaisin asua noin. Katselin haikeana kun hiljattain tuli lähialueelta myyntiin vanha, pieni hirsitalo, juuri sellainen söpö punainen tupa, jossa oli ulkohuussi ja pihasauna, ei kylppäriä. Olisin riemusta kirkuen muuttanut sinne, mutta mies ei suostu.
Kyllä tämä on ihanaa! 😊 Me muutimme tähän hyvän sijainnin vuoksi, ja alkuun ajatuksena oli tehdä wc ja suihku. Sitten todettiin sen olevan täysin tarpeetonta, tämä on oikein hyvä näin!
Vierailija kirjoitti:
En jaksa herätä aamulla niin aikaisin, että tekisin lumityöt ennen töihin lähtöä, että pääsen autolla pihasta pois. Sen takia olen ulkoistanut lumityöt ja pääse lähtemään töihin ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on ihanaa! 😊 Me muutimme tähän hyvän sijainnin vuoksi, ja alkuun ajatuksena oli tehdä wc ja suihku.
Asuin vuoden tuollaisessa asunnossa ja oli ihan kamalaa. Ei ikinä enää.
No kun ne ihmiset haluaa maksaa sekä yhtiövastiketta, että kuntosalimaksuja 😉
Itse olen reumaatikko, enkä pysty tekemään kaikkia lumitöitä yhdellä kertaa. Siispä teen niitä esim. vartin kerrallaan, ei ole liian raskasta mutta tulee tehdyksi. Itse asiassa olen naapurustossa ainoa joka kolaa lumet. Muilla on traktorit.
Olen 100% varmuudella paremmassa kunnossa kun teen pieniä askareita okt-asujana, kuin jos homehtuisin jossain kerrostalossa.