Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain kutsun hautajaisiin, sitten sanottiin ettei kannata tullakaan

Vierailija
22.04.2025 |

Eräs sukulainen kutsui sisarensa hautajaisiin minut ja mieheni. Tänään kun soitin yksityiskohdista, sanoikin että ehkä olisi parempi ettemme tule, kun emme tunteneet tätä vainajaa niin hyvin. Kiitti kuitenkin "tarjouksesta, ja kauniista ajatuksesta" ikäänkuin olisi ollut minun ideani tulla hautajaisiin.

Olin varannut hautajaisasun valmiiksi, mitään muuta harmia ei sinänsä koitunut paitsi hämmennys. Mitä mieltä olette tällaisesta toiminnasta?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset järjestää ja kutsuu siis vainavan puoliso tai lapset? Sisko kutsui sinut ihan omin päin

Vierailija
22/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa on.

Kenties olivat luvanneet tarjota kaikille muistoaterian paikallisessa ravintolassa ja ovat sitten havahtuneet siihen että kalliiksi tulee, pitää karsia osanottajia.

Ehkä sitten jotain tuollaista. Tämä sama sukulainen on myös aiemmin päättänyt olla menemättä häihin juhlapaikan pihalla, joten sinänsä häilyvyys ei tule uutena. Ap

No nyt on erikoista käytöstä. Mun muistisairaalta äidiltä voi odottaa tuommosta, eli onko ko. hlö terve?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että sukulaisilla on ollut eriäviä mielipiteitä siitä kuinka isot hautajaiset pidetään. Eli tämä kutsun esittänyt on kutsunut laajemmin vieraita kuin muut lähiomaiset ajattelivat ja siksi hän alkoi perumaan kutsua muiden painostuksesta/mielipiteestä johtuen. 

Kun isäni kuoli, niin varauduimme isoon vierasmäärään. Olisin toivonut että ystäviä, tuttuja, naapureita ja sukulaisia olisi tullut runsaslukuisemmin, varsinkin kun kuolinilmoituksessa oli avoin kutsu, eikä edes ilmoittautumista ollut. Mutta ei, ilmeisesti nykyään ei haluta/viitsitä/uskalleta mennä hautajaisiin jos edesmennyt ei ole ihan lähipiiriä perheen sisältä. Minusta taas se on edesmenneen kunnioitusta saattaa hänet viimeiselle matkalleen. 

Olen ollut sellaisessakin siunaustilaisuudessa jossa arkunlaskun jälkeen osalle vieraista on sanottu, että muistotilaisuus koskee vain perhettä. Eli heidät passitettiin kotiinsa, uskomatonta. 

Vierailija
24/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajan sisko siis kutsui koko suvun mutta puoliso ja lapset päätti pitää pienet hautajaiset ? 

eli kutsujalla ei ollut mitään valtuuksia kutsua ketään

Tämä uutta tietoa minulle, siis että vain yksillä läheisillä olisi oikeus järjestää hautajaisia, saati että sisaret sivuutettaisiin täysin

Ei sisarukset järjestä hautajaisia vaan puoliso tai lapset tai vanhemmat. Sisarus joi järjestää jos noita edellä mainittuja ei ole 

Vierailija
25/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautausjärjestelyt ovat Hautaustoimilain mukaisesti eloonjääneen puolison tai lähimpien perillisten oikeus, ei velvollisuus. Mikäli he eivät ryhdy hautajaisia järjestämään voi myös muu vainajan läheinen tai viime kädessä vainajan kotikunta huolehtia järjestelyistä.

Vierailija
26/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat kirjoittaneet ketjuun että puoliso ja lapset järjestävät hautajaiset. Kaikilla ei ole puolisoa tai lapsia.

Vierailija
27/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen muisti, että olet suvun riitapukari ja haluaa rauhalliset hautajaiset

Vierailija
28/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat edes puolituttujen hautajaisiin? 

Eivät kaikki meistä tule intiimien pienten hautajaisten suvuista. Minä olen tottunut siihen että hautajaisissa ja muistotilaisuudessakin on paljon väkeä, joiden suhteesta vainajaan minulla ei välttämättä ole tarkkaa käsitystä. Toisetkin tavat toimia ovat ok, mutta jos saisin kutsun hautajaisiin, ei tulisi mieleenkään kieltäytyä tai ajatella ettei kutsu ole tosissaan esitetty. -ei ap

Intiimit ja pienet hautajaiset muuttuivat valtavirraksi koronapandemian myötä, jonka jälkeen isoihin hautajaisiin ei pääsääntöisesti olla palattu. Ei siis ole kyse mistään pitkistä "sukuperinteistä".

Vierailija
29/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin maaseudulla iäkkään sukulaisen hautajaisissa, joissa vierailta oli iso määrä. Minulla ei ole käsitystä ketä kaikki vieraat olivat.

Vierailija
30/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko vainaja varaton 

Tällöin maksamiseen on mahdollista hakea sosiaaliavustusta. Omaisten ei pitäisi missään tilanteessa joutua maksajiksi.

Vierailija
31/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko vainaja varaton 

Tällöin maksamiseen on mahdollista hakea sosiaaliavustusta. Omaisten ei pitäisi missään tilanteessa joutua maksajiksi.

Ei kai se mitään avustusta maksa muistotilaisuuteen? Muistotilaisuuden hintahan voi vaihdella paljon osallistujen määrästä riippuen. Pakolliset jutut hautajaisissa maksaa aika lailla saman osallistujamäärästä riippumatta.

Vierailija
32/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässä on yksi ihminen kutsunut omin päin ihmisiä hautajaisiin. Sitten vasta jälkikäteen kyselty esim. vainajan lasten mielipidettä ja sieltä on tullut kieltäviä vastauksia.

Jos vainajalla on puoliso tai lapsia niin yleisen järjen mukaan ensimmäisellä sijalla se on vainajan puoliso, jolla on oikeus kutsua hautajaisvieraat ja toisella sijalla vainajan lapset. Kaikkien muiden sukulaisten pitää kysyä sitten edellä mainituilta, että voiko jotain tiettyä henkilöä kutsua hautajaisiin. 

Vierailija
33/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkku ja hautaus maksetaan ei mitään kahveja 

Vierailija
34/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa lukee sukulainen

Sukulaiset on suurimmalle osalle juurikin puolituttuja. Mutta joo, sinä sentään et mennyt sinne hautajaisiin tai siis siunaustilaisuudesta muistotilaisuuteen vaan huomataksesi, ettei sulle olekaan varattu istumapaikkaa mihinkään pöytään (oli siis omaisten pöytä missä istui koko pieni lähisuku johon kuulun itsekin) ja sitten kaksi pöytää vainajan ystäville.

Ja olin siis ilmoittanut tulostani. Oli todella noloa pyöriä siinä ja etsiä itselle paikkaa ja lopulta sitten istuin yksinäni pöydässä missä ei ollut pöytäliinaa, ei mitään eikä edes kahvikuppeja ollut riittävästi kun kahvittelu alkoi.

Vierailija
35/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koordinointiongelma. Saat sinä siunaukseen mennä, se on julkinen jumalanpalvelus.

Mutta muistotilaisuus on yksityinen ja maksaa monta kymppiä per lärvi. 

Yhtä tyhmiä koko suku. Yksi söhlää kutsujen kanssa, toinen itkee vauva.fissä. Onneksi tavat on muuttumassa. 

Mä en halua mitään peijaisia enkä enää niitä järjestä. Sairaalan kappelissa siunaus läheisten kesken, arkku kiinni ja krematorioon. 

Muistotilaisuus ei ole millään tavalla pakollinen eikä monen vainajan varat siihen enää riitäkään, kiitos Purran.  Hyvä kun löytyy 700 egeä virolaiseen halpisarkkuun, oma vaate päälle. Pukemista helpottaa kun leikkaa auki selästä. Villasukat jalkaan.

Vierailija
36/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat kirjoittaneet ketjuun että puoliso ja lapset järjestävät hautajaiset. Kaikilla ei ole puolisoa tai lapsia.

No ei ole, eikä niitä edes löydetä ennen muumioitumista.

Vierailija
37/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kunnioittaa vainajan lähiomaisia eli puolisoa tai lapsia. Jos näitä ei ole niin sitten vainajan vanhempia ja vasta viimeisimpänä vainajan sisaria. 

Äitini kuoleman jälkeen 80-vuotias tätini kyseli hautajaisten ajankohtaa ja hieman nolona jouduin selittämään, että ne pidetään vain perheen ja lähiomaisten kesken. Minulla ei olisi ollut mitään sitä vastaan, jos kyseinen täti olisi sinne osallistunut, mutta isäni sana meni näissä asioissa kaiken yli. Kun isäni ei halunnut kutsua tätä tiettyä siskoaan niin se oli sillä selvä eli hän ei tule ja piste. Kyseessä oli myös ortodoksihautajaiset, joissa arkku olisi pitänyt pitää auki. Taas isän sana oli se, mitä noudatettiin ja arkku pidettiin kiinni. Näin ne asiat vain menee. 

Vierailija
38/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hautausjärjestelyt ovat Hautaustoimilain mukaisesti eloonjääneen puolison tai lähimpien perillisten oikeus, ei velvollisuus. Mikäli he eivät ryhdy hautajaisia järjestämään voi myös muu vainajan läheinen tai viime kädessä vainajan kotikunta huolehtia järjestelyistä.

Juu, sinkut ja yksin on pakko haudata. Muilla ei ole velvollisuutta, paitsi vainajan kotikunnalla.

Vierailija
39/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Eikä heidänkään ole pakko. Se järkkää joka haluaa ja jos kukaan ei halua, järkkää vainajan kuoppaan kotikunta.

Vierailija
40/57 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa lukee sukulainen

No minulla on sukulaisia jotka eivät ole edes puolituttuja. En edes tiedä ketkä on jo kuollut ja ketkä elossa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi