Sain kutsun hautajaisiin, sitten sanottiin ettei kannata tullakaan
Eräs sukulainen kutsui sisarensa hautajaisiin minut ja mieheni. Tänään kun soitin yksityiskohdista, sanoikin että ehkä olisi parempi ettemme tule, kun emme tunteneet tätä vainajaa niin hyvin. Kiitti kuitenkin "tarjouksesta, ja kauniista ajatuksesta" ikäänkuin olisi ollut minun ideani tulla hautajaisiin.
Olin varannut hautajaisasun valmiiksi, mitään muuta harmia ei sinänsä koitunut paitsi hämmennys. Mitä mieltä olette tällaisesta toiminnasta?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat edes puolituttujen hautajaisiin?
Eivät kaikki meistä tule intiimien pienten hautajaisten suvuista. Minä olen tottunut siihen että hautajaisissa ja muistotilaisuudessakin on paljon väkeä, joiden suhteesta vainajaan minulla ei välttämättä ole tarkkaa käsitystä. Toisetkin tavat toimia ovat ok, mutta jos saisin kutsun hautajaisiin, ei tulisi mieleenkään kieltäytyä tai ajatella ettei kutsu ole tosissaan esitetty. -ei ap
Intiimit ja pienet hautajaiset muuttuivat valtavirraksi koronapandemian myötä, jonka jälkeen isoihin hautajaisiin ei pääsääntöisesti olla palattu. Ei siis ole kyse mistään pitkistä "sukuperinteistä".
Kyllä ne hautajaiset on kaupungeissa olleet pieniä aina, on minullakin kuollut sukulaisia joiden hautajaisiin ei menty ollenkaan. Kaupunkilaiset on halunneet tuntea sen kuolleen
Oliko kutsuja edes itse kutsuttu niihin hautajaisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko vainaja varaton
Tällöin maksamiseen on mahdollista hakea sosiaaliavustusta. Omaisten ei pitäisi missään tilanteessa joutua maksajiksi.
Ei kai se mitään avustusta maksa muistotilaisuuteen? Muistotilaisuuden hintahan voi vaihdella paljon osallistujen määrästä riippuen. Pakolliset jutut hautajaisissa maksaa aika lailla saman osallistujamäärästä riippumatta.
Ei ole mitään muuta pakollista kuin arkku ja hautapaikka sekä perunkirjoitus.
Kaikki muu on vapaavalintaista. Miten kädettömiä nuoret on kun ei tätä tajua?
Menkää kotiin kahville tai Mäkkärille. Käykää korttelibaarissa ja ottakaa kuppia.Ei ole pakko leikkiä Niskavuorta.
N59
Kirkkoon voi aina mennä. Kutsu muistotilaisuuteen on kutsutuille. Keneltä ssit kutsun hsutajaisiin? Miksi doittaa tarkemmista yksityiskohdista omaiselle, ihmettelen. Ajattele jos jokainen kutsuttu tekisi niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko vainaja varaton
Tällöin maksamiseen on mahdollista hakea sosiaaliavustusta. Omaisten ei pitäisi missään tilanteessa joutua maksajiksi.
Hautausavustus taisi olla 400 euroa. Hyvä, jos arkkuun riitti. Muut meni talkoilla.
Olipa erikoista ja ajattelematonta. En ole koskaan törmännyt moiseen.
Jospa se vainaja oli jättänyt jonkun nootin, ettei hän halua tiettyjä ihmisiä hautajaisiinsa, ja sisko löysi nootin vasta, kun oli jo teidät kutsunut. Tai joku muu ei halunnut teitä sinne. Tai sitten hautajaiskuluja haluttiin karsia tällä verukkeella, ettei kannata tulla. Olipa syy mikä tahansa, nin erittäin asiatonta joka tapauksessa tuollainen oli.
Joo hän pyörsi kutsun koska menit ap kyselemään tarkempia yksityiskohtia. Niin ei ole tapana tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat edes puolituttujen hautajaisiin?
Eivät kaikki meistä tule intiimien pienten hautajaisten suvuista. Minä olen tottunut siihen että hautajaisissa ja muistotilaisuudessakin on paljon väkeä, joiden suhteesta vainajaan minulla ei välttämättä ole tarkkaa käsitystä. Toisetkin tavat toimia ovat ok, mutta jos saisin kutsun hautajaisiin, ei tulisi mieleenkään kieltäytyä tai ajatella ettei kutsu ole tosissaan esitetty. -ei ap
Meidän suvussa on aina pidetty suuret hautajaiset, joissa on paljon tärkeitä vieraita ja monenlaista herkkua tarjolla kaikille. Kaikki oikein kyselevät saavatko tulla koska herkku tarjoilut!
Vierailija kirjoitti:
Siellä on ensin pistetty kutsu kaikille ja sitten vasta tullut mieleen, että pitäiskö kuitenkin pyytää vaan ne, jotka tunsi ihmisen. Impulsiivisen ihmisen peruskäytöstä. Ihmetyttää kyllä, miksi olette alunperinkään suostuneet tuntemattoman ihmisen hautajaisiin vieraiksi. Sukulaisen sisar ei kuitenkaan mitä ilmeisemmin ole tätisi.
Usein, jos kyseessä on sukulainen on tämän sisarkin sukulainen.
Jos hautajaiset ovat kirkossa voi sinne mennä kuka vaan.
Onko vainajalla puoliso tai lapsia tai ehkä molempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko vainaja varaton
Hautausavustus taisi olla 400 euroa. Hyvä, jos arkkuun riitti. Muut meni talkoilla.
No tuo summa ei riitä. Onko se noin vähän? Pelkkä poltto maksoi yli 400 euroa. Sit se paketti missä arkku ja uurna vielä lisäksi sekä kuljetus.
Kuka muuten hautaa mun siskon kun on täysin varaton. On niin ilkeä juoppo varas etten minä maksa euroakaan. En tosin rupea hoitamaankaan hänen kuolinpesää niin siinäpä sossulla ongelma mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiselle en lähettäisi edes suruadressia.
Sellaisia ei nykyään enää lähetetä.
Veikkaisin myös, että vainajalla on myös ollut läheisempiä sukulaisia kuin siskonsa (=puoliso, lapsia, vanhemmat?). Ja sisko sitten sooloillut ja kutsunut enemmän porukkaa, mitä ne lähimmät omaiset olisivat halunneet... Tai sitten jos edellä mainittuja ei ole ollut, ehkä muita sisaruksia, joiden kanssa ei ole keskustellut asiasta ennen kun on alkanut laajempaa sukulaispiiriä kutsua...
Hautajaiset ovat yhtä kalliit juhlat kuin häät, jos syödään ulkona ravintolassa. Maksaa tuhansia. Jos vanhus on köyhä niin hautajaisiin ei voi kutsua kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiselle en lähettäisi edes suruadressia.
Sellaisia ei nykyään enää lähetetä.
Ihan varmasti lähetetään.
Vierailija kirjoitti:
Koordinointiongelma. Saat sinä siunaukseen mennä, se on julkinen jumalanpalvelus.
Mutta muistotilaisuus on yksityinen ja maksaa monta kymppiä per lärvi.
Yhtä tyhmiä koko suku. Yksi söhlää kutsujen kanssa, toinen itkee vauva.fissä. Onneksi tavat on muuttumassa.
Mä en halua mitään peijaisia enkä enää niitä järjestä. Sairaalan kappelissa siunaus läheisten kesken, arkku kiinni ja krematorioon.
Muistotilaisuus ei ole millään tavalla pakollinen eikä monen vainajan varat siihen enää riitäkään, kiitos Purran. Hyvä kun löytyy 700 egeä virolaiseen halpisarkkuun, oma vaate päälle. Pukemista helpottaa kun leikkaa auki selästä. Villasukat jalkaan.
Täh, ei kai tuo ap mitään itkenyt, vaan ihmetteli kun ensin kutsutaan hautajaisiin ja sitten käyttäydytään kuin hän olisi tuppautumassa hautajaisiin. Ihmettelisin minäkin.
Minusta olisi ihan ok perua kutsu pahoitellen, mutta tuo aloituksessa mainittu "kiitos tarjouksesta ja kauniista ajatuksesta" on tosi outoa. Joko tällä sukulaisella on muistin kanssa häikkää tai sitten hän ei ota minkäänlaista vastuuta sanomisistaan.
Vertailun vuoksi voisi kuvitella, että saat kutsun jonkun pikkuserkun häihin. Ei kiinnostaisi edes mennä, mutta hankit velvollisuudentunnosta puvun ja lahjan. Lähempänä häitä kysyt jotain (vaikka häiden tapahtumapaikasta) ja vastaus on "voi että, kiitos tosi paljon hei että haluaisit osallistua, mutta valitettavasti meillä on vieraslistat ihan täynnä" :D Tulisi aika nolattu fiilis.
Muistotilaisuus ei ole pakollinen ja halutessaan sen voi järkätä vaikka kotona tai lähikuppilassa ja kukin maksaa itse pizzansa.