IL : Orpon hallitus tuhosi kirkon talouden - kirkko ei enää hautaa ihmisiä jatkossa
"Kirkko harkitsee luopumista hautaustoimesta hallituksen leikkausten vuoksi
Lisäleikkausten myötä kirkko joutuu pohtimaan, miten se hoitaa tehtäviään. Harkinnassa on jopa hautaustoimesta luopuminen.
.Petteri Orpon (kok) hallituksen lisäleikkaukset uhkaavat kirkon toimintaa yhteiskunnallisten tehtävien hoitamisessa.
Hallitus linjasi puoliväliriihessä, että valtio vähentää Suomen evankelis-luterilaiselle kirkolle yhteiskunnallisista tehtävistä maksamaa korvausta.
Korvausta vähennetään kertaluonteisesti noin 10 miljoonaa euroa vuosina 2026 sekä 2027. Vähennys koskee myös ortodoksista kirkkoa.
Päätös vaikuttaa kirkon toimintaan, ilmenee Suomen evankelis-luterialisen kirkon tuoreesta tiedotteesta.
Kirkko harkitsee jopa hautaistoimesta luopumista"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a85a5a1d-e89c-43e4-95e3-45fd9ad34cc6
Petteri joutuu itse vastaisuudessa kaivamaan kuopat kansalaisille Purran kanssa.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on eronnut kirkosta ja jättänyt siten aneensa maksamatta, niin omaisten ei pidä mennä naukumaan kirkollisia hautausmenoja tai voi sitten maksaa niistä vaikka tulevasta perinnöstä.
Kirkko voi uskottomille osoittaa paikan uurnalehdossa, mihin jokainen voi itse kaivaa kuopan omaisensa uurnalle. Jos ei kelpää, niin lasku perään vain perikunna
---
Minä en tarvitse mitään uurnalehtoja.
Kirkot ja hautausmaat ovat kolkkoja ja pelottavia paikkoja.
En halua olla siellä.
Minä taas viihdyn loistavasti varsinkin keskiyöllä.
T: Dr. Acula
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kirkko voitti jo sote-uudistuksesta yli 50 miljoonaa euroa vuosittain, ja lisää on luvassa"
"Hallituksen säästötoimet kasvattavat evankelisluterilaisen kirkon kirkollisveron tuottoa lähes 40 miljoonalla eurolla ensi vuonna."
Kirkon väellä on huono muisti? Vasta saivat valtiolta 100 miljoonaa euroa vuodessa lisää tuloja!!
Taitaa olla papeilla valikoiva muisti. Unohdetaan kokonaan saavutetut edut. Tuommoinen vaatimaton sata miljoonaa euroa vuo
----
Näin. Niillä on valikoiva muisti ja valikoiva lähimmäisenrakkaus 😂
Tiedän ihan kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Sieluttomat perskokkarit eivät kirkollisia hautajaisia ansaitsekkaan
Vasemmisto ja vihreät pitäisi kompostoida.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hautaaminen pitäisi vapauttaa laajasti. Omaiset saisi kaivaa kuopan vaikka pihalleen, eikä olisi pakko ostaa kallista arkkua (joka pitää ostaa vaikka tuhkataan). Kuolinpesien hoito ja hautaus ovat aivN liian byrokraattisia ja aikansa eläneitä.
Haluaisitko, että ostamasi talon pihasta löytyisi esim. 5 vainajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on eronnut kirkosta ja jättänyt siten aneensa maksamatta, niin omaisten ei pidä mennä naukumaan kirkollisia hautausmenoja tai voi sitten maksaa niistä vaikka tulevasta perinnöstä.
Kirkko voi uskottomille osoittaa paikan uurnalehdossa, mihin jokainen voi itse kaivaa kuopan omaisensa uurnalle. Jos ei kelpää, niin lasku perään vain perikunna
---
En halua olla siellä.
Minä taas viihdyn loistavasti varsinkin keskiyöllä.
T: Dr. Ac
----
Jotenkin sovit tuonne kirkkoon... 🤣
...
Vierailija kirjoitti:
Älkää rienatko. Hautaamista ei saa yksityistää, vaan se pitää pysyä kirkon tehtävänä. Silloin se hoidetaan ainakin hyvin ja asiallisesti. Käy niin kuin Bernerin taksiuudistuksen, kun kaikenmaailman Mahnutit alkavat hautoja kaivaa ja vainajia varastoissaan säilyttämään. Pieleen menee niin kuin vanhustenhoito aikoinaan. Yksityisiä ei ehditä valvoa ja toiminta on mitä on.
Varmaan halvin hautaus on sen jälkeen joku vanhaan mattoon kääriminen ja upotus vesistöön kivien kanssa.
Hinnat alkaen 20 euroa...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi vain viedä ruumista ruumishuoneelta polttoon. Antaa uurnan omaisille ja sirotelkoon miten lystää?
Näin! Polttohautaus pitäisi olla pakollinen nyt kun maat on ylikuormitettuja.
Aleksis Kivi:
" Ja kumpua ei haudallein kokohoon koskaan
Vaan multa kedoksi kamartukoon ettei kukaan tiedä, ett' lepokammioin on halavan himmeän alla."
En tarvitse kirkkoa enkä pappeja hautaamiseeni.
Nuotiossa poltto riittää. Tuhkat voi joku ystävä haudata lemmikkieni viimeisten leposijojen viereen.
Vierailija kirjoitti:
Aleksis Kivi:
" Ja kumpua ei haudallein kokohoon koskaan
Vaan multa kedoksi kamartukoon ettei kukaan tiedä, ett' lepokammioin on halavan himmeän alla."
En tarvitse kirkkoa enkä pappeja hautaamiseeni.
Nuotiossa poltto riittää. Tuhkat voi joku ystävä haudata lemmikkieni viimeisten leposijojen vier
----
Kirjoitusvirhe. Sori.
Ikävyys - runon loppulauseet, Aleksis Kivi:
"Ja kumpua ei haudallein kohokoon koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pedofiilit, ja niiden hyysääjät vois vaan upottaa suohon. Joten persut jonoon!
Tässä on kirkkaus ja ilo:
Ruumiini poltto minulle rakkaassa paikassa joen äärellä.
Tuhkat voi mielellään kuopata lemmikkieni hautojen viereen tuomen lähelle.
Kesällä koko tienoo on täynnä ihania niittykukkia
En tarvitse siihen farisealaisia pappeja enkä kirkkoja.
Jumalan luoma luonto on kirkko - ihmisten rakentamat tod. synkkiä ja pelottavia paikkoja.
Urut on ihan hirveä instrumentti.
Masentavin kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi vain viedä ruumista ruumishuoneelta polttoon. Antaa uurnan omaisille ja sirotelkoon miten lystää?
Näin! Polttohautaus pitäisi olla pakollinen nyt kun maat on ylikuormitettuja.
Onko Suomesta maa loppu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreet voi ajaa lihamyllyn läpi ja syöttää ketuille.
Vierailija kirjoitti:
Kirkolla on huomattava omaisuus. Se ei ole mitenkään köyhä. Ja saa syyttää itseään kun ihmiset eroavat kirkosta muslimeille ja aakkosjengille pyllistelyn takia.
Erosin itse Irja Askolan takia.
Luultavasti tulisi halvemmaksi jos valtiolla olisi omat krematoriot, polttohautaus olisi ainoa mitä tarjotaan ja tuhkat saisi sirotella tai uurnan haudata sovittuihin paikkoihin. Vainajien säilytyskään ei olisi ongelma, jos arkku menisi uuniin heti kun ruumiinavaus on tehty ja omaiset pitäisivät haluamansa seremoniat vasta uurnan kanssa. Ei siihen mene kuin sukupolven verran aikaa, niin jokainen pitää outona ja vanhanaikaisena arkun äärellä itkemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pedofiilit, ja niiden hyysääjät vois vaan upottaa suohon. Joten persut jonoon!
Pirinen, Kumpuniemi ja Haapanen.
Vierailija kirjoitti:
Monet piispat on siirtynyt pedon joukkoihin kannattamaan sateenkaaria.
Hallituksessa on pedon joukot.
Kirjoitan kohta hienon runon.
Me emme tarvitse teidän kolkkoja kirkkojanne.
Eihän teillä ole ketään kohtaan mitään empatiaa.
Teillä on huikea palkka ja kevyt työ.
Ei empatiaa eläville eikä kuolleille.
Ikävyys
Mi ikävyys, mi hämäryys sieluni ympär' kuin syksy - iltanen autiol' maal' ?
Turha vaiva täällä. Turha ompi taistelo. Ja kaikkisuus mailman, turha.
En taivasta ma tahdo. En yötä Gehennan. Enp' enää neitost' syliini suo.
Osani vaan olkoon; tietämisen tuskast' pois!
Kaik' äänetön tyhjyys olkoon.
No, ystävät. Teit' kerranpa viimeisen pyydän, oi!
Tuonen tupa tehkäät poijan tämän asunnoks,
hän kätköhön mullan astuu.
Mun hautani nyt kaivakaat halavain suojaan.
Ja peitol' mustal' se peittäkäät taas.
Sitten ainiaaksi; kartanostain poistukaat.
Ma rauhassa maata tahdon.
Ja kumpua ei haudallein kohokoon koskaan. Vaan multa kedoksi kamartukoon ettei kenkään tiedä, ett' lepokammioin on halavan himmeän alla.
- Aleksis Kivi -
---
En halua olla siellä.