Ärsyttää tuo mainos, että lihavuus ei ole valinta. Itse läskinä kyllä tasan tarkkaan tiedän, että olen syönyt ja makoillut itseni tähän
kuntoon. Ihan itse valitsin elää epäterveellisesti!
Kommentit (153)
Huvitti miten asiat kääntyy päälaelleen, erään otsikon mukaan II-diabetes aiheutti erään rouvan lihavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lihoo esim. lääkityksen takia. Sille ei pysty tekemään mitään.
Painoa nostavia lääkeaineita tunnetaan satakunta, mutta niistä vain muutamat lihottavat reilusti. Jos lääkkeen sivuvaikutuksena on lihomisvaara, se mainitaan tuoteselosteessa. Silloin ainoa pätevä konsti on ruokavalion keventäminen.
Yleensä lihomisen aiheuttaa kuitenkin ruokahalun paraneminen ja liikkumisen väheneminen. Jos lääkkeen haittavaikutuksena mainitaan väsymys, pitkä lääkekuuri voi tuoda mukanaan muutaman kilon jo siksi, että se liikunta ei kiinnosta.
Noin. Nyt olen korjannut tämän harhaluulon. Saat taas jatkaa arkeasi yhtä tietoa rikkaampana. Huuda hep, jos haluat minun korjaavan jonkin toisenkin väärän tiedon maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekurin puutetta.
Sitäpä juuri, liian kiva vain olla sohvalla ja herkutella. T: Ap
Ruokaohjeet ovat kammottvia.
"Lisää litran keittoon 250 g koskenlaskijajuustoa ym. Tai makaronilaatikkoon koskenlaskijaa 250 g ja kermaa sekä tietysti paistettua pekonia. No huhuh kyllä läskejä kertyy. Jälkiruuaksi kermalla täytettyjä tuulihattuja...
Ap, totuus koskee, niin et tainnut mainosta ymmärtää, siinä sanotaan; lihavuus ei ole valinta, vaan avun hakeminen on.
Lihavuus on uusi bisnes lääkealalla. Kalliita laihdutusnappeja ja lihavuuslaikkauksia jopa lapsille. Sitten kun vielä "unohdetaan" mainita sanat liikunta ja ravinnon laatu ja määrä, voidaankin tehdä tästä terveydenhuoltoon oikein rahasampo. Asiakkaita näköjään riittää, ja kun ei itse tarvitse tehdä asialleen mitään, voikin sitten jäädä siihen nappien mussuttelu ja mahalaukun pienennysleikkauskierteeseen, tokivaina välillä voi vähän ryhdistäytyä ja vetää muutaman päivän Nutrilett -kuurin ja kävellä 30 km lenkin 7,5 km/h 15 vuotiaan nivelrikkoisen koiran kanssa mukulakivikadulla. Tässähuijaa kaikki: lääketeollisuus, lääkärit ja potilas itse.
Vierailija kirjoitti:
Tusinasta vastaantulijasta yksi on lihonut lääkkeellä. Todellinen kilojen kertymisen syy on syömisen ihanuus.
Ja lääkkeen voi aina vaihtaa. Pelkän reseptin kirjoittamisen sijaan pitäisi antaa myös sitä elämäntapaneuvontaa. Elämäntapaneuvonta auttaa tiedostamaan, minkä verran mikäkin ruoka ja juoma sisältää energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi viedä Somalian ja Etiopian nälkämaille näitä lääkkeitä, loppuisi aliravitsemus kertaheitolla.
Miksi yleistät omat valintasi koskemaan kaikkia muitakin? Taidan olla pikkasen tyhmä..
Vierailija kirjoitti:
"Lisää litran keittoon 250 g koskenlaskijajuustoa ym. Tai makaronilaatikkoon koskenlaskijaa 250 g ja kermaa sekä tietysti paistettua pekonia. No huhuh kyllä läskejä kertyy. Jälkiruuaksi kermalla täytettyjä tuulihattuja...
Tämänkin palsta on täynnä keski-ikäistä rouvaa ihmettelemässä miksi se painoa vaan nousee vaikka syön ihan tavallista ruokaa. Ja tietenkin leivät, ja muut välipalat siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekurin puutetta.
Sitäpä juuri, liian kiva vain olla sohvalla ja herkutella. T: Ap
Joidenkin mielestä se voi olla kivaa, mutta jotkut sitten taas kärsivät henkisesti ja syövät pahaan oloonsa. Tuskinpa se vaikeasti masentunut nauttii sohvalla makoilusta ja herkuttelusta.
Vierailija kirjoitti:
Loraus kermaa sinne ja loraus kermaa tänne...äkkiäkös sitä kermaa on lorautettu aika paljon ja joka ruokaan. Tottakai se alkaa kropassa näkyä. Esimerkkiruokana kermainen pekonipasta (einesruoka), varma tapa tukkia myös sepelvaltimot.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kyllä minä käytän ruuanlaitossa ihan kunnon kermaa, voita, juustoja ym. Kukaan ei ole lihava meidän perheessä. Kokonaisuus ratkaisee. Meillä kuluu muuten sitä hirrrrrveän pelottavaa leipääkin aika kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, totuus koskee, niin et tainnut mainosta ymmärtää, siinä sanotaan; lihavuus ei ole valinta, vaan avun hakeminen on.
No mutta kun itse olen valinnut syödä itseni lihavaksi. Olen valinnut niin. Minä olen itse syypää siihen, että näin on. Se on valinta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleistät omat valintasi koskemaan kaikkia muitakin? Taidan olla pikkasen tyhmä..
No kirjoitin kyllä, että Minä olen tehnyt näin, en puhunut muista. Minä voin myöntää, että itse valitsin väärin. En syytä lääkkeitä, yhteiskuntaa tai traumoja siitä että olen lihava. Syytän itseäni.
Vierailija kirjoitti:
🥱
Ap puhuikin vain itsestään. Mikä häntä ärsyttää ja miten hän itse lihonnut.
En yhtään ihmettele, että meitä lihavia halveksitaan, kun osa ei voi myöntää, että on itse aiheutettua. Ja syytetään kaikkia ja kaikkea muuta siitä!
Mulla on aikamonta mummoikästä työkaveria jotka ovat laihtunut jättämällä sokerin ja hiilarit pois.
Näin on tehnyt myös eläkkeellä oleva ystävättäreni.
Mutta tämä vaatii itsekuria ja pitkäjännitteisyyttä.
Joiltaki löytyy mutta ei kaikilta.
Ei ole mitään pikakeinoja pysyvään pudotukseen.