Olenko ainut kenen mielestä tukia saa riittävästi?
Kuulun ainakin ymmärtääkseni pienituloisiin ihmisiin. Olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja viime vuosina olen opiskellut, ollut sairaslomalla, toimeentulotuella ja pienipalkkaisessa osa-aikatyössä. En todellakaan ole tarkka rahankäyttäjä ja silti voin mielestäni ylläpitää hyvää elintasoa. Asumme toki pienessä kolmiossa, minulla ei ole autoa ja kuljemme arjen matkat pyörällä tai bussilla. Mutta en paljon rahoja laskeskele kauppareissulla ja aina on rahaa hankkia mitä tarvitsee. Toki suosin käytettyä ja kirpputoreja. Mielestäni tuet riittävät enemmän kuin hyvin peruselämään ja rahaa jää myös mukaviin asioihin. Ajattelen olevani jopa aika huoleton ja laittavani rahaa asioihin, mihin elämäntilanteessani ei edes pitäisi olla rahaa. Voisin säästää, jos vaan olisin tarkempi rahoistani. Ja en ole edes missään hyvässä elämäntilanteessa, minulla ei ole tukiverkkoja ja käyn kuntoutuspsykoteriaa, jonka takia koenkin, että en jaksa panostaa taloudellisiin asioihin juurikin säästääkseni rahaa tai ostaakseni aina edullisinta.
Itse en ainakaan pysty valittamaan tukien niukkuudesta, mielestäni tuet ovat olleet riittävät ja riittoisat sekä opiskelijana (tietty nostin lainaa), sairaslomalla, toimeentulotuella ja pienen palkan rinnalla. Nyt työssäkäyvänä rahatilanne on muutamia satasia parempi kuin täysin tukien varassa, mutta hyvin rahat riittivät silloinkin kun vain tukia sain. Olenko ainoa, joka on tyytyväinen tukiin joita saa? Tietenkään en toivo, että tukia vähennettäisiin, mutta jos niin kävisi, niin kyllä mielestäni on vielä paljonkin varaa mistä tinkiä...
Tämä on kokemukseni yksinhuoltajana, voihan olla, että tukia ei saa yhtä hyvin kahden aikuisen taloudessa tai yksineläjänä.
Kommentit (6)
On mukavaa niin kauan, kunnes lapsilisä loppuu. Itselläni on maksettavana myös opintolainan lyhennykset ja niihin menee yli 200 euroa kuukaudessa.
T. Teini-ikäisen yh
Et siis tällä hetkellä ole tukien varassa? Jos et ole niin et tiedä kuinka helvetin tiukkaa nyt on kaikilla.
No riippuu täysin ihmisen tilanteesta ja tarpeista. Valtavasti eroja näissä eri ihmisten välillä.
Kahden huoltajan taloudessa hoitotuki on ainakin meidän kunnassa vain reilu parisataa. Tähän lapsilisä päälle, eikä vieläkään makseta sillä juuri lainalyhennyksiä tai muuta. Koko talous yhden palkan varassa, pöh
Minulle jää 150 euroa kuussa säästöön tuista. Maksan vuokraa alle 400 euroa ja kela maksaa sähkön. Aion tänä vuonna säästä 1500 euroa ja olen jo säästänyt 550 euroa. En kuluta rahaa muuhun kuin ruokaan ja veneen bensaan. Elämäni on melko tylsää enkä käy missään koska kaikki maksaa.
Koska niitä opintolainoja olet maksellut takaisin?