Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä oikein saa niitä verkostoja, joiden kautta saa uuden työpaikan?

Vierailija
22.04.2025 |

Olen jo melko pitkään uraani rakentanut, mutta en ole koskaan tätä asiaa ymmärtänyt. Minulla on yliopistokoulutus, ja tietenkin yliopistolla tuli tutustuttua kurssikavereihin. Lisäksi olen ollut muutamassa hyvässä oman alan työpaikassa ja tietenkin niissä tutustunut työkavereihin, toiminut isoissa asiakasrajapinnoissa ja yhteistyökumppaniverkostoissa. Ja ollut ihan pidetty ja arvostettu tyyppi. Eli tunnen kyllä ihmisiä. Kai sitä voisi siksi verkostoksikin kutsua. Mutta en käsitä miten sen verkoston kautta voisi työllistyä. Olen ollut nyt reilun vuoden työtön, kun yt:ssä tuli lähtö fuusion vuoksi (uudessa ei ollut tilaa meistä monelle). Olen miettinyt pääni puhki näitä verkostoja, jutellut paljon tilanteestani myös tuttujen muiden alojen akateemisten kanssa jne. Mutta ei siis mitään saumaa löytää töitä näin! Verkostoni ihmiset on ihan työntekijöitä, ei ne palkkaa ketään, eikä niiden työpaikoille etsitä uutta väkeä. Ja jos etsittäisiinkin, niin firman / organisaation politiikka on laittaa paikat avoimeen hakuun, jolloin hakijoita on yli sata, välillä yli 400. Miten siis verkostojen kautta muka voisi saada töitä? Tai miten rakentaa sellaisia verkostoja, joiden kautta oikeasti saa töitä?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain perähikiällä ja pikkupaikkakunnilla työpaikat jaetaan suhteilla. Isoissa kaupungeissa eri meiniki. 

Vierailija
22/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä voi saada. Ne tulevat luonnostaan jos ovat tullakseen kuten ystäväpiirikin. Et voi tuppautua kenenkään ystäväksi etkä kenenkään verkostoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa netistä.

Vierailija
24/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä voi saada. Ne tulevat luonnostaan jos ovat tullakseen kuten ystäväpiirikin. Et voi tuppautua kenenkään ystäväksi etkä kenenkään verkostoon.

Hmm. Kuitenkin usein neuvotaan, että rakenna verkostoja niin saat sitten työpaikan sen verkoston kautta. Jos kerran käsketään rakentamaan, niin täytyyhän olla joku keino rakentaa se. Ja itselläni siis on jo oman alan ja alaa sivuavien alojen verkostoja, osa heistä hyviä ystäviä jo vuosien takaa, osa puolin ja toisin toisiamme arvostavia puolituttuja. Kuitenkaan tällainen verkosto ei anna mitään mahdollisuutta työpaikan saamiseen. Niin millainen sitten oikein antaa? Ap

Vierailija
25/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Kuitenkin usein neuvotaan, että rakenna verkostoja niin saat sitten työpaikan sen verkoston kautta. Jos kerran käsketään rakentamaan, niin täytyyhän olla joku keino rakentaa se. Ja itselläni siis on jo oman alan ja alaa sivuavien alojen verkostoja, osa heistä hyviä ystäviä jo vuosien takaa, osa puolin ja toisin toisiamme arvostavia puolituttuja. Kuitenkaan tällainen verkosto ei anna mitään mahdollisuutta työpaikan saamiseen. Niin millainen sitten oikein antaa? Ap

Konsulttijargonia. Neuvotaan rakentamaan vaikka on päivänselvää ettei sellainen onnistu kaikilta. Toimiva verkosto ei ole loppujen lopuksi pelkästään sinun halustasi kiinni vaan siihen tarvitaan muitakin. Vertaa ystäviä. Äiti ja opettajat sanovat lapselle että hanki kavereita. Onnistuuko se käskemällä? Ei. Voit käskeä muita lapsia leikkimään hänen kanssaan mutta he eivät leiki pitkään ellei heillä klikkaa keskenään.

Vierailija
26/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu samasta syystä miksi osa ihmisistä saa paljon ystäviä ja toiset eivät. Sinä et ole oikeanlainen tyyppi. Olet se joka kaveripiirissäkin hengailee mukana, mutta joka ei kuulu siihen ydinporukkaan. Sinut kutsutaan mukaan välillä, mutta ne parhaimmat juhlat ovat vain valitulle porukalle. Tarkoitus ei ole loukata vaan kertoa vastaus kysymykseesi.

Tää on vähän tälleen.

Olen hyvä verkostoituja ja nyt voisin sanoa minulla olevan sellaisen. Eipä ollut viisitoista vuotta sitten. Verkoston käsitekin on muuttunut, muotoutunut ja sen käytön tapa hahmottunut. Aplle ei ole enkä häntä mitenkään morkkaa, koskapa juuri minulla ei ollut aikoja sitten.

Ja sitten mitä verkosto tosiasiassa tuo: no vaikkapa tsempatiaa ja positiivista kaikukammiota, siis parempaa jaksaatia, kun ympärillä tsempataan oikealla tavalla. Toksinen positiviisuus on totta ja se ei ole verkoston ominaisuus... tai se pitää verkostostaan poistaa. Tämä on minimitaso. Maksimitasolla takaako verkosto jonkun työpaikan? No ei ollenkaan, ei verkosto auta mitään avoimessa haussa ja piilotyöpaikkoja on todella, todella vähän, ei minusta maininnan väärti. Mutta tästä välistä se löytyy se verkoston arvo: saa vinkkejä, suuntia, luottamusta, kykyä luovia, siis yksinkertaisesti siis vain vähän enemmän mahdollisuuksia kuin se, jolla ei ole verkoston tukea. Ja joku päivä se vähä nostaa sinut kandidaattien kakkosesta ykköseksi ja se on se, mikä ratkaisee.

Verkostoista puhutaan siksi, että jotkut eivät vain tiedä tai tajua tätä kanavaa ollenkaan. Työkkärin hieman tyhjää parempi ohje siis, mutta jos ei ole koskaan verkostoitunut, ei sellaiseksi yli yön muututa.

Lainauksen kirjoittaneelle henkilölle kommentoin, että verkostoitujat eivät kyllä itse asiassa ole ydinporukkaa niinkään. Tämä johtuu siitä, että ydinporukka pysyy keskenään ja voi jopa olla kuppikuntaista, mutta verkostoitujat nimenomaan ovat porukoiden välillä pörräileviä ihmisiä.

(itse verkostoidun hyvin siksi, että psykologisesti pelkään tulevani jätetyksi kuitenkin ulkopuolelle, joten pyörin usean yhteisön ulkokehällä, en uskalla sisäpiiriin, ja kuljen eri yhteisöhen välillä aktiivisesti)

Vierailija
27/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konsulttijargonia. Neuvotaan rakentamaan vaikka on päivänselvää ettei sellainen onnistu kaikilta. Toimiva verkosto ei ole loppujen lopuksi pelkästään sinun halustasi kiinni vaan siihen tarvitaan muitakin. Vertaa ystäviä. Äiti ja opettajat sanovat lapselle että hanki kavereita. Onnistuuko se käskemällä? Ei. Voit käskeä muita lapsia leikkimään hänen kanssaan mutta he eivät leiki pitkään ellei heillä klikkaa keskenään.

Jatkan. Sinulla on olemassa verkosto, mutta se ei ole tarpeeksi laaja jolloin työtarjouksia ei tule. Toinen vaihtoehto on se, ettet ole kyseisessä verkossa tarpeeksi vaikutusvaltainen. Tietenkin on aina sekin vaihtoehto, että edustamasi ala on sellainen etteivät työntekijät vaihdu. Kun työ on saatu, niin siinä pysytään.

Vierailija
28/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaksi muutosta joita minun pitäisi yrittää on laajentaa verkostoa ja muuttua itse vaikutusvaltaisemmaksi tyypiksi verkostoissani. Hmm. Olen kuitenkin nyt työtön, ollut jo jonkin aikaa. Vielä kun keksisi miten työttömänä laajennetaan siis merkittävällä tavalla verkostoja ja etenkin miten muututaan vaikutusvaltaiseksi. Ap

Vierailija
29/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että verkostot auttavat erityisesti miehiä. Saunassa pikku kännissä bondataan ja sovitaan rekryistä. Naisena on oltava niin hyvä, että eivät kehtaa ohittaa. Hyvä esimerkki löytyy ihan viime viikolta uutisista, miten poliittisella hyväveli verkostolla ajetaan pätevän naisen yli. Harva sanoo ääneen, mutta 20v kokemuksella näin. Verkostoni on laaja, ei ole auttanut mitenkään.

Vierailija
30/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni on, että verkostot auttavat erityisesti miehiä. Saunassa pikku kännissä bondataan ja sovitaan rekryistä. Naisena on oltava niin hyvä, että eivät kehtaa ohittaa. Hyvä esimerkki löytyy ihan viime viikolta uutisista, miten poliittisella hyväveli verkostolla ajetaan pätevän naisen yli. Harva sanoo ääneen, mutta 20v kokemuksella näin. Verkostoni on laaja, ei ole auttanut mitenkään.

Niin, nainen olen. Ja tunnistan kyllä tuon, että miehillä on työelämässä vähän erityyppiset hyväveliverkostot kuin naisilla. Enkä puhu vain itsestäni, vaan kaikista tuntemistani naisista, heistä nimittäin kukaan ei ole saanut työpaikkaa verkostonsa kautta. Ap

Vierailija
31/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kaksi muutosta joita minun pitäisi yrittää on laajentaa verkostoa ja muuttua itse vaikutusvaltaisemmaksi tyypiksi verkostoissani. Hmm. Olen kuitenkin nyt työtön, ollut jo jonkin aikaa. Vielä kun keksisi miten työttömänä laajennetaan siis merkittävällä tavalla verkostoja ja etenkin miten muututaan vaikutusvaltaiseksi. Ap

Käytin typerää sanaa vaikutusvalta. Parempi olisi sanoa inhokkia "hyvä tyyppi". Sellainen jonka seurassa viihdytään ja jolle soitellaan muutenkin kuin työasioissa. En tiedä onko sinulla valmiuksia tähän. Jos ei ole, niin tietenkin ammattitaitoa kehittämällä ja olemalla työssään muita parempi pääsee pitkälle. Ei tilanne ole täysin synkkä eikä tarkoitus ole masentaa. Joskus riittää että on luotettava työssään. Vaikkei olisikaan mikään huippuhyvä, koska luotettavuus on erittäin tärkeä ominaisuus. Pääasia on että ihminen jää mieleen positiivisessa mielessä.

Vierailija
32/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli mun autistiaivoille myös pitkään mysteeri. Mutta yhtenä päivänä ex työkaveri (jonka kanssa olin vaihtanut kuulumisia, en sen paremmin tuntenut) soitti että oli liikaa töitä, voisinko ottaa keikan jota hän ei mitenkään ehdi eikä jaksa hoitaa. Tästä tuli kolmeksi vuodeksi töitä. Eli kun oli työkaverilla tiedossa että etsin töitä, tulin hänelle mieleen kun hän tuskaili miten selviää omista töistään.

Vierailija
33/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itselläni siis on jo oman alan ja alaa sivuavien alojen verkostoja, osa heistä hyviä ystäviä jo vuosien takaa, osa puolin ja toisin toisiamme arvostavia puolituttuja. Kuitenkaan tällainen verkosto ei anna mitään mahdollisuutta työpaikan saamiseen. Niin millainen sitten oikein antaa? Ap

Minulla ei ole verkostoja, mutta pidän outona väitettäsi, etteivät omat verkostosi "anna mitään mahdollisuutta". Miksei antaisi? Eihän siihen tarvita kuin jonkun ohimennen mainitsema "meille etsitään uutta sihteeriä, mutta paikkaa ei ole vielä laitettu julkiseksi", jonka jälkeen sinulla on mahdollisuus tarjota itseäsi kyseiseen työhön ennen kuin sinne on 400 hakijaa. 

Vierailija
34/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin typerää sanaa vaikutusvalta. Parempi olisi sanoa inhokkia "hyvä tyyppi". Sellainen jonka seurassa viihdytään ja jolle soitellaan muutenkin kuin työasioissa. En tiedä onko sinulla valmiuksia tähän. Jos ei ole, niin tietenkin ammattitaitoa kehittämällä ja olemalla työssään muita parempi pääsee pitkälle. Ei tilanne ole täysin synkkä eikä tarkoitus ole masentaa. Joskus riittää että on luotettava työssään. Vaikkei olisikaan mikään huippuhyvä, koska luotettavuus on erittäin tärkeä ominaisuus. Pääasia on että ihminen jää mieleen positii

Niin, olen asiallinen, kiva, luotettava ja mukava, myös muiden mielestä. Eli olen oikeasti ihan pidetty ihminen ja kollegojen kesken näkemystäni arvostetaan. Moni on kääntynyt puoleeni kun on tarvinnut apua tai näkemystä jostain työhön liittyvästä (ja aina olen toki auttanutkin). Meidän alalla tosin moni on tällainen, eli tällä ei vielä erottauduta juurikaan. Ap

Vierailija
35/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset on yrittäjähenkisiä ja rauhanyhdistyksestä saa helposti laajat verkostot.

Vierailija
36/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle ne verkostot tarkoittavat sitä että tiedän osaavia tyyppejä jotka ovat myös niitä hyviä (luotettavia) tyyppejä. Esim erilaisista yhteisistä projekteista tiedän helposti henkilöitä joita voisin suositella tutuille kuten toki myös henkilöitä jotka ovat menneet mun mustalle listalle (eivät ikinä pääse mun projektiin mukaan jos voin tämän päättää).

Esim tapaan sattumalta entisen työkaverini jolta kysyn mitä kuuluu ja hän päivittelee ettei selviä nykyisistä töistä (ei joko ole osaamista (työnkuva muuttunut hiljattain tai uusi projekti) tai töitä on liikaa). Sanotaan vaikka että hän kertoo että tarvitsisi jonkun jakamaan projektinsa töitä, jolla on graafisen suunnittelun osaaminen, some-markkinointi, seo ja strategia hallussa. No tähän voin mun tuttujen listalta heti sanoa että mulla on itseasiassa kaveri jolla juuri väheni työt ja etsii uusia projekteja. Hän voisi auttaa sinua näissä tehtävissä. Lisäksi tosi luotettava, kova tekee töitä ja symppis, tulisitte hyvin juttuun. Jos tämä entinen koulukaveri innostuu tästä, niin sanon sille graafisen suunnittelun osaavalle kaverille että ooppas tähän henkilöön yhteydessä, se on mun tuttu ja tartteis apua projektissaan. Soita vaan suoraan tähän numeroon ja sovitte sitten asiaa siitä eteenpäin. Ja kas näin tapahtuu match making työnmerkeissä. Huom että tämä  entinen työkaverini ei välttämättä ollut edes ajatellut palkkaavansa apua projektiinsa koska rekry vie niin paljon aikaa, maksaa maltaita. Mutta jos ja kun sopiva henkilö minun suosituksesta tulee näköpiiriin niin hän saattaa palkata (oletetaan että hän on päälikkötason henkilö joka tietää projektin budjetin ja siten palkkausmahdollisuden). Titteliä tai työnkuvaa tuohon tehtävään ei edes ole kirjoitettu auki ja työ voi olla lyhyt projekti jolle saattaa tulla sitten jatkoa sen tittelin ja työnkuvan kera. 

Vierailija
37/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itselläni siis on jo oman alan ja alaa sivuavien alojen verkostoja, osa heistä hyviä ystäviä jo vuosien takaa, osa puolin ja toisin toisiamme arvostavia puolituttuja. Kuitenkaan tällainen verkosto ei anna mitään mahdollisuutta työpaikan saamiseen. Niin millainen sitten oikein antaa? Ap

Minulla ei ole verkostoja, mutta pidän outona väitettäsi, etteivät omat verkostosi "anna mitään mahdollisuutta". Miksei antaisi? Eihän siihen tarvita kuin jonkun ohimennen mainitsema "meille etsitään uutta sihteeriä, mutta paikkaa ei ole vielä laitettu julkiseksi", jonka jälkeen sinulla on mahdollisuus tarjota itseäsi kyseiseen työhön ennen kuin sinne on 400 hakijaa.&

Ehkä tässä vaikuttaa minun ammattialan kulttuuri. On tapana laittaa kaikki paikat avoimeen hakuun, koska halutaan saada iso määrä hakijoita, joista voi sitten valita ihan virallisten meriittien perusteella sen parhaan. Ei tule omista vanhoista työpaikoista eikä tuttavapiiristä mieleen yhtään tilannetta, jossa joku olisi rekrytty suoraan ns. tiskin alta. Ap

Vierailija
38/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin typerää sanaa vaikutusvalta. Parempi olisi sanoa inhokkia "hyvä tyyppi". Sellainen jonka seurassa viihdytään ja jolle soitellaan muutenkin kuin työasioissa. En tiedä onko sinulla valmiuksia tähän. Jos ei ole, niin tietenkin ammattitaitoa kehittämällä ja olemalla työssään muita parempi pääsee pitkälle. Ei tilanne ole täysin synkkä eikä tarkoitus ole masentaa. Joskus riittää että on luotettava työssään. Vaikkei olisikaan mikään huippuhyvä, koska luotettavuus on erittäin tärkeä ominaisu

Niin, olen asiallinen, kiva, luotettava ja mukava, myös muiden mielestä. Eli olen oikeasti ihan pidetty ihminen ja kollegojen kesken näkemystäni arvostetaan. Moni on kääntynyt puoleeni kun on tarvinnut apua tai näkemystä jostain työhön liittyvästä (ja aina olen toki auttanutkin). Meidän alalla tosin moni on tällainen, eli tällä ei vielä erottauduta juurikaan. Ap

Oletko persoonallinen? Voisitko erottua jotenkin joukosta? Toinen asia. Saan mielikuvan että olet yhteyksissä kollegoihin vain työasioissa. Onko mahdollisuutta pitää yhteyttä myös vapaa-ajan asioissa? Tai vapaa-ajalla?

Vierailija
39/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika tavallinen ihminen, ehkä tylsäkin, älykäs kyllä mutta niin on kaikki muutkin alani ihmiset, joten silläkään ei voi erottautua. Täytyypä miettiä tuota vapaa-ajan asiaa. En ole oikein tottunut hillumaan vapaa-ajan riennoissa enää vuosiin, ikää siis on 40 ja meidän alalla nuo vapaa-ajan jutut on enemmänkin alle kolmekymppisten heiniä. Toki sekin vaikuttaa, että olen melko pienen lapsen huoltaja enkä pääse helposti minnekään rientoihin kun harvoin on lapselle vahtia. Ap

Vierailija
40/71 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika tavallinen ihminen, ehkä tylsäkin, älykäs kyllä mutta niin on kaikki muutkin alani ihmiset, joten silläkään ei voi erottautua. Täytyypä miettiä tuota vapaa-ajan asiaa. En ole oikein tottunut hillumaan vapaa-ajan riennoissa enää vuosiin, ikää siis on 40 ja meidän alalla nuo vapaa-ajan jutut on enemmänkin alle kolmekymppisten heiniä. Toki sekin vaikuttaa, että olen melko pienen lapsen huoltaja enkä pääse helposti minnekään rientoihin kun harvoin on lapselle vahtia. Ap

Vapaa-ajalla saadaan monesti parhaat kontaktit. Epävirallista ja tittelit siirtyvät syrjään. Ei niissä tarvitse jatkuvasti juosta. Sopivasti että ihmiset tutustuvat sinuun työpaikan ulkopuolellakin. Ei se takaa 100% tulosta mutten usko että siitä on haittaakaan. En tiedä alaasi mutta en usko että tuota paheksutaankaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi