Näköhäiriö mahdollinen TIA kohtaus vai lasiaisen irtauma
Minulla toissapäivänä oli näköhäiriö, katsoin puhelinta pimeässä pitkään samassa asennossa, siirryin valoisaan paikkaan istumaan ja ehdin olla siinä muutama minuutti kun toisesta silmästä meni näkö näin vain pikseliä aaltojen laine, en yhtään mitään edessäni, ja räpäytyksellä meni ohi, kesti siis vain muutama sekunti. Sen jälkeen väsynyt olo. Oma päivystyksessä ei aikoja joten ajomatka, yhteispäivystyksessä sitä EI pidetty TIA kohtauksena koska näköhäiriö oli niin lyhyt ja samaan aikaan on ollut ongelmia lasiaisen irtautumisen oireiden takia eikä muita oireita ollut. Lääkäri konsultoi neurologia joka ei kokenut että pitäisi tutkia, mutta ei myöskään osannut kumpikaan sanoa mistä näköhäiriö johtui.
En muistanut sanoa kahdesta oikosulusta missä olin väärässä päivässä ja odottaessani aikaa hetken ajan olin että ulkona pimeätä ajaa kotiin, koska en jotenkin ajatellut että kevät.
Joten onko paikalla ketään jolla samantapaista tai jotain. Kotona huolta lisäsi kaksi artikkelia jossa molemmilla TIA kohtaus alkanut silmästä ja otettu tutkimukseen ja se on ollut TIA kohtaus mutta minun kohdalla se sivuutettiin.
Kommentit (56)
Minulla on lasiainen irronnut ja se on pysyvämpi olotila.
TIA-kohtaus on niin lievä aivoinfarkti, ettei siitä jää jälkiä joita voi todentaa aivokuvista. Se on kuitenkin aivoinfarkti, eikä mikään hehhehheejuttu.
Isäni aikanaan kuoli aivoinfarktiin. Viikkoa aikaisemmin hänellä oli tia-kohtaus. Sanoi äidilleni ruokapöydässä, että silmän eteen tuli verho. Vähän aikaa kesti ja se poistui.
Kiitos kaikille vastanneille. Jos joku huomaa keskustelun, kommentteja kaivataan myös jos jollakin on ollut TIA kohtaus.
Ei voi muuta kuin seurata tilannetta ja katsoa miten tässä käy tai maanantaina kysyä saako mistään apua.
Ennemmin tekisin tutkimukset ja olisin se väärä hälytys kuin jätetty nyt näin tutkimukset tekemättä, koska oireet eivät kuuluneet TIA kohtaukseen. Joka tapauksessa ei tästä pääse jatkamaan päiviä normaalisti vaan murehtien vain tuleeko uusi pahempi kohtaus ja se on sitten menoa. -ap.
Mulla on ollut vähän vastaava, tosin aaltoileva näköhäiriö tuli molempiin silmiin ja kesti n. 15 min. Sen jälkeen tuli ihan pieni jomottava päänsärky ja väsymys. Seuraavina päivinä oli aivosumuinen ja pökkelö olo.
Ohjasivat päivystykseen tuon näköhäiriön jälkeen, katsoivat neurologisen statuksen ja totesivat migreeniksi. Vastaava ei ole toistunut näköhäiriön kanssa, mutta päänsärkyä, johon liittyy pientä pahoinvointia, on silloin tällöin. Suvussa migreeniä.
Joillakin ihmisillä migreeniin voi liittyä myös lieviä neurologisia oireita, kuten unohtelua ja ettei orientoidu paikkaan ja aikaan.
Itselläni migreeni aiheuttaa unohtelua mikä vuodenaika on ja ne kestää hetken. Ensimmäinen kohtaus säikäytti, koska en nähnyt peilistä toista puolta kasvoistani enkä tuntenut toista kättäni. Ja sen jälkeen päivän päästä tuli vasta päänsärkyä.
Vaikea näkemättä sanoa mistä johtuu sinun kohdalla . Olisin kuitenkin luottavainen siihen, että jos neurologi sanoi, ettei tarvitse tutkia. Jos oireet pahenee, niin mene sitten uudestaan lääkäriin kirjaa kaikki oireet ylös.
Vierailija kirjoitti:
Lasiaisen irtauma ei oireile noin. Se ei mene ohi. Itsellä irtautumisen myötä repesi verkkokalvo.
Kyllä mullakin lasiaisen irtaumassa oli ihan toisenlaisia oireita, välkettä, nopeasti liikkuva musta piste näkökentässä, lasiaissuttua näkökentässä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasiaisen irtauma ei oireile noin. Se ei mene ohi. Itsellä irtautumisen myötä repesi verkkokalvo.
Kyllä mullakin lasiaisen irtaumassa oli ihan toisenlaisia oireita, välkettä, nopeasti liikkuva musta piste näkökentässä, lasiaissuttua näkökentässä ym.
Samat oireet minun lasiaisen irtoumassa. Itse kuvaan sitä myös sanomalla, että silmässä on roska, joka vaihtaa paikkaa, tai rilleissä on sormenjälki.
Särytön migreeni voi aiheuttaa mitä tahansa muita migreenioireita, vaikka itse pääkipu jää puuttumaan. Fyysisiä oireita ovat esimerkiksi pahoinvointi, oksentelu, ripuli, valon- ja ääniarkuus, ruokahaluttomuus tai lisääntynyt virtsaamistarve.
Potilas voi kokea myös sekavuutta, euforiaa tai ärtyisyyttä. Tyypillisiä auraoireita sekä säryttömässä että tavallisessa migreenissä ovat sahalaitakuviot ja muut häiriöt näkökentässä, puutuminen tai pistely, jopa halvausoireet. Jotkut kokevat hallusinaatioita ja haju- tai makuaistin vääristymiä. Puheen tuottamisen vaikeus on melko tavallinen oire.
https://www.terve.fi/artikkelit/80057-migreeni-ilman-paansarkya
Aura ilman päänsärkyä on lyhyt migreenikohtaus, jonka aikana ajatus ei juokse, näköhäiriöt vaivaavat ja esimerkiksi kasvot voivat puutua.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/onko-outojen-oireidesi-takana-saryt…
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille. Jos joku huomaa keskustelun, kommentteja kaivataan myös jos jollakin on ollut TIA kohtaus.
Ei voi muuta kuin seurata tilannetta ja katsoa miten tässä käy tai maanantaina kysyä saako mistään apua.
Ennemmin tekisin tutkimukset ja olisin se väärä hälytys kuin jätetty nyt näin tutkimukset tekemättä, koska oireet eivät kuuluneet TIA kohtaukseen. Joka tapauksessa ei tästä pääse jatkamaan päiviä normaalisti vaan murehtien vain tuleeko uusi pahempi kohtaus ja se on sitten menoa. -ap.
Miksi ylimurehdit ja provosoit? Ei Tia-kohtaus tapa, ja tuo sun oire ei edes ole tia-kohtaus. Jos sairastaisit esim. migreeniä niin tietäisit miten pelottavia oireita voi olla ilman että on mitään vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Syö puolikas aspiriinia päivässä. Ja googlaa tämä neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vähän vastaava, tosin aaltoileva näköhäiriö tuli molempiin silmiin ja kesti n. 15 min. Sen jälkeen tuli ihan pieni jomottava päänsärky ja väsymys. Seuraavina päivinä oli aivosumuinen ja pökkelö olo.
Ohjasivat päivystykseen tuon näköhäiriön jälkeen, katsoivat neurologisen statuksen ja totesivat migreeniksi. Vastaava ei ole toistunut näköhäiriön kanssa, mutta päänsärkyä, johon liittyy pientä pahoinvointia, on silloin tällöin. Suvussa migreeniä.
Itsekin luulin aluksi migreeni, mutta kun se tulee molempiin silmiin ja minulla vain toinen silmä. Äidillä kyllä on migreeni, mutta minulla ei ole diagnosoitu, se näköhäiriö oli ensimmäinen kerta elämässäni kun näkö hävisi. En ymmärtänyt kysyä lääkäreiltä enemmän vastauksia. Eilen odottaessa aikaa ja tänään vasemman korvan yläpuolella kivistys tunne, ja tätäkin on ollut molempien korvien yläpuolella jo ihan kuukausia sitten, niska hartia vaivoineen. -ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylimurehdit ja provosoit? Ei Tia-kohtaus tapa, ja tuo sun oire ei edes ole tia-kohtaus. Jos sairastaisit esim. migreeniä niin tietäisit miten pelottavia oireita voi olla ilman että on mitään vakavaa.
Se säikäytti, kun näkö katosi. Ja paikan päällä odottaessa aikaa en ajatellut asiaa, vasta kotona kuinka epäilys tia kohtauksesta tulisi sulkea pois tutkimuksella ja vasta sen jälkeen arvioida että mikähän sen näköhäiriön syynä oli, ei niin että ei kuulu kuvaan joten emme tiedä mikä syynä, mutta seuraa tilannetta.
Se oli lasiaisen irtoaman aiheuttama tia-kohtaus.
Ota yksi C-vitamiini ja kaksi buranaa. Kysy täällä uudestaan, jos tilanne muuttuu.
Kiitos käynnistä, maksu 550€
T. Vauvan valelääkäri
Vierailija kirjoitti:
Tämä . Minulla on myös särytön migreeni joka oireilee noin , on kyllä joka kerran todella inhottava vaiva , aina ehtii pelästyä jos se onkin jotain muuta .
Ennemmin kannattaa luottaa tutkimukseen ja kuvantamiseen kuin terveydenhuollon ammattilaiseen joka kulkee tiettyä linjaa. Kyllähän näköhäiriö kuuluu TIA kohtauksen oireeseen ja olisi pitänyt tutkia neurologilla kuin lääkärillä ja vieläpä antaa kunnon vastaus että mistä näköhäiriö johtui jos neurologi ei sitä koennut TIA kohtaukseksi! Joukossa niitäkin jotka tekevät hoitovirheitä ja potilas maksaa sen, onhan niitä ennenkin ollut lääkäreitä jotka toteavat ei ole sitä ja ei ole tätä, oho kappas kuvat näyttivätkin että onpa sittenkin.
Silmälääkäri tutkii ja näkee silmän tilanteen heti.
Äläkä mene optikolle vaan silmälääkärille!
Minulla on tullut noita muutaman kerran, kestää muutaman minuutin. Näkö menee toisesta silmästä pikseliksi. On tosin tutkittu tarkasti, kuvattu jne ja todettu säryttömäksi migreeniksi.
Minulla ollut myös outoja näkähäiriöitä, toinen paljastui lasiaisen irtaumaksi, jossa verkkokalvoon tuli muutoksia. Hoidettiin laserilla silmäpolilla.
Toinen säryttömäksi migreeniksi.
TIAa pelkään aina mutta on vain uskottava ettei se ole vielä ollut se.
Jos olisi ollut tia-kohtaus, noilla on iso riski uusiutua muutaman viikon sisällä.