Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä oikein saa niitä verkostoja, joiden kautta saa uuden työpaikan?

Vierailija
22.04.2025 |

Olen jo melko pitkään uraani rakentanut, mutta en ole koskaan tätä asiaa ymmärtänyt. Minulla on yliopistokoulutus, ja tietenkin yliopistolla tuli tutustuttua kurssikavereihin. Lisäksi olen ollut muutamassa hyvässä oman alan työpaikassa ja tietenkin niissä tutustunut työkavereihin, toiminut isoissa asiakasrajapinnoissa ja yhteistyökumppaniverkostoissa. Ja ollut ihan pidetty ja arvostettu tyyppi. Eli tunnen kyllä ihmisiä. Kai sitä voisi siksi verkostoksikin kutsua. Mutta en käsitä miten sen verkoston kautta voisi työllistyä. Olen ollut nyt reilun vuoden työtön, kun yt:ssä tuli lähtö fuusion vuoksi (uudessa ei ollut tilaa meistä monelle). Olen miettinyt pääni puhki näitä verkostoja, jutellut paljon tilanteestani myös tuttujen muiden alojen akateemisten kanssa jne. Mutta ei siis mitään saumaa löytää töitä näin! Verkostoni ihmiset on ihan työntekijöitä, ei ne palkkaa ketään, eikä niiden työpaikoille etsitä uutta väkeä. Ja jos etsittäisiinkin, niin firman / organisaation politiikka on laittaa paikat avoimeen hakuun, jolloin hakijoita on yli sata, välillä yli 400. Miten siis verkostojen kautta muka voisi saada töitä? Tai miten rakentaa sellaisia verkostoja, joiden kautta oikeasti saa töitä?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, eikö ole hyvä, että niihin avoimiin paikkoihin valitaan se paras, eikä joku ap, jos hän ei ole hakijoista ylivoimaisin? En minä ainakaan rekryävänä henkilönä ota sitä, joka tuntee jonkun, vaan sen, joka vakuuttaa minut ja kollegan haastatteluissa

Kyllähän se, että joku tiimiläisesi kertoo, että joku hänen tuntemansa henkilö sopisi työtehtävään, on jo suositus tuolle henkilölle. Ja tuskin kuitenkaan ketään rekryät ilman haastattelua? Haastatteluissahan se sitten selviää, miten suositeltu henkilö pärjää muihin verrattuna.

Niin, eihän yksi suositus kuitenkaan kerro kuinka hyvä hän on muihin hakijoihin verrattuna. Ja jos nyt ymmärsit lukemaasi, niin siellä puhuttiin kyllä haastatteluista

Vierailija
62/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. Tällä hetkellä ei käytännössä ole tarjolla työpaikkoja. Ei sen vuoksi niissä verkostoissakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkostot on muuten kivoja, mutta työn saamisessa ne ei käytännössä auta. Teoriassa toki kyllä, mutta käytännössä ei niin, että niiden kautta todella saisi ihan oikeasti työpaikan. Ei ainakaan tässä ajassa, jossa työpaikkoja on aiempaa vähemmän ja työttömiä enemmän. 

Vierailija
64/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa verkostoitua (Linkkari) headhuntereiden kanssa. Nykyisinhän tehdään paljon suorahakuja. Itseni on nyt kahdesti headhuntattu ja muutamassa haastattelussa olen käynyt lisäksi, joten sielä on tarvittaessa kontakteja jos olisi akuutti tilanne. 

Vierailija
65/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, eikö ole hyvä, että niihin avoimiin paikkoihin valitaan se paras, eikä joku ap, jos hän ei ole hakijoista ylivoimaisin? En minä ainakaan rekryävänä henkilönä ota sitä, joka tuntee jonkun, vaan sen, joka vakuuttaa minut ja kollegan haastatteluissa

Kyllähän se, että joku tiimiläisesi kertoo, että joku hänen tuntemansa henkilö sopisi työtehtävään, on jo suositus tuolle henkilölle. Ja tuskin kuitenkaan ketään rekryät ilman haastattelua? Haastatteluissahan se sitten selviää, miten suositeltu henkilö pärjää muihin verrattuna.

Niin, eihän yksi suositus kuitenkaan kerro kuinka hyvä hän on muihin hakijoihin verrattuna. Ja jos nyt ymmärsit lukemaasi, niin siellä puhuttiin kyllä haastatteluista

Eikä 2000 haastatteluakaan pysty kertomaan, josko kulman takana olisi yksi vielä parempi hakija. Firmojen kannattaa odottaa, että saavat ainakin 5000 hakemusta. 

Vierailija
66/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni on, että verkostot auttavat erityisesti miehiä. Saunassa pikku kännissä bondataan ja sovitaan rekryistä. Naisena on oltava niin hyvä, että eivät kehtaa ohittaa. Hyvä esimerkki löytyy ihan viime viikolta uutisista, miten poliittisella hyväveli verkostolla ajetaan pätevän naisen yli. Harva sanoo ääneen, mutta 20v kokemuksella näin. Verkostoni on laaja, ei ole auttanut mitenkään.

OK: "pikku kännissä bondataan"

Ihan lööperiä: "sovitaan rekryistä"

Lessupiireissä minun nähdäkseni jaetaan bisneksiä, että mitä kukakin saa missäkin yrittää, mutta edes siellä ei määrätä rekryjä virallisten reittien ulkopuolelta.

Normaaliverkostoitumisessa kunnon saunomisella ei todellakaan määrätä palkkalistoille rekryjä.

Vierailija
67/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoi olevansa 40-vuotias. Valitettavasti tässä maassa on niin kauhean ikärasismi, että monella alalla tuo luku jo estää työn saamisen täysin, verkostoja tai ei. Varsinkin kun on nyt työtön.

Vierailija
68/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet syntynyt köyhään perheeseen, ja vanhempasi ovat duunareita. Verkostoituminen on hankalaa. Kaikki paremmat työpaikat menee ensisijaisesti paremman väen lapsille ja tutuille. Nämä vielä luulevat olevansa paras valinta työhön ja haukkuvat muita miksi muut ei mene töihin. Se on aina ollut niin, että tuttuja suositaan ja järjestetään hyvä asema. Voit osittain syyttää vanhempiasi tilanteestasi. Ei nykyään työpaikan saanti ole itsestä kiinni, vaan muista. 

Vierailija
69/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Golfkentältä löytyy verkostoa ainakin Keski-Pohjanmaalla, joka ikinen joka golffaa käy töissä...

Vierailija
70/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliiton teatteri-illasta saa kavereita. Ei kontakteja joiden kautta oikeasti saisi työpaikan. Eipä ne muut työntekijät joita siellä käy voi palkata ketään. Meilläkin palkkaa vain toimari ja ylimmät pomot. Ne kuuluu työnantajaliittoon.

Monesti, ei aina, toimari ja ylimmät pomot kysyvät myös työntekijöiltä, tietääkö joku sopivaa ihmistä tarvittavaan työtehtävään.

Vierailija
71/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ei tarvita ammatillisesti parasta vaan joskus paras hakija voi olla ihan hyvä, mutta joka sopii porukkaan täydellisesti. Yhteishenki on tärkeää. Tietysti parasta olisi mikäli olisi ammatillisesti paras ja sopisi samalla porukkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme