Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passi tulee 10 vuodeksi voimaan. Milloin tämä tapahtuu? Entä henkilöllisyystodistus miten sen laita on?

Vierailija
24.04.2025 |

Passin voimassaoloaikaa pidennetään 10 vuoteen. Hienoa. Milloin asia tulee voimaan?

Entä henkilöllisyystodistus?

Kommentit (199)

Vierailija
61/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa ihan heti kun siihen kerta suunnitellaan poikkeuksia ja niissä menee aikaa valmistella.

Kyllä vaatii useat viinerikahvit nämä jutut.

Nyt ei ole Marinin hallitus vallassa eli kaikenmaailman komiteoiden ja komiteoiden valmistelukomiteoiden tarvetta ei enää ole.

Vierailija
62/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Kyllä se passin/henkilökortin haku hankalaa joskus on.

Vaimoni haki takavuosina passia, kun tuli pikainen tarve. Tosiaan ajoi noin 100km/suunta, että löytyi poliisin toimipiste, jossa oli vapaita aikoja.

Eikö teidän lähimpään lupapalveluun voi vaan lompsia sisään ja jonottaa? Niin minä olen aina tehnyt niin ei tarvitse enempääsä noiden kanssa puljata.

Lähin palvelu voi olla kymmenien kilometrien päässä. Jono voi olla pitkä eikä välttämättä pääse samana päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä.

Ei voi mitenkään perustella, että toiset EU-kansalaiset ovat saaneet 10-vuotisen passin, toiset 5-vuotisen.

Jos joku asia on yhtenäistettävä, niin tämä.

Vierailija
64/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helkutti, mitä soutamista ja huopaamista. (Äääh!) Näin olisi pitänyt olla koko ajan! Vai onko poliitikoilla tekemisen puute?

Vierailija
65/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä passi on täytynyt uusia neljän vuoden välein, koska useat maat vaativat että passin on oltava voimassa monta kuukautta matkan jälkeen. Aika passin uusimiseen on täytynyt varata n. 3 kuukautta ennen tapaamisaikaa, sillä kaikki aiemmat ajat on joku toinen jo varannut. Lisäksi on saanut ajella ympäri Uuttamaata, että on edes jostain ajan saanut. Espoon Kilon pääpoliisiasemalla ei välttämättä ole ainuttakaan aikaa tarjolla. 

Tämän ruljanssin on saanut hoitaa lähes joka vuosi, kun aina jonkun lapsen passi vanhenee.

Tämä. Ei tarvitse asua edes ruuhka-suomennulkopuolella, että tämä on ongelma.

Otse asun P-Pohjanmaalla n. 40km päässä Oulusta.

Jos Oulu on ruuhkautunut(jota se alueen pääpaikkana usein on) menevät vaihtoehdot melko isolla harpilla piirretyn renkaan sisään.

Minä just uusin passin Oulussa. Kävelin sisään, otin vuoronumeron, hoidin passihommat kuntoon. Vähemmän vaivaa tuossa jonotuksessa oli kuin varailla aikoja jonnekin kuukausien päähän, pitää varattu aika mielessä ja vielä päästä paikalle varattuun aikaan.

Vierailija
66/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli Kyllä se passin/henkilökortin haku hankalaa joskus on.

Vaimoni haki takavuosina passia, kun tuli pikainen tarve. Tosiaan ajoi noin 100km/suunta, että löytyi poliisin toimipiste, jossa oli vapaita aikoja.

Eikö teidän lähimpään lupapalveluun voi vaan lompsia sisään ja jonottaa? Niin minä olen aina tehnyt niin ei tarvitse enempääsä noiden kanssa puljata.

Lähin palvelu voi olla kymmenien kilometrien päässä. Jono voi olla pitkä eikä välttämättä pääse samana päivänä.

Kuten joku täällä jo veikkailikin näen nimäkin tämän niin, että palveluja karsitaan entisestään. 

Vierailija
67/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos PS, kiitos!

Vierailija
68/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten luulen, että tuo passin uusiminen kokonaan netin kautta loppuu ja halutaan, että kaikki käyvät näyttäytymässä. Kyllä viranomainen haluaa nähdä kerran kymmenessä vuodessa ja todeta, että olet kuka väität olevasi. Sitten ette valita, että kun ei saa netissä uusia niinku ennen!

Vierailija
69/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä.

Ei voi mitenkään perustella, että toiset EU-kansalaiset ovat saaneet 10-vuotisen passin, toiset 5-vuotisen.

Jos joku asia on yhtenäistettävä, niin tämä.

Virossa on ilmeisesti ollut koko ajan 10 vuoden passit käytössä. Siis ainakin koko sen ajan, kun maa on kuulunut EU:hun.

Vierailija
70/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtioneuvoston tiedotteessa ei sanottu sanaakaan henkilökortista. Mahtaakohan tämä muutos koskea myös sitä?

Vierailija
71/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUKA STANAN ÄÄLIÖ VOI VALITTAA TÄSTÄKIN?

Uusi sinä pässi passisi vaikka viikottain, me muut olemme iloisia tästä uudistuksesta. Koko ketju on mennyt yhden toopen jankkaukseen. 

Vierailija
72/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtioneuvoston tiedotteessa ei sanottu sanaakaan henkilökortista. Mahtaakohan tämä muutos koskea myös sitä?

Sen on koskettava, koska muuten ei päätös olisi tasapuolinen. Minä suosin passia, mutta ymmärrän oikein hyvin sen, jos joku haluaa mieluummin henkilökortin, sillä onhan se kompakti kooltaan: mahtuu passelisti esimerkiksi lompakkoon.

Vierailija
73/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muuten luulen, että tuo passin uusiminen kokonaan netin kautta loppuu ja halutaan, että kaikki käyvät näyttäytymässä. Kyllä viranomainen haluaa nähdä kerran kymmenessä vuodessa ja todeta, että olet kuka väität olevasi. Sitten ette valita, että kun ei saa netissä uusia niinku ennen!

Really? Totta hitossa se loppuu. Tähänkin asti siellä on tarvinnut käydä antamassa ne sormenjäljet ja allekirjoitus kerran kymmenessä vuodessa. Ei tässä mikään juurikaan muutu kuin se että tämä netin kautta haku loppuu.

Vierailija
74/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa ihan heti kun siihen kerta suunnitellaan poikkeuksia ja niissä menee aikaa valmistella.

Kyllä vaatii useat viinerikahvit nämä jutut.

Nyt ei ole Marinin hallitus vallassa eli kaikenmaailman komiteoiden ja komiteoiden valmistelukomiteoiden tarvetta ei enää ole.

Satosen 'Ardelle' pussukallinen kampawienereitä!

Vierailija
75/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopisi kuunnella kansaa muulloinkin kuin lähinnä vain kaikenlaisten vaalien aikoihin.

Vierailija
76/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ole koskaan ollut passia? Viranomainen on tähänkin asti halunnut nähdä kerran kymmenessä vuodessa. 

Vierailija
77/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Really? Totta hitossa se loppuu. Tähänkin asti siellä on tarvinnut käydä antamassa ne sormenjäljet ja allekirjoitus kerran kymmenessä vuodessa. Ei tässä mikään juurikaan muutu kuin se että tämä netin kautta haku loppuu.

Eiköhän tuo jatkossakin haeta netin kautta ja käydään joka kerta paikalla. 

Vierailija
78/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva 5 vuoden passin anominen tai henk.kortin anominen on ollut viheliäistä.

No, ei se oikeastaan ole ollut mitenkään hankalaa kun siellä paikalla ei ole tarvinnut käydä kuin se joka toinen kerta.

Luuletko, että hinnat pysyy samana? Itse passin hinta nousee varmasti ja samoin passikuvan hinta, kun palvelua tarvitaan vähemmän. Uskon myös että pienempia lupapisteitä lopetetaan ja nekin keskittyy suuremmille paikkakunnille. 

Miksi passikuvan hinta nousisi? Palveluntarjoajia on vaikka kuinka paljon joten ei muuta kuin valitsemaan edullisinta.

Miksi kukaan hankkii henkilökorttia erikseen jos omaa jo passin?

Vierailija
79/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikeaa on kerran viidessä vuodessa hakea passia???

Ärsyttää sellainen määräys jonka itsetarkoitus on rahastus. 

Vierailija
80/199 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se passin haku jatkossakin tapahtuu netin kautta. Poliisilaitoksella käydään vain tunnistautumassa joka kerta jatkossa. Mutta edelleen kymmenen vuoden välein kuten nytkin eli käytännössä ei siellä juosta yhtään sen useammin. Helpottava tekijä on ettei passin uusimista tarvitse muistella niin usein. Aikoinaan kun on ollut se kymmenen vuotta voimassa ollut passi niin olihan se suuri mukavuustekijä nykyiseen verrattuna. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi