Miksi nukahtamislääkkeitä on markkinoilla, jos niitä ei haluta määrätä?
Mulla vaikean elämäntilanteen aiheuttamaa nukahtamisvaikeutta, minkä seurauksena taas psyykkisen voinnin ja toimintakyvyn laskua. Olen viimeisten viikkojen ajan useamman kerran käynyt työterveyslääkärissä ja saanut nukahtamiseen mm.
1) Doksepiini (masennuslääke) pienellä annostuksella, ei vaikuttanut mitenkään
2) mirtazapin (masennuslääke) pienellä annoksella, aiheutti kamalan tokkuran koko seuraavaksi päiväksi
3) ketipinor (psykoosilääke?) pienellä annoksella, aiheutti myös ihan käsittämättömän tokkuran koko seuraavaksi päiväksi
4) atarax (allergialääke), ei vaikuttanut mitenkään
5) dormix (allergialääke) ei vaikuttanut mitenkään
Mietin, että olisikohan ihan mahdoton ajatus saada jossain vaiheessa oikeaa nopeavaikutteista nukahtamislääkettä, jolla saisin unta vaikka edes klo 22-4 ilman seuraavan päivän tokkuraa? Aiemmin vuosia sitten mulla näin toiminut mm nukahtamislääke Stillnoct. Ymmärrän nukahtamislääkkeiden riippuvuus- ja toleranssin liittyvät riskit, mutta minkä ihmeen takia niitä on markkinoilla, jos niitä ei voi määrätä? Uskon, että jos olisin heti alkuun saanut vaikka viikon kuurin nukahtamislääkettä ja sillä edes jossain määrin nukuttua, tilanne ei olisi päässyt kroonistumaan näin pahaksi. Nyt mennyt viikkoja siinä, että säädetään lääkitystä työterveydessä. Samalla vointi menee koko ajan huonommaksi niin fyysisen kuin psyykkisen kunnon osalta.
Kommentit (102)
Minulla on tenoxia. Ei mitään ongelmaa ollut saada sitä. Olisiko 30 tabletin purkki. Uusin noin puolentoista vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Sitä samaa olen ihmetellyt vuosikaudet . Olen koko ikäni nukkunut huonosti ja univelkaa on paljon , viimeksikin pyysin lääkärikäynnilläni imovania mirtzapiinin tilalle , niin ei , ei hän semmoisia voi antaa . Huoh. Ikuisesti vissiin on valvottava . T : nainen 66 v.
Lääkärit ei tykkää jos pyytää jotain tiettyä lääkettä. Luulevat narkkariksi tai muuten väärinkäyttäjäksi, vaikka vaan aidosti olisi aiemmin hyväksi todettu lääke.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tenoxia. Ei mitään ongelmaa ollut saada sitä. Olisiko 30 tabletin purkki. Uusin noin puolentoista vuoden välein.
Epäilen, että meillä työterveyshuollossa saattaa olla ohjeistus lääkäreille, ettei varsinaisia unilääkkeitä saa antaa. Alkaa olla niin omituista tämä touhu. Mistä sinulle on määrätty noita Tenoxeja?
Ap
Suomi on kyllä säälittävin holhokkila ja lampola mitä olla saattaa. Ihmiset on täällä ihan kuohittuja ja yli säännelty kaikki. Ihme ettei kävellessä ole pakollista pitää kypärää tai rakennusviranomaisilta vaadita lupaa kausivalojen asentamiseen.
Kieltäisivät nyt vielä yskänlääkkeet, nenäsuihkeet ja melatoniinin.
Koska Suomi, täällä päästetään kipu ja unettomuus kroonistumaan. Pitkään jatkuneen unettomuuden aiheuttama ylivireys tulisi katkaista ajoissa. Itsellä onneksi luottolääkäri nykyään, näitä jotka eivät pelkää Valviraa on nykyään aika harvassa.
Miten ois vaan melatoniini reseptillä.
Ne on liian halpoja ja hyvin toimivia lääkkeitä. Niitä voi ottaa vain silloin tällöin tarpeeseen. Jotain Ketipinoreita yleensä otetaan joka ilta eli paremmat tulot lääkefirmoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että meillä työterveyshuollossa saattaa olla ohjeistus lääkäreille, ettei varsinaisia unilääkkeitä saa antaa. Alkaa olla niin omituista tämä touhu. Mistä sinulle on määrätty noita Tenoxeja?
Ap
Työterveyslääkäri määräsi kun oli uneton kausi. Nukkuminen on vähän niin ja näin aika-ajoin. Saan tenoxilla katkaistua pahan unttomuuskierteen. Se ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, mutta otettavaksi silloin kun olen ollut viikon parin tunnin yöunilla.
Hae Virosta, niin kunnolliset työssäkäyvät ihmiset joutuvat nykyään tekemään elleivät halua ostaa jotain katukaupan mömmöjä joista ei voi olla varma mitä sisältävät
Ihan käsittämätöntä että melko vaarattomia bentsoja ei määrätä suurin surminkaan eikä tarpeeseen, mutta sitten tosimyrkkyjä kuten psykoosilääkkeitä (kuten ketipinor) jaetaan avokäsin.
Mulla on tarvittaessa bentsot unettomuuteen ja ahdistukseen ja niiden maltilla käyttö on pelastanut minut työkyvyttömästä urallani menestyväksi ja yhteiskunnalle tarpeelliseksi veronmaksajaksi.
Niin. Hyvä kysymys. Jos työ aiheuttaa stressiä ettei saa unta, siellä ei voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Hae Virosta, niin kunnolliset työssäkäyvät ihmiset joutuvat nykyään tekemään elleivät halua ostaa jotain katukaupan mömmöjä joista ei voi olla varma mitä sisältävät
Voiko oikeasti hakea Virosta nukahtamislääkkeitä?
Kärsin myös vakavasta unettomuudesta. Unettomuuden nettiterapia meneillään. Olen onneksi saanut myös oikeita nukahtamislääkkeitä, kun olen saanut lääkärit vakuuttumaan siitä, että niitä kuluu tosi vähän. Olen itsekin sote-alalla, ja olen yhä vankemmin sitä mieltä, että lääkärit eivät uskalla poiketa massasta potilaan hyväksi. Asiat on pakko tehdä jonkun tietyn protokollan tai muun ohjeistuksen mukaan, joten ihmettelen suuresti, mikä se lääkärin todellinen työ edes on jos pelkästään jonkun ylempää sanellun ohjekaavion mukaan edetään.
Suosittelen hakeutumaan lääkäriin Viroon. Siellä lääkärit eivät ole suoraan sanottuna pää perseessä, vaan ihmisiä hoidetaan asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Hyvä kysymys. Jos työ aiheuttaa stressiä ettei saa unta, siellä ei voi käydä.
Silloin ollaan väärissä hommissa.
Itse joutuu vääntämään ja perustelemaan varsinkin uusille lääkäreille miksi juuri vain se Tenox toimii ja monesti sanotaan ensin että eivät kirjoita sitä, mutta väännön ja hyvien perustelujen jälkeen ovat vielä kirjoittaneet. Tuo lääkitys ollut mulla yli 15v enempi vähempi ja olen 35v työssäkäyvä nainen.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä säälittävin holhokkila ja lampola mitä olla saattaa. Ihmiset on täällä ihan kuohittuja ja yli säännelty kaikki. Ihme ettei kävellessä ole pakollista pitää kypärää tai rakennusviranomaisilta vaadita lupaa kausivalojen asentamiseen.
Kieltäisivät nyt vielä yskänlääkkeet, nenäsuihkeet ja melatoniinin.
Kyllähän kaikki vaikuttavat yskänlääkkeet onkin kielletty. Kyllä meitä niin holhotaan.
Mulle taas oikein tyrkytettiin. En suostunut edes kokeilemaan, koska suvussa on päihderiippuvaisia, enkä usko olevani riippuvuuden yläpuolella, jos löytyy sopiva päihde. Laillisia olen kokeillut kerran ja todennut, että niistä ei ole mitään iloa mulle.
Vierailija kirjoitti:
Kerro oi kerro mihin siellä kannattaa hakeutua niin lähden heti. T. Krooninen unettomuus
Sitä samaa olen ihmetellyt vuosikaudet . Olen koko ikäni nukkunut huonosti ja univelkaa on paljon , viimeksikin pyysin lääkärikäynnilläni imovania mirtzapiinin tilalle , niin ei , ei hän semmoisia voi antaa . Huoh. Ikuisesti vissiin on valvottava . T : nainen 66 v.