Patologiset valehtelijat
Onko teillä lähipiirissä ihmisiä, jotka kertovat jatkuvasti satuja omasta elämästään? Motiiveja voi olla monia. Värittää tarinaa ja sitä kautta saada huomiota.
Kertoa omia ihannoituja fantasioita. Ulvoin kuuta yhdessä susien kanssa. Nostin auton pois koiran päältä silkalla tahdonvoimalla, Selvisin hyökkäyksestä piiloutumalla lähipubin pöydän alle, kun rosvot tulivat ja ampuivat rynkyillä.
Miten suhtaudutte näihin tyyppeihin? Hyväntahtoisella hymistelyllä?
Kommentit (34)
En ole koskaan ymmärtänyt miten ruumiinavaaminen liittyy valehtelemiseen.
Kas, kun tähän ketjuun ei ole vielä tullut kukaan selittämään, että valehtelijasta on tuntunut, että ne kerrotut asiat ovat totta. Joten älkää väittäkö valheeksi. "Jos minusta tuntuu, että olen orpo, niin sitten se on niin, vaikka vanhempani ovat elossa."
Isottelusta puheenollen valehdella voi myös toisin päin eli olleensa todella köyhästä ja huono-osaisesta perheestä, vaikka perhe olisi ollut normaalia keskiluokkaa ok-taloineen ja lomamatkoineen. Huomiota voi tavoitella myös tuollaisten juttujen avulla.
Edesmenneen äitini naapuri on tunnettu pakonomaisesta valehtelustaan. En ole psykiatri tai psykologi, joten ihan vaan veikkaus mutta kun taannoin ilmeni että hänellä oli salattu lapsi niin mietin selittäisikö tuo.
Oli nuorena tullut raskaaksi, mennyt "opistoon" vuodeksi eli todellisuudessa sukulaisten luo ja sinä aikana sai lapsen ja palasi ilman lasta kotikaupunkiin. Tuntuisi että tuo voisi johtaa siihen ettei osaa tai uskalla oikein avoin ollakaan.
Vähän erilainen mutta jatkuvasti valehteleva on yksi iäkäs, kouluttautumaton sukulaismies joka selvästi sepittää lähteitä. Asia voi olla tosikin, mutta keksii hirmu litaniat mistä saanut tietää tai lukenut. Viimeksi sivusta kuuntelin kun "luennoi" huoltoasemalla suomen sukukielistä. Aivan täyttä tuubaa.
tyhmä kakara ja tyhmät kasvattajat.
Mies jota tapailin. Valehteli ihan kummallisista ja päättömistä asioista. "Olen ollut tässä painossa jo iät ja ajat", insta täynnä kuvia joista ilmeni toisin. "Olen ollut nuorempana vähän villimpi, mutta vakaa jo iät ja ajat", silti äiti soitteli huolestuneena keski-ikäistyvän poikansa perään, eikä mies tosiaan ihan vakaalta vaikuttanutkaan. Jäi fiilis että ne asiat joita kovimmin vakuutti olivatkin vähiten totta. Hänelle myös sattui uskomattoman paljon asioita "unissaan". Yökyläillessä varoitti etukäteen että "Mä kuulemma kourin tissejä unissani, mutta ihan oikeasti ei ole tarkoitus". Myös whatsappissa ja tinderissä oli välillä unissaan. Ihan ihme tapaus.
Tunsin, mutta todellinen syy valehtelulle oli ankea elämä. Eli tavallaan mielikuvitusmaailmassa, aikuisena en ole häntä enää tavannut, mutta en välittäisi siitä valehtelusta, koska tiedän syyn
Nuorena tunsin tyypin jolla oli joka asiaan dramaattinen tarina. Jos kuunneltiin jotain biisiä joka oli jonkun toisen mielestä hyvä, niin häntä oli isoveli hakannut sen tahtiin joten soitin kiinni. Jos joku sanoi että ulkona on kylmä, kylmästä ei tiedetty mitään sillä hän on ollut lukittuna ulos asunnostaan yön yli -30 asteen pakkasessa pelkässä t-paidassa. Kummallisin tarina oli kun hänellä oli lotossa 7 oikein mutta oli erehdyksessä laittanut lottokupongin leivän päälle ja haukannut siitä. En tiedä mitä tyypille nykyään kuuluu, viimeksi näin hänet melkein 20 vuotta sitten KELA:n toimistossa. Oli kuulemma tehnyt työnsä liian hyvin ja pomo oli siitä syystä tullut kateelliseksi ja antanut potkut. Nyt oli karenssi mokoman kateellisen ukkelin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut lapsesta asti kiusaaja. Esitän kaikille olevani pirun hyvä ihminen. -perheellinen kiusaaja
Ei se kaikille mene läpi vaikka sinä olettaisitkin niin.
Kiusaan ja sitten väitän itse olevani kiusattu. Erästäkin haukun läskiksi, rumaksi, huonoihoiseksi ja kaikin puolin pskaksi ihmiseksi. Teen systemaattista kiusaa.
Valitettavasti sun kaltaisia hulluja on. :(
Kiusaaminen on mukavaa!
Niinhän ne kiusaajat sanoo.
Yksi deitti oli, ikä hetti 15 vuotta, samoin kaikki muut asiat.
On lähipiirissä. Itse uskoo omat juttunsa ja pitää niistä kiinni, vaikka on osoitettu paikkansapitämättömiksi. Ei suostu muuttamaan juttuaan, vaikka on ihan puutaheinää. Annan nykyään mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Yleensä niissä jutuissa tämä ihminen on itse keskiössä ja tietää kaiken.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miten ruumiinavaaminen liittyy valehtelemiseen.
Patologia= tautioppi. Sairaus.
Eräs vanha ukkeli töissä, nyt eläkkeellä, oli melkoinen satusetä. Harmiton. Ja myös herkkäuskoinen. Jos joku sanoi että oli 25 astetta pakkasta niin heillä oli 27. Kun kerroin että pystyin nuorena ajamaan fillarilla takaperin, tangolla istuen ajamaan urheilukentän ympäri, hän oli tehnyt saman mopolla...joskus jallitettiin ja keksittiin uskomattomia juttuja ja aina hän pani paremmaksi. Ei häntä kiusattu, pikkuisen hymähdeltiin.
Typeryyksiähän ne nimenomaan ovat. Eniten kiinnostaisi miten nämä ihmiset sulkevat mielestään sen tosiasian, että lähes kaikki huomaavat ainakin ajan mittaan valehtelevan. Ja se voi tapahtua jo ensitapaamisella esimerkiksi, kun valehtelee olevansa jossain ammatissa, jossa kuitenkaan ei ole. Käyttää väärin jotain ammattislangin sanaa, jolloin paljastuu välittömästi, mutta mikään tällainen ei tunnu heitä häiritsevän. Kertovat uuden valheen vain jatkoksi.
Paljon puhutaan siitä, että tämäntyyppiset ihmiset olisivat älykkäitä. Minusta he ovat päinvastoin tavanomaista tyhmempiä.