Mikä on sun mielestä suurituloinen?
Siinäpä se kysymys on otsikossa. Kuinka paljon pitää saada kuukausipalkkaa, jotta pidät henkilöä suurituloisena?
Kommentit (111)
Olisin itse tyytyväinen 5000€ palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
100.000e vuodessa
Sehän on 8000 euroa kuukaudessa, jos otetaan lomarahat huomioon.
Puoliso tienaa yli 20 000/kk, pidän häntä suurituloisena. Mutta verottaja vie puolet, niin ei eletä mitenkään leveästi.
Suomessa on niin kireät verot että 10000€/kk bruttona ansaitseva on vielä keskituloinen. Sanotaan siis yli 10000€/kk brutto suurituloisen alarajaksi. Taitaa myös olla noiden verotietopalveluiden alaraja netissä.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso tienaa yli 20 000/kk, pidän häntä suurituloisena. Mutta verottaja vie puolet, niin ei eletä mitenkään leveästi.
Mä eläisin leveästi, jos käteen jäisi 10000 euroa
N. 13200 e/kk ja ei, Suomessa tämä taso ei riitä suurituloiseksi. Tuo mainittu 20000 e/kk alkaisi olla siinä rajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on niin kireät verot että 10000€/kk bruttona ansaitseva on vielä keskituloinen. Sanotaan siis yli 10000€/kk brutto suurituloisen alarajaksi. Taitaa myös olla noiden verotietopalveluiden alaraja netissä.
Näin on. 10000€/kk palkasta jää käteen vähän yli 5000€.
5000 brutolla ostetaan ehkä joku hikinen kaksio pääkaupunkiseudulta, jos sitäkään.
Paremmin asuu ne jotka saa tukia.
Yli 100k vuodessa on minun silmissä suurituloinen
Voihan sitä ajatella niinkin, että suuret tulot on sellaisella ihmisellä, jolla jää rahaa säästöön niistä saamistaan tuloista. Eli ihmisellä, joka ei elämiseensä tarvitse kaikkea, mitä tilille tulee.
Vierailija kirjoitti:
Olisin itse tyytyväinen 5000€ palkkaan.
Lue otsikko uudelleen.
Minä lähestyn asiaa tilaston kautta. Ylimpään desliiliin, eli 10% palkansaajista pääsee noin 6000€/kk bruttopalkalla. Minusta he ovat suurituloisia.
https://duunitori.fi/tyoelama/keskituloinen-palkka-mediaanipalkka-suomi
+200.000 euroa vuodessa, jolloin on hyvätuloinen. Tämähän ei siis ole sama asia kuin rikas, koska suomalainen verotus pitää siitä huolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin! Itse saan eläkettä vuodessa reilusti alle 20 000 euroa. Ja kait se toinenkin puoliso jotain tienaa? Kun puhui meistä niin silloin lasketaan talouden molempien yhteiset tulot.
Näköjään pitää paikkaansa, että hyvätuloiset eivät yhtään tajua tosielämän realiteetteja ja millaisilla tuloilla ihmiset elävät. Säännölliset 10 000 kk ja toisen tulot päälle olisivat monelle melko leveää elämistä.
Suurituloinen on sellainen, joka pystyy maksamaan sujuvasti kaikki elämiseensä ja kotiinsa liittyvät kulut. Ja päälle jää reilusti säästöön ja on pesämunaa ennestäänkin. Että elämä on rahallisesti turvallista ja vakaata.
Ei tarvitse siirrellä eräpäiviä tai pelätä jotain yllättävää rahanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin! Itse saan eläkettä vuodessa reilusti alle 20 000 euroa. Ja kait se toinenkin puoliso jotain tienaa? Kun puhui meistä niin silloin lasketaan talouden molempien yhteiset tulot.
Näköjään pitää paikkaansa, että hyvätuloiset eivät yhtään tajua tosielämän realiteetteja ja millaisilla tuloilla ihmiset elävät. Säännölliset 10 000 kk ja toisen tulot päälle olisivat monelle melko leveää elämistä.
Eikä köyhät mitä kaikkia menoja meillä muilla on. Me maksamme asumisemme täysin itse. Se on vastike, laina, remontit kaikki. Ei spontaani kela. Maksamme itse sähkömme ja muut laskumme. Auto maksaa, mutta moni tarvitsee sitä jo päästäkseen töihin. Kulurakenne on täysin toinen.
8000€ kuukaudessa