HS: Välillä joutuu toistamaan monta kertaa - vanhemmat haluavat lapsilleen ei-raamatulliset nimet
Nionin isä ehdottomasti halusi, ettei lapsen nimi tule Raamatusta. Lapsen nimi on uuspakanoiden puukalenterista saarnipuuta tarkoittava Nion. Toisena nimenä lapsella on skandinaavisessa mytologiassa suurta sutta tarkoittava nimi Fenrir.
Esbenin äidille puolestaan oli tärkeää, että lapsen nimen alkuperä ei ole uskonnollinen. Äiti keksi muokata tanskalaisen nimen Espen muotoon Esben.
Ihan oikeasti. Mitä kummaa tällainen uskontovastaisuus on? Monet nimet nyt sattuvat liittymään uskontoihin. Joni tulee Johanneksesta, Mari on lyhennelmä Mariasta ja Lucan taustalla on Luukas. Ja onhan sitä sellaisiakin uudisnimiä, millä ei ole Raamatullista taustaa. Miksi ihmeessä lapselle pitää antaa tällaisia nimiä, joiden kanssa arjessa on paljon haasteita ja nimet kirjoitetaan herkästi väärin?
Kommentit (126)
Mun lapsilla on rasmatulliset nimet. En mitenkään erityisesti hakenut sitä, vaan nämä nimet miellytti. Ei kiinnosta pätkääkään muiden ajatukset ko nimistä.
Vierailija kirjoitti:
No meillä taas yhden lapsen nimi on (sattumalta) sama kuin yhden Raamatun henkilön, ja on vaivannuttavaa, että meitä vanhempia luullaan joskus joksikin lestadiolaisiksi. Arvomaailmaltamme olemme kuitenkin jotain ihan päinvastaista emmekä edes kuulu kirkkoon. Nyt jälkiviisaana olisin valinnut toisen nimen.
😁 Nimen, jos minkä kanssa kannattaisi olla tarkkana. Tuttu antoi pojalleen nimeksi Christian ja sitten ihmetteli miksi pidetään uskiksena😁
Vierailija kirjoitti:
Olen itse uskonnollisesta perheestä. Vanhin sisaruksistani on himouskovainen, jonka mielestä homous on synti, ei hyväksy naispappeja, maistraatissa naimisiin meneminen on sama kuin menisi naimisiin koiran kanssa, joogaaminen on paholaisen kutsumista jne. Olen itse ateisti, lakkasin uskomasta 15-vuotiaana. Nuorempana ajattelin, että voisin pojalle antaa nimeksi Luukas, Matias tai Johannes, mutta uskonnollinen yhteys on liikaa. Minulla on tyttö, joka on saanut nimensä eräästä kirjasta, ja toki lapsuudenperheeni pahoitti mielensä, koska hahmo kirjassa on ns. riivattu. Tyttäreni myös joutuu kuollessaan hel vet tiin, koska häntä ei ole kastettu. Olisi helpompaa tällaisessa ympäristössä olla uskovainen, mutta kun en usko.
Eli annat kuitenkin uskonnolle noin suuren painon, kun pidät noita ihan tavallisia nimiä niin leimaavina. Tunnen vaikka kuinka monta Johannestakin, sehän on tuiki tavallinen ns. toinen nimi pojilla ollut sieltä vanhoilta ajoilta lähtien ihan tähän päivään asti. Eikä ole koskaan tullut mieleeni, että on uskovainen tai vanhempansa ovat.
Meidän lapsille on nimet valittu että olisivat helppoja kansainvälisesti ja yleensä helppo lausua. Ei mitään Jukkaa tai Tainaa. Tytär on Gwyneth ja poika Conchobhar.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan tuollaisen ei-Raamatullisen nimen voinut bongata vaikka Kalevalasta.
Tai Seitsemän veljestä. Simoja voisi vaikka tulla lisää. Onko Simeoni Raamatun nimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä on se, että Suomessa ehdointahdoin annetaan lapselle nimi, jonka lsusuminen tai kirkoittaminen vastii ohjeistusta.
Vaikkapa Mico, ceellä...
Tai Mico(lausutaan Miso) ceellä.
Joo, todella käsittämätöntä. Hirveä epäkohta. Eiköhän tästä pitäisi tehdä joku kansalaisaloite.
Jeps itse asiassa vanhemmilta pitäisi poistaa oikeus nimetä lapsensa ja se pitäisi antaa lasulle tai parempaa, kristillisille mahoille.
Heh. Olen kristitty vela, enkä todellakaan ole kiinnostunut nimeämään kenenkään lapsia. Jokainen saa nimetä itse lapsensa kuten lystää!!
Joitain ilmeisesti kiinnostaa aika paljon ja hirveä loukkaantuneita ovat kun ei nimeä omia hedelmiään heidän mielensä mukaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_muinaisnimet
Muinaisnimiä Kustaa Vilkunan mukaan: Aikamieli, Aikio, Ano, Arijoutsi, Arpia, Auvo, Himottu, Hirvi, Hyvätty, Ihalempi, Ihamuoto, Ikitiera, Ikopäivä, Ikäheimo, Ikävalko, Ilakka, Ilma, Ilmatoivia, Jurva, Kaivattu, Kaipia, Kauko, Kaukovalta, Keiho, Kekko, Kokko, Kontio, Kostia, Kotarikko, Kultamies, Kultimo, Kukurtaja, Kylli, Lalli, Leino, Lemmäs, Lempiä, Lempo, Maanavilja, Meripäivä, Mielikki, Mielitty, Mielo, Montaja, Nousia, Osma ('ahma'), Osmo ('nuori mies'), Otava, Päivälapsi, Päiviä, Rautia ('seppä'), Sarijoutsi, Sotijalo, Talvikki, Tapatora, Tapo, Tiera, Toiva, Toivelempi, Toivikki, Toivottu, Torio, Tornia, Unaja, Untamo, Unti, Unto, Utujoutsi, Valta, Valtari, Vihas, Vihavaino, Vilja, Viljakka, Viljari, Viti, Äijö.[10]
Muinaisnimiä Suomen Kulttuurihistoria I:n mukaan: Airikka, Ampuja, Hellikki, Hopea, Hyvätty, Janakka, Joutsi, Joutsimies, Jutikka, Kainu, Kaivas, Kalamies, Kalervo, Kalpio, Kare, Koira, Koveri, Kulta, Kultimo, Kupias, Kurikka, Kuutamo, Laulaja, Lemmikki, Lyylikki, Mieho, Miela, Mielipäivä, Miekka, Mietti, Neuvo, Ora, Otra, Paasia, Paaso, Puukko, Päivö, Rahikka, Raita, Rasantaja, Repo, Salme, Susi, Säisä, Tammi, Tapavaino, Tietävä, Tornio, Toivas, Toivettu, Toivio, Tuiretuinen, Tulo ('tuli'), Tuntia, Tuomikki, Tuuli, Untamo, Uro, Vaania, Vaino, Vaito, Vartia, Vasara, Venemies, Vesi, Vesivalo, Viljo, Väinä, Äiniö.[11]
Lisää linkin takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse uskonnollisesta perheestä. Vanhin sisaruksistani on himouskovainen, jonka mielestä homous on synti, ei hyväksy naispappeja, maistraatissa naimisiin meneminen on sama kuin menisi naimisiin koiran kanssa, joogaaminen on paholaisen kutsumista jne. Olen itse ateisti, lakkasin uskomasta 15-vuotiaana. Nuorempana ajattelin, että voisin pojalle antaa nimeksi Luukas, Matias tai Johannes, mutta uskonnollinen yhteys on liikaa. Minulla on tyttö, joka on saanut nimensä eräästä kirjasta, ja toki lapsuudenperheeni pahoitti mielensä, koska hahmo kirjassa on ns. riivattu. Tyttäreni myös joutuu kuollessaan hel vet tiin, koska häntä ei ole kastettu. Olisi helpompaa tällaisessa ympäristössä olla uskovainen, mutta kun en usko.
Eli annat kuitenkin uskonnolle noin suuren painon, kun pidät noita ihan tavallisia nimiä niin leimaavina. Tunnen vaikka kuinka monta Johannestakin, sehän on tuiki tava
Se aiheuttaa lapselle itse asiassa haittaa että nimi on joku "rafael" ja sitten käyttäytyy arkkienkelin sijaan kuin idiootti. Antaa huonon ja teennäisen kuvan koko suvusta kun ottaa hienon oikein arkkienkelin nimen muttei viitsi opettaa lapselle edes peruskäytöstapoja, mistään kristillisistä opeista puhumattakaan.
Nimistä nuo jatkeet ovat mielestäni ihan suomalaisia, esim. kristiina -> tiina, mikael -> mika, jne. Niissä ei ole sitä kristillistä kalskahdusta vaan ennemminkin se perusnimi. Sitten jos antaa nimeksi Kristiina (= kristitty) tai Mikael (= vahvin arkkienkeli) niin kannattaa katsoa, että se lapsi ei ole mikään luokan kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä taas yhden lapsen nimi on (sattumalta) sama kuin yhden Raamatun henkilön, ja on vaivannuttavaa, että meitä vanhempia luullaan joskus joksikin lestadiolaisiksi. Arvomaailmaltamme olemme kuitenkin jotain ihan päinvastaista emmekä edes kuulu kirkkoon. Nyt jälkiviisaana olisin valinnut toisen nimen.
😁 Nimen, jos minkä kanssa kannattaisi olla tarkkana. Tuttu antoi pojalleen nimeksi Christian ja sitten ihmetteli miksi pidetään uskiksena😁
Höpönpöö. Christian tai Kristian ei ole mitenkään selkeästi niin uskonnollinen nimi, että se todella antaisi aihetta epäillä sen kantajaa uskovaiseksi. Sehän on vanha nimi ja joskus 80-luvulla alettiin suosia pojille toisena nimenä. Mun isä on Risto, eikä koskaan ole luultu uskovaiseksi.
Ei Kristiina, Tiinaa ja Kristaakaan kukaan pidä uskovaisena automaattisesti.
No mitäs olisi ihan simppelisti Usko? Tuleeko pojasta uskovainen, jos sen nimi on Usko?
Kuinkahan monta Jani Kristiania tässäkin maassa on? Kaksi 70 - 80-luvun suosikkinimeä samassa paketissa. Janikin johtaa aina sinne huippu yleiseen nimeen John ja siitä Johannekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ihan yhtä lailla kun jos nimeät lapsesi "kakkapökäleeksi", se vaikuttaa odotuksiin ja asenteisiin. Sama arkkienkeli Mikael, Rafael, jne. Ei tee mieli katsoa lasta, joka on pahainen kakara, eikä herran enkeli, jos nimi on tuollainen.
Mutta nimiä voi tosiaan keksiä uusiakin. Aasiassa on tyypillistä, että nimiä annetaan esim. luonnosta. Mutta älkää antako millekään perunanimelle nimeksi Liljaa. Olkaa järkeviä. Yhtä lailla kuin se nimellä alentaminen, tuollainen huikentelukin katsotaan paheksuttavaksi.
Säde, sade, kielo, jne. kauniita, suomalaisia sanoja ja nimiä. Aurora = hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että olet katkaissut toksisen perinteen oman sukuhaarasi osalta. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
hs-lehti se jaksaa öyhöttää
Ei Hesari ottanut kantaa siihen onko tuo fiksua vai ei. Hyvin neutraali juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönpöö. Christian tai Kristian ei ole mitenkään selkeästi niin uskonnollinen nimi, että se todella antaisi aihetta epäillä sen kantajaa uskovaiseksi. Sehän on vanha nimi ja joskus 80-luvulla alettiin suosia pojille toisena nimenä. Mun isä on Risto, eikä koskaan ole luultu uskovaiseksi.
Ei Kristiina, Tiinaa ja Kristaakaan kukaan pidä u
Nimi kirjaimellisesti tarkoittaa kirjaimesta kirjaimeen kristittyä. "Minä olen kristitty" = "I am a christian".
Kyllä ihmiset nuo tietävät, ja tiedetään myös että rahvaat eivät tiedä. Risto on suomalaistunut väännös tuosta, ihan niinkuin lainasana, joka on suomalaistunut. Mieluummin se nimeksi kuin Christian, jos ei ole kristitty. Ei se nimi lapsesta sen parempaa, hurskaampaa, kauniimpaa tai ylväämpää tee, kuin se varsinainen sielu, joka tuossa tapauksessa tuskin on hirveän hurskas tai ylväs, jos ei edes tiedä mitä "Christian" tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kristiina, Tiinaa ja Kristaakaan kukaan pidä u
Kristian tarkoittaa kirjaimellisesti "kristittyä", joten kyllä se varsin uskonnollinen nimi on. Harvoin sitä tosin tulee miettineeksi. Jos joutuu panttivangiksi Lähi-idässä, nimestä voi olla haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Kristian tulee kreikasta ja tarkoittaa "Pikku Vapahtajaa". Ei silloin puhuttu mitää amerikanenglantia
Vierailija kirjoitti:
Olisihan tuollaisen ei-Raamatullisen nimen voinut bongata vaikka Kalevalasta.
Tämä. Itsekin löysin pojalle nimen sieltä. Ei tarvinnut väkisin väkertää. Vanha suomalainen, kalenterista löytyvä nimi.
Nimeni on Suvi, yksi vanhimmista suomalaisista sanoista, olen aina pitänyt siitä. Ei uskonnollinen kuten kaikki varmaan tietää.
On mielestäni muitakin nimiä mitkä ovat yleisempiä kuin Nion. Esim. Antti, Sampo.
Äitikö yksin niin tahtoi eikä myös isä? Tuossa otsikossa kun mainitaan vain äiti.
Plus Sini, Roosa, Lilja, Orvokki, jne