Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ero 50+ ikäisenä ja aikuisten lasten suhtautuminen

Vierailija
25.04.2025 |

Olen reilusti yli 50 vuotias nainen ja päädyin eroon useampi kuukausi sitten miehestä, jonka kanssa olimme yhdessä lähemmäs 41 vuotta. Naimisissa emme koskaan olleet, mutta muuten ihan perinteinen suhde. Lapsia 4, joista nuorinkin on jo 40 vuotias. Lasten omat suhteet ovat olleet lähinnä värikkäitä. Kukaan heistä ei ole enää nuoruuden kumppaninsa kanssa yhdessä. Itse en ole koskaan saanut puuttua tai arvostella heidän suhteitaan. Nyt kuitenkin on niin, että heti kun kerroin erostamme, niin 3 vanhimmaistani haukkui minut ja laitti välit poikki. Heidän mielestään olen haihattelija ja sydämetön ihminen, kun jätin heidän isän.

Mieheni on monisairas, joka mitä ilmeisemmin johtuu yli 20 vuoden jatkuvasta runsaasta alkoholinkäytöstä. Hän myös petti minua ainakin 20 vuotta. Kun oli oikein kunnolla humalassa, ei edes peiellyt pettämistään, vaan lähti ovet paukkuen naistensa luokse. Nyt kun on ollut pari viime vuotta huono kuntoinen, niin heilansakkaan eivät ole enää huolineet. Lasteni jyrkkä mielipide on, että minun pitää kuitenkin pitää hänestä huolta loppuun asti. Minua ei suoraan sanottuna kiinnosta, koska katselin sitä menoa niin kauan ja hukkasin elämäni. Mikä minä olen uhrautumaan, kun mies ei minustakaan aikanaan välittänyt. Itse olen hyväkuntoinen ja haluan jatkaa normaalia elämääni työssä ja vapaa-aikana. Mieheni on pari vuotta vanhempi, mutta kunnoltaan vastaan lähinnä 80 vuotiasta. Olisin siis hänen omaishoitajansa hyvin pian ja ties kuinka kauan. Nyt hän asuu vielä yksin, mutta hoitajat käy 2 krt päivässaä. 

Kommentteja, kokemuksia?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pelkää saavansa isästään vaivaa. 

Vierailija
22/28 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on saavutus jos nainen voi lähteä ilman että mies tappaa tai vainoaa. Sinun tapauksessa hyvä jos mies on huonossa kunnossa. Pettäjä juoppo ei ansaitse kenenkään ystävyyttä. Sinulla on oikeus ainoaan elämääsi.

Älä jaksa olla lapsellinen. Vaikka oletkin katkeroitunut niin suurin osa naisista voi lähteä liitosta ilman pelkoa tappamisesta tai vainoamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään en kadu niin paljon, kuin katselin liian pitkään juuri ap kaltaista yhdessä oloa. Lähde ei sinun tarvitse  uhrata omaa elämääsi arvottomalle luuserille. Katuisit jokaista päivääsi jälkeenpäin, ellet sanoudu eroon. Hyvä!!

Vierailija
24/28 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhin lapsi siis on 40 vuotias ja nuorinkin lähemmäs 30 vuotias. 

Minkä ikäinen olet? 

Onko aviomiestä, aviovaimoa?

Vierailija
25/28 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa miksi et lähtenyt suhteesta jo paljon ennemmin? Mikä on ollut syy kärvistellä näin kauan?

Kyllä se syy oli silloin lapsissa. 3 nuorimmaista asui vielä kotona, kun mies alkoi juomaan ja pettämään. Viimeinen pisara nyt vaan on ollut tämä, että minun pitäisi alkaa hoitamaan miestä, joka on käytännöllisesti katsoen pilannut elämäni. Olisi pitänyt toimia ennemmin, mutta näin tämä nyt vaan on mennyt. Sisimmässäni olen pelännyt, että lapset eivät tule eroa jokatapauksessa hyväksymään. 

Ap.

Vierailija
26/28 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lähdin koska olin vaan kotiorja.

Vuosia jo mennyt eikä aikuiset lapset edelleenkään pidä minua ihmisenä.

Isänsä on täysin terve mutta uhriutui heidän kontolleen kaikesta. Joutuivat hoitamaan aikuisen miehen asioita ruuanlaitosta lähtien.

Hän on edelleen yhdessä hoitonsa kanssa. Tapailivat ensin eron jälkeen salassa kun siihen olivat jo rutinoituneet. Ja tärkeää toki oli että minä olen se surkimus joka ilman syytä lähti.

Mutta en kadu.

Vierailija
27/28 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa miksi et lähtenyt suhteesta jo paljon ennemmin? Mikä on ollut syy kärvistellä näin kauan?

Kyllä se syy oli silloin lapsissa. 3 nuorimmaista asui vielä kotona, kun mies alkoi juomaan ja pettämään. Viimeinen pisara nyt vaan on ollut tämä, että minun pitäisi alkaa hoitamaan miestä, joka on käytännöllisesti katsoen pilannut elämäni. Olisi pitänyt toimia ennemmin, mutta näin tämä nyt vaan on mennyt. Sisimmässäni olen pelännyt, että lapset eivät tule eroa jokatapauksessa hyväksymään. 

Ap.

Mutta jos nuorinkin on jo lähes 30 niin olisihan sulla ollut mahdollisuus lähteä jo aikoja sitten, vaikka lapsien ollessa pieniä et sitä tehnytkään. Kyllä sulla jokin muu syy on ollut kärvistellä näin kauan, oliko se pelkästään pelko että aikuiset lapset eivät päätöstäsi hyväksy. Enkä sano tätä moittiakseni, tiedän että sitä helposti jämähtää huonoonkin liittoon. Mutta vaikka miehesi on paskasti toiminutkin niin kyllä sinulla itselläsikin on ollut vastuu elämästäsi ja siitä että jäit huonosti kohdeltavaksi.

Mutta juu, ei sinun tarvi jäädä miestäsi hoitamaan ja ahdistua ahdistumistasi, eihän tuommoista psyyke kestä. Toivottavasti lapset aikaa myöten tajuavat tilanteen ja osaavat ajatella asiaa sinunkin kantiltasi. Toki tällähetkellä surkeaa kun välit on poikki.

Vierailija
28/28 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kuviossa perheen ätidillä on koko perheen kynnysmaton rooli, jolta ei kysellä haluamisia, vaan oletetaan, että äiti uhriutuu niin miehen kuin aikuisten lasten hyväksi. Kuvio ei siitä paremmaksi muutu koskaan, jos ei äiti itse ilmoita, että mulle riitti. Tottakai tämä aiheuttaa miehessä ja lapsissa arvostelua, kun ovat tottuneet miellyttäjä-äitiä sillä tavalla hallitsemaan. 

Ap: jos jossain vaiheessa haluat tutustua itseesi ja elää itsesi näköistä elämää, sun on kyettävä tekemään ratkaisuja, joita miehesi ja lapsesi eivät välttämättä hyväksy. Miehesi hyväksyntää tuskin kaipaatkaan, mutta jos lapsillasi on yhtään järkeä päässä, he alkavat kunnioittaa sinua ratkaisusi tähden, kun ensin alkujärkytyksestään tokenevat. Aikuistekin lapset näkevät äidin ensisijaisesti äitinä ja voi tehdä kipeää tajuta, että äiti haluaa ja on muutakin kuin äiti. 

Tekemällä tämän ratkaisun rohkaiset myös lapsiasi pitämään puoliaan sitten, kun elämä heittää vuorostaan murjoo.