Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää tuo mainos, että lihavuus ei ole valinta. Itse läskinä kyllä tasan tarkkaan tiedän, että olen syönyt ja makoillut itseni tähän

Vierailija
26.04.2025 |

kuntoon. Ihan itse valitsin elää epäterveellisesti!

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lihoo esim. lääkityksen takia. Sille ei pysty tekemään mitään.

Taatusti pystyy.  Syö vain vähemmän.

Hmm, painoni nousi viitisen kiloa viikossa, kiitos kortisonin. Taatusti en syönyt tuon viikon aikana yhtään enemmän kuin normaalisti. 

Vierailija
142/153 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä nykyiset e-pillerit sisältää mutta joskus muinoin kuin itse olin "siinä" iässä niin ne olivat todellisia lihavuus pillereitä monelle. Naama täynnä finnejä ja paino nousi kohisten. Itselleni kertyi +15 kiloa ennen kuin toinen lääkäri vaihtoi pillerit toiseen merkkiin. Enää ei paino noussut mutta ei se myöskään laskenut. Vaikka olen ikäni tehnyt fyysistä työtä ja harrastanut liikuntaa kun ihan kohtuullisesti niin jostain syystä tuo 15 kiloa ei katoa mihinkään. Esim. raskauskiloni olen saanut tiputettua ihan helposti pois mutta jostain syystä tuo 15 kiloa on ja pysyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoa nostavia lääkeaineita tunnetaan satakunta, mutta niistä vain muutamat lihottavat reilusti. Jos lääkkeen sivuvaikutuksena on lihomisvaara, se mainitaan tuoteselosteessa. Silloin ainoa pätevä konsti on ruokavalion keventäminen.

Yleensä lihomisen aiheuttaa kuitenkin ruokahalun paraneminen ja liikkumisen väheneminen. Jos lääkkeen haittavaikutuksena mainitaan väsymys, pitkä lääkekuuri voi tuoda mukanaan muutaman kilon jo siksi, että se liikunta ei kiinnosta. 

Noin. Nyt olen korjannut tämän harhaluulon. Saat taas jatkaa arkeasi yhtä tietoa rikkaampana. Huuda hep, jos haluat minun korjaavan jonkin toisenkin väärän tiedon maailmassa. 

Ei tarvitse edes keventää ruokavaliota vaan pitää samana.

Vierailija
144/153 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taatusti pystyy.  Syö vain vähemmän.

Hmm, painoni nousi viitisen kiloa viikossa, kiitos kortisonin. Taatusti en syönyt tuon viikon aikana yhtään enemmän kuin normaalisti. 

Kortisoni kerää nestettä ja se turvottaa. Siihen ei syömiset vaikuta eikä se ole lihomista, vaikka paino nouseekin.

Vierailija
145/153 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä nykyiset e-pillerit sisältää mutta joskus muinoin kuin itse olin "siinä" iässä niin ne olivat todellisia lihavuus pillereitä monelle. Naama täynnä finnejä ja paino nousi kohisten. Itselleni kertyi +15 kiloa ennen kuin toinen lääkäri vaihtoi pillerit toiseen merkkiin. Enää ei paino noussut mutta ei se myöskään laskenut. Vaikka olen ikäni tehnyt fyysistä työtä ja harrastanut liikuntaa kun ihan kohtuullisesti niin jostain syystä tuo 15 kiloa ei katoa mihinkään. Esim. raskauskiloni olen saanut tiputettua ihan helposti pois mutta jostain syystä tuo 15 kiloa on ja pysyy.

Liikunnalla ei kukaan pysty laihtumaan. Liikunta auttaa vain pitämään kuntoa ja liikkuvuutta yllä 

Esimerkiksi 10 000 askeleen kävely ei kuluta kuin 300 kaloria. 

Vierailija
146/153 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku tarkoituksella tilannut itselleen riittämättömän tahdonvoiman, ihan vain lihoakseen?

Jos on, niin lihominen on tahallista.

Miksihän kukaan lankeaa huumeisiin tai alkoholiin. Itsekurilla niistä eroon pääsee. 

Itsekuria vaan 

Ei päihteistäkään vieroittautuminen ole helppoa minkään tukitoimen tai lääkkeen avulla. Ihan vain ylipainoisille tiedoksi.

Väärin laihdutettu siis.

No tulihan se sieltä, eli ei se laihdutus, vaan se kuinka sen laihdutuksen tekee. Eikö niin? Ja mieluiten ei tarvitsisi laihduttaa ollenkaan, koska ketä sinä sitten katselisit nenänvarttasi pitkin. 

Konstit on monet. Ongelma onkin miten pysyä tavoitepainossa. Ei kai niitä laihdutuslääkkeitä loppuikää syödä?

Vierailija
147/153 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se oma valinta aina olekaan. Jotkut vanhemmat syöttää lapsensa vauvasta pitäen mätysköiksi. Ja sitten syytetään sitä lihavaa lasta että on läski. Ja läskiä on vaikeampi saada pois kun lisättyä. Läskiä tulee jos syöt kaks viikkoo huonosti. Mutta se ei lähde kahdessa viikossa pois vaikka söisit ilmaa.

Vierailija
148/153 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnalla ei kukaan pysty laihtumaan. Liikunta auttaa vain pitämään kuntoa ja liikkuvuutta yllä 

Esimerkiksi 10 000 askeleen kävely ei kuluta kuin 300 kaloria. 

Kävely ei ole tehokas kalorienpolttaja, mutta hoitaa lihaskuntoa ja  psyykettä ja lisää iloa elämää. Mutta jos alkaa vaikka uimaan, harrastamaan vesijuoksua, vesijumppaa tai juoksua/hiihtoa niin kaloreita palaa ihan eri tavalla. Ja liikkuminen tuo mukavaa vaihtelua sohvalla makoiluun ja olo on paljon parempi, kun on käynyt vaikka siellä kävelyllä tai uimassa. 

Ja liikunta kiiteyttää ja pitää lihaskunto yllä ja sopii näin painonhallintaan. Lihas polttaa kaloreita yehokkaammin, kuin  läski. Mitä enemmän lihasta, sen paremmin kalorit sulaa. 

Vierailija
149/153 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut nyt Rybelsus lääke käytössä 1,5 vuotta ja paino selvästi alhaisempi, kuin ilman lääkettä ja ruokahalu on nyt palautunut samalle tasolle, kuin silloin kun olin vielä hoikka. Joten silleen toki tämä laituminen on ollut oma valinta, kun olen kyseisen lääkkeen käytön aloittanut. 

Vierailija
150/153 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yleistät omat valintasi koskemaan kaikkia muitakin? Taidan olla pikkasen tyhmä..

Siinä mainoksessahan suoraviivaisesti väitetään, että lihavuus ei ole valinta.  Kyllä se niin merkittävällä osalla todella on ihan valinnoista kiinni, että voi oikeastaan yleistää. Pienellä vähemmistöllä ei ole elämätavoista, ja näin ollen valinnoista kiinni. Valtaosalla on.

Vierailija
151/153 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille se valinta on huomattavasti vaikeampi, kuin toisille (on kiinni suolistohormoneista, bakteereista jne).. Joidenkin ei tarvitse edes valita,  kun pysyvät hoikkina ilman "valintaa".

Vierailija
152/153 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen voi valita syökö terveellisesti. Jos oikeasti syö terveellisesti, ei sitä nyt niin vaan paisu valtavaksi. Eri asia, jos sairaus tai  lääkkeet aiheuttaa.

Vierailija
153/153 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osin totta.

Mutta

Olen aikoinani laihduttanut itseni sairaalakuntoon ja siitä hormonitoimintani ja kilpirauhaseni vahingoittui lopullisesti.  Jonkin aikaa pärjäsin, mutta paino alkoi nousta, niin etten voi sille itse juurikaan mitään.

Ja koska olen ( entinen) anorikko, niin kaloreiden laskeminen voi olla todella vaarallista.

Sama! Laihdutin itseni aikoinaan todella alipainoiseksi ja sain vajaatoiminnan lisäksi  sappikivetkin, joten niitten takia syömistä pitää vahdata. Minultakin on kielletty laihduttaminen mutta hieman ylipainoisena tekee pahaa olla laskematta kaloreita ja inhoan peilikuvaani.

Jep. Tuntuu että tästä ei uskalleta puhua. Pelottaako anoreksia tai syömishäiriöt niin paljon, että niistä vaietaan.

Itse heräsin siihen, kun sairaanhoitajan sanat osui.- anoreksiassa ei kuole nälkään, vaan immunikadon katoamiseen.

terveisin, vakavasta alipainoisesta -> ylipainoiseksi.