Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko empaattinen ihminen olla ilkeä?

Vierailija
20.04.2025 |

Ystäväni on hyvin empaattisen oloinen muuten, mutta on hyvin törkeä vanhemmilleen. Hän osaa hämmentävän hyvin lohduttaa ja tietää mitä toinen tarvitsee, mutta nousee raivoon vanhemmilleen, jos on eri mieltä jostain heidän kanssaan. Ystäviään kohtaan ei ole tollainen koskaan ja osaa käyttäytyä hyvin.

Voiko olla, että ystävä on vain opetellut empaattisen käyttäytymisen, muttei todellisuudessa ole sitä tippaakaan?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilkeä on lasten lässytyssana. Aikuinen ei käytä sanoja kuten ilkeä, tuhma, kiusata ym. Meillä on asioille oikeat termit jotka pätevät myös lain edessä. 

Yäk. Lakia käyttävät perusteluinaan ne, joita ei kiinnosta onko jokin asia oikeasti moraalisesti väärin vai oikein.

Vierailija
22/32 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi käytöksestä tulee mieleen se, että hän on ollut vanhempiensa silmätikku ja tossutettava ja on nyt saanut niin tarpeekseen, ettei enää osaa tai jaksa säädellä käytöstään heidän seurassaan. Toisaalta moni kyllä osaa teeskennellä empaattista hieman vieraampien ihmisten seurassa mutta lähimmille ihmisille näytetään se nurja puoli. Yleensä aidosti empaattiset ihmiset kykenevät tuntemaan myös myötätuntoa eivätkä siksi räyhää ja hyökkäile, koska ymmärtävät sen tuntuvan toisista pahalta eivätkä halua satuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ymmärtää normaalia paremmin ihmisten mielenliikkeitä ei tee vielä kenestäkään hyväntahtoista, usein jopa päinvastoin.

Vierailija
24/32 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Ihmisissä on aina kaksi puolta ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Epävakaa ihminen, kuten minä seilaan välillä laidasta laitaan. Olen hyvin empaattinen mutta myös ilkeä jos minua tai lapsiani loukataan. Lapseni sain ennen mitään diagnooseja. Jokainen mies on sanonut minulle että minussa on kuin kaksi eri ihmistä. Epävakaan lisäksi minulla on dissosiaatiohäiriö.

Jokainen mies=mies kenen kanssa ollut suhde tai tapailua.

Lisään ettei kaikki suinkaan ole pitänyt tätä pahana. Vähän niinkuin havaintona todennut.

Vierailija
25/32 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilkeä on lasten lässytyssana. Aikuinen ei käytä sanoja kuten ilkeä, tuhma, kiusata ym. Meillä on asioille oikeat termit jotka pätevät myös lain edessä. 

No voisitko sitten kertoa ne oikeat termit, mitä sanoja noiden sijaan pitäisi käyttää? Paholainen? Paha? Joku paljon epäasiallisempi termi kuten k*sipää tai m*lkvisti? Eiköhän ilkeä ja kiusata ole aika yleistä aikuisenkin suusta ja suurin osa niitä ymmärtävätkin.

Vierailija
26/32 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, syystä.

Jos on enimmäkseen ilkeä, mutta esim kiltti lapsilleen, niin ei voi kutsua itseään empaattiseksi..

Vierailija
27/32 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi olla. Hyvä ihminenkin voi puolustautua. Ystävät eivät todennäköisesti ole koskaan satuttaneet häntä, vanhempiensa kanssa hänellä on historiaa. Haluaako olla edes tekemisissä heidän kanssaan?

Mikä tahansa eläinkin voi olla ihana ja suloinen, ja sitten näyttää kyntensä ja hampaansa, jos satutat sitä. 

Vierailija
28/32 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatia tarkoittaa, että kykenee näkemään asian toisen näkökulmasta, ei sitä että on samaa mieltä.

Vierailija
29/32 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja-Stubbia ylistetään empaattisena johtajana, vaikka hän vihaa ja alistaa suomalaisia köyhiä. 

Kokoomuksen ydintä, jossa eniten kaikesta ilmeisesti nautitaan siitä, kun saatiin värvättyä tyhmät ja tosikot persut omaksi taistelukoiraksi. Taas. Eihän ne opi, tyhmiä kun ovat. Emmekä me muutkaan. Aivan on koulukiusaajasettiä kyllä.

Vierailija
30/32 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voi. Ihmisissä on usein kaksi puolta. Minä olen mielestäni empaattinen ihminen, mutta jos joku loukkaa minua, muutun perin häijyksi.

Sama. Olen empaattinen mutta mullakin on rajani.

Vierailija
31/32 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatia jankuttaja.

Vierailija
32/32 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiallakin on rajansa ja jos sen ylittää niin aivan varmasti pesee ja linkoaa.