Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä oikein saa niitä verkostoja, joiden kautta saa uuden työpaikan?

Vierailija
22.04.2025 |

Olen jo melko pitkään uraani rakentanut, mutta en ole koskaan tätä asiaa ymmärtänyt. Minulla on yliopistokoulutus, ja tietenkin yliopistolla tuli tutustuttua kurssikavereihin. Lisäksi olen ollut muutamassa hyvässä oman alan työpaikassa ja tietenkin niissä tutustunut työkavereihin, toiminut isoissa asiakasrajapinnoissa ja yhteistyökumppaniverkostoissa. Ja ollut ihan pidetty ja arvostettu tyyppi. Eli tunnen kyllä ihmisiä. Kai sitä voisi siksi verkostoksikin kutsua. Mutta en käsitä miten sen verkoston kautta voisi työllistyä. Olen ollut nyt reilun vuoden työtön, kun yt:ssä tuli lähtö fuusion vuoksi (uudessa ei ollut tilaa meistä monelle). Olen miettinyt pääni puhki näitä verkostoja, jutellut paljon tilanteestani myös tuttujen muiden alojen akateemisten kanssa jne. Mutta ei siis mitään saumaa löytää töitä näin! Verkostoni ihmiset on ihan työntekijöitä, ei ne palkkaa ketään, eikä niiden työpaikoille etsitä uutta väkeä. Ja jos etsittäisiinkin, niin firman / organisaation politiikka on laittaa paikat avoimeen hakuun, jolloin hakijoita on yli sata, välillä yli 400. Miten siis verkostojen kautta muka voisi saada töitä? Tai miten rakentaa sellaisia verkostoja, joiden kautta oikeasti saa töitä?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut kuitenkin tiedetään ja tunnetaan. Jos sitten jonkun tuttavasi (entinen kollega, opiskelukaveri tms) työpaikalle etsitään uutta työntekijää, vinkkaat tuttavallesi, että olet hakenut, ja tuttavasi voi harkintansa mukaan vinkata rekrytoivalle esihenkilölle, niin kyllähän se nyt ainakin lisää todennäköisyyttä, että hakemustasi vilkaistaan kahdesti, kun mietitään, ketkä kutsutaan ensimmäiseen haastatteluun. Ei se takaa työpaikkaa, mutta vähemmän todennäköisesti hukkuu hakijoiden massaan.

(Toimii toki toisinkinpäin. Olen joskus sanonut omalle esihenkilölleni, että se ja se entinen kollega saletisti hakee jotain paikkaa, eikä häntä nyt ainakaan kannata palkata. Oli hakenut, ei kutsuttu haastatteluun.)

Vierailija
42/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika tavallinen ihminen, ehkä tylsäkin, älykäs kyllä mutta niin on kaikki muutkin alani ihmiset, joten silläkään ei voi erottautua. Täytyypä miettiä tuota vapaa-ajan asiaa. En ole oikein tottunut hillumaan vapaa-ajan riennoissa enää vuosiin, ikää siis on 40 ja meidän alalla nuo vapaa-ajan jutut on enemmänkin alle kolmekymppisten heiniä. Toki sekin vaikuttaa, että olen melko pienen lapsen huoltaja enkä pääse helposti minnekään rientoihin kun harvoin on lapselle vahtia. Ap

Vapaa-ajalla saadaan monesti parhaat kontaktit. Epävirallista ja tittelit siirtyvät syrjään. Ei niissä tarvitse jatkuvasti juosta. Sopivasti että ihmiset tutustuvat sinuun työpaikan ulkopuolellakin. Ei se takaa 100% tulosta mutten usko että siitä on haittaakaan. En tiedä alaasi mutta en usko että tuota paheksutaankaan.

Ei sitä varmastikaan sinänsä paheksuttaisi. En vain tiedä miten niihin pääsisi näin työttömänä edes mukaan. Nuo alle kolmikymppiset alani ihmiset ja opiskelijat järjestää keskenään jotain bileitä, niissä en oikein näe itseäni. Ihan lapsenhoidollisista syistä jo ja koska en ole koskaan ollut mikään bilettäjä. Muita vapaa-ajan juttuja en edes tiedä mitä olisi. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika tavallinen ihminen, ehkä tylsäkin, älykäs kyllä mutta niin on kaikki muutkin alani ihmiset, joten silläkään ei voi erottautua. Täytyypä miettiä tuota vapaa-ajan asiaa. En ole oikein tottunut hillumaan vapaa-ajan riennoissa enää vuosiin, ikää siis on 40 ja meidän alalla nuo vapaa-ajan jutut on enemmänkin alle kolmekymppisten heiniä. Toki sekin vaikuttaa, että olen melko pienen lapsen huoltaja enkä pääse helposti minnekään rientoihin kun harvoin on lapselle vahtia. Ap

Vapaa-ajalla saadaan monesti parhaat kontaktit. Epävirallista ja tittelit siirtyvät syrjään. Ei niissä tarvitse jatkuvasti juosta. Sopivasti että ihmiset tutustuvat sinuun työpaikan ulkopuolellakin. Ei se takaa 100% tulosta mutten usko että siitä on haittaakaan. En tiedä alaasi mutta en usko että tuota paheksutaankaan.

Lisään vielä että olen itse ns. duunariammatissa joten en tiedä kaikkia akateemisen puolen hiljaisia sääntöjä, mutta loppujen lopuksi me kaikki olemme ihmisiä. Verkostot tai ystäväpiirit merkitsevät paljon. Kaikki tuntemani duunarit ja johtavassa asemassa olevat ketkä saavat helposti töitä ovat tunteneet paljon erilaisia ihmisiä ja ovat olleet niitä jotka muistetaan.

Vierailija
44/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina aikaisemmin saanut työpaikan, ja usein juuri verkostojen avulla. Silloin on ollut piilotyöpaikkoja, joihin on tarvittu osaavia tekijöitä. Mutta nykyään on eri tilanne, sellaisia verkostojen avulla löytyviä työpaikkoja ei ole. Toivottavasti tilanne muuttuu kun talouskasvu alkaa, ota ap. siihen saakka ihan rennosti. Ei se sinun vika ole, että ei ole työpaikkoja. 

Vierailija
45/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä kieltämättä olen tavallisen tylsä, samoin kuin 90 pros alani ihmisistä. Meidän alalla on vain pari sellaista, jotka ns. muistetaan. En taida osata muuttua sellaiseksi. Ap

Vierailija
46/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä varmastikaan sinänsä paheksuttaisi. En vain tiedä miten niihin pääsisi näin työttömänä edes mukaan. Nuo alle kolmikymppiset alani ihmiset ja opiskelijat järjestää keskenään jotain bileitä, niissä en oikein näe itseäni. Ihan lapsenhoidollisista syistä jo ja koska en ole koskaan ollut mikään bilettäjä. Muita vapaa-ajan juttuja en edes tiedä mitä olisi. Ap

Kysy joltain verkostostasi mukana olevalta olisiko mitään vapaa-ajan menoja joihin voisit osallistua? Sellaisia epävirallisia . Työpaikan juhliin, ainakaan viralliseen osaan, et varmasti pääse jos et ole töissä siellä. Ehkä liiton juhliin?

Vierailija
47/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina aikaisemmin saanut työpaikan, ja usein juuri verkostojen avulla. Silloin on ollut piilotyöpaikkoja, joihin on tarvittu osaavia tekijöitä. Mutta nykyään on eri tilanne, sellaisia verkostojen avulla löytyviä työpaikkoja ei ole. Toivottavasti tilanne muuttuu kun talouskasvu alkaa, ota ap. siihen saakka ihan rennosti. Ei se sinun vika ole, että ei ole työpaikkoja. 

Voi olla kyllä kyse tästäkin, että nyt vain ei paikkoja käytännössä ole! Ap

Vierailija
48/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa-ajalla saadaan monesti parhaat kontaktit. Epävirallista ja tittelit siirtyvät syrjään. Ei niissä tarvitse jatkuvasti juosta. Sopivasti että ihmiset tutustuvat sinuun työpaikan ulkopuolellakin. Ei se takaa 100% tulosta mutten usko että siitä on haittaakaan. En tiedä alaasi mutta en usko että tu

Kysy joltain verkostostasi mukana olevalta olisiko mitään vapaa-ajan menoja joihin voisit osallistua? Sellaisia epävirallisia . Työpaikan juhliin, ainakaan viralliseen osaan, et varmasti pääse jos et ole töissä siellä. Ehkä liiton juhliin?

Tarkoitan ammattiliittoa. Monesti he järjestävät jotain. Paikallisosastot tms. Jos kuulut sellaiseen.

Vierailija
49/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliiton teatteri-illasta saa kavereita. Ei kontakteja joiden kautta oikeasti saisi työpaikan. Eipä ne muut työntekijät joita siellä käy voi palkata ketään. Meilläkin palkkaa vain toimari ja ylimmät pomot. Ne kuuluu työnantajaliittoon.

Vierailija
50/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan tutka päällä mitä alan muissa yksiköissä tapahtuu. Ennakointi.

- soteala

Vierailija
51/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä sinun verkostossa on varmaa joku alallasi arvostettu ja tunnettu henkilö? Pyydä häneltä sekä edelliseltä esihenkilöltä suositukset.

Hakeudu alan tapahtumiin ja tee työn etsintäai näkyväksi myös linkedinissä.

Hio cv,tä ja jos edellisestä on aikaa niin suosittelen työkkärin työnhakukurssia. Seassa on myös työllistymishaluttomia mutta ainakin itse olen niiden avulla nähnyt aikoinaan pelkkiä mahdollisuuksia.

Kaikki keinot käyttöön ja tsempit.

Kiitos tsempistä! Cv on kyllä hiottu ja apua hiomiseen saatu. Akateemisissa työttömissä (ainakaan minun alalla tai alaani sivuavilla aloilla) ei kyllä käytännössä ole työhaluttomia eikä työllistymishaluttomia, vaan kaikki on kyllä erittäin tosissaan hakemassa töitä ja kilpailu paikoista on todella kova. 

Ap

Tarkoitin että siellä työkkärin työllistymiskurssilla saatat kohdata näitä työllistymishaluttomia. Olen itsekin akateeminen ja kävin lyhyen työttömyysjaksoni aikana omasta tahdosta näillä kursseilla. Jotkut oli motivoituneita, osa ei.

Vierailija
52/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa otsikon kysymykseen yhtään kunnollista vastausta siksi, että oikeasti kukaan ei tiedä sitä vastausta.

No eivät verkostot mikään automaatti ole työpaikan saamisessa. Mutta ne lisäävät työpaikan saamisen todennäköisyyttä kun on enemmän ihmisiä jotka voivat vinkata sinulle siitä että jonnekin kannattaisi nyt hakea.

Itse olen saanut pitkäaikaisimman työpaikkani entisen työkaverin vinkin kautta ja itse olen taas saanut parille omalle kaverilleni työpaikat kun olen suositellut heitä työnantajalle jossa olen itse ollut aikaisemmin töissä.

Tällä hetkellä pakkaa sotkee se että työpaikkoja on tosi vähän tarjolla kellekään joten eivät verkostotkaan toimi niin hyvin nyt. Mutta kuten sanoin, ne kuitenkin lisäävät todennäköisyyksiä.

Vierailija
53/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla kyllä kyse tästäkin, että nyt vain ei paikkoja käytännössä ole! Ap

Avoimia vakituisi paikkoja on tarjolla hyvin vähän. Mutta on jatkuvasti kuitenkin äitiyslomasijaisuuksia, sairauslomasijaisuuksia jne. Ja niiden täyttö on useammin epävirallista niin että niihin voi päästä kun joku vain suosittelee. 

Vierailija
54/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, eikö ole hyvä, että niihin avoimiin paikkoihin valitaan se paras, eikä joku ap, jos hän ei ole hakijoista ylivoimaisin? En minä ainakaan rekryävänä henkilönä ota sitä, joka tuntee jonkun, vaan sen, joka vakuuttaa minut ja kollegan haastatteluissa

Vierailija
55/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla sosiaalinen duracell-pupu, helposti lähestyttävä ja nopeasti kavereita saava, joka ui sosiaalisissa tilanteissa kuin kala vedessä. Jos olet hiljaisempi, vaikkakin osaava ja hyvä tekijä, mutta et niin supersosiaalinen energiajänis, niin elämäsi on valitettavasti 50x vaikeampaa. Tämä oma kokemus. Ja jo pelkkä sana "verkostoituminen", luoja kuinka vihaan tuota termiä!

Vierailija
56/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa otsikon kysymykseen yhtään kunnollista vastausta siksi, että oikeasti kukaan ei tiedä sitä vastausta.

No eivät verkostot mikään automaatti ole työpaikan saamisessa. Mutta ne lisäävät työpaikan saamisen todennäköisyyttä kun on enemmän ihmisiä jotka voivat vinkata sinulle siitä että jonnekin kannattaisi nyt hakea.

Itse olen saanut pitkäaikaisimman työpaikkani entisen työkaverin vinkin kautta ja itse olen taas saanut parille omalle kaverilleni työpaikat kun olen suositellut heitä työnantajalle jossa olen itse ollut aikaisemmin töissä.

Tällä hetkellä pakkaa sotkee se että työpaikkoja on tosi vähän tarjolla kellekään joten eivät verkostotkaan toimi niin hyvin nyt. Mutta kuten sanoin, ne kuitenkin lisäävät todennäköisyyksiä.

Näin. Eihän niillä verkostoilla aina mitään työtä saa. Varskin jos ei työtä ole tarjolla, eivät verkostot sitä sinulle tyhjästä nyhjäise. On se kuitenkin ihan fakta, että ihminen jolla on paljon (sellaisia plus-merkkisiä) kontakteja löytää paikan todennäköisemmin. Meilläkin etsitään tällä hetkellä työntekijää, ja kyllä esimies aina kysyy onko jollakulla sopivaa tuttua tiedossa, että levittäkäähän sanaa.

Itse sain nykyisen työni sillä, että ilmoittauduin tekemään ilmaiseksi pari viikkoa, jonka jälkeen voisivat tehdä päätöksen sopivuudestani. 

Vierailija
57/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastusten kautta mä olen aina tutustunut tyyppeihin, joiden kautta kuullut avoimista paikoista ja saanut suosittelijan. Ikinä en ole hakenut töitä ilmoituksen perusteella randomisti.

Voitko kertoa ihan tuoreen esimerkin miten harrastuksen kautta voi napata työpaikan? Ap

Noin kuinka kerroin. Mulla tavallaan kulttuurituotannon harrastukset ja ikään kuin samankaltaisen alan koulutus (näin tosi ympäripyöreästi kerrottuna, yksityiskohtiin en halua mennä enkä tulla tunnistetuksi). Tutustunut jutuissa tyyppeihin ja vinkanneet kun omassa verkostossaan tullut paikka jonnekin hakuun ja antaneet suosituksensa. 

Etsi siis harrastuksia, joissa sun alan ihmisiä toimii. Äläkä väheksy työntekijätasoa - kuka tahansa joka on sopivalla alalla töissä ja tuntee sut mistä tahansa, voi olla tosi arvokas. 

Vähän ohis, mutta luovilla aloilla (ja luovia aloja liippaavilla aloilla, miten sen nyt sanoisi) tämä tuntuukin olevan tosi yleistä. En kylläkään osaa sanoa, miten tällainen auttaisi "tavallisemmilla" aloilla.

Ja väitän vielä, että luovillakin aloilla siitä verkostosta hyötyminen vaatii lisäksi tietynlaista persoonallisuutta. Esimerkiksi minun osani verkostossani tuntuu olevan se "yhdistäjä". Olen useamman kerran vinkannut tuntemilleni ihmisille, että hei sun kannattaisi ottaa yhteyttä tuohon/tuo voisi olla etsimäsi henkilö/tuo mahdollisuus voisi sopia sinulle. Se on sitten johtanut yhteistöihin ja työmahdollisuuksiin... näille muille ihmisille.

Itse en ole saanut verkostostani minkäänlaista apua ikinä. :D Edes läheisinä ystävinä pitämiltäni ihmisiltä.

Vierailija
58/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko sinulla linkedinissä se vihreä rinkula? Oletko tehnyt linkediniin postauksen, jossa kerrot, minkälaista työtä etsit? Postaatko linkkarissa niin, että niissä tulee esiin sinun osaamisesi ja mielenkiintosi työelämässä? Tämä tarkoittaa sitä itsesi "hyväksi tyypiksi" tai "vaikuttavaksi" tekemistä. 

Verkostot tarkoittavat linkkarissa sitä, että nuo postaukset saavat tykkäyksiä ja niitä kommentoidaan. Kun näin käy, postauksesi näkyy laajemmin oman verkostosi ulkopuolella, hyvällä säkällä jonkun rekrytoivan feedissä. Samoin verkoston hyöty on siinä, että kun verkostosi tietää, että avoimesti haet työpaikkoja, he voivat vinkata sinulle työtehtäväst tai vinkata rekrytoivalle esihenkilölle sinusta.

Linkedinissä on myös erittäin paljon avoimia verkostoitumiskutsuja, eli eikun connect-nappia painamaan kaikkien vähänkään kiinnostavien verkostoja etsivien kohdalla. Muista laittaa lyhyt viesti, jossa kerrot, miksi laitoit connectia. Feedistäsi tulee mielenkiintoisempi, jos verkostoidut erilaisilla aloilla olevien henkilöiden kanssa. Ja näiden ei tarvitse olla suinkaan niitä rekrytoivia esihenkilöitä tai suuria johtajia, mutta näin rakennetun verkoston kautta postauksesi saavat laajempaa näkyvyyttä.

Jos linkkarin käyttö ei ole hallussa, kannattaa ruveta seuraamaan siellä aktiivisia henkilöitä, ja miettiä, minkälainen linkedin-preesens sopisi sinulle ja ruveta sitä rakentamaan.

Vierailija
59/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, eikö ole hyvä, että niihin avoimiin paikkoihin valitaan se paras, eikä joku ap, jos hän ei ole hakijoista ylivoimaisin? En minä ainakaan rekryävänä henkilönä ota sitä, joka tuntee jonkun, vaan sen, joka vakuuttaa minut ja kollegan haastatteluissa

Kyllähän se, että joku tiimiläisesi kertoo, että joku hänen tuntemansa henkilö sopisi työtehtävään, on jo suositus tuolle henkilölle. Ja tuskin kuitenkaan ketään rekryät ilman haastattelua? Haastatteluissahan se sitten selviää, miten suositeltu henkilö pärjää muihin verrattuna.

Vierailija
60/71 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on täysin alariippuvaista. Kuten joku jo aiemmin mainitsi, niin luovilla aloilla ja kulttuurialalla verkostojen kautta saa työpaikkoja. Samoin tietyntyyppisissä koodarihommissa ja myös lääkärit, koska on niin kova lääkäripula, että he nyt saa mistä tahansa kautta työpaikkoja. Osittain myös kaupallisella alalla johtotehtävissä. Mutta suuri osa muista aloista, niin niissä ei verkostot käytännössä toimi työn saamisessa mitenkään. Tämä kommentti koskee siis akateemisia / korkeakoulutettujen aloja. Duunariammatteja en tunne, joten niistä en sano mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi