Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kenelläkään on erillistä kotinettiä kun melkein kaikissa puhelinliittymissä on nykyisin rajaton netti?

Vierailija
25.04.2025 |

Josta sen voi jakaa kotona. Eikö ole turhaa maksaa kahdesta eri liittymästä? 

Kommentit (173)

Vierailija
41/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi. Talon netti ilmainen. Lisänopeus maksaa puolet siitä mitä omakotitalossa tai sellaisessa talossa jossa ei ole ilmaista nettiä.

No aiemmin seinästä tuli 100 M. Ja jotenkin puhelimen liittymä hivuttautui vuosien saatossa 300M.

Päätin ottaa puhelimeen minimi netti liittymän. Joka toimii todella hyvin. Laitoin seinään 300M.

On sen verran vehkeitä talossa ja lasten prepaindit. Et en tarvi puhelimeen niin tehokasta rajatonta nettiä jolla pyörittää koko talon vehkeet. 

Säästin 20 euroa kk.

Voiko talon nettiliittymää jotenkin nopeuttaa maksamalla siitä enemmän? Mulla on kaksi dna:n nettiliittymää kalliolaisessa kerrostalossa, joista toinen oli ainakin alkuun joku 400M (airbnb kaksio) ja toinen vain 200M (airbnb yksiö). Onko ne siis jotain taloyhtiön nettiä vai? 

Vierailija
42/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaaksni emolevyssäni ei edes ole wifi-ominiasuutta. Läppärinrimpuloita ei tässä talossa käytetä.

Taloyhtiön netistä maksetaan joka tapauksessa vaikka noepamman netin kännykästä saisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No toisilla on varaa maksaa kotinetistä, jotta sitä puhelimen nettiä ei tarvitsisi erikseen jakaa joka kerta kun menee koneelle.

Menee kolme sekuntia kun jaan sen yhteyden puhelimelta kotiin tullessa. 

Vierailija
44/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiössä on ilmainen netti. Kännykässä vain pre paid netti kun olen muualla kuin kotona. Halvaksi on tullut. Kesäisin kalliimpaa kun mökillä olen pre paidin varassa

Ei se ilmainen ole, se vaan maksetaan vastikkeessa tai vuokrassa

Siis missä se oikein maksetaan? Mulla on 3 asuntoa kalliolaisessa kerrostalossa, joita vuokraan ja käsittääkseni ei sitä nettiä missään vastikkeessa ole mukana. Lisäksi en kyllä peri netistä mitään vuokraakaan. Kaksi asunnoista on airbnb-käytössä ja niihin piti erikseen ostaa nettiliittymät. Vai maksanko muka turhasta?!

Olen siis aikoinaan asunut talossa itse, mutta en sinä aikana, kun siellä on ollut jotenkin netti saatavilla. Ikinä ei ole tiedotettu asiasta sen enempää.

Vuokraan ja  myös yhtiövastikkeeseen kuuluu kaikki ne kulut mitkä syntyy taloyhtiön ylläpidosta. Tässä sulle vain muutama esimerkki, jätehuolto, kerrossiivoukset, käytävävalot ja ilmainen netti. Kaikkea viitsi tässä edes luetella. Siksihän vuokria ja yhtiövastikkeita peritään että niillä katetaan kulut. Ja myös kerätään pääomaa remppoja varten. Jonkin verran syntyy myös henkilökuluja.

Vierailija
45/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 pelikonetta, löytyy läppäriä, televisiot ja puhelimia räpelletään samalla jatkuvasti. Kuvitellaan miten kätevää on jakaa nettiä puhelimilla, ei yhtää kuumota akkua 24/7. 

Miksi kuumottaisi, kun pitää virtalähteessä kiinni?

Vierailija
46/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiössä on ilmainen netti. Kännykässä vain pre paid netti kun olen muualla kuin kotona. Halvaksi on tullut. Kesäisin kalliimpaa kun mökillä olen pre paidin varassa

Siis missä se oikein maksetaan? Mulla on 3 asuntoa kalliolaisessa kerrostalossa, joita vuokraan ja käsittääkseni ei sitä nettiä missään vastikkeessa ole mukana. Lisäksi en kyllä peri netistä mitään vuokraakaan. Kaksi asunnoista on airbnb-käytössä ja niihin piti erikseen ostaa nettiliittymät. Vai maksanko muka turhasta?!

Olen siis aikoinaan asunut talossa itse, mutta en sinä aikana, kun siellä on ollut jotenkin netti saatavilla. Ikinä ei ole tiedotettu asiasta sen enempää.

Vuokraan ja  myös yhtiövastikkeeseen kuuluu kaikki ne kulut mitkä syntyy taloyhtiön ylläpidosta. Tässä sulle vain muutama esimerkki, jätehuolto, kerrossiivoukset, käytävävalot ja ilmainen netti. Kaikkea viitsi tässä edes luetella. Siksihän vuokria ja yhtiövastikkeita peritään että niillä katetaan kulut. Ja myös kerätään pääomaa remppoja varten. Jonkin verran syntyy myös henkilökuluja.

Mä ihmettelin tossa kylläkin sitä, että missä se taloyhtiön netti maksetaan, haloo. Aivan kuin en nyt noita asioita talossa asuneena tietäisi.

Vierailija
47/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 pelikonetta, löytyy läppäriä, televisiot ja puhelimia räpelletään samalla jatkuvasti. Kuvitellaan miten kätevää on jakaa nettiä puhelimilla, ei yhtää kuumota akkua 24/7. 

Mulla ainakin kuumenee puhelin siitä vielä enemmän. Toi kuluttaa puhelinta, omani kun on iPhone 16 Pro Max 1T muistilla niin ei viitsi tuollaiseen kuluttaa.

Vierailija
48/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Elisan nettiliittymämyyjä sanoi että jos puhelimesta jakaa nettiä, se laite rasittuu niin paljon että hajoaa todella nopeasti. Hanki WLAN reititin ja kotinetti heiltä. Muu ei auta.

Sama heppu sanoi että jos en ota Elisan virusturvaa (sanoin käyttäväni netin ilmisversioita), niin laitteeni voivat ihan fyysisesti hajota! Kuulema hänen kaverilleen oli just äskettäin käynyt näin. Räks vaan.

Kumpaakaan en ottanut, olisko tästä nyt kymmenen vuotta aikaa eikä ole vehkeet hajonneet...

Vierailija
49/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan kuuluu nettiyhteys. Luulin kaikilla olevan näin?

Ai luulit että kaikki asuu vuokralla.

Me asutaan omistusasunnossa ja vastikkeeseen kuuluu taloyhtiön valokuituyhteys. Siitä siis maksetaan about kymppi kuussa niin sama se on sit käyttääkin.. 

Vierailija
50/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin kuumenee puhelin siitä vielä enemmän. Toi kuluttaa puhelinta, omani kun on iPhone 16 Pro Max 1T muistilla niin ei viitsi tuollaiseen kuluttaa.

Onks toi joku erityisen kallis vai miksi sitä pitää säästellä? 

Vierailija
51/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se taloyhtiön ilmainen netti siis toimii? Pitääkö olla jokin piuha, mihin liitetään reititin? Ja onko siihen jokin salasana vai miten voi liittyä? Onko se jotenkin huono, kun mun airbnb -kämppien ylläpitäjät sanoivat, että tarttis hankkia asuntoihin netit? Ja maksan erikseen jotain 200M ja 400M:aa. Ei kai se taloyhtiön netin kanssa niin voi mennä, että voi vaan haukata isomman palan itselleen?

Vierailija
52/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 17 promax jakaa tällä hetkellä 5 eri laitteelle suoraan reitittimeen, eikä ole edes kädenlämpöinen.

Osta parempi puhelin.

Vierailija
53/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksi että en ole aina kotona paikanpäällä jakamassa nettiä ja meillä on kodinkoneet, auton latausasemat, lämpöpumput ymym netissä.

Vierailija
54/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks toi joku erityisen kallis vai miksi sitä pitää säästellä? 

On. Toi 1 teratavun muistikapasiteetti maksaa, plus ilmestyessään toi oli Applen kallein iPhone siihen asti. Mä maksoin siitä 1799€. 

Vierailija
55/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa kerrostaloissa on vastikkeisiin/vuokraan kuuluva perusnopeusnetti. Wifillä käytän tablettia

Vierailija
56/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 17 promax jakaa tällä hetkellä 5 eri laitteelle suoraan reitittimeen, eikä ole edes kädenlämpöinen.

Osta parempi puhelin.

Miten siis suoraan reitittimeen? Miten puhelin voi jakaa nettiä reitittimeen? Ootko joku köyhä, jolla ei ole varaa maksaa wifistä erikseen?

Vierailija
57/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa sinun netin käyttö rajottua somen ja uutisten selailuun?

Vierailija
58/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa kerrostaloissa on vastikkeisiin/vuokraan kuuluva perusnopeusnetti. Wifillä käytän tablettia

Mikä on perusnopeusnetti?

Vierailija
59/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunka kertoa olevansa 2000 luvulla syntynyt nainen suuremmasta kaupungista sanomatta sitä sitä suoraan

Vierailija
60/173 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelin tossa kylläkin sitä, että missä se taloyhtiön netti maksetaan, haloo. Aivan kuin en nyt noita asioita talossa asuneena tietäisi.

Vuokrassa tai yhtiövastikkeessa maksetaan "ilmainen nettiyhteys" jota ei tarvii sen kummennin ilmoittaa ja eritellä joka kerta erikseen kuten ei esim jätehuoltoa.

Tosin vuokrayhtiöissä ilmoitetaan että nettiyhteys kuluu vuokraan jo vuokrasopimuksessa, tod.näk myös yksityisella vuokranantajalla. Tuosta yksityisestä en voi olla täysin varma kun en ole koskaan asunnut yksityisella vuokralla, en edes opiskeluaikoina. 

Samoin kun ostaa asunnon sopimuksessa kerrotaan mitä kaikkea vastikkeella katetaan ja mitkä kuuluu osakkaan omiin kustanuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi