Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä, miksi omakotitaloa kutsutaan työleiriksi

Vierailija
26.04.2025 |

Rakensimme omakotitalon 2 vuotta sitten. Ekana vuonna oli toki pihan laittamista, seuraavasta lähtien on robottileikkuri leikannut nurmikon. Talvella pari kertaa piti vähän lykätä lunta, ei iso juttu ollenkaan. Ei tätä asumismukavuutta vaihtaisi pois tuollaisen pikkujutun takia. Oma rauha on parasta ja lapsilla tilaa touhuta. 

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihatyötäkään ei tarvitse olla, pihasta kun tekee haluamansa.

Tämä perustelu aina naurattaa. Entäs jos sinun haluamasi piha olisikin muuta kuin betonia ja tekonurmea?

Meillä ei ole yhtään betonia eikä tekonurmea. Kuten sanoin, nurmikkoa on ja se leikataan kesällä noin 3 viikon välein. Kaikki muu pärjää aivan itsekseen, kukat ja puut ja pensaat.

Tämä.

Meillä on leikattavaa nurmea n 100m2. Muuten koko piha kukkapenkkejä, pensaita, hedelmätarhaa, kasvihuonetta ja mustikkametsää. 

Tosi huoleton, nurmikon ajaa muutaman kerran kesässä 10 minuutissa.

Kukat kasvaa niin tiuhasti että riittää kun keväällä ja kerran kesällä kitkee. Trimmerillä puidrn ja pensaitten aluset

Vierailija
42/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on tyytyväinen siihen, että pihalla on vain nurmikko, niin mikäs siinä. Useimmat kuitenkin haluavat edes jotain kukkia, puita tai pensaita. Ne vaativat hoitoa. Talo itse tarvitsee myös perushoitoa, rännienpuhdistusta, nuohoojan, ikkunanpesua, saunanpesua jne. Toki niistä voi maksaa ulkopuoliselle. Ja jossain vaiheessa seinät täytyy maalata uudelleen sisältä ja ulkoa. Edelleen jos on rahaa maksaa niin eihän se silloin mikään työleiri ole.

Useimmilla vaan joko ei ole rahaa tai halua maksaa.

Ei, ei meidän kukat, puut ja pensaat mitään hoitoa vaadi. En edes haravoi, vaan vedän lehdet ruohonleikkurilla silpuksi.

Mainitsemistasi "kauhean vaativista töistä" aikaa menee

- rännienpuhdistukseen parin vuoden välein puolisen tuntia 

- nuohooja on ammattilainen joka tulee kerran vuodessa, ei edes aikaa tarvitse varata

- ulkoseinät maal

Asutko jossain leikkimökissä jos parissa päivässä suoriutuu ulkomaalauksesta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuppa 50+ vuotta vanhassa talossa niin aina jotain pientä remppaa tai tekemistä löytyy. Talo "elää" enemmän vanhetessaan. Vertaa sitä tilannetta kerrostalo asumiseen niin huomaat miksi omakotitalon ylläpito on työläämpi projekti.

Miksi ihmeessä pitää asua vanhassa paskassa ja sitten harmitella kun paikat on rempallaan?

Vierailija
44/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitä kateellisen, laiskan ja köyhän jollotuksia. Saman itkuvirren nämä aloittaa muiden kesämökeistä. "Voi kauheaa, miten teillä on hommaa siellä, klapisavotat ja kunnostustyöt ja kaikki, aijai, en minä kyllä tuollaista riesaa vapaa-ajalleni ottaisi..."

Vierailija
45/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä negaa lumitöitä kohtaan. Sehän on työ joka taloyhtiöillä on ulkoistettu eli siitä maksetaan. Itse ajattelen joka kerta säästäväni vähintään pari kymppiä kun käyn tekemässä lumityöt koska tuon verran se vähintään maksaisi.

Lisäksi on tullut tavaksi kuunnella samalla nappikuulokkeista podcasteja, eli ihan sama kuin lähtisi vain ulkoilemaan, tunti pari menii lähes huomaamatta jos lunta on tullut paljon.

Vierailija
46/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä on hommaa kun pitää kasvimaa kunnostaa ja perunaa kasvattaa. Rikkaruohot pitää nyppiä ja kasvimaan olen kääntänyt jo pian laitan perunaa kasvamaan. Minulla on iso tontti ja hommaa riittää, on ajettava leikkurikin. Tontin takaosassa kasvaa pitkää heinää autotallin  sivulla ja sitä pitää niittää välillä.

Vierailija
47/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on tyytyväinen siihen, että pihalla on vain nurmikko, niin mikäs siinä. Useimmat kuitenkin haluavat edes jotain kukkia, puita tai pensaita. Ne vaativat hoitoa. Talo itse tarvitsee myös perushoitoa, rännienpuhdistusta, nuohoojan, ikkunanpesua, saunanpesua jne. Toki niistä voi maksaa ulkopuoliselle. Ja jossain vaiheessa seinät täytyy maalata uudelleen sisältä ja ulkoa. Edelleen jos on rahaa maksaa niin eihän se silloin mikään työleiri ole.

Rakensin n600m2 istutuksia alle 500e. Siitäkin 100e meni multasäkkiin, 100e hiekkaan, 100e reunakivetyksiin, 100e hedelmäpuihin ja pensaisiin

100 eurolla ja muutamalla kahvipaketilla sain monta autokuomallista perennoja ja pensaita facen ryhmistä. Useita satoja kasveja. 

Vierailija
48/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei meidän kukat, puut ja pensaat mitään hoitoa vaadi. En edes haravoi, vaan vedän lehdet ruohonleikkurilla silpuksi.

- nuohooja on ammattilainen joka tulee kerran vuodessa, ei ede

Meidän 150m2 talon maalausporukka maalasi reilussa kahdessa päivässä, kahteen kertaan. Tekijöitä voi katsos olla enemmän kuin yksi.

Vierailija
49/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kettu ja pihlajanmarjat. 

Vierailija
50/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vanha omakotitalo ja koen että mulla on liian vähän tekemistä pihalla,niin nyt odotan että tulee pensastaimet,puut ja lisää kukkia. Mä taas haluan et mun piha on enemmän työleiri,muuten vaan istuskelen sisällä. Tykkään pihahommista. Ja naapurit tykkää kun vetelen lehtipuhaltimella pihalla kokoajan.

Mielenkiinnosta, miksi siitä pihasta ei voi vain nauttia? Vaikka riippukeinu lempipuunsa alle, tai puutarhakeinu. Luet vaikka kirjaa tai selaat tablettia, mitä nyt sisällä sitten tekisitkään. 

Äidilläni oli siis tuo sama, että koko ajan olisi pitänyt olla jotain tekemässä. Kun työt loppuivat kesken, niin keksittiin uusia projekteja pihalle jne. Ja eikun tilaamaan tarvikkeita, ja koko perhe töihin. 

Se vaan, kun ei pahemmin kysellyt mitä mieltä muu perhe oli näistä loputtomista pihatyöprojekteista.

Koskaan puutarhassa ei olisi sa

Jaa-a, mene ja tiedä. Itse vaan tykkään puuhastella pihalla. Tottakai osaan ottaa rennosti myös. Ja onneksi se on oma ja omat valinnat. Muutama marjapensas on, joista tulee ehkä pari litraa marjoja. Sit kun ne on kerätty,olen vaan höh,mitäs nyt. Ei ole enempää marjoja kerättävänä. 

Vierailija
51/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus siinä yleensä puhuu. Asun vanhassa omakotitalossa ja edes täällä ei ole mielestäni kauheasti laittamista, talvella on suorastaan tylsää kun ei pääse pihahommiin. 

ei noissa uusissa ole tonttia kun 2-3m talon seinästä kyllähän sen hoitaa lapsikin

Vierailija
52/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menneenä talvena tuli lunta enemmän kuin pari kertaa. Ikääntyneellä äidillä käy työmies tekemässä lumityöt, on hankittu lumilinko ja kesällä käytössä päältä ajettava ruohonleikkuri.

Omakotiasujia on moneen lähtöön, jotkut antaa pihan rämettyä ja jättää hoitamatta, toiset taas ahertaa puutarhassaan päivittäin. On jopa kilpailua naapurien kanssa kenellä paremmin hoidettu piha. On pihakiveysten uusintaa jos painuu, rikkakasvien poistoa, pensasaitojen leikkaamista ja hoitoa. Toki pihan voi suunnitella myös helppohoitoiseksi.

Jotkut hinkkaa lunta monta kertaa päivässä ja on todella tarkkarajaiset reunat, osa on huolettomia kunhan juuri ja juuri pääsee kulkemaan.

Itse en välittäisi enää asua omakotitalossa sekin on koettu. Mies tosin teki aina lumityöt ja leikkasi ruohon, minä keskityin kukkiin ja hyötykasveihin rennolla otteella.

Kyllä omakotitaloa pitää huoltaa säännöllisesti, pintoja maalat

Mitä hemmettiä, olet ostanut aika pommin ja remontoinut persiilleen jos kattorakenteitakin pitää ihan työleiriksi asti säännöllisesti uusia!

Vierailija
53/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakensin n600m2 istutuksia alle 500e. Siitäkin 100e meni multasäkkiin, 100e hiekkaan, 100e reunakivetyksiin, 100e hedelmäpuihin ja pensaisiin

100 eurolla ja muutamalla kahvipaketilla sain monta autokuomallista perennoja ja pensaita facen ryhmistä. Useita satoja kasveja. 

Minäkin sain tontin rajalle pensasaidan muistaakseni kaikki maksoi yhteensä 98e. Liki kolmisenkymmentä pensasta,mullat,suodatinkankaat ja koristekate. Pensaat alesta viherkasvimyymälästä.

Vierailija
54/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihatyötäkään ei tarvitse olla, pihasta kun tekee haluamansa.

Tämä perustelu aina naurattaa. Entäs jos sinun haluamasi piha olisikin muuta kuin betonia ja tekonurmea?

Naura huvikses. Meillä on piha lähes kokonaan kalliota, ja maanpeittokasveja ja matalia havukasveja. Pihassa ei tarvitse tehdä mitään. Terasseille laitetaan ruukkukukkia, jos ei olla mökillä koko kesää. Terasseja ei hölvätä millään aineilla, koska nek pysyvög yhtä hyvinä ilman sitä jatkuvaa hommaakin. Autokatoksesta on 5 m kaupungin hoitamalle tielle. Viime talvena pari kertaa tarvitsi kolata. Nelivedolla ajetaan vähäiset lumet litteäksi. Ei ole niin liukastakaan kuin kolatulla pihalla.

Betonia ja tekonurmea ei kai kukaan halua.

Vierailija
55/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä negaa lumitöitä kohtaan. Sehän on työ joka taloyhtiöillä on ulkoistettu eli siitä maksetaan. Itse ajattelen joka kerta säästäväni vähintään pari kymppiä kun käyn tekemässä lumityöt koska tuon verran se vähintään maksaisi.

Lisäksi on tullut tavaksi kuunnella samalla nappikuulokkeista podcasteja, eli ihan sama kuin lähtisi vain ulkoilemaan, tunti pari menii lähes huomaamatta jos lunta on tullut paljon.

Minä maksan mielelläni siitä, että joku tekee ne lumityöt. Säästöä se on ainoastaan siinä tilanteessa jos et anna omalle vapaa-ajallesi mitään hintaa tai arvoa ja minä annan. Minä liikun mielelläni ja monipuolisesti omasta halustani, mutta en siksi, että valitsemani asuinmuoto pakottaa minut siihen. Minä en halua omaa pihaa ja sen aiheuttamaa työtä enkä kaipaa kyllä mitään mökkileirejäkään vaan lennän mielummin kaksi kertaa vuodessa etelään ja teen lomilla jotain muuta kuin korjauskunnostan asuntoani. Jos kerrostaloa on tarpeen kunnostaa, maalaan itse ym pikkujutut ja maksan muista duuneista asiantuntijoille taksan mukaan ja käytän vapaa-aikani johonkin muuhun.

Vierailija
56/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työleiriksi kutsutaan kesämökkiä jonne pahaa-aavistamattomat kaverit kutsutaan muka kylään mutta heidät laitetaankin töihin. Ei kukaan odota vieraiden remontoivan omakotitaloa tai kerrostaloasuntoa tai hoitamaan toisen puutarhaa. Kesämökkityöt tehköön se joka mökin omistaa. 

Vierailija
57/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työleiristä puhuvat eivät ymmärrä, että okt:n työt ovat asumismuotoon kuuluva elämäntapa eikä suoranaisesti työtä. Samasta syystä mökkiäkin kutsutaan työleiriksi.

Tämä. Mun mielestä kaukomaille matkustelu on työleiri, kuten myös salilla käyminen sekä lenkkeily, puhumattakaan koiran pidosta. Osan mielestä nuo eivät ole työleirejä vaan ihania rakkaita harrastuksia. Sama ok talon kanssa, tai mökin. 

Vierailija
58/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmitättekö taloa ja saunaa puilla, vai pöhiseekö pattereissa kaukolämpö / maalämpö ja kiukaassa sähkö? Polttopuiden teko omasta metsästä on hyvinkin työleiri, kun joka vuosi pitää kaataa ja pilkkoa useampi motti klapeja, latoa ne kuivumaan, ja kantaa niitä vielä päivittäin sisälle. Uunin lämmitys on myös useamman tunnin projekti, jonka aikana jonkun pitää aina olla kotona.

Niin katsos kun me ihmiset olemme sillä lailla erilaisia että joillekin ne talviset puun kaadot, klapien tekemiset ja uunin lämmittämiset on sellaista ihan kivaa puuhastelua sen sijaan että vaan istuu siellä kerrostaloluukun sohvalla napanöyhtäänsä kaivellen. 

Vierailija
59/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- nuohooja on ammattilainen joka tulee kerran vuodessa, ei ede

Asutko jossain leikkimökissä jos parissa päivässä suoriutuu ulkomaalauksesta? 

Punamultamaalia riittää yksi kerros. Kaksi ihmistä maalasi yhdessä viikonlopussa. 1,5 krs pieni okt. Juuri viime vuonna maalattiin.

Vierailija
60/127 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei jankuttajat enää muuta keksi, lasketaan omakotitalon töiksi ikkunoiden ja saunan pesut, vessojen siivous, tapetointi ja maalaus, imurointi, keittiön tai kylppärin uusiminen, lattiamateriaalin vaihto,... 

Eli aivan samoja asioita kuin ihan kaikissa muissakin asumismuodoissa tulee tehtäväksi 😄