=) MAALIs masut lauantai-sunnuntai (=
Kommentit (68)
Mä saankin juttu seuraa, eikä tarvii yksin turista!
Mä en vain jaksa uskoa tuohon raskausmyrkytykseen, nyt ei onneksi enää koske päähän eikä mahaan, taisivat säikähtää teidän juttuja :). Mutta tarkailen oloa nyt hieman tarkemmin. Torstaina kävin neuvolassa ja pissikin oli puhdas. Jotenkin luulen, että masu on kipee vain tuosta jatkuvasta supistelusta ja babyn liikkeistä, mutta tiedä häntä, syntyis sieltä niin ei tarviis miettiä. Soitan kyllä polille jos säryt alkaa uudelleen..
kun ei ole tänään täällä näkynyt? Petturi :).
Moi vaan kaikille ja suurensuuret Onnittelut kaikille vauvansa saaneille!!!
Suoraan omaan napaan...Aamulla heräsin taas pettyneenä, ei mitään merkkejä taaskaan ilmaantunu yön aikana että synnytys ois etenemässä. Mentiin miehen kanssa sitten heti aamusta mökille vähän siivoilemaan remontin jälkiä ja kävelin sieltä sitten kotiin n.4 km. Kova painon tunne tuolla alakerrassa on kävellessä ja sellaisia tuikkauksia tuntuu muttei mitään muuta. Limoja eikä mitään siihen viittaavaa ole näkynyt. Jopa valkovuoto on loppunut ja yhessä vaiheessa olin kuin niagara. Että semmoista tänne. Ternimaitoa (vai mitä sen nyt on) on valunut viime päivinä paljon enemmän kuin aiemmin, se on ehkä ainoo merkki mutten tiedä merkitseekö sekään sitä et synnytys ois lähestymässä.
Joku kyseli liikkeistä, niitä tuntuu syönnin jälkeen ja etenkin iltaisin kun rauhoitun sänkyyn alkaa kova myllerrys ja etenkin oikeesta kyljestä se yrittää päästä ulos..ymmärtäisi nyt kultapieni että ainoo reitti ulos on siellä alempana..
Joka päivä käyn 3-4 km reippaalla lenkillä, häärään kotona kaikkea mahdollista ja lepäilen kun siltä tuntuu; päivät pyörii samaa rataa ja odotan vaan että vauvan tulo katkasis tämän tylsyyden. Mihinkään muuhun en juurikaan osaa keskittyä, vauvan tulo vaan mielessä päivin öin. En arvannut että tää loppuodotus ois näin rassaavaa. Mutta lohtua tuo se että huomaan etten ole yksin vaan teitä on täällä muitakin ja mukava jakaa näitä kokemuksia. Ja joka päivä ollaan kaikki lähempänä sitä odotettua hetkeä kun saadaan omat vauvamme! Se jos mikä auttaa jaksamaan.
Voimia jokaiselle!
Lilia 38+5
Eli Heippa teille jäljellä oleville! En ole kirjoittanut maalismasuihin ennen, mutta nyt ajattelin muutaman rivin laittaa.. Ahkerasti olen lukenut juttujanne, kiva seurailla muitten odotusta!
Täällä mennään jo yli-ajalla, rv tänään 41+3... Tuttua hommaa, esikoisen kanssa käynnistettiin kun olin 16 pvää yli.
Maanantaina olisi eka yli-aikaiskontrolli ja viimeistään torstaina käynnistetään. On kyllä ihme kun nää meidän lapset eivät tuu itsestään ulos? Onkohan siellä massussa niin hyvä olla...
Tsemppiä kaikille!
Tinttu 41+3
Onnea kaikille jo vauvansa saaneille!!!
Tinttu
Molskista rallaa .. Tulin juuri ovesta sisälle, kävin tallustelemassa sellaisen mukavan 3km lenkin, tooooodella hitaasti ja varman päälle tuli otettua :-)) Ilma todella ketku, mutta mua kyllä viehättääkin tuo ilma, en tiiä miksi ...
Tapille onnea tuhat kiloa, ihanasta pienestä pojusta, antoipa nuori herra odotuttaa itseään ja pisti viimeiseen saakka hanttiin. Nyt vain lepoa äidille .. Nämä uutiset olivatkin vissiin koko viikon kohokohta :-))
Kävin lukemassa noita synnärikertomuksia, ja aivan liikuttavia ne ovat. Kiitos vain kaikille raapustaneille !!!
Täällä on sellainen jännä olotila .. hmm jotakin saattaisi vaikka lähipäivinä tapahtua. Siis mua ei supistele kipeästi muuten kuin harjoitussuppareita, mutta ... mulla on koko ajan ' isonhädäntunne' yölläkin kävin 2x, ja het aamulla taas uudestaan .. Ei mulla koskaan ole vatsa ollut näin reippaasti toimiva. Jotenkin musta tuntuu, että tämä tyttönen voisi vaikka syntyä ihan piankin (?) Olo on todella odottava ..
TiiaRiikka, mä soittelin eilen sinne SPR:n ja vasta ensi viikon keskiviikkona on vastaukset valmiina. Saattaapi johtua tuo lääkitys siitä miten itsellä on sitä hyytymistekijää veressä, jos sitä on vähän niin varmasti vaikuttaa lääkkeen ja sairaalassa olon määrään. Ne kyllä SPR:stä sanoi, että jos olen hyvä kuntoinen niin voisin olla kotonakin ja kotisairaala kävisi tiputtamassa ko. lääkkeen päivittäin. Ja epiduraalinkin ' ehkä saan' jos olen hyvissä ajoin sairaalassa, ja kerkeävät tiputtaa lääkkeen ennen kuin synnytys virallisesti alkaa (?) Eli mulle meinaavat tiputata sen lääkkeen ennen kuin vauva on syntynyt.
Möhkis, kun mä luin noita r-myrkytysjuttuja niin mäkin ahdistuin täällä sun puolesta ja itselle tuli todella huono olo, ja kun mittailin verenpaineita, oli ne törkeän korkeat, sitten oli pakko rauhoitella itseään ja mittailin uudestaan, ja olivat ihan ok :-)) Toivot. ei ole r-myrkytyksestä kyse ..
Kysymystä pukkaa .. teille konkareille:
Otanko sairaalaan mukaan omat henk.koht. lääkkeet, kuten allergia/astma lääkkeeni ?? Vai sanko ne osastolta `?? Siteethän saa sairaalasta, MUTTA miten on liivinsuojien kanssa ?? Entäpä vauvanvaipat, eikös nekin saa osastastolta, mutta kotiinlähtiessä on oltava omat vaipat ?? Kiitos jos jaksanette vastata !
Ja vähän vielä omaa napaa .. Vauva mellastaa juuri nyt kuin viimeistä päivää, tuntuu kieltämättä aika inhalle nuo liikkeet .. taas tulee sitä kelt.vuotoa, ja rinnat ovat olleet todella arat .. ulos kun menin niin hyvä ettei taju lähtenyt kun rintoihin otti niin kipeästi, vaikka villapaitaa oli päällä :-//
Raisalle vielä kovasti onnea maanantaiseen käynnistykseen !!! Kaikki menee aivan varmasti hyvin ..
Ja toivotaan, että Hananin mies pääsisi maanantaina kotio !
t. emmi rv-38+6 (vika viikko alkaa huomenna)
Laskettu aika olisi ylihuomenna. ja loppua kohden alkaa hermostus iskeä. vauva on liikkunut pitemmän aikaa jo tosi vaisusti ja monena päivänä olen ollut kahden vaiheilla lähteäkö polireissulle vai ei.. Mutta kun se liikkuu kuitenkin, vaikkakin vähän, ja nuo kotihoidossa olevat lapset eivät yhtään helpota tuntikausien jonotukseen lähtemistä. Tietääkö joku kuinka kauan Kättärin polilla saa esim. viikonloppuna jonotella? vaihtelee tietysti hirveästi.
Muuten olen ihan sinut palloni kanssa, kohtahan tässä tulee kiire ottaa viimeiset vatsavalokuvat. Kivuliaita suppareita ei ole, puolikipeitä silloin tällöin sentään. On jotenkin omituista (?) ajatella, että tässä kohta ollaan nyytin kanssa oikeasti.
Onnea kaikille synnytykseen lähtijöille ja jo sieltä palanneille!
Kaneli rv 39+5
Parikolem kertaa olen tainnut kirjoittaa koko raskauden aikana. Lueskelemassa olen käynyt vähän useammin.
Olot on joka toinen hetki sellaisia, että ei tässä kauaa enää mene ja hetken päästä taas tuntuu olo oikein hyvältä. Hirveä hikoilu, lisääntynyt valkovuoto, supistukset ja lisääntynyt vatsantoiminta ovat eräitä merkkejä joita olen pongannut. Ja onhan tuo masu ihan selvästi laskeutunut ja painokin lähtenyt laskuun. Ei kai tässä tosiaan kauaa enää mene.
Eilen nukkumaan mennessä sain joitakin flashbackkeja edellisestä synnytyksestä (joka tapahtui lähestulkoon 2 vuotta sitten) ja josta en ole kipuja muistanut lainkaan. Nyt kuitenkin muistin ne kivun hetket ja vaikeudet pysyä paikoillaan epiduraalin laiton ajan. Mutta pientähän tuo on palkintoon nähden.
Onkos täällä muuten paljon TAYSissa synnyttäneitä tai synnyttämään meneviä? Mietin vaan, että mitenköhän ruuhakista siellä on tällä hetkellä?
Linda *39*
Kannatti " huudella" =)
Vakkarit kun jo lähes jakaantuneet täytyy saada uutta verta kehiin...
Juuri palattiin kotiin.Mies lähtee sählyä sähläämään pikku poikien kanssa.
Oltiin ostoskeskuksessa ja tosiaan sielä kanien sm kisoissa jossa näimeesm kanien agilityratahyppelyä.
Syömässä kävimme kunnolla,itsekin nälkäisenä vedin ison lehtipihvin.
Tuhruttelee jotain vanhaa verta ja laittoikin sydämen sykkimään muutaman ekstra sykäyksen...
Josko olis munkin vuoro jo lähellä...
Katsellaan.
Nyt painun sänkyyn pötkölleni!
Niin ja Möhkis,hyvä että oireet rauhottui.Itsellekkin tuli olo että mitäs minä oikeen vaahtoon,huolestutan vaan toisen,turhaan!
Mutta siis jos nyt ottaa jatkuakseen,puhu ainakin nlassa.
L
Meidän pikku-Hermanni sitten syntyi silloin torstaina, kun sinne synnärille lähdin. Ei onneks tullut kova kiire.. ;)
Tässä vielä 10.20 kirjotin lähteväni, kun kello 13.08 syntyi poikavauva. Rv 39+6 oli menossa.
Painoa 3420g, pituutta 49cm ja pipo 33,5.
Poju voi hyvin, imee lähes koko ajan ja asustaa tissillä. Tuttia on välillä tungettu suuhun, kun meinaa mennä nukkumiseksi. Eilen imi lähes koko ajan ja mikään ei riittänyt, joten sai pullosta 80ml maitoa. Järkky määrä!! Noh, tänään päästiin kotiin, onneks. Täällä on niin ihana olla. Sairaalassa en saanut oikein nukuttua, kun oli kaikenlaista meteliä ja muuta.
Mies on nyt kuukauden kotona, joten saan varmasti itseni kuntoon tästä hyvin. Yhtä hymyä olin synnytyksen ja sitä samaa jatkan. Eilen tosin meinas tulla itku, kun nukuin vain 3h edellisenä yönä tuon erään tissitakiaisen takia. Nyt hyvä olla taas.
Kirjoitin jo synnytystarinan tonne palstalle, joten lukekaahan sieltä yksityiskohdat. :)
ONNEA PALJON kaikille muillekin vauvautuneille!! :) Luin pinoja pikasesti, mutten tässä oo vielä ehtinyt oikein kunnolla perehtyä, että missä nyt mennään. Lueskelen kyllä, ajan kanssa.
TSEMPPIÄ KOVASTI vielä teille, jotka täällä vauvamasujen kanssa odottelette sitä suurta hetkeä. Kyllä se tulee. :) Pysyn täällä kuitenkin tsemppaamassa ja tukemassa teitä.
Nyt on äipällä nälkä, joten menen syömään. Mies seurustelee takiaisen kanssa, kun tuossa 1,5h imi niin on hetken tyytyväinen.
Terkkuja kakkavaippojen keskeltä,
Papu ja Hermanni 2päivää
Synnytys puolelle jo onnittelinkin!!!!!
Leanna
Täällä vielä odotellaan juu... Käytiin Ikeassa asti shoppailemassa ja tulipahan istuttua autossa. Ja käveltyä. Nyt on olo sen mukainenkin, mutta hyvä kun saatiin asiat hoidettua. Ostettiin ohikulkumatkalla Lastentarvikkeesta myös sitteri vauvalle. Ihme että jaksoin niinkin hyvin.
Viime yö oli veikeä ;). Nukuin pari tuntia ja heräsin kahdelta yöllä. Siinäpä sitten oltiin, kun uni ei tullut enää takaisin. Jossain vaiheessa rupesin lukemaan enkä sitten lopettanut ennen kuin kirja loppui. Söin vähän ja sammutin valot. No en onneksi ehtinyt nukahtaa, kun esikoinen vaikeroi sängyssä ja huuteli mua; ressukalla oli tullut pisuvahinko ja siirrostin neidin meidän sängyyn pikapesujen jälkeen. Tyttö oli just nukahtamassa, kun iskän kello piipitti -tietysti ne FORMULAT! Eihän mua edelleenkään väsyttänyt, mutta pakko oli mennä takas sänkyyn kun tyttökin olis muuten halunnut nousta ylös. Uni voitti vihdoin minutkin n. kuuden kieppeillä ja sain nukuttua vielä pari tuntia. Hyvä niin. Omituista, kun yleensä olen niin lahjakas nukkumaan...
Joku (anteeksi en muista kuka) kyseli sairaala-ajan juttuja. Ottaisin kyllä omat lääkkeet mukaan (jos on jotain vakkarijuttuja). Nyt olen varannut perusrasvaa, harjan, hammasharjan ja -tahnan, pehmoimetysliivit ja suojia, yms. Meinaan haluta käyttää sairaalan vaatteita. Vauva saa kyllä alkuun ihan kaiken tarvitsemansa sairaalasta, vaikka meillä on kyllä varattuna se ikioma silkkimyssy pikkuiselle ja oma kapalovaate, jonka tahdon opetella laittamaan OIKEIN! Vaippoja kannattaa kuitenkin varata tietty kotiin, mutta kyllä me ainakin saatiin lähteissäkin vaippa vaaville.
Huihai. Kukahan noi ostoskassit purkais kun mies ja tytär jumittuivat telkkarin ääreen...
telma ja vaavi 38+3
Papulla oli ihanan kuuloinen synnytys, tahtoo samanlaisen!
L: Toivottavasti säkin pääsisit synnyttämään! Ei haittaa, että raskausmyrkytyksestä mainitsit, en olisi itse osannut tuota ajatellakaan, toivottavasti sitä ei ole, mutta tarkkailen nyt vähän tarkemmin oloani..
Väsyttää taas kamalasti, ja harjoitus supistuksia tulee kaikesta, tosi inhottavaa, tulisi edes oikeita supistuksia, mutta ei! Mieskään ei ymmärrä miten mä haluaisin tästä mahasta jo eroon. Muutenkin toi mies on tosi ärsyttävä kipeenä... Vali, vali...
möhkis taas
Minä kävin synnärillä näytillä, kun iski ihan karsee pääkipu, verenpaineet huisin korkeella ja turvotusta enemmän kuin ikinä ennen. Pelkäsin raskausmyrkytystä, vaikka näköhäiriöitä eikä ylävätsakipua ollutkaan.
Pitkään makasin; ottivat sydänääniä ja suppareita (joita ei ollu) ja verenpainetta. Ylläri, paineet oli ekassa mittauksessa vain 90/40! Isoimmillaankin arvot oli 105/70. Kotona päivällä mittarin piirtyi 149/89. Alkava flunssa ilm. aiheutti päätaudin. Ja turvotus... no, sitä on vaikka tekis mitä. Pissa oli puhdas.
Sain rauhassa maata pari tuntia ja odotella lääkäriä saapuvaksi. Sitten nopsaan tutki kohdunsuun tilanteen ja ultrasi. Kokoarvio oli 3750, kaulaa jäljellä 2-3 cm ja kohdunsuu auki 3 cm! Vau, siis jotakin on tapahtunut. Lapsivettä hyvä määrä. Ilkeesti muljutteli sormillaan tuo lääkäri. Sanoi vähän rajummin tutkivansa, sillä vauva saisi jo syntyä. Kätilö sanoi, että pari kolme päivää sais vauva vielä mahassa asustaa, sillä meillä kaikki on flunssassa. Onneksi ei ole ainakaan vielä kuumetta. Isolta kuulostaa tuo vauva, kun esikoinen ei ollu ku 3170g rv 39+1.
Pitänee palata tuon kipeyttään kiukuttelevan esikon ja kiukutteluun tympääntyneen miehen pariin. Nyt taas jaksaa kun sai pari tuntia olla yksinään hiljaisuudessa ja vaan maata :)
rimma 40+3
Onko se ihan normaalia jos tulee verta? Siis pelkkää verta, ilman limoja? Ei sitä verta todellakaan paljoa ole tullut, mutta ihan vähän.
Jos veri on kirkasta,pitäisi ottaa yhteyttä äitipolille.Synnytyksen alkaessa saattaa tulla paksuhkoa limaista verta,mutta kirkas vuoto saattaa vaatia tarkastuksen...
tityli
Minäkin, innokas taustailija taidan sitten pinoutua pitkästä aikaa..
Ekaksi Suuren Suuret Onnittelut Kaikille Vauvansa Jo Saaneille!! =)
Niinkuin joku on ehkä huomannutkin, oon aloittanut tonne keskustelun raskaushepatoosista, jonka olen sitten vaivoikseni saanut.. Kutina alkoi viime viikon perjantaina illalla, ja ihmettelin vaan kuinka on iho nyt sillai päässyt kuivumaan, yleensä kun en kutia ikinä. Kun kutina alkoi taas lauantaina illalla ja sunnuntaina edelleen jatkui ilman taukoa niin sitten maanantaina soittelin neuvolaan, joka pisti mut verikokeisiin. Kutina on ihan hirmuista, maksa-arvot ovat koholla. Maanantaina saan tietää vielä sappihappojen tulokset, ja niitten perusteella sitten soittelevat mulle että mitä tehdään. Huoli vauvan hyvinvoinnista on kasvanut, mutta onneksi on liikkunut vielä sen verran etten ihan ole täällä seinille hyppimässä. =)
Limatulppa mulla meni eilen aamulla, ei ollut mikään kovin kaunis näky.. Mutta antaa toivoa että ehkäpä tämäkin vauva joskus tiensä ulkomaailmaan löytää, muita oireita kun ei täällä ole. Mun on itseasiassa kutinaa lukuunottamatta parempi olo kuin koskaan, menis kevyesto vaikka vielä parikin kuukautta. En tajuu kuinka tää on mahdollista, kuukausi sitten kun olin ihan rikki ja vaivainen ja pienikin liike tuotti tuskaa alapäähän ja selkään ja kaikkialle muuallekin.
Torstaina kun kävin äitipolilla sanottiin siellä vauvan painoarvioksi n. 3 kiloa, eli ihan sopivan kokoinen pikkuinen siellä asustaa, tosin mistä noista arviosta tietää, mutta eivätpä sentään mitään jättiä povanneet. Vauva on kiinnittynyt, ja todella alhaalla, sen lääkäri totesi oikein pariinkin kertaan. Kohdunkaulaa on jäljellä pari senttiä, pehmeetä on ja sormelle auki. Jospa se vauva sieltä joskus vaikka tulisi.. toivossa on hyvä elää.. ; )
sohvi84 39+4
Onnittelut kaikillee vauvan saaneille! Mäkin tulin kirjoittelemaan, kun huudeltiin kaikkia taustavoimia paikalle. Katotaan nyt onnistuuko edes tämä mun viesti kun ekaa kertaa tänne kirjoitan!
Ois muuten heti alkuun kysymys, onko kellään arvioitu vauvaa liian pieni painoiseksi ihan loppuvaiheessa, siis alle 2,5kg? Mulla rv38 (tasan tänään) ja lääkäri arvio torstaina painoksi 2,4kg, ehkä? Sain ajan äippäpolille alipainoarvioon (tai johonki semmoseen). Neuvolassa täti arvio 2,6-2,8kg käsikopelolla, en kyllä usko ihan tohon ultraan aina. Aikasemmissa raskauksissa (3kpl) arviot heitelleet melkein kilon.
Mäkin yritä keksiä jotain positiivistä tälle päivälle
+ mies lähti mun kans kauppaan
+jaksoin imuroida
+vitsi kun vaikeeta............, kaapista löyty suklaa keksejä
Kun muuten on ihan vali vali olo kokoajan, joka paikkaan kolottaa ja särkee, onneksi noin kaksi viikkoa enään jäljellä!
Soititko jo äitiyspolille tai jotain? Kyllähän kirkas veri saattaa tulla ilmeisesti jostain limakalvoistakin, mutta kyllä varmaan kannattais kysästä jostain...
Ylävatsakivuista kun oli puhetta, niin mulla ainakin joskus kova närästys on tuntunut valtavana ylävatsakipuna. Siis sellaisena, että rinnassa on puukko (no en ole sitä kyllä joutunut testaamaan...) tai joku kamala puutulppa. Jokunen viikko takaperinhän mulla oli ongelma: kuume, flunssa ja päänsärky ajoivat vaakatasoon, mutta tuo kamala närästystulppa nosti istumaan. Siinä sitten venkoilin koko yön. Edellisenä päivänä olin syönyt takassa paistetun makkaran ja oli muuten vika kerta näin raskauden aikana ;) !
Meidän perheessä ollaan nyt niin kiukkuisia, nälkäisiä ja väsyneitä (eka johtuu kahdesta viimeisestä) että meinasin jäädä hevosten luo nukkumaan ;-D. En jaksa kuunnella lapsen kiukuttelua, enkä paimentaa miestä tekemään asioille jotain (pyykit ripustamatta, jotain iltapalaakin olis fiksu laittaa jne) kun tää vaan kattoo telkkaria. Hohhoijaa. Mihinkähän sitä muuttais??? Jos lähtis sairaalaan ihan huvikseen lepäilemään? Välillä seinät kaatuu päälle...
Näin viime metreillä mukaan keskusteluun =) Olen kyllä lueskellut ahkerasti maalismasujen juttuja, mutta en ole itse vaan saanut kirjoiteltua.
Tänään rv 38+6 ja laskettu aika 25.3. Esikoinen syntyi rv 41+6 ja kakkonen juuri näillä päivillä. Kolmatta siis odotellaan. fyysisesti voin hyvin, maha on pieni, supisteluja tulee harvakseltaan. Saa nähdä saanko nyytin syliin ennen pääsiäistä?
Onnea kaikille vauvan jo saaneille! Ja jaksamista meille muille loppuodotukseen!
Luvattiin räntäsadetta, mutta ulkona on mitä hienoin kevätpäivä. Pitäiskö jaksaa raahautua ulos...
Terkuin Blåbär