HS: Välillä joutuu toistamaan monta kertaa - vanhemmat haluavat lapsilleen ei-raamatulliset nimet
Nionin isä ehdottomasti halusi, ettei lapsen nimi tule Raamatusta. Lapsen nimi on uuspakanoiden puukalenterista saarnipuuta tarkoittava Nion. Toisena nimenä lapsella on skandinaavisessa mytologiassa suurta sutta tarkoittava nimi Fenrir.
Esbenin äidille puolestaan oli tärkeää, että lapsen nimen alkuperä ei ole uskonnollinen. Äiti keksi muokata tanskalaisen nimen Espen muotoon Esben.
Ihan oikeasti. Mitä kummaa tällainen uskontovastaisuus on? Monet nimet nyt sattuvat liittymään uskontoihin. Joni tulee Johanneksesta, Mari on lyhennelmä Mariasta ja Lucan taustalla on Luukas. Ja onhan sitä sellaisiakin uudisnimiä, millä ei ole Raamatullista taustaa. Miksi ihmeessä lapselle pitää antaa tällaisia nimiä, joiden kanssa arjessa on paljon haasteita ja nimet kirjoitetaan herkästi väärin?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla Hamasin Sanomilla taas suora lainaus kommunistien Mustasta kirjasta. 😯
<<<<<<<<<<<<<< P E R S K U T A R A L L A A >>>>>>>>>>>>>>>
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
TUKI PERUSSUOMALAISILLE ON TUKI TRUMPILLE JA PUTINILLE!
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
https://www.reddit.com/r/Suomi/comments/vo2nnf/t%C3%A4m%C3%A4_vaalijuli…
Saa nähdä saadaanko vihervassulta tänäänkään kommenttia.
Mekään ei haluttu lapsille nimiä jotka on raamatusta, joten myös se vaikutti nimen valintaan. Molemmille lapsille kuitenkin löytyi ihan kivat nimet, molemmat on käytössä myös muualla päin maailmaa eivätkä kumpikaan ole Suomessakaan ainoita nimensä nimisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mekään ei haluttu lapsille nimiä jotka on raamatusta, joten myös se vaikutti nimen valintaan. Molemmille lapsille kuitenkin löytyi ihan kivat nimet, molemmat on käytössä myös muualla päin maailmaa eivätkä kumpikaan ole Suomessakaan ainoita nimensä nimisiä.
Ja tosiaan, molempien nimet tulee alunperin erään kielen sanoista joilla on kiva merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siittiöt voi olla tanskasta mutta luovuttaja ihan mistä tahansa islamilaisesta maasta :(
Luovuttajasta saa joitakin tietoja, kuten pituuden, silmien ja hiusten värin, etnisyyden jne., luulen. Suomessa ei tosin niin paljon kuin esim. Usassa.
Pohjoismaissa otetaan huomioon etnisyys suht tarkasti.
Tottakai ja niin pitää ollakin. Kuka sitä sikaa säkissä ostaisi.
Kun teet luonnollisella tavalla vauvan on sulla jo käsitys vauvan ulkonäöstä, miksi sitten luovutetut siittiöt olisi poikkeus.
Olen itse uskonnollisesta perheestä. Vanhin sisaruksistani on himouskovainen, jonka mielestä homous on synti, ei hyväksy naispappeja, maistraatissa naimisiin meneminen on sama kuin menisi naimisiin koiran kanssa, joogaaminen on paholaisen kutsumista jne. Olen itse ateisti, lakkasin uskomasta 15-vuotiaana. Nuorempana ajattelin, että voisin pojalle antaa nimeksi Luukas, Matias tai Johannes, mutta uskonnollinen yhteys on liikaa. Minulla on tyttö, joka on saanut nimensä eräästä kirjasta, ja toki lapsuudenperheeni pahoitti mielensä, koska hahmo kirjassa on ns. riivattu. Tyttäreni myös joutuu kuollessaan hel vet tiin, koska häntä ei ole kastettu. Olisi helpompaa tällaisessa ympäristössä olla uskovainen, mutta kun en usko.
Vierailija kirjoitti:
Onko nää niitä vihervassuja? Laittaisin leirille!
Mirkä nämä? Mille leirille? Vihreät ja vasemmistolaiset eri puolueita, vihreät on oikeistopuolue.
Eikä uskovaisen perheen lapsen nimen tarvitse olla Raamatusta, tietenkään. Ja ateistisen perheen lapsen nimi voi olla Raamatusta.
Meidän lapsella on harvinainen nimi, koska kuullessani nimen ensimmäistä kertaa, rakastuin siihen heti. Välillä uusille ihmisille nimen joutuu toistamaan, mutta aika usein sieltä tulee vielä kommentti: "Onpa kaunis nimi!" ja "Mistä nimi on peräisin?". Yleensä vanhemmat ihmiset sanovat suoraan, että onpa outo tms., mutta ainakin meidän päiväkodissa on vaikka mitä nimiä, ja ns. normaalit nimet ovat harvinaisia ja särähtävät enemmän omaan korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä on se, että Suomessa ehdointahdoin annetaan lapselle nimi, jonka lsusuminen tai kirkoittaminen vastii ohjeistusta.
Vaikkapa Mico, ceellä...
Tai Mico(lausutaan Miso) ceellä.
Joo, todella käsittämätöntä. Hirveä epäkohta. Eiköhän tästä pitäisi tehdä joku kansalaisaloite.
Jeps itse asiassa vanhemmilta pitäisi poistaa oikeus nimetä lapsensa ja se pitäisi antaa lasulle tai parempaa, kristillisille mahoille.
Heh. Olen kristitty vela, enkä todellakaan ole kiinnostunut nimeämään kenenkään lapsia. Jokainen saa nimetä itse lapsensa kuten lystää!!
Tuo ei-raamatullisuuus oli vain tuon yhden jampan mielipide, muutenhan juttu kertoi halusta antaa lapselle erikoinen ja ainutlaatuin nimi. Vaikka sitten joutuu jatkossa tavaamaan sen aina kysyttäessä.
Ystäväni, alakoulun opettaja sanoi, että nimestä voi heti päätellä, minkälaista lapsen kanssa tulee olemaan. Tavallinen suomalainen nimi, niin tietää, että asiat sujuvat, mutta joku oikein kummallinen erikoinen hirvitys: vaikeuksia tulee. se kertoo vanhemmistakin paljon.
Pitäisi sen verran olla kuria ja järjestystä että sallittaisiin vain Raamatussa hyväksytyt nimet. Näin sanoo Herra, meidän Jumalamme.
Onhan ei-raamatullisia nimiä paljonkin. Esim. baskilaista alkuperää oleva Xavier (talonnimestä Etxebarri=Uusitalo). Germaaniset Heikki (Hemrik=ison talon isäntä), Kerttu (vahva keihäs), Väinö (Weinrik=paljonystäviä)
Ei kaikki käytössä olevat nimet ole kristillistä alkuperää. Osa on hyvin vanhoja, ajalta ennen kristinuskon tuloa Suomeen. Nimipäiväkalenterissa on paljon vanhoja luontonimiä, tuntuu vähän tyhmiltä nämä vanhemmat, että pitää keksimällä keksiä kummallisia väännöksiä....
Ei kristillisiä: Ruusu, Tuuli, Suvi, Varpu. Tuomi, Kaleva, Ahti, Onni, Otso, Valo, Armas, Ukko.....lista on itse asiassa aika pitkä! https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_muinaisnimet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla Pikkujämsän lapsilla on kivat nimet Tempo ja Tuuri
Sinänsä ihan ot, muta huvitti tämän äidin vitsailu, että menee pyytämään Vesa Keskiseltä alennuksia, kun on nimennyt lapsensa Vesan kaupan mukaan. Hei haloo! Sen kylän, jossa kauppa sijaitsee nimi on Tuuri, ei sen kaupan.
Toivottavasti Tuuri nimellä ei ole kristilllistä perinnettä. Muuten menee Tuuri vaihtoon :(
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko etunimi Kotivalo raamatusta? Naapurilla on kolmantena, huomasin yhtiön papereista.
Onks tää se Arno Ohto Kotivalo Tampio? Voi olla että eka nimi meni väärin. Joskus oli kauan sitten jossain lehdessä juttu äidistä joka ylpeänä kertoi nimenneen lapsensa noin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse uskonnollisesta perheestä. Vanhin sisaruksistani on himouskovainen, jonka mielestä homous on synti, ei hyväksy naispappeja, maistraatissa naimisiin meneminen on sama kuin menisi naimisiin koiran kanssa, joogaaminen on paholaisen kutsumista jne. Olen itse ateisti, lakkasin uskomasta 15-vuotiaana. Nuorempana ajattelin, että voisin pojalle antaa nimeksi Luukas, Matias tai Johannes, mutta uskonnollinen yhteys on liikaa. Minulla on tyttö, joka on saanut nimensä eräästä kirjasta, ja toki lapsuudenperheeni pahoitti mielensä, koska hahmo kirjassa on ns. riivattu. Tyttäreni myös joutuu kuollessaan hel vet tiin, koska häntä ei ole kastettu. Olisi helpompaa tällaisessa ympäristössä olla uskovainen, mutta kun en usko.
Outo sisko. Saa toki olla mitä mieltä tahtoo, mutta pelottavia mielipiteitä...
T. Uskis
No meillä taas yhden lapsen nimi on (sattumalta) sama kuin yhden Raamatun henkilön, ja on vaivannuttavaa, että meitä vanhempia luullaan joskus joksikin lestadiolaisiksi. Arvomaailmaltamme olemme kuitenkin jotain ihan päinvastaista emmekä edes kuulu kirkkoon. Nyt jälkiviisaana olisin valinnut toisen nimen.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua ihmetyttää tuo perustelu, että lapselle haluttiin tanskalainen nimi, kun lapsi on tehty lahjasoluhoidoilla ja siittiöt ovat tanskasta. Ei se pelkkä biologia mitään sidettä ko. maahan tee.
Mitä jos se tanskalainen oli hyvin uskonnollinen kristitty, muslimi, hindu tai juutalainen? Kävikö mielessä?
Sinänsä ihan ot, muta huvitti tämän äidin vitsailu, että menee pyytämään Vesa Keskiseltä alennuksia, kun on nimennyt lapsensa Vesan kaupan mukaan. Hei haloo! Sen kylän, jossa kauppa sijaitsee nimi on Tuuri, ei sen kaupan.