Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinan autoteollisuuden mittakaava on jotain mitä ei edes ymmärtää, ei heitä vastaan voi kilpailla muuta kuin joillain spesiaalituotteilla

Vierailija
21.04.2025 |

Nuo tehtaat ja koko tuo teollisuudenala on jättimäisen suurta. Kaikki on ihan älyttömän isossa skaalassa.

No joo, uskon että Tesla voi pärjätä heitä vastaan, mutta väitän, että muilla valmistajilla tulee olemaan erittäin vaikeaa.

Täytyy olla hyvin erikoistunut sitten johonkin sellaiseen mitä Kiinassa ei tehdä, niin silloin saattaa pärjätä.

TikTokissa suomalainen nuori nainen Taru Kaario on Shenzhenissä BYD:llä töissä. Hän on postaillut jotain juttuja työstään. Hän opiskelee kiinalaisessa yliopistossa ja tekee yhden päivän viikossa työtä BYD:llä testaten puheentunnistuksen toimivuutta suomen kielellä BYD:n autoissa ja parantaen sen tunnistuksen toimivuutta. Hän joutuu matkustamaan aina yhdeksi päiväksi viikossa aika pitkän matkan koska asuu muualla mutta firma maksaa toki hotellit ja hänellä on oma assistenttikin joka osaa puhua hyvin englantia. Hän osaa itsekin kyllä jollain tavalla kiinaa mutta ei niin hyvin että voisi työpaikalla pärjätä sen varassa. Hän näkee työssään paljon automalleja joita ei ole edes julkistettu vielä. Postatessa pitää olla varovainen ettei näy mitään yliimääräistä. En tiedä miten on ajautunut Kiinaan. Ehkä vanhemmat ovat siellä työssä.

Kiinassa on sähköisiä superautojakin jo useampia. Kalliita luksusmalleja ovat GAC Aionin valmistama Hyptec (n. 200000 USD), BYD Yangwang U9 (n. 200000 USD). Nuo on kaksipaikkaisia. Xiaomi SU7 Ultra on 4-paikkainen ja maksaa "vain" 70000 USD Kiinassa. Mutta ihan siis tuotantoautoja ovat kaikki.

Superautot tietty ihan marginaalinen tuote. Xiaomin Ultraa kyllä myydään ihan kymmenissä tuhansissa kappaleissa kuitenkin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, Chang.

 

ps. Paljonko maksaa riisi shanghain torilla?

Vierailija
2/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan, että Kiinan valtio tukee autoteollisuuttaan. Käytännössä Euroopan isot maat tekevät samaa itse, mutta se ei kai ole paha asia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, Chang.

 

ps. Paljonko maksaa riisi shanghain torilla?

Ja ota toki mukaan Iigori

 

Vierailija
4/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kiinanpommien maahantuonti kielletään pian paloturvallisuussyiden nojalla. Odotetaan vain muutama vuosi kun kotimainen suolavelli hapettaa sähköliitoksia...

Vierailija
5/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa on töissä paljon suomalaisia. Itsekin olin siellä pari vuotta. 

Vierailija
6/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volvon autot on valmistettu Kiinassa jo ties kuinka kauan, taisi olla jo 1999. Jos alkavat tekemään yhtä kestäviä autoja kuin japanilaiset ja halvemmalla niin voisin ostaakin. Parempia ne ainakin ovat kuin eurooppalaiset entiset automerkit joilla ei tee enää mitään. Saksalaiset varsinkin jääneet kehityksestä pahasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toyota on maailman suurin autonvalmistaja.

BYD taitaa olla sijalla 6. Tekee alle puolet siitä määrästä mitä Toyota.

Vierailija
8/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa on töissä paljon suomalaisia. Itsekin olin siellä pari vuotta. 

Kuinkahan moni enää nykyään on valmis rakentamaan avoimen länsivihamielistä diktatuuria? Tietenkin kun vain tarpeeksi suuri rahasalkku laitetaan nenän eteen niin jokaisella on hintansa, mutta mahtaa olla "hinnat nousseet" viime vuosien aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. Honda siirtää tuotantoon USA:han Trumpin tullien johdosta.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/honda-produce-nex…

Vierailija
10/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toyota on maailman suurin autonvalmistaja.

BYD taitaa olla sijalla 6. Tekee alle puolet siitä määrästä mitä Toyota.

Ja kymmenen vuoden kuluttua byddejä liikennöi murto-osa siitä mitä Toyotia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyundai investoi 20 miljardia USA:n puolelle Trumpin tullien vuoksi:

https://edition.cnn.com/2025/03/24/cars/hyundai-investment/index.html

Vierailija
12/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla kiinalaisautoilla ratkeaisi ilmastonmuutos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tesla onkin siirtymässä autonomisiin autoihin juuri tuosta syystä. Siksi sieltä ei ole tulossa halpamallia. Huomenna raportoivat ja veikkaan että kertovat minkä pivotin tekevät. 

Vierailija
14/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimaat antoi kiinalle kaiken tuonnon kuin lahjana. Siirsivät teollisuutta sinne ja kiinalaiset kopioivat. Isännätön rahanvalta ei katso enää (made in) vaan missä on halvinta. Lyhyen välin voitto ratkaisee. Trumpin kaltainen protektionismi on piikki lihassa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, Chang.

 

ps. Paljonko maksaa riisi shanghain torilla?

Dollarilla lähtee. Ja maistuu paremmalle kuin teidän Lidlin paskasoosit.

Vierailija
16/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiina taitaa olla ylivoimainen peruslaivojen rakentajana, vaan eivät osaa tehdä kunnollisia risteilyaluksia eikä jäänmurtajia.

Vierailija
17/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiina taitaa olla ylivoimainen peruslaivojen rakentajana, vaan eivät osaa tehdä kunnollisia risteilyaluksia eikä jäänmurtajia.

Risteilijöillä ei tee mitään. Kelluvia hotelleja länsimaalaisille ja kaikki niissä on länsimaalaista läskeille kovalla rahalla.

Vierailija
18/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa on töissä paljon suomalaisia. Itsekin olin siellä pari vuotta. 

Kuinkahan moni enää nykyään on valmis rakentamaan avoimen länsivihamielistä diktatuuria? Tietenkin kun vain tarpeeksi suuri rahasalkku laitetaan nenän eteen niin jokaisella on hintansa, mutta mahtaa olla "hinnat nousseet" viime vuosien aikana.

Kiina ei ole länsivihamielinen. Paitsi USAn perseilylle kuuluukin olal tällä hetkellä vihainen ihan jokainen maapallon ihminen.

Vierailija
19/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiina taitaa olla ylivoimainen peruslaivojen rakentajana, vaan eivät osaa tehdä kunnollisia risteilyaluksia eikä jäänmurtajia.

Risteilijöillä ei tee mitään. Kelluvia hotelleja länsimaalaisille ja kaikki niissä on länsimaalaista läskeille kovalla rahalla.

No, Suomi saa niistä rahaa, joten samapa se, tekeekö kauppojen jälkeen niillä kukaan mitään vai ei.

Vierailija
20/21 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, Chang.

 

ps. Paljonko maksaa riisi shanghain torilla?

Dollarilla lähtee. Ja maistuu paremmalle kuin teidän Lidlin paskasoosit.

Kiinalainen ruoka on täynnä ympäristömyrkkyjä ja syöpiä aiheuttavia kemikaaleja. Syö ihmeessä Kinkkilän myrkkykääryleitäsi.