Tein eilen pizzataikinan ja keittelin tänään kasaan tomaattikastikkeen
Johon tuli sipulia, valkosipulia tomaattia, kirsikkatomaatteja, tuoretta chiliä, tomaattimurskaa, paseerattua tomaattia, punaviiniä, parmesaania, tuoretta rosmariinia, mustapippuria, tuoretta chiliä, suolaa ja ripaus sokeria ja pari laakerinlehteä,tuoretta basilikaa. Keittelin näitä kasaan kolmisen tuntia, että sain täydellisen tomaattikastikkeen.
Tein pizzataikinasta pyöreän läryn ja pohjalle ladoin tomaattikastiketta, mozzarellaraastetta, pinnalle aurinkokuivattuja tomaatteja, mustia oliiveja (etelästä tuotuja). Paistoin pizzakiven päällä kuumassa uunissa ja kun oli hetken paistunut, lisäsi päälle mozzarellapalleroita ja laitoin takaisin uuniin. Kun mozzarella oli sulanut, otin uunista ja lisäsin basilikan lehtiä ja oliiviöljyä pinnalle.
Taivaallisen hyvä pizza. Kannattaa tehdä itse, mistään ei saa tällaista. Parempaa kuin mikään noutopizza ikinä.
Kommentit (35)
En keitä pizzakastikkeita ikinä. Useimmiten soosina toimii pelkkä valutettu tomaattimurska tai passata hippusella suolaa ja mustapippuria. Keittyvät kasaan siinä pizzan paistuessa ihan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Kotikokeilla onkin joskus tullut sellainen käsitys että pizzan tomaattikastiketta pitää keittää kasaan tuntitolkulla. Hassu juttu, mutta usko istuu syvässä. Ja sitten italiassa laitetaan vain tuoretomaattisosetta eikä sitä ole keitelty lainkaan. No, tapoja on tosiaan erilaisia ja kysehän on tottakai mitä siltä makumaailmalta odottaa. Maistaisin kyllä ap:n pizzaa mielelläni, ikäiseni mieshän hän selvästi on. N53
Sooseja on erilaisia eri tarkoituksiin. Itse pidän haudutetusta. Tuoretomaattikastikkeen teen esim gnocchi alla trapaneseen
Vierailija kirjoitti:
Koko juttu on keksittyä! Poistoon
Keksittyä? Siis kukaanhan ei tietenkään osaa tehdä ruokaa itse, täytyy olla trolli joka muka laittaa itse ruokaa. 😂
Tuolla reseptillä tuli ihan paska kastike.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pizzakastikkeen keittäminen, varsinkin tuntitolkulla, on ihan käsittämätöntä. Kukahan tuollaisen typeryyden on keksinyt?
Siis tomaattikastike pizzaan tehdään niin että kuoritut säilyketomaatit murskataan, ja siihen mausteet sekaan. Sitten pizzan päälle. Ei sitä erikseen tarvitse keittää.
Keittäminen kuuluu asiaan kun tehdään oikeaoppinen kastike tuoreista tomaateista.
Se on vaan unohtunut sinne reseptiin näin tölkkiaikana.
(Suomessa kun ei oikein hyviä tomaatteja myydä niin tölkistä saa parempaa, ja joo, silti pikainen kiehautus ja kastikeen lepääminen saa maut paremmin kasaan).
Kyllähän ne maut keittyvät kasaan upeasti kun porisevat miedolla lämmöllä pitkään yhdessä. Lisäksi koostumus muuttuu tiiviimmäksi. Ei todellakaan ole sama kuinka kauan soossia keittää.
Voisin kyllä maistaa tuota pizzaa.
Ei sitä kastiketta keitellä.
Itse tykkään pusertaa pari kynttä valkosipulia tomaattimurskapurkkiin ja annan maustua tunnin-pari ja sitten
täyttämään pizzaa.
Italiassa: tomaattikastiketta ei keitellä eikä haudutella eikä mausteta liikaa, koska se pilaa tuoreiden tomaattien raikkauden. Ananas ei kuulu pizzaan!
Suomessa: Keitellään ja haudutellaan tomaattimössö kaiken maailman mausteilla tunkkaiseksi. Ja ananas kuuluu ehdottomasti pizzaan, koska se tuo sitten "raikkautta".
Huomaatteko täkäläisen typeryyden koko touhussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kenellä on aikaa keitellä jotain tomaattikastikkeita tuntitolkulla??
Vaikka minulla. 4 lapsen uraäiti jolla paljon työmatkoja ja pitkiä päiviä.
Menee minuutti kun silpasen tomaatit, mausteet ja yrtit kattilaan. Itsekseen muhii, en seiso vieressä.
Kesän sadon säilön hillopurkkeihin ja sitä riittää koko talveksi eri ruokiin
Tuosta saa kuvan että hoidat yksin neljä lasta, uran, ja työmatkat pitkine päivineen Ja vielä ruoanlaiton ja säilömiset. Tottakai, sieltä työmatkalta käsinhän kätevästi keittelee tomaattisoositkin.
... mua risoo, että nuo pointit ylipäätään mainitaan "yhden ihmisen saavutuksina" kun ne ei oikeasti yhdelle ihmiselle onnistu. Tiedän siksi, että jos mun mies fleksaisi olevansa "2 lapsen uraisä, joka tekee työmatkoja ja pitkiä päiviä" niin kiehahtaisin. Aivan kuin hän hoitaisi kaiken yksin, lapset ja uran. Ei todellakaan hoida, ei pysty jos oikeasti tekee uraa, on paljon matkoilla ja pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa: tomaattikastiketta ei keitellä eikä haudutella eikä mausteta liikaa, koska se pilaa tuoreiden tomaattien raikkauden. Ananas ei kuulu pizzaan!
Suomessa: Keitellään ja haudutellaan tomaattimössö kaiken maailman mausteilla tunkkaiseksi. Ja ananas kuuluu ehdottomasti pizzaan, koska se tuo sitten "raikkautta".
Huomaatteko täkäläisen typeryyden koko touhussa?
Aika usein less is more. Oikeassa pizzassa on hyvin vähän raaka-aineita, mutta ne jotka ovat, on laadukkaita ja niiden maut pääsee esiin. Jos on 15 raaka-ainetta niin suurin osa ei kyllä erotu. Punaviini, laakerinlehdet, mitä vielä, ei oikein istu pizzaan. Mutta jokainen tavallaan.
Minä teen useinkin pizzaa "alusta asti", paistelen pizzakivellä, mutta ei tule fleksattua mihinkään siitä.
Juuri näin. Keittämällä saa vaan kitkerää soosia.