Kiinnostaisiko sinua käydä katsomassa Auschwitzin keskitysleiriä?
Kiinnostaisiko sinua käydä katsomassa Auschwitzin keskitysleiriä ja museota?
Mies ehdotti ja jäin miettimään miltä minusta siellä käyminen tuntuisi.
Kommentit (61)
Ei kiinnosta. Saksalaiset tuhosivat leirin ja nykyinen on sodan jälkeen rakennettu kopio. Puolassa ja Saksassa on kyllä aitoja leirejäkin vielä jäljellä.
Joo ja ei. Paikka kiinnostaa, historia kiinnostaa, mutta en tiedä, olisiko se kuitenkin liikaa.
En ole kova aistimaan erilaisia viboja paikoista, mutta kun kävin KGB-museossa Vilnassa, tuli kyllä painostava olo. Se on siis entisessä KGB:n rakennuksessa ja siellä on niitä hirveitä sellejä ja kellari, jossa teloitettiin ihmisiä. Tuli todella painostava fiilis.
Kannattaa nyt ensin katsoa vaikka joku dokumentti asiasta. Koska se paikka on aika karu ja sen menneisyys nimenomaan tuodaan esiin ilman että sitä yhtään kaunistellaan. Tuollaisen kohteen suhteen pitäisi kyllä olla täysin varma että sinne haluaa mennä. Ei sovi herkille.
Olen käynyt, ja suosittelen kaikille. Kyllä tuo koko luku historiasta konkretisoitui aivan uskomattomalla tavalla siellä kiskojen päätepisteessä seistessä.
Itse paikka ja menneet tapahtumat tietysti järkyttävät, mutta myös muiden kiertueryhmässä olleiden käytös. Kun menimme sisälle yhteen kaasukammioista, opas erikseen painotti, että kammion sisällä ei saa kuvata eikä puhua. Pyysi kaikkia kunnioittamaan siellä m*rhattujen muistoa. No voitte arvata mitä osa ryhmän jäsenistä teki heti sisälle päästyään??? Ei voi olla noin tyhmiä ihmisiä olemassa, paitsi että voi.
Kotkanpesässä olisi mielenkiintoista käydä. Taitaa olla suljettuna.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. Saksalaiset tuhosivat leirin ja nykyinen on sodan jälkeen rakennettu kopio. Puolassa ja Saksassa on kyllä aitoja leirejäkin vielä jäljellä.
Eikä tuhonnut koko leiriä. Ainoastaan kaasukammioita ja krematorioita tuhottiin.
Vierailija kirjoitti:
Kotkanpesässä olisi mielenkiintoista käydä. Taitaa olla suljettuna.
Siis ehkä on tähän aikaan vuodesta, mutta kyllä se turisteille avoin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne kauhistelemaan kokonaisen kansanosan demonisointia ja sitten Suomessa nyrkki pystyssä vaatimassa venäläisten täydellistä epäinhimilistämistä.
Jonkinlaista hyvesignalointia noissa kohteissa vierailuun tuntuu liittyvän aika usein.
Koen, että noihin kammottavissa kohteissa vierailuun liittyy enemmänkin (viihteellisen) kauhun tunteen hakemista eikä hyvesignalointia.
Ehkä joillakin, mutta mä ainakin oon ajatellut että silloin voi edes vähän saada käsitystä siitä mitä noi ihmiset ovat joutuneet kokemaan, ymmärtää tuollaista julmuutta ei kuitenkaan voi, eikä todellakaan pääse mitenkään syvälle siihen mitä näiden ihmisten elämä on oikeasti ollut. Oon aiheesta lukenut kaiken mitä oon käsiini saanut ja katsonut paljon dokumentteja, ihan lapsesta asti. Ja kyllä voisin käydä tuolla jos tilaisuus tulisi. Mun suvussa on juutalaisia mm. isoisä, jota en ole koskaan tuntenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eip, uskon jo nyt ihmisten paskuuteen ja olen sen takia jo tarpeeksi alamaissa.
Heikko tyyppi. Nimenomaan ihmisten paskuuden takia pitää lopettaa alamaissa oleminen ja taistella hyvyyden puolesta pahuutta vastaan. Muuten pahuus voittaa. Ei sulla ole oikeutta rypeä tuossa, tuo on pelkkä laiskan ihmisen defenssi.
Sellainen vähättely/mitätöinti täysin kokemuksiani tietämättä. Eli todistettu on!
Kävin pari vuotta sitten. On se vaikuttavaa ja surullista, mutta auttaa pitämään mielessä ihmisen pahuuden.
Onhan meilläkin näitä "työttömät leireihin"-tyyppejä, saadaankohan kohta omat nähtävyydet?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla nykyhallituksen unelma saada sellaisia leirejä Suomeen myös.
Taitaa olla oma fantasiasi ja unelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oli jatkosodan aikana leirejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oli jatkosodan aikana leirejä.
Olen käynyt. Oli kiinnostava ja pysäyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, tiedän että ahdistuisin kaikesta siitä pahuudesta ja kärsimyksestä jota tuo paikka pitää sisällään.
Olen käynyt ja yllätyin, ettei se kauhistuttanut. Kaikki oli niin teollista ja isossa mittakaavassa. Käymälöissä pitkät rivit istuinreikiä rinnakkain. Kerrottiin, että kun ripuli iski, elinpäiviä oli jäljellä sen jälkeen kolme. Lasiseinäiset huoneet täynnä kenkiä, silmälaseja, tekoraajoja, leluja.
Miksi ripulin jälkeen elinpäiviä oli jäljellä kolme?
Siellä olisi Gazassa ihan käynnissä oleva laitos nähtävänä. 2000-luvun suurin massamur*ha. Ei tartte museoissa kierellä kauhistelemassa ihmisen pahuudesta.