Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan ompelijat! Tiedän, että teitä on täällä. Kysymys vaatteen muokkaamisesta

Vierailija
22.04.2025 |

Elikkäs, pitäisi saada lyhennettyä ja muokattua vaatetta, joka on joustavaa kangasta ja se ommel myös joustaa. Jos käsin tai ompelukoneella ompelen siihen uuden sauman, se ei jousta. Onko ainoa keino tehdä joustava ommel saumuri?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ompelija. Tehtävä kuulostaa haasteelliselta. Intuitioni sanoo, että käsin voi tehdä eräänlaisia joustotikkauksia, mutta eivät ole aloittelijan puuhaa.

Vierailija
2/9 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saumuri lienee helpoin, mutta ompelukoneellakin pitäisi onnistua. Lyhyellä googlailulla löysin muutaman vaihtoehdon (englanniksi, löytyy paljon paremmin), joita kannattaa testata vastaavalle kankaalle ennen vaatteen muokkausta. Siksak, kaksi- ja kolmipistesiksak, kolmipistesuora, piilohelmaommel, ja muut vastaavat saivat suosituksia. Lisäksi se yksi, missä suorasta ompeleesta lähtee sivupykäliä säännöllisin välein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisella koneella olen siksakilla tehnyt jollain lailla joustavaa saumaa. Ei se yhtä hyvä ole kuin saumurin jälki, mutta saa aikaan tavallisella koneella.

Vierailija
4/9 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoisneulalla ja ihan tavallisella ompelukoneella saat myös aikaan joustavan ompeleen, joka sopii taitteisiin ja käänteisiin. 

Vierailija
5/9 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa oman ompelukoneen käyttöohje (netistä löytää jos ei ole paperisena). Niissä yleensä mainitaan erilaiset jousto-ompelet. Kannattaa kokeilla jos mahdollista erilliselle kankaalle ja valita sen mukaan mikä tuntuu ja näyttää hyvältä. 

Vierailija
6/9 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelukoneissa on nykyaikana myös joustavia ompeleita, ei siihen saumuria tarvitse.

Vierailija
7/9 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa koneissa on jokin jousto-ommel, jos ei, niin voit ommella normaalin tikin, jos vaate ei tarvitse joustoa. Itselläni saumuri, niin korjauksissa ja muokkauksissa käytän ompelukonetta. Ja usein ihan normaali tikkiä. 

Vierailija
8/9 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. T-paidan helman ompelu onnistuu ihan normaali omp.koneen tikillä.

Vierailija
9/9 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompelukoneissa on nykyaikana myös joustavia ompeleita, ei siihen saumuria tarvitse.

Ihan "perus" Singerissä mulla ainakin, digitaali automaattisäädöt.  Taisi alle 200€ maksaa, niin ja olen mies.  Munat ei ole pienentynyt vaikka olen ommellut kaikenlaista, itse oppineena.