Miten joitain ei yhtään häiritse kodin epäesteettisyys??
Niin monella näkee esim. Kylpyhuoneessa röykkiöittäin kirjavia ja epämääräisiä purnukoita tai keittiön tasoilla kaikkea sälää tiskiaineista ja roskista lähtien. En vaan käsitä miten joku jaksaa katsella sellasta. Eikö oikeasti häiritse silmää?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee, mutta silti katselen sotkuja joka päivä. Olen ainoa jota häiritsee, joten vaihtoehto olisi kulkea muiden perässä jatkuvasti siivoamassa jälkiään. Tai sitten nalkuttaa jatkuvasti asiasta.
Jos siivoan vaikka keittiön tasot siisteiksi, niin viikossa on taas kaaos valmiina.
Viikossa? Siisteys vastii päivittäisen ylläpitosiivouksen. Tavaroille oma paikka kaappeihin ja tasojen pyyhintä päivittäin. Ihan normaali rutiini yleensä.
Olen samaa mieltä, mutta en sitä mieltä, että on vain minun tehtävä hoitaa tavarat paikoilleen. Pitäisi olla normaali rutiini, mutta muulle perheelle se vain ei ole. Eivät edes näe kaaosta.
-13
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee, mutta silti katselen sotkuja joka päivä. Olen ainoa jota häiritsee, joten vaihtoehto olisi kulkea muiden perässä jatkuvasti siivoamassa jälkiään. Tai sitten nalkuttaa jatkuvasti asiasta.
Jos siivoan vaikka keittiön tasot siisteiksi, niin viikossa on taas kaaos valmiina.
Viikossa? Siisteys vastii päivittäisen ylläpitosiivouksen. Tavaroille oma paikka kaappeihin ja tasojen pyyhintä päivittäin. Ihan normaali rutiini yleensä.
Lapsettomana helppoa jeesustella. Kun talossa pyörii useampia pikkulapsi, sotkua syntyy jatkuvasti, vaikka siivoaisi tauotta.
t. eri
Kolmen lapsen äiti olen. Lapset on nyt aikuiset, mutta aina olen kodin siisteydestä huolehtinut. Esim keittiö on aina ruokailun jälkeen siivottu ja astiat tiskattu ja laitettu koneeseen ja tasot pyyhitty. Tasoilla ei ole tavaraa pidetty. Ihan perus kodinhoitoa.
Minua häiritsee, puolisoa ei. Hänelle kaapit ovat tuntematon käsite. Meillä on siis puolet tasoista täynnä roinaa ja puolet lähes tyhjinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa ostaa jokaiselle tuotteelle omaa neutraalia säilytysastiaa. Enkä näe siinä mitään järkeä, vaikka olisikin varaa. Tavaraa on ihan tarpeeksi ilman turhia "jauhopussi näyttää rumalta, joten ostin jauhoille muovisen säilytyspurkin" kamaakin.
Mutta on varaa ostaa 20 erilaista shampoota, hoitoainetta ja suihkusaippuaa?
Se, että säilyttää tuotteita niiden omissa pakkauksissa ei tarkoita, että jokaista tuotetta on 20 kappaletta. Esimerkiksi kuiva-ainekaapissa ihmisillä tuppaa olemaan useita ERILAISIA tuotteita eikä 20 samaa jauhopussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana helppoa jeesustella. Kun talossa pyörii useampia pikkulapsi, sotkua syntyy jatkuvasti, vaikka siivoaisi tauotta.
t. eri
Kolmen lapsen äiti olen. Lapset on nyt aikuiset, mutta aina olen kodin siisteydestä huolehtinut. Esim keittiö on aina ruokailun jälkeen siivot
Niin, SINÄ olet. Kaikilla ei ole halua toimia perheen palvelijana, joka hoitaa kaiken itse. Eikä kaikilla ole siivousneuroosia, joka pakottaa puunaamaan kotia joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa ostaa jokaiselle tuotteelle omaa neutraalia säilytysastiaa. Enkä näe siinä mitään järkeä, vaikka olisikin varaa. Tavaraa on ihan tarpeeksi ilman turhia "jauhopussi näyttää rumalta, joten ostin jauhoille muovisen säilytyspurkin" kamaakin.
Se, että säilyttää tuotteita niiden omissa pakkauksissa ei tarkoita, että jokaista tuotetta on 20 kappaletta. Esimerkiksi kuiva-ainekaapissa ihmisillä tuppaa olemaan useita ERILAISIA tuotteita eikä 20 samaa jauhopussia.
Tässä on nyt kyse esillä olevista tavaroista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, mutta en sitä mieltä, että on vain minun tehtävä hoitaa tavarat paikoilleen. Pitäisi olla normaali rutiini, mutta muulle perheelle se vain ei ole. Eivät edes näe kaaosta.
-13
Ei tietenkään muut tee, jos ei ole kasvatettu. Itse olen lapsille pienestä asti sanonut, että omille välipaloille, arkarteluille ym ei ole mitään asiaa, jos ei siivoa sotkuja. Ihan niitä perusasioita, joita lapsille kasvatetaan. Voin kuulostaa kovalta, mutta lapset oppii nopeasti ja tulee itsestään selvyys. Pitää vain vanhemman itsekin olla siisti ja vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Mitäs olette niin sotkuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt kyse esillä olevista tavaroista.
Ap
Voi ne kuiva-ainepakkaukset olla myös esillä tasoilla. Ei kaikilla ole niin paljon kappitilaa, että kaiken saisi tungettua piiloon kappeihin. Meillä olisi tilaa, mutta tykkään pitää esim. öljyjä, yleisimpiä mausteita, sipuleita jne. tasolla olevassa telineessä/korissa ennemmin kuin kaapissa. Enkä todellakaan valikoi pakkauksia niin, että kaikki ovat samaa värimaailmaa. Maku on minulle olennaisempaa ruokatuotteissa kuin pakkauksen ulkonäkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-13
Ei tietenkään muut tee, jos ei ole kasvatettu. Itse olen lapsille pienestä
Helppo sanoa noin, jos molemmilla vanhemmilla on samanlainen siisteyskäsitys. Mutta jos toinen on siisti ja toinen huithapeli, tilanne on erilainen. Kannattaa siellä oman erinomaisuuden paistattelun lomassa muistaa välillä, että ihmisiä on hyvin monenlaisia. Eikä aina ole lastenkaan osalla kyse kasvatuksesta. Esim. autistinen lapsi, jolle toiminnanohjaus on luokkaa "tarvitsee valvoa, että muistaa käydä vessassa" ei opi siisteysasioita vaikka häntä miten kasvattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi asua kodissa, joka näyttää siltä, ettei siellä asu kukaan?
Niin sitä minäkin ihmettelen. Kuinka joku voi asua näyttely kodissa, joka on aina valokuvauksellisessa kunnossa muita varten eikä itseään varten.
Vierailija kirjoitti:
Vähän häiritsee, mutta kun ei jaksa siivota, niin ei voi mitään ja täytyy sopeutua elämään asian kanssa. Epäsiisteys kertoo tutkitusti älykkyydestä.
Epäsiisteys ei kerro mitään muuta kuin että olet laiska. Eri on, jos on epäjärjestystä ja tavaroita ja kirjoja ym. pöydillä, se kertoo älykkyydestä, olen sen itsekin joskus lukenut jostain. Epäsiisteys on aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän häiritsee, mutta kun ei jaksa siivota, niin ei voi mitään ja täytyy sopeutua elämään asian kanssa. Epäsiisteys kertoo tutkitusti älykkyydestä.
Epäsiisteys ei kerro mitään muuta kuin että olet laiska. Eri on, jos on epäjärjestystä ja tavaroita ja kirjoja ym. pöydillä, se kertoo älykkyydestä, olen sen itsekin joskus lukenut jostain. Epäsiisteys on aivan eri asia.
Epäsiisteys voi kertoa monestakin asiasta. Harmi, ettei älysi riitä tajuamaan, että elämässä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Ei ole laiskuutta, jos sairaus vie voimavarat tai aika menee siivoamisen sijaan esim. kaksosvauvojen hoitamiseen jne. jne.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-13
Ei tietenkään muut tee, jos ei ole kasvatettu. Itse olen lapsille pienestä
Meillä toinen vanhempi on se kaikista sotkuisin tyyppi. Että oppii siinä. Pieniä lapsia ei enää ole ja kotona asuvalle lapselle olen saanut opetettua vähän, että siivoaisi jälkensä, kun kuitenkin tekee myös ruokaa ja käy kaupassa. Silti jotain saattaa jäädä, eikä sitä heti edes huomaa, kun tavaraa on muutenkin tasoilla.
Tosi on, että minä olen kasvanut siistissä perheessä jossa siivottiin aina jäljet ja oli tiukka viikko siivous koko kämpässä. Ylimääräinen tavara hävitettiin aina, mitään turhaa ei säästelty. Jouluksi pestiin kaapit, seinät ja katotkin. Mies taas asui kodissa joka oli täynnä tavaraa ja jossa siivottiin, kun siivottiin. Ei siellä mitenkään saastaista ole ollut, eikä kyllä ole meilläkään. Siistimpää ja puhtaampaa toki toivoisin, mutta meitä on täällä moneen junaan.
Mulla kans tavallisimmat mausteet, suola ja pippuri tasolla. Leivänpaahdin ja vedenkeitin. Leipälaatikko. On tosi pieni keittiö ja vain vähän laskutilaa, helposti tulee sotkuisen näköistä, mutt se on vain elämää.
Siitä olen kuitenkin tyytyväinen, että esim. olohuone on yleensä siisti, samoin ruokapöytä pysyy melko siistinä. Kaikkialle kaaos ei yllä :)
-13
Oma koti on oma koti, ja myös ne sotkut ovat omia. Ehkä muiden perheenjäsenten sotkut välillä vähän häiritsee 😀 Minulla on siisteydessä rima aika matalalla. Olen muutenkin kauan sitten lakannut suhtautumasta kotiin minään esteettisenä projektina. Viihdyn, kun ei tarvitse koko ajan puunata ja järjestellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Kolmen lapsen äiti olen. Lapset on nyt aikuiset, mutta aina olen kodin siisteydestä huolehtinut. Esim keittiö on aina ruokailun jälkeen siivot
Mitali sinulle. Siivosin kyllä itsekin aika paljon lasten ollessa pieniä, mutta jälkikäteen ajatellen se ei ollut kovin hyvää ajankäyttöä.
55 oli siis alunperin 13. Jäi laittamatta. Joku muukin on kommentoinut minun saamiani vastauksia, joskin hyvin samassa hengessä kuin itsekin olen.
-13
Missä kohtaa tuossa luki jotain tuollaista?