Pitäisikö käyttää estrogeenivoidetta ennaltaehkäisevästi?
Olen 42-v. Kävin gynekologilla perustarkastuksessa ja siitä huolimatta, ettei minulla ole vielä mitään esivaihdevuosioireita alapäässä, lääkäri määräsi minulle Ovestin-merkkistä estrogeenivoidetta. Voi kuulemma levitellä huoletta. En ole vielä hakenut sitä.
Tutustuin noihin voiteisiin netin kautta, ja ne näyttävät olevan pakkausselosteiden mukaan oikeastaan tarkoitettu naisille, joilla kuukautiset ovat jo loppuneet? Sain myös vaikutelman, etteivät nämä nyt mitään perusvoiteita ole, joita voi levitellä "varmuuden vuoksi", vaan näillähän voi olla pahojakin sivuvaikutuksia!
Kuinka paljon järkeä on alkaa käyttää tämmöistä hormonigeeliä, jos ei ole mitään oireita?
Toimivatko nämä esimerkiksi ns. "ennaltaehkäisevästi" eli siksikö lääkäri määräsi tätä?
Tällä hetkellä olen sillä kannalla, etten aio hakea voidetta.
Kommentit (32)
Onko gyneillä sitten tapana määrätä rutiininomaisesti kaikille tietyn ikäisille naisille estrogeenivoidetta, vaikka oireita ei olisi? Kai siihen on joku syy?
Olen 47-vuotiaasta gynen ohjeen mukaisesti käyttänyt ovestinpuikkoja 2 x viikossa. Sanoi suoraan että limakalvot ovat kuivat ja olin sen jo muutamaa kuukautta ennen juo huomannutkin. Ovestiniakin on paria eri vahvuutta ja sitä voi käyttää ihan huoletta. Pysyypä paikat kosteana ja kunnossa. Eikö omakannasta löydy selitystä miksi määrättiin?
Ei sitä pakko ole käyttää. Kokeile silti huomaatko jotain eroa kun käytät ensin pari kuukautta ja sitten jätät sen pois.
Joka kolmas nainen ei saa mitään vaihdevuosioireita. Kannattaako todella käyttää lääkkeitä, joilla saattaa olla sivuvaikutuksia, vain varmuuden vuoksi?
Paikallisilla estrogeenivoiteilla ei ole yhtään mitään sivuvaikutuksia. Siksi lääkäri sanoi, että niitä voi käyttää huoletta.
Pakkausseloste on hyvin harhaanjohtava. Emättimen kuivuutta voi olla jo monta vuotta ennen varsinaisia vaihtareita.
Limakalvoista kannattaa pitää huolta. Jos yhtään huomaa oireita vaikkapa seksin yhteydessä tai on virtsatieinfektioita, kannattaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Muutokset tulevat hitaasti, niin niitä ei itse huomaa. Aloitin paikallishormonin 52-vuotiaana ja yllätyin. Olin jo tottunut käymään vessassa tiheästi ja kerran yössä kesken unienkin. Nyt yhtäkkiä minulla on taas nuoruuden seurapiirirakko, enää ei tarvitse herätä yöllä eikä käydä vessassa aina kun lähtee ulos. Omasta mielestä ei siis ollut oireita, mutta kai niitä sitten oli ollut jo vuosia.
Mikähän valmiste?
Osta ilman reseptiä joku kosteuttava öljy yms. intiimi alueelle... ei kannata mitään tuollaista käyttää jos ei ole edes oireita...
Vierailija kirjoitti:
Paikallisilla estrogeenivoiteilla ei ole yhtään mitään sivuvaikutuksia. Siksi lääkäri sanoi, että niitä voi käyttää huoletta.
Pakkausseloste on hyvin harhaanjohtava. Emättimen kuivuutta voi olla jo monta vuotta ennen varsinaisia vaihtareita.
Limakalvoista kannattaa pitää huolta. Jos yhtään huomaa oireita vaikkapa seksin yhteydessä tai on virtsatieinfektioita, kannattaa käyttää.
Ai ei haittavaikutuksia??Lue lääkeinfo piste fi: Estrogel geeli. Kyllä löytyy iso lista!
Mullekin yksi lääkäri määräsi ja toinen sanoi, ettei kannata käyttää, kun limakalvot ovat vielä ok. Päätin itsekin kestää siihen asti, kun limakalvot ovat oikeasti rusinat eikä Vagisanit, tyrnit tai liukuvoiteet enää auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko käyttää. Voi ottaa selvää myös haitoista lisää ja pitoisuuksista. Vuotohäiriöön on erikseen taas pilleri 10pv kk, joka ei ole estrogeeni.
Älä usko gynekologia, niinkö ?
No meidäthän on orjuutettu/aivopesty uskomaan. Gyne on ihminen ja ammatti siinä missä muutkin. Tuskin kukaan uskoo opettajankaan opetuksiin 100% tai vaikka kauppiaan tuotteisiin tai sää-ennustajiin. Oma harkintakyky ois hyvä olla. Valitettavasti se nykyihmiseltä puuttuu. Lauma ja lauma-ajattelu.
Miniälle määrättiin jo 25-vuotiaana. Synnytyksen jälkeen ja imetyksen aikana. Laitattehan te fluoruhammastahnaakin, vaikka ei ole vielä reikiä. Ennaltaehkäisy, siksi laitetaan aurinkosuojaa, fluoria ja syödään vitamiineja. Ovestin ei ole sen kummempaa.Olen käytänyt jo 20 vuotta eikä ole vaivoja.
Tuo käsitys on " urbaani legenda"
Ei lääkärit mitään provikoita kaikenmaailman vittuvoiteista saa