Kommentti: Kerrostalossa asuminen vei mielenterveyden - vuokra-asunto muuttui ihmiskokeeksi
Kerrostalossa asuminen ei ole ihmisen arvoistaelämää.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-kerrostalossa-asuminen-ve…
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Onko se muka oikeasti liikaa vaadittu olla hiljaa 22:00-07:00 . Yksi päivä viikossa voisi olla melu päivä näille vatipäille.
Mitä järkeä on hiljaisuudessa jos ei sitä noudateta. Laki ei ei tunne sellaista kuin hiljaisuus aika ja siihen pitää tulla muutos.
Hiljaisuus ei estä ihmisiä puhumasta keskenään, se ei estä käymästä vessassa, se ei estä peseytymästä, se ei liikkumista käytävällä jne. Moni on töissä vielä klo 22 eivätkä saisi tulla kotiin syömään, pesulle jne. Kun joku vaatii täydellistä hiljaisuutta, se täydellisen hiljaisuuden vaatija on väärässä paikassa jos kerrostaloon on ängennyt
Vuokra-asunto kyseessä, joten senkuin irtisanoo sen ja muuttaa muualle. Vaihtoehtoja on runsaasti tällä hetkellä.
Itse olen käyttänyt vuosia apteekin pehmeitä korvatulppia, jotka todella auttaa ettei herää niin helposti naapurien kolisteluun. Olen ääniyliherkkä ja ymmärrän kyllä että ääniä on kestettävä kerrostalossa.
Elin monta vuotta käyttäen korvatulppia liikenteen melun vuoksi. Lisäksi tullut r aiskatuksi ja kotirauhaa rikottu. Jotenkin tämä juttu on taas tällainen, että valkoinen kokoomuslainen mies valittaa että hänellä on nyt vähän rankkaa.
"Tilanteeni toivottomuus ja jatkuva meteli sai minut itkuiseksi ja ahdistuneeksi. Jatkuvien itkukohtauksien takia olin vielä uudelleen yhteydessä isännöitsijään."
Voi hellanlettas näitä nykynuoria...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanteeni toivottomuus ja jatkuva meteli sai minut itkuiseksi ja ahdistuneeksi. Jatkuvien itkukohtauksien takia olin vielä uudelleen yhteydessä isännöitsijään.
Siis raportoiko tämä miehisyyden perikuva sotarintamalta?
Vai onko nyt hiukan turhaa kitinää.
Ihan klikkijuttu luultavasti, josta kaikki valittajat innostuvat. Toimittaja painotti sitä, miten hänellä tulee olla oikeus rentoutua ja harrastaa kotonaan. Kait muillakin on sama oikeus harrastaa. Ja oliko tämä se huvittavin lause: "Jäin ihmettelemään, mihin katosi säännöissä määritelty oikeuteni rauhaan kellon ympäri."
Liekö joku loppuunpalanut toimittaja...Sekä vasentunut !
Kaikki taloyhtiöt on patologisia.
Vierailija kirjoitti:
Äänieristys kuntoon, niin ongelma ratkaistu.
Tämä. Ikävä kyllä kunnollinen äänieristys taitaa koskea lähinnä varsin uusia rakennuksia, joissa on esimerkiksi huoneistokohtainen koneellinen ilmanvaihto. Itse asun tällaisessa talossa, eikä asuntoon kuulu oikeastaan yhtään mitään paitsi, jos joku naapureista käyttää sähköporaa tai vastaavaa.
Kotihan on nimenomaan rentoutumista varten. Pienillä huomaavaisuusteoilla kuten että laittaa sekä talon ulko-oven että oman ovensa kiinni hiljaa saattaen voi olla suurikin merkitys sille sinun naapurillesi. Kaapin ovia ei tarvitse paiskia ja töllöä voi kuunnella hiljaisemmalla volyymillä. Suihkussa voi mielestäni myös yöllä käydä, onhan se oma kotisi. Mutta en pesisi pyykkiä tai koneella mitään. Resontointiäänet ovat aivan kamalia.
Vierailija kirjoitti:
"Tilanteeni toivottomuus ja jatkuva meteli sai minut itkuiseksi ja ahdistuneeksi. Jatkuvien itkukohtauksien takia olin vielä uudelleen yhteydessä isännöitsijään."
Isännöitsijään kehtaa ottaa yhteyttä kun naapuri käy vessassa
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut monenlaisissa kerrostaloissa, nykyään aso-talossa, jossa naapurit ovat keskimäärin rauhallisempia kuin vuokratalossa.
Jatkuva melu on todettu tieteellisissä tutkimuksissa terveysriskiksi ja tämän riskin saavat osakseen jo valmiiksi kaikkein köyhimmät ja sairaimmat, koska heillä ei ole varaa omaan rauhaan.
Vain yksi esimerkki siitä, kuinka huono-osaisuudessa negatiiviset jutut kasautuvat ja samoin hyväosaisuudessa ne positiiviset. Rahalla saa terveyttä tukevan asuinympäristön.
Näin. Ja rikkaathan haluaa aina taloon jossa on rauhaa ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta vähän nyt kuulostaa, että ongelma saattaa olla aistiyliherkkyys. Jos muut asukkaat eivät häiriinny eivätkä edes kuule näitä ääniä, niin ehkä tosiaan tämän häiriintyneen asukkaan kannattaisi muuttaa vaikka omakotitaloon. Toki siellä möykkää sitten linnut ja oravat.
Nykyelämä on kaikin puolin niin stressaavaa, että saattaa olla joka toisella herkistymistä äänille ja muille ärsykkeille. Juuri tästä syystä pitäisi panostaa äänieristyksiin ja muihin keinoihin minimoida ihmisten koteihin tunkeutuva melu.
Kun sitä ääntä tulee ulkoakin ! Vaikka meidän talossa on rauhallista, no ei kuin 17 asuntoa joskus kuuluu illalla kun jossakin pesukone linkoaa, niin ei haittaa. Ulkoa kuuluu milloin ambulanssin, paloautojen ja poliisin hälytysajoneuvot kun tuossa ajavat, kyllä isoja teitä vieressä, moottoritie myös, tuo lähempänä oleva tie menee teollisuusalueelle ja Koillismaalle, liikennettä koko ajan.
Vähän kuin linnassa istuisi kiven sisässä. Menokin on usein yhtä sairasta eikä isännöitsijää kiinnosta.
Paljonko Tampereelle vielä pitää rakentaa niitä yksiöitä? Kuka oikeasti viihtyy pienessä kämpässä ja onkin kai tarkoitus että ihmiset lähtevätkin baariin tai tapahtumiin koska seinät kastuu päälle.
Ainoa ongelma on että esim Hervannassa voit joutua maksamaan koirankopista 650 e. Siinä ei paljoa juhlita koska monella on pieni palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuin linnassa istuisi kiven sisässä. Menokin on usein yhtä sairasta eikä isännöitsijää kiinnosta.
Tämä oli hyvä. Tuttu asuu pienessä yksiössä ja ei edes kaappeja ole säilytykseen. Kämppä täynnä tavaraa. Hyvä kun kulkemaan mahtuu.
Olen elämästäni noin 90% elänyt kerrostaloissa ja niistä pääsääntöisesti neukkukuutioissa. En silti koe menettäneeni mielenterveyttäni. Se on varmaan vaan kysymys siitä mihin on tottunut? Jatkuviin elämän ääniin vai huopatossu tehdas melutasoon? Nämä jotka voi huonommin kerrostaloissa on varmaan niitä jotka ovat tottuneet elämään omakotitalo tyylisissä taloratkaisuissa? Näin ainakin itse ajattelen.
Vastauksestasi näkee, että et yhtään tiedä, mistä tämä kirjoittaja puhuu. Tällaista väheksyntää tapahtuu ymmärtämättömyyden takia. Minäpä kerron sinulle.
Asuin kerrostalossa (vuokralla), asunto oli aivan ihana, miten paljon kaappitilaa. MUTTA naapurissani asui jollain tasolla syrjäytynyt nuorimies ja hän biletti n 5 x viikossa. Milloin kuuntelin kusemista, yrjöämistä, yöllistä karaokea. Ei avannut ovea, kun olisin kertonut hänen aiheuttamastaan häiriöstä. Isännöitsijä ei tehnyt mitään, kun oli minun
ainoa seinänaapurini, hänen asunto oli päätyseinän vieressä ja meteli kuului vain minulle. Muutin ja otin takkiini, koska en vain pystynyt asumaan siinä asunnossa sitä vuotta, jonka jälkeen olisin voinut irtisanoutua ilman velvoitteita. Kyllä, olin itkuinen ja väsynyt, kun en saanut nukkua silloin kuin olisin halunnut. En edes hiljaisuuden aikaan.
Seuraava (vuokra) asunto oli vasta rakennetussa kerrostalossa. Nyt kävi tuuri, seinänaapuri oli hiljaa, kuten myös yläkerta. MUTTA asunto sijaitsi talon pohjakerroksessa ja terassini vieressä oli asukkaiden yhteisalue, jossa oli penkit ja röökipaikka. Jengi istui kesäisin siinä aamusta iltaan. Siellä dokattiin ja huudettiin pikkutunneille. Toki oivalsin asunnon vastaanottaessani, että tuo alue saattaisi olla ongelma, MUTTA luotin siihen, että ihmiset osaavat käyttäytyä. Eivät osanneet. Ja jälleen kerran, olin itkuinen ja raivoissani.
Nyt asun (vuokra) muutaman vuoden vanhassa asunnossa, jossa on vihdoin rauhallista. Ei kuulu mistään mitään. Ehkä kerran viikossa jotain jytinää, kun naapuri siivoaa. Kyllä näiden metelöitsijöiden pitäisi opetella ottamaan muut huomioon. Ja sulle empaattista loppuelämää.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kerrostaloissa koko ikäni asunut. Paras ääneneristyksen suhteen oli 60 -luvun loppupuolella lähiöön rakennettu asunto, eka kerros ja kaikkialla ulkoseinät paitsi keittiössä. Ei kuulunut oven paukkeet ja hissikin oli muuten sisärapun ulko-oven vieressä eli hissikuilu oli seinän toisella puolella. Miksiköhän ennen tehtiin hissikuilut niin ääntä eristäväksi.
No näinhän se on tehtävä. Mutta muuttaminen on raskasta ja kallista. Ja et voi tietää, millainen seuraava kohde on. Menetkö ojasta aallikkoon.
Ja jälleen kerran sen, joka ottaa muut huomioon, täytyy lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunto kyseessä, joten senkuin irtisanoo sen ja muuttaa muualle. Vaihtoehtoja on runsaasti tällä hetkellä.
Kaikki ei vain ole tottunut ajattelemaan ja huomioimaan muita. En tiedä mikä syy ja syitä voi olla useita.