Kiinnostaisiko sinua käydä katsomassa Auschwitzin keskitysleiriä?
Kiinnostaisiko sinua käydä katsomassa Auschwitzin keskitysleiriä ja museota?
Mies ehdotti ja jäin miettimään miltä minusta siellä käyminen tuntuisi.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Sinne kauhistelemaan kokonaisen kansanosan demonisointia ja sitten Suomessa nyrkki pystyssä vaatimassa venäläisten täydellistä epäinhimilistämistä.
Jonkinlaista hyvesignalointia noissa kohteissa vierailuun tuntuu liittyvän aika usein.
Koen, että noihin kammottavissa kohteissa vierailuun liittyy enemmänkin (viihteellisen) kauhun tunteen hakemista eikä hyvesignalointia.
Olen käynyt ja tippa tuli silmään vielä viikon kuluttuakin kun mietin asiaa. Miten ihminen voi olla niin julma toiselle ihmiselle?
Voisin mennä käymään johinkin toiseenkin keskitysleiriin, ei siinä mitään..
Ei, tiedän että ahdistuisin kaikesta siitä pahuudesta ja kärsimyksestä jota tuo paikka pitää sisällään.
Vierailija kirjoitti:
Sinne kauhistelemaan kokonaisen kansanosan demonisointia ja sitten Suomessa nyrkki pystyssä vaatimassa venäläisten täydellistä epäinhimilistämistä.
Jonkinlaista hyvesignalointia noissa kohteissa vierailuun tuntuu liittyvän aika usein.
Iigorit muistaa aina mainita hyvesignaloinnin. Niillä on käsikirja, jonka sanoja pitää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
eip, uskon jo nyt ihmisten paskuuteen ja olen sen takia jo tarpeeksi alamaissa.
Heikko tyyppi. Nimenomaan ihmisten paskuuden takia pitää lopettaa alamaissa oleminen ja taistella hyvyyden puolesta pahuutta vastaan. Muuten pahuus voittaa. Ei sulla ole oikeutta rypeä tuossa, tuo on pelkkä laiskan ihmisen defenssi.
Kiinnosti ja olen käynyt. Oli se koskettava kokemus. Ei jäänyt mitään pahoja muistoja kuitenkaan.
Olen käynyt siellä ja pakko sanoa ettei herättänyt suurempia tunteita. Mut mä oonkin outo ja rikkinäinen ihminen, lapsuudesta lähtien kokenut rajua perheväkivaltaa. Tottunut ihmisten pahuuteen. Normaali ihminen varmasti liikuttuu siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen, että noihin kammottavissa kohteissa vierailuun liittyy enemmänkin (viihteellisen) kauhun tunteen hakemista eikä hyvesignalointia.
Näinkin, mutta ehkä enemmän kaikenmaailman keskiaikaisten museoiden kohdalla jossa ikävillä aiheilla oikein mässäillään ja niihin mennään viihtymään ikäänkuin kauhuleffaan. Nämä k-leirit on enemmän sellaisia ahdistumispaikkoja joista voi sitten raportoida somessa.
Kävin, noin vuosi sitten. Käymisen arvoinen paikka, kerran. En usko toista kertaa käyväni.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää omaa kohtaloaan epäreiluna , kannattaa käydä.
Onpa oudosti sanottu. Mistä tiedät mitä muut kokeneet tai onko ollut kipuja, miten kohdeltu. Jos on kipuja silloin jotkut toivovat melkein jo lopetusta, tosin inhimillisesti. Mutta ihmiset vain elävät, kituen tai eläen.
Vierailija kirjoitti:
Ei, tiedän että ahdistuisin kaikesta siitä pahuudesta ja kärsimyksestä jota tuo paikka pitää sisällään.
Olen käynyt ja yllätyin, ettei se kauhistuttanut. Kaikki oli niin teollista ja isossa mittakaavassa. Käymälöissä pitkät rivit istuinreikiä rinnakkain. Kerrottiin, että kun ripuli iski, elinpäiviä oli jäljellä sen jälkeen kolme. Lasiseinäiset huoneet täynnä kenkiä, silmälaseja, tekoraajoja, leluja.
Olen käynyt Dachaun leirillä. Voisin käydä Auschwitzin leirillä myös. Onneksi näistä löytyy YouTubesta videoita niin ei tarvitse matkustaa.
Ei. Olen nähnyt ja kuullut tarpeeksi ymmärtääkseni. En tarvitse ns herätystä ihmisen pimeään puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eip, uskon jo nyt ihmisten paskuuteen ja olen sen takia jo tarpeeksi alamaissa.
Heikko tyyppi. Nimenomaan ihmisten paskuuden takia pitää lopettaa alamaissa oleminen ja taistella hyvyyden puolesta pahuutta vastaan. Muuten pahuus voittaa. Ei sulla ole oikeutta rypeä tuossa, tuo on pelkkä laiskan ihmisen defenssi.
Niin, on olemassa heikompia tyyppejä kuin sinä. Oikeuttaako se sinut halveksimaan tällaista ihmistä. Jos olet oikeasti vahva, luulisi sinun omaavan myös ymmärrystä ja empatiaa. Oletko varma, että et vain luule itsestäsi jotain mitä et ole?
En käynyt silloin kun siihen olis ollut mahdollisuus.
Pala ihmiskunnan mustempaa historiaa...