Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aatelisen näköinen

Vierailija
22.04.2025 |

Mitä tarkoittaa, kun jotakuta kuvaillaan aatelisen näköiseksi?

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni tummaveristä ja teräväpiirteistä (korkeat poskipäät, terävä leuka). Esim. perussuomalainen ei ole aatelisen eli aristokraattisen näköinen pehmeine mitäänsanomattomine piirteineen.

Pohjois-Euroopan aateliset eivät ole mitään "tummaverisiä" ja korkeat poskipäät töpselinenineen ja hiukan vinoine silmineen ovat nimenomaan suomalaisten ominaisuus.

...mutta, jos jotain olisi niin terävämmät/kulmikkaammat piirteet, isompi suorempi nenä.

No hei, ylhäisiä on muissakin "roduissa".

Vierailija
82/120 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä voi katsella tyypillisen eurooppalaisen aatelisen tunnusmerkkejä. Halutut piirteet saavuttaa "mitä serkumpi, sitä herkumpi" ajattelulla.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaarle_II_(Espanja)

Voi Kaarlea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yllättävän paljon sammunutta aatelista verta, eli äidin puolelta tuleva aatelisuus joka periytyy verenä vaan ei arvona.

Rauhoittukaas nyt tuon aateluuden kanssa. Se on alkuaan ansio jostain saavutuksesta, ei mitään sen ihmeellisempää verta. Nykyään briteissä saa sirin tai ladyn arvon, vaikkakin  massit pitää tehdä itse.  Se niissä vanhoissa aatelisissa oli että tavallaan toivat ja loivat sivistystäkin joskin myös sitä  riistoa.  

Vierailija
84/120 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso nenä. Pitkä naama. Iso leuka.

Myös leuattomia läskinaamoja tunnetaan aatelisissa.  Ei pahalla. 

Vierailija
85/120 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari aatelista ja itsessänikin on aatelisverta ainakin neljästä suomalaisesta aatelissuvusta kuten monella suomalaisella. Tavallisen erinäköisiä pulliaisia olemme kaikki. 

Vierailija
86/120 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen pari aatelista ja itsessänikin on aatelisverta ainakin neljästä suomalaisesta aatelissuvusta kuten monella suomalaisella. Tavallisen erinäköisiä pulliaisia olemme kaikki. 

Tietysti olette. En usko, että jokin kirjailija käyttäisi  nimenomaan juuri teitä esimerkkinään, kun kuvailee jonkin hahmonsa aatelisen näköiseksi.

Vierailija
87/120 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa aatelissuvuista on ulkomailta ja usein se jo riittää tuomaan enemmän tai vähemmän valtaväestöstä poikkeavan ulkonäön. 

Vierailija
88/120 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa aatelissuvuista on ulkomailta ja usein se jo riittää tuomaan enemmän tai vähemmän valtaväestöstä poikkeavan ulkonäön. 

Juuri niin. Näihin sukuihin on valtaväestöä enemmän sekoittunut muitakin kansallisuuksia. On baltiansaksalaisia, ruotsalaisia, venäläisiä, puolalaisia jne. Kyllä se näkyy myös ulkonäössä poikkeavana piirteenä, yleensä terävinä kasvonpiirteinä ja tummuutena.

Vierailija
89/120 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen itse aatelinen

Olet lähinnä harhainen.

Vierailija
90/120 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos heitän, että joku on aatelisen näköinen, tarkoitan, että komea, hyväryhtinen, sivistynyt läsnäolo.

Vierailija
91/120 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terävät piirteet, paksu taipuisa tukka, uljas ryhti

Vierailija
92/120 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatelisen näköisyys liittyy hyvin vahvasti siihen, minkä näköisiksi aateliset yleisesti ottaen mielletään. Tällä ei tarvitse olla mitään tekemistä sen kanssa, minkä näköisiä aateliset todellisuudessa olivat tai minkä näköisiä ovat aatelissukujen jälkeläiset tänä päivänä.

Vierailija
93/120 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso nenä, korkeat poskipäät, pitkä leuka ja kaula.

Vierailija
94/120 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöttinen.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSv35sTN_LksL5QhfU…

NY Times kutsui termillä "regal" Jordan Petersonia jutussa, jossa oli tämä kuva.

https://media.gettyimages.com/id/631818068/photo/jordan-peterson.jpg?s=…

Lapsesta asti ollut postimerkkisarja Englannin kuninkaista ja niissä onkin usein samaa näköä jos unohtaa sen plösön Henry kahdeksannen.

Vierailija
95/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on korkeat poskipäät, suora nenä, pitkä kaula ja pitkänomainen pää, tummat ja selkeät piirteet 

Jos on Geniä uskominen, olen niin monien aatelissukujen jälkeläinen etten osaa edes laskea.

Mutta olen ns. rahvaaseen tipahtanut, eli menetimme valta - asemamme joka meillä muinoin oli.

Vierailija
96/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni tummaveristä ja teräväpiirteistä (korkeat poskipäät, terävä leuka). Esim. perussuomalainen ei ole aatelisen eli aristokraattisen näköinen pehmeine mitäänsanomattomine piirteineen.

-------Vasemmistolaiset lumppuvaatteissa edustavat ihan omaa rotuaan. Inhottavia kerettiläisten näköisiä,Haluaisin siivota ne pois kaduilta ja julkisista paikoista.

Vierailija
97/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on korkeat poskipäät, suora nenä, pitkä kaula ja pitkänomainen pää, tummat ja selkeät piirteet 

Jos on Geniä uskominen, olen niin monien aatelissukujen jälkeläinen etten osaa edes laskea.

Mutta olen ns. rahvaaseen tipahtanut, eli menetimme valta - asemamme joka meillä muinoin o

---

Jumala toimii maailmassa niin, että ylhäiset alennetaan, alhaiset ylennetään.

Lue reformaation helmi, M.Lutherin keskein teologia. Kirjan nimi on Marian ylistyslaulu.

Huikea opus.

Ei taida enää Suomessa olla niin paljon sivistytsä jäljellä, että tuon kirjan löytäisi mistään.

- sama

Vierailija
98/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta olen ns. rahvaaseen tipahtanut, eli menetimme valta - asemamme joka meillä muinoin oli.

Todennäköisemmin olet harhainen.

Vierailija
99/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä voi katsella tyypillisen eurooppalaisen aatelisen tunnusmerkkejä. Halutut piirteet saavuttaa "mitä serkumpi, sitä herkumpi" ajattelulla.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaarle_II_(Espanja)

Voi Kaarlea. 

Ennenaikainen siemesyöksy, impotenttius ja riisitauti.

Vierailija
100/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ja esim Ruotsissa aateliset ovat vaaleita kuten muukin väestö, ja ihan saman näköisiä.

Keskimäärin joo varmasti. Suomessa varmaan jokaiseen aatelissukuun on sekoittunut kantaväestön geenejä. Esim. itse olen ainakin kolmatta sukupolvea peräkkäin, jolla vain toinen vanhemmista on syntyperältään aatelinen.

Mutta kyllä sukulaiset tunnistaa "suvun piirteistä" toisensa. Vaan on niitä suvuille ominaisia piirteitä talonpoikaissuvuissakin.