Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tajuan, kun vanhat sanovat, että elämä on yhtä luopumista - tosi on!

Vierailija
20.04.2025 |

Edesmennyt äitini toisteli sitä. Nyt tajuan, etten sitä ole ennen tajunnut. Niin totta.

- läheiset: olen haudannut molemmat vanhempani viime aikoina. Heidän myötä moni mennet ihminen tai tapa on kadonnut. Lapset ovat itsenäistyneet ja omillaan. Mies on tuossa, mutta hänen sairauksillaan ja elintavoillaan meillä ei ole yhteistä vanhuutta.

- terveys: kaikkea kremppaa, kuten silmästä irtoaa lasiainen, jotka lääkärin mukaan johtuvat liiallisesta tekemisestä, omasta mielestä normaalista tekemisestä. Olen joutunut luopumaan siitä, paljon ja kuinka rankkaa fyysistä tekemistä saa olla

- jaksaminen: enää ei vain samalla tavalla jaksa. Kävelen hitaammin. En jaksa kantaa neljää kauppakassia. Ei pysty valvomaan. 

- ulkonäkö: Leukalinja ei ole enää terävä. Vyötärö hävinnyt, sellulliittiä ekaa kertaa elämässä, iho roikkuu ja on samea. Olen luopunut kauneudesta.

-ura: tajun, että en tule koskaan saavuttamaan sitä, mitä nuorena luulin. En olekaan niin hyvä. Enkä oikein jaksa. Olen luopunut unelmista.

Huoh. Mistä joudun luopumaan seuraavaksi? Mitä jää jäljelle?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetyksiä on niin monenlaisia ja monen tasoisia. Joillekin kynnen katkeaminen on kamala tapaus, toiselle saa puoli sukua kadota ja silti pärjää.  

Myös menettäjän omat arvot ja asenteet vaikuttavat.

Vierailija
2/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelette sanonnasta - saat sen mistä luovut. Millä tasolla tuo voi olla totta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajattelette sanonnasta - saat sen mistä luovut. Millä tasolla tuo voi olla totta?

No, ihminen, joka jahtaa onnea, ei sitä löydy. Onni löytyy, kun sen tavoittelusta luopuu. Kun jostain odotuksista luopuu. 

Vierailija
4/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä elämä on, luopumista päivä kerrallaan.

Vierailija
5/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ihminen, joka jahtaa onnea, ei sitä löydy. Onni löytyy, kun sen tavoittelusta luopuu. Kun jostain odotuksista luopuu. 

Vain muutos on pysyvää. 

Vierailija
6/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi mulla, edellisten lisäksi lähtee talo ja kesämökki. Liikaa hommia molemmissa.

Vierailija
7/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain jää koko ajan taakse, mutta tilalle tulee uutta. Ihan kuin konkreettisesti siirtyisi, kävelisi eteenpäin. Joskus kiertää vähän ympyrääkin, vanhat jutut tulevat uudelleen vastaan. 

Vierailija
8/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös arvoistaan ja asenteistaan joutuu luopumaan, ja viimeisenä hengestään.

Vierailija
9/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi mulla, edellisten lisäksi lähtee talo ja kesämökki. Liikaa hommia molemmissa.

Eikö se ole vapauttavaa? 

Vierailija
10/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös arvoistaan ja asenteistaan joutuu luopumaan, ja viimeisenä hengestään.

Miksi arvoista ja asenteista pitää luopua? Antaisitko esimerkkejä.

Vierailija
11/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain jää koko ajan taakse, mutta tilalle tulee uutta. Ihan kuin konkreettisesti siirtyisi, kävelisi eteenpäin. Joskus kiertää vähän ympyrääkin, vanhat jutut tulevat uudelleen vastaan. 

?

Vierailija
12/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä on etsinyt, koputtaa takaa olkapäälle hei kun lakkaa etsimästä kun kaikki toivo löytymisestä on heitetty pois. Etsintä itse oli savuverho mikä esti löytämästä sitä mikä meillä jo oli.

Vierailija
13/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin talon ja olin yllättynyt ikävästä, eletystä elämästä siinä talossa. Toisaalta tosiaan liikaa oli hommaa. Varmaan pitkässä juoksussa järkevää, ehkä ajan myötä ikävä lievenee. 

Vierailija
14/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasiaisen irtauma on täysin normaali silmän kypsymisen vaihe, ja tapahtuu ajan myötä jokaisen silmissä. Joillakin irtaantuminen käy huomaamatta, joillakin hieman dramaattisemmin. Kyse ei ole mistään erikoisesta luopumistapahtumasta, eikä se monesti aiheuta mitään ongelmia. Onko sinun ap tapana tehdä kaikesta draamaa?

Vierailija
15/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eu se kyllä noin iha mene, sehän on iha ihmisen luonteesta kiinni! Itse elän nyt 70vuotiaana mukavaa aikaa, ei ole velkaa, terve olen ( koputtaa puuta) ...eläke ei ole suuren suuri, mutta pärjään.

Vierailija
16/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo on puppua, että lasiaisen irtaumaan voi jotenkin itse vaikuttaa. Lasiainen alkaa kuivua keski-iässä kaikilla. Ei siihen fyysinen tekeminen vaikuta. Mulla molemmat lasiaiset irronneet ja toinen repi samalla verkkokalvoon reiän. Mulla on synnynnäinen likinäkö johtuen pitkästä silmämunasta. Lasiainenkin joutunut venymään. Kaihi kehittyi linsseihin jo viiskymppisenä, leikattiin 5 v myöhemmin. Lääkäri vitsaili, että 'olet katsonut liikaa'. No vitsi vitsi.

Ulkonäöstä "luopumisen"  tuskailu on kyllä pinnallista. Jos kunto ja jaksaminen säilyisi aina samana, mihin kuvittelet ihmisen menehtyvän? Maapallo olisi täynnä yli 100-vuotiaita. Eläkerahat ei riittäisi mitenkään.

Vierailija
17/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasiaisen irtauma on täysin normaali silmän kypsymisen vaihe, ja tapahtuu ajan myötä jokaisen silmissä. Joillakin irtaantuminen käy huomaamatta, joillakin hieman dramaattisemmin. Kyse ei ole mistään erikoisesta luopumistapahtumasta, eikä se monesti aiheuta mitään ongelmia. Onko sinun ap tapana tehdä kaikesta draamaa?

Kyllä se minua haittaa, etten näe toisella silmällä terävästi, vaan kuin silmässä olisi roska. silmälääköri sanoi, että puolessa vuodessa siihen tottuu - en ole tottunut.

Vierailija
18/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on totta mitä ap kirjoitti. Äitini sanoi, että materiaan ja mihinkään ulkoiseen yleensäkään ei kannata kiintyä. Se on auttanut minua kun olen luopunut materiasta, omasta halusta ja tai pakosta.

Vierailija
19/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tuo on puppua, että lasiaisen irtaumaan voi jotenkin itse vaikuttaa. Lasiainen alkaa kuivua keski-iässä kaikilla. Ei siihen fyysinen tekeminen vaikuta. Mulla molemmat lasiaiset irronneet ja toinen repi samalla verkkokalvoon reiän. Mulla on synnynnäinen likinäkö johtuen pitkästä silmämunasta. Lasiainenkin joutunut venymään. Kaihi kehittyi linsseihin jo viiskymppisenä, leikattiin 5 v myöhemmin. Lääkäri vitsaili, että 'olet katsonut liikaa'. No vitsi vitsi.

Ulkonäöstä "luopumisen"  tuskailu on kyllä pinnallista. Jos kunto ja jaksaminen säilyisi aina samana, mihin kuvittelet ihmisen menehtyvän? Maapallo olisi täynnä yli 100-vuotiaita. Eläkerahat ei riittäisi mitenkään.

Minulla se irtosi, kun tein mökillä metsähommia. Silmälääkäriltä kuulin, että ponnistelu voi irtauttaa sen. 

Vierailija
20/39 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole vapauttavaa? 

Samalla tavalla kuin kuol ema sitten aikanaan.  Ehkäpä silloin haluaa jo lähteäkin, kun elämä on typistynyt vuodepotilaaksi, joka pissii vaippoihin ja juo nokkamukista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi