Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautausmaalla kävelijä

Vierailija
20.04.2025 |

Näin kun joku käveli hautausmaalla ympäriinsä ja katseli hautoja. Lähdin pois ja kun kävelin tunnin päästä hautausmaan ohitse niin se oli vieläkin siellä. Mitä luulette miksi joku tekee noin?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos etsii tiettyä hautaa eikä löydä sitä. Tai katselee muuten vain.

Vierailija
2/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoissa hautakivissä näkee kauniita nimiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhoissa hautakivissä näkee kauniita nimiä.

Ja ammatit. Nykyiset hautakivet ovat tylsiä.

Vierailija
4/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisin voinut olla minä. On useita syitä. Ensinnäkin, hautausmaalla on todella rauhallista. Toiseksi pidän paljon nimistä ja hautausmailta löytyy mielenkiintoisia nimiä. Kolmanneksi, pidän tarinoista ja on mielenkiintoista tutkia hautoja ja miettiä millainen elämäntarina kenelläkin on ollut. 

Olen lukenut joistain kirjailijoista, jotka ovat löytäneet kirjaansakin henkilön/ juonen hautasmaalta.

Toisaalta, voihan ihan hyvin olla, että etsi jotain tiettyä hautaa.

Vierailija
5/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisin voinut olla minä. On useita syitä. Ensinnäkin, hautausmaalla on todella rauhallista. Toiseksi pidän paljon nimistä ja hautausmailta löytyy mielenkiintoisia nimiä. Kolmanneksi, pidän tarinoista ja on mielenkiintoista tutkia hautoja ja miettiä millainen elämäntarina kenelläkin on ollut. 

Olen lukenut joistain kirjailijoista, jotka ovat löytäneet kirjaansakin henkilön/ juonen hautasmaalta.

Voithan katsoa kansalliskirjaston hakupalvelusta mitä nimen avulla vanhoista lehdistä löytyy.

Vierailija
6/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on syntymäkotikuntani hautausmaalla monta sukulaista ja tuttua ja se hautausmaa on todella kaunis. Siellä käydessä menee muutama tunti.

Vierailija
7/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan katsoa kansalliskirjaston hakupalvelusta mitä nimen avulla vanhoista lehdistä löytyy.

Olen tuotakin joskus tehnyt. Samoin Geniä olen käyttänyt.

Vierailija
8/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuotakin joskus tehnyt. Samoin Geniä olen käyttänyt.

Se on kyllä kiinnostavaa.

Vierailija
9/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaalla saa vapaasti kulkea. Itsekin oikaisen sen kautta joskus polkupyörällä tai kävellen, kuten moni muukin. Hautausmaalla on myös omia sukulaisia haudattuna, joiden haudan kautta siinä ohessa myös käyn. Saatan myös katsella itselle tuntemattomia vanhoja hautoja, koska ne kertovat menneen ajan paikallisväestöstä.

Vierailija
10/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ( 65 v) voin vain kävellä ja katsella. Hautausmaat on kauniita paikkoja. Synnyinkaupunkini hautausmaalla käyn pari kertaa vuodessa vanhempieni haudalla. Samalla kiertelen ja katselen, onko tuttuja nimi hautakivissä.

Joskus on joku nuoruusajan ystäväni ollut mukana ja muistelemme edesmenneitä henkilöitä, joiden haudalle osumme.

Vierailija
11/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla oli tasapainoa heikentävä sairaus, kävelin hautausmaalla, koska ajattelin, että kukaan ei kiinniitä huomiota, kun jouduin pysähtelemään huimauskohtauksen aikana. Olin ilmeisesti väärässä.

Vierailija
12/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan rauhallisia paikkoja. Tykkään katsella vaan. Joskus kyllä etsinytkin hautaa.

Vierailija
13/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsen paras nukuttamispaikka oli täällä Tampereen kyljessä kun muualla niin hirveä meteli. Oli mielenkiintoista tutkia hautakivistä kuinka vanhoina ennen aikaan miehet kuoli. Sellainen viisikymmentä vuotta oli satavuotta sitten keskimääräinen kuolinikä. Eikä siellä ollut yhtään sankarihautaa. Naisetkin ennen kuoli nuorenpana mutta ehkä 65V keskimäärin. Eli he oli elossa vielä lapsenlapsia hoitamassa. Niin ovat nykyäänkin mutta viisi vuotta keskimäärin vanhempana. Ainoa vain että vaimokin todennäköisesti näkee lapsenlapsen lapsen. Todennäköisesti parin vuoden sisään kun niin kiinteästi 19V seurustelee. Vaimo on silloin 75V. Itsestä en ole niinkään varma kun niin paljon remppoja. Tosin isäni ei nähnyt edes omaa nuorimmaista kun kuoli 39 vuotiaana. Mutta hän oli työnsä tehnyt kuusi lasta sai aikaan. Vaimon perheessä kerkesi kymmenen syntyä vaikkei sielläkään sodan käynyt isä paljoa vanhemmaksi elänyt. T. hese.

Vierailija
14/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minulla oli tasapainoa heikentävä sairaus, kävelin hautausmaalla, koska ajattelin, että kukaan ei kiinniitä huomiota, kun jouduin pysähtelemään huimauskohtauksen aikana. Olin ilmeisesti väärässä.

Kaikkiin kiinnitetään huomiota mikäli käyttäytyy "omituisesti". Se ei tarkoita paheksuntaa eikä sitä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti.

Vierailija
15/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kierrellyt hautuumaita etsien esivanhempieni hautoja. En yllättyisi, jos joku muu olisi tehnyt samaa. Lisäksi hautuumaat ovat usein tunnelmallisia puistoalueita, joissa voi olla muuten vain mukavaa kierrellä ja katsella minkä nimisiä ihmisiä sinne on haudattu ja millaisia hautakiviä heille on pystytetty. 

Vierailija
16/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä outoa, että ihmetellään tuollaista(kin) asiaa! Kaikkea näköjään kytätään! Mitä se kenellekään kuuluu, jos jollakulla on tarve viipyä hautausmaalla - tai tehdä mitä muuta tahansa, joka ei ole muita häiritsevää tai rikollista toimintaa? Mikä on sopiva hautausmaalla viipymisen aika? Voisi puuttua oikeisiin epäkohtiin, joita riittää

Vierailija
17/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S i i s   ö ö h ?

Vierailija
18/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

apn kannattaa mennä juttelemaan lääkärille noista mieltään painavista asioista.

Vierailija
19/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Maksan 100e siitä ettei lääkäri tiedä miksi joku kulkee hautausmaalla sen sijaan että vastauksen saa täältä ilmaiseksi.

Vierailija
20/34 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla se sijaan taitaa olla myöhäistä kouluttautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi