Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näköhäiriö mahdollinen TIA kohtaus vai lasiaisen irtauma

Vierailija
26.04.2025 |

Minulla toissapäivänä oli näköhäiriö, katsoin puhelinta pimeässä pitkään samassa asennossa, siirryin valoisaan paikkaan istumaan ja ehdin olla siinä muutama minuutti kun toisesta silmästä meni näkö näin vain pikseliä aaltojen laine, en yhtään mitään edessäni, ja räpäytyksellä meni ohi, kesti siis vain muutama sekunti. Sen jälkeen väsynyt olo. Oma päivystyksessä ei aikoja joten ajomatka, yhteispäivystyksessä sitä EI pidetty TIA kohtauksena koska näköhäiriö oli niin lyhyt ja samaan aikaan on ollut ongelmia lasiaisen irtautumisen oireiden takia eikä muita oireita ollut. Lääkäri konsultoi neurologia joka ei kokenut että pitäisi tutkia, mutta ei myöskään osannut kumpikaan sanoa mistä näköhäiriö johtui. 

En muistanut sanoa kahdesta oikosulusta missä olin väärässä päivässä ja odottaessani aikaa hetken ajan olin että ulkona pimeätä ajaa kotiin, koska en jotenkin ajatellut että kevät.

Joten onko paikalla ketään jolla samantapaista tai jotain. Kotona huolta lisäsi kaksi artikkelia jossa molemmilla TIA kohtaus alkanut silmästä ja otettu tutkimukseen ja se on ollut TIA kohtaus mutta minun kohdalla se sivuutettiin. 

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sitten jälkikäteen lähete niihin tutkimuksiin missä sen saa vielä poissuljettua? Toisaalta miten verkkokalvon irtauma oireilee jos silmissä kuitenkin on jotain vikaa? 

Vierailija
42/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut vähän vastaava, tosin aaltoileva näköhäiriö tuli molempiin silmiin ja kesti n. 15 min. Sen jälkeen tuli ihan pieni jomottava päänsärky ja väsymys. Seuraavina päivinä oli aivosumuinen ja pökkelö olo.

Ohjasivat päivystykseen tuon näköhäiriön jälkeen, katsoivat neurologisen statuksen ja totesivat migreeniksi. Vastaava ei ole toistunut näköhäiriön kanssa, mutta päänsärkyä, johon liittyy pientä pahoinvointia, on silloin tällöin. Suvussa migreeniä.

Itsekin luulin aluksi migreeni, mutta kun se tulee molempiin silmiin ja minulla vain toinen silmä. Äidillä kyllä on migreeni, mutta minulla ei ole diagnosoitu, se näköhäiriö oli ensimmäinen kerta elämässäni kun näkö hävisi. En ymmärtänyt kysyä lääkäreiltä enemmän vastauksia. Eilen odottaessa aikaa ja tänään vasemman korvan yläpuolella kivistys tunne, ja tätäkin on ollut molempien kor

Migreeniaura voi tulla myös vain toiseen silmään. Älä huolehdi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasiaisen irtauma ei oireile noin. Se ei mene ohi. Itsellä irtautumisen myötä repesi verkkokalvo.

Samaa mieltä, paitsi että meni kyllä ohi. Ensimmäinen oire oli valonvälähdykset kun kävin yöllä vessassa. Niitä oli muutamana päivänä/yönä ja menivät tosiaan ohi. Kävin kyllä lääkärissä varmistamassa ettei ole tuota verkkokalvon repeämää syntymässä. Vaikka menikin ohi niin jotain puolisen vuotta oli näkökentässä joitakin hitusia mutta hävisivät itsekseen.

Vierailija
44/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin silmälääkärissä olen käynyt ja ei vielä silloin havaittu mitään, ohje vain tarkkailla. Tummia pisteitä ja karvoja on ollut minulla näkökentässä viime vuoden lopulta asti, myöhemmin valon välähdykset ja väreily, sen jälkeen viikkoja poissa kunnes palasivat uudelleen, siitä seuraavalla viikolla sitten näytti, että salamointi väheni kunnes tulikin se näköhäiriö pikseli silmään etten nähnyt mitään. 

Vierailija
45/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmät rasittuneet tai kivuton migreeni. Joka tapauksessa mars silmälääkärille. Katso myös amslerin karttaa (löytyy netistä) 

Migreeniä veikkaan myös. Aurakohtausta. Aurallisessa migreenissä näköhäiriöt tyypillisiä.

Vierailija
46/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut lasiaisen irtauma ja verkkokalvon repeymä. Ei oireillut tuolla tavoin. 

Vierailija
47/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasiaisen irtauma todettu itsellä. Iso full HD mustaa/läpinäkyvää huttua liikkuu katseen mukana jatkuvasti, kohta jo 5kk kestänyt. Aluksi vtutti aivan hirveästi. Nyt onneksi suttu on pienentynyt ja en näe sitä enää teräväpiirtona.

Toisessa silmässä 4kk kestänyt  valon välähdyksiä, varmaan tullut siihenkin lasiaisen irtauma. 

Vierailija
48/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TIA-kohtaus on niin lievä aivoinfarkti, ettei siitä jää jälkiä joita voi todentaa aivokuvista. Se on kuitenkin aivoinfarkti, eikä mikään hehhehheejuttu.

Älä puhu potaskaa. Tia kohtauksesta jää jäljet jotka voidaan jälkikäteen todentaa.

Vierailija
49/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin oli tia. Lääkärit eivät sivuuta tia epäilyä heppoisin perustein. 

noi mainisemasi oikosulut ovat ihan normia kenellä tahansa. Ja tuo näköhäiriö siitä että siirryit pimeästä valoisaan

Vierailija
50/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tia-kohtaus, sokeuduin 10 minuutiksi. Menin päivystykseen, mutta,eivät suostuneet tutkimaan millään tavoin, vaan kuittasivat, että mulla on vain migreeniä. Jälkikäteen ihan muussa rutiinitutkimuksessa huomattiin yksityisellä, että hemoglobiinini olikin 195 ja että on aivan hirveä riski saada infarkteja. Hoitovirheitä sattuu näköjään vakavissakin tapauksissa, minulta meni luottamus terveydenhuoltoon.

T. Hki

Vierailija
51/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako sitten jälkikäteen lähete niihin tutkimuksiin missä sen saa vielä poissuljettua? Toisaalta miten verkkokalvon irtauma oireilee jos silmissä kuitenkin on jotain vikaa? 

Minulla on lasiainen irronnut ja silmälääkäri sanoi, että heti lääkäriin, jos tulee lumisadetta tai näkökentästä häviää puolet niin, että musta verho laskeutuu puoleenväliin. Oletan näiden oireiden liittyvän verkkokalvo-ongelmiin, koska se on lasiaisen irtoamisen riski.

Vierailija
52/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tia-kohtaus, sokeuduin 10 minuutiksi. Menin päivystykseen, mutta,eivät suostuneet tutkimaan millään tavoin, vaan kuittasivat, että mulla on vain migreeniä. Jälkikäteen ihan muussa rutiinitutkimuksessa huomattiin yksityisellä, että hemoglobiinini olikin 195 ja että on aivan hirveä riski saada infarkteja. Hoitovirheitä sattuu näköjään vakavissakin tapauksissa, minulta meni luottamus terveydenhuoltoon.

T. Hki

Hirveä riski saada infarkti ei kerro oliko kohtaus tia. Selvititkö sen menemällä kuvauksiin? Tia voudaan jälkikäteen todentaa päänluvauksella.

Vierailija
53/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo minulla myös särytön migreeni eli pikselöityvä ja välkkyvä kuva molemmissa silmissä. Ikinä ei ole ollut silti päänsärkyä. Ihan vaaraton juttu ja sen on laukaissut ehkä se kännykän katselu. Itselleni pitkäkestoinen kirkas valo aiheuttaa esim. Huonosti sijoitettu lukulamppu pitkän aikaa näkökentässä, stressin laukeaminen yms.

Vierailija
54/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä aiheutti samanlaisia oireita eli näkökentään tuli ikään kuin kimaltavaa pikseliä ja se kesti ihan sekuntteja kun silmä adaptoitui ja näkö normalisoitui. Eli pieni repeämä verkkokalvolla johon silmä sopeutuu ällistyttävän nopeasti. Olin kohtauksen jälkeen lievässä shokissa koska oli se aika outo tapaus. Uupumisen voi myös aiheuttaa henkinen ahdistus tai lievä shokki.

Tia kohtaus aiheutti sukulaiselleni käsivarsien puutumisen ja leuan kireyden ja väsymys oli valtava ei jaksanut edes puhua ja henki ei kulkenut. Kohtaus luokiteltiin "lievänä".

Vierailija
55/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo minulla myös särytön migreeni eli pikselöityvä ja välkkyvä kuva molemmissa silmissä. Ikinä ei ole ollut silti päänsärkyä. Ihan vaaraton juttu ja sen on laukaissut ehkä se kännykän katselu. Itselleni pitkäkestoinen kirkas valo aiheuttaa esim. Huonosti sijoitettu lukulamppu pitkän aikaa näkökentässä, stressin laukeaminen yms.

Aloittajalla kuitenkin lukee "toisessa silmässä" ei molemmissa. 

Vierailija
56/56 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä aiheutti samanlaisia oireita eli näkökentään tuli ikään kuin kimaltavaa pikseliä ja se kesti ihan sekuntteja kun silmä adaptoitui ja näkö normalisoitui. Eli pieni repeämä verkkokalvolla johon silmä sopeutuu ällistyttävän nopeasti. Olin kohtauksen jälkeen lievässä shokissa koska oli se aika outo tapaus. Uupumisen voi myös aiheuttaa henkinen ahdistus tai lievä shokki.

Tia kohtaus aiheutti sukulaiselleni käsivarsien puutumisen ja leuan kireyden ja väsymys oli valtava ei jaksanut edes puhua ja henki ei kulkenut. Kohtaus luokiteltiin "lievänä".

Tätä mietin itsekin tapahtuiko silmälle jotakin. Olen yli viikon ajan tehnyt tehtävää puhelimella ja ollut innostusta, turhautumista, stressiä ja unirytmi mitä sattuu. Tuona myöhään illalla olin jämähtänyt samaan asentoon, kunnes liikuin valon eteen parempaan paikkaan ja säikähdin kun yhtäkkiä en nähnyt enää lattiaa, lampun kirkasta valoa, puhelinta kuin vain toisella silmällä, näkökenttä oli kirjaimellisesti kuin pikseliä / sokea. 

Silmälääkärille ei pääse omalla paikkakunnalla optikkoliikkeissä kuin kuukausien jonolla koska käyvät vain kerran kuussa ja omalla terveysasemalla ei ole silmälääkäriä ollenkaan, vaan toisella paikkakunnalle ja sekin päivystyksen kautta. 

Minun kohdalla ei edes konsultoitu silmälääkäriä vaan ohjattiin tavalliselle lääkärille jostain syystä vaikka oli tiedossa silmieni ongelmat. Toki myös oma vikani, kun en älynnyt enemmän vaatia tai ymmärtää vaan vasta jälkikäteen heräsi epäilys että meniköhän ihan putkeen. 

Olen myös katsonut jännitysniskaan liittyviä oireita takaraivo niska hartia paine kireyteen aiheuttaisiko se näköhäiriöitä. Mitään ei ole koskaan diagnosoitu migreeni, jännitysniskaa tms.  - ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan