Ärsyttää tuo mainos, että lihavuus ei ole valinta. Itse läskinä kyllä tasan tarkkaan tiedän, että olen syönyt ja makoillut itseni tähän
kuntoon. Ihan itse valitsin elää epäterveellisesti!
Kommentit (153)
Jos sä teet jotain, niin kaikki tekee niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lihoo esim. lääkityksen takia. Sille ei pysty tekemään mitään.
Painoa nostavia lääkeaineita tunnetaan satakunta, mutta niistä vain muutamat lihottavat reilusti. Jos lääkkeen sivuvaikutuksena on lihomisvaara, se mainitaan tuoteselosteessa. Silloin ainoa pätevä konsti on ruokavalion keventäminen.
Yleensä lihomisen aiheuttaa kuitenkin ruokahalun paraneminen ja liikkumisen väheneminen. Jos lääkkeen haittavaikutuksena mainitaan väsymys, pitkä lääkekuuri voi tuoda mukanaan muutaman kilon jo siksi, että se liikunta ei kiinnosta.
Noin. Nyt olen korjannut tämän harhaluulon. Saat taas jatkaa arkeasi yhtä tietoa rikkaampana. Huuda hep, jos haluat minun korjaavan jonkin toisenkin väärän tiedon maailmassa.
Joo mainitaan mutta toivoisin, että myös lääkäri olisi tai edes hoitaja minulle kertonut, ennenkuin tämä tapahtui. Toki jälkikäteen luin selosteesta ja monta v meni kun lääkärit vaihtuu ym että sain sen pois. Kilot on edelleen, ymmärtääkseni niiden poistaminen on hankalampaa, kuin ennalta ehkäisy.
Eipä näkynyt näitä luonnostaan tukevia niissä toisen maailmansodan keskitysleirikuvissa eli vähän luulen että kaikilla se syömisen määrä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoa nostavia lääkeaineita tunnetaan satakunta, mutta niistä vain muutamat lihottavat reilusti. Jos lääkkeen sivuvaikutuksena on lihomisvaara, se mainitaan tuoteselosteessa. Silloin ainoa pätevä konsti on ruokavalion keventäminen.
Yleensä lihomisen aiheuttaa kuitenkin ruokahalun paraneminen ja liikkumisen väheneminen. Jos lääkkeen haittavaikutuksena mainitaan väsymys, pitkä lääkekuuri voi tuoda mukanaan muutaman kilon jo siksi, että se liikunta ei kiinnosta.
Noin. Nyt olen korjannut tämän harhaluulon. Saat taas jatkaa arkeasi yhtä tietoa rikkaampana. Huuda hep, jos haluat minun korjaavan jonkin toisenkin väärän tiedon maailmassa.
Olanzapiini (ja muut vastaavat lääkkeet) on varmaan tosi ylenen syy lääkkeillä lihoamiseen ja koeta nyt syödä kasvispainotteista ruokaa, kun jo voileivän voiteleminen on suuri haaste. Olet inhottavan ylimielinen ja toivonkin sun saavan joskus nenilleen sairastumalla. Opettaa nöyryyttä suurempien voimien edessä. Liikunta ei laihduta mutta kiinteyttää.
Ap oma valintani ei ollut joutua 3 vuodeksi urheilukyvyttömäksi, mutta syyllistä toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tusinasta vastaantulijasta yksi on lihonut lääkkeellä. Todellinen kilojen kertymisen syy on syömisen ihanuus.
Ja lääkkeen voi aina vaihtaa. Pelkän reseptin kirjoittamisen sijaan pitäisi antaa myös sitä elämäntapaneuvontaa. Elämäntapaneuvonta auttaa tiedostamaan, minkä verran mikäkin ruoka ja juoma sisältää energiaa.
Ei se aina ole vain syömisen ihanuus, masentuneena lihoaa kyllä helposti ja masennuksen taustalla voi olla monia asioita mihin ei ole itse voinut vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika marginaalinen porukka kaikista lihavista on lihavia lääkkeiden vuoksi. Varsinkin jos ei lasketa mukaan sellaisia lääkkeitä, joiden lihottava vaikutus perustuu lisääntyneeseen ruokahaluun. Silloin on edelleen oma valinta, eikä lääke itsessään lihota. Tietyt lääkkeet kyllä muuttaa metaboliikkaa, ja sille ei tosiaan kauheasti mitään voi, jos lääkitys kuitenkin on pakollinen. Ylivoimaisesti suurimmalla osalla kuitenkin lihavuus on ihan oikeasti valinta. Myös itselläni. Ei sillä tavalla, että voisin vain valita olla olematta lihava tietenkään, mutta teoriassa tiedän varsin hyvin mitä vaatisi pudottaa painoa. Käytännössä ei riitä tahdonvoima ja itsekuri riittävän pitkäkestoisesti opettelemaan kokonaan uudet elämäntavat ja pitäytymään niissä.
Osin totta.
Mutta
Olen aikoinani laihduttanut itseni sairaalakuntoon ja siitä hormonitoimintani ja kilpirauhaseni vahingoittui lopullisesti. Jonkin aikaa pärjäsin, mutta paino alkoi nousta, niin etten voi sille itse juurikaan mitään.
Ja koska olen ( entinen) anorikko, niin kaloreiden laskeminen voi olla todella vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Ap oma valintani ei ollut joutua 3 vuodeksi urheilukyvyttömäksi, mutta syyllistä toki.
En ole koskaan harrastanut urheilua, silti normaalipainoinen.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään lääke ei ole niin kaloripitoinen että lihottaisi. Taitaa se ruoka ennemmin lihottaa nämä ihmisetkin. Siis se ruoka mitä naamaansa vetävät. En ole koskaan kuullut lihavasta ihmisestä (saati sitten nähnyt sellaista) joka lihoo kun käyttää kaloreita enemmän kun sisäänsä ottaa (paitsi tietenkin nämä laihdutuskuurilaiset jotka ovat lihavia jo entuudestaan).
Vierailija kirjoitti:
Yksilö ei valitse mitä aivot haluavat. Sieltä se sykäys lähtee. Joku saa kiksit herkuista joku alkoholista jne. Syynä on myös vaikka vain hivenen alhaisempi dopamiinituotanto.kuinkeskim. joku on oppinut säätelemään tunteita näillä keinoilla ja hoitamaan traumaansa. Geneettiset ero sitten oma lukunsa. Miten kenenkin keho käsittelee ravintoa. Pidemmälle päässeensä suoliston bakteerikanta myös " haluaa"' herkkuja. Suolistoa ajatellaan nykyään toisina aivoina. Elimistössä on metabolinen oireyhtymä ja kaikki kehossa ikään kuin ylläpitää tätä kierrettä ja myös tarraa saatiin energian kiiinni. Insuliini resistanssi ja lopulta diabetes. Täysin vapaa tahto on illuusio.
T. Raitis alkoholisti
On oma valinta antaa periksi sille halulle. Tietysti vaatii tahdonvoimaa, ja paljon päästä riippuvuuksista eroon. Kyllä mä silti sanon, että voi itse valita miten toimii sen halunsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan harrastanut urheilua, silti normaalipainoinen.
-ei ap
Olet varmaan tosi hyvässä kunnossa siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään lääke ei ole niin kaloripitoinen että lihottai
Lääkkeissä ei ole yhtään kaloria. Silti on lääkkeitä jotka oikeasti lihottaa. Se perustuu siihen, että jotkut lääkeaineet muuttavat suoliston bakteerikantaa ja elimistön metaboliikkaa.
Suomessa painotetaan kovasti lihasyöntiä metabolisten sairauksien ja lihavuusepidemian taustalla. Kuitenkin jos tarkastellaan tilastoja, niin havaitaan että naudanlihan kulutus on itse asiassa laskenut 1970-luvulta (23,5 kg ->17,5 kg) ja sianlihan pysynyt suurin piirtein ennallaan (20,5 kg->28,1 kg). Broileriin ei liitetä samanlaisia haittavaikutuksia, mutta sen käyttö on noussut rajusti (1 kg /hkl ->29,9 kg/hkl). 1990-luvulla alkoi yleistyä rasvattomien tuotteiden ja ultraprosessoitujen tuotteiden runsas kulutus ja samanaikaisesti alkoi ylipaino yleistymään ja merkittävästi ylipainoisten osuus kaksinkertaistui 2000-luvulle tultaessa. Tuohon aikaan myös erityisesti kovaa rasvaa alettiin karsastamaan ja suositukset korostivat vähärasvaisten tuotteiden merkitystä painonhallinnassa ja sydän- ja verisuonitautien riskien hallinnassa. Sille ei kuitenkaan ollut silloin eikä ole nykyäänkään vaikuttavaa tieteellistä näyttöä.
Esimeriksi Harcombe et al (2014; 2016) arvioivat vuosien 1977 ja 1983 aikana Yhdysvalloissa ja Britanniassa tulleiden suositusten tieteellistä pohjaa. Suosituksilla oli tarkoitus vähentää sydän- ja verisuonitautien esiintyvyyttä suosittelemalla kovien rasvojen käytön vähentämiseen. Ensimmäisessä tutkimuksessa (2014) he arvioivat vuoteen 1983 mennessä tehtyjen RCT-kokeiden tuottamaa tieteellistä näyttöä kovien rasvojen vähentämisestä ja totesivat, etteivät tuohon mennessä tehdyt kokeet tukeneet suosituksia kovien rasvojen käytön vähentämmisestä: "Dietary recommendations were introduced for 220 million US and 56 million UK citizens by 1983, in the absence of supporting evidence from RCTs." Myöskään prospektiiviset kohorttitutkimukset eivät tuottaneet näyttöä vuonna 2016 julkaistun tutkimuksen Evidence from prospective cohort studies did not support the introduction of dietary fat guidelines in 1977 and 1983: a systematic review mukaan: "1983 dietary recommendations for 220 million US and 56 million UK citizens lacked supporting evidence from RCT or prospective cohort studie"
Nykyäänkään ei ole mitään johdonmukaista näyttöä siitä, että kovien rasvojen vähentäminen olisi yhteydessä vähäisempään sydän- ja verisuonitautikuolleisuuteen. Esimerkiksi laajan Lancetissa julkaistun tutkimuksen Associations of fats and carbohydrate intake with cardiovascular disease and mortality in 18 countries from five continents (PURE): a prospective cohort study (2017) mukaan hiilihydraattien käyttö oli päin vastoin yhteydessä suurempaan kokonaiskuolleisuuteen: "Higher carbohydrate intake was associated with an increased risk of total mortality (highest [quintile 5] vs lowest quintile [quintile 1] category, HR 128 [95% CI 112146], ptrend=00001) but not with the risk of cardiovascular disease or cardiovascular disease mortality. Intake of total fat and each type of fat was associated with lower risk of total mortality (quintile 5 vs quintile 1, total fat: HR 077 [95% CI 067087], ptrend<00001; saturated fat, HR 086 [076099], ptrend=00088; monounsaturated fat: HR 081 [071092], ptrend<00001; and polyunsaturated fat: HR 080 [071089], ptrend<00001). Higher saturated fat intake was associated with lower risk of stroke (quintile 5 vs quintile 1, HR 079 [95% CI 064098], ptrend=00498)."
Onkin todennäköistä, että osa lihavuusepidemiasta ja siihen liittyvistä liitännäissairauksista selittyy heikolle tieteelliselle näytölle (lähinnä heikkolaatuisille kyselytutkimuksille, jotka kärsivät terveen käyttäjän harhasta ja mm. tupakoinnin aliraportoinnista, joka on ollut noin 20-50% luokkaa) pohjautuville hoitosuosituksille ja niiden ohjaamille kulutus- ja ruokailutottumuksille, jotka suosivat halpaa vähäravinteista erittäin prosessoitua ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekurin puutetta.
Sitäpä juuri, liian kiva vain olla sohvalla ja herkutella. T: Ap
NAINEN: kehon positiivinen
MIES: saatanan sika
Vierailija kirjoitti:
Ap, totuus koskee, niin et tainnut mainosta ymmärtää, siinä sanotaan; lihavuus ei ole valinta, vaan avun hakeminen on.
Molemmat on. Sekä lihavuus että avun hakeminen on ihmisestä itsestään kiinni. Tuollaiset mainokset manipuloivat ihmisiä ajattelemaan heidän oman toimijuutensa vähäisemmäksi kuin se on. Ja se on haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Liikkumattomuus on siis sinun tekosyysi lihomiseen. Ei suinkaan ruoka, jota syöt?
Samaa mieltä. Toki on esim. lääkityksiä, jotka voivat lihottaa, ne on sitten asia erikseen.
Monella lihavalla / ylipainoisella se syöminen on pakokeino jostain, on tunnesyömistä ja muuta. Samalla tavallahan sokeri voi olla riippuvuus kuin vaikka alkoholikin. Mutta se, että siellä on ylensyömiseen johtavia syitä taustalla ei tarkoita, etteikö se fyysisesti olis tapahtunut henkilön oman toiminnan seurauksena. Lihominen tapahtuu, kun syö enemmän kuin kuluttaa.
Mielestäni asiaa jotenkin hyssytellään liikaa ja se ilmapiiri on sellainen, että haitoista ei saisi puhua. Olen kyllä sitä mieltä, että kehorauha kuuluu kaikille - ei ole kenenkään tehtävä rueta toisten kehoja, syömisiä ynnä muuta kommentoimaan. Se on asiatonta, ja kukaanhan ei muiden taustoja ja tilanteita tiedä. Mutta ei se silti poista sitä, että jos ylipainoa on runsaasti, se väistämättä vaikuttaa vähintäänkin jaksamiseen ja voi pitemmällä aikavälillä tehdä yksilölle itselleen paljon hallaa.
Olen itsekin lihava, BMI n. 38. Vaikka en ole sairas ja mulla on veriarvot ja kaikki ok, tiedostan olevani nuori, mikä suojaa mua vielä. Oonkin nyt tekemässä elämäntapamuutosta (kaikkiaan 9 kg lähtenyt) ja olo on parempi kuin pitkään aikaan. Vaikka siellä on niitä henkisiä juttuja taustalla ja vaikka kuulun niihin ihmisiin, joilla painoa kertyy helposti (toisin kuin osa voi syödä viisi kiloa karkkia eikä näy missään), ei silti kukaan muu oo tän tason lihavuutta mulle aiheuttanut kuin minä itse.
Vierastan ite aika paljon noita leikkauksia ja laihdutusnappeja. En sano, etteikö niistä voisi joillekin olla hyötyä, mutta kieltämättä bisnekseltä alkaa kuulostamaan. Maalaisjärjellä aateltuna kuulostaa aikamoiselta kierteeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaohjeet ovat kammottvia.
"Lisää litran keittoon 250 g koskenlaskijajuustoa ym. Tai makaronilaatikkoon koskenlaskijaa 250 g ja kermaa sekä tietysti paistettua pekonia. No huhuh kyllä läskejä kertyy. Jälkiruuaksi kermalla täytettyjä tuulihattuja...
Jaa. Kyllä minä käytän ruuanlaitossa ihan kunnon kermaa, voita, juustoja ym. Kukaan ei ole lihava meidän perheessä. Kokonaisuus ratkaisee. Meillä kuluu muuten sitä hirrrrrveän pelottavaa leipääkin aika kiitettävästi.
Juuri tämä, suomalaiset aivopestyt jotka kuvittelevat, että vain kevyttuotteita tai ankealla ruualla voi pysyä hoikkana. Kyllä se on edelleenkin ruuan määrä eikä rasvan kattaminen joka välissä. Kyllä ruuassa voi olla juustoa tai kermaa, mutta eihän niitä nyt jokaiseen ruokaan tungeta!
Eniten suomalaisia taitaa nykypäivänä lihottaa piilorasva ja sokeri: valmisruoka, valmiit välipalat ja kaloripitoiset juomat. Osa tietysti kärsii ihan vain lautasen tyhjäksi syömisen syndroomasta, johon yhdistyy aivan liian suuri annos ruokaa lautasella. Pahimmillaan vielä juodaan maitoa ruuan kanssa.
Miten vaihdat kortisonin lihottamattomaan?