Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin liikunnallisemman elämäntavan

Vierailija
20.04.2025 |

Teen kyllä jonkinlaisen jumpan joka päivä, mutta haluaisin olla aktiivisempi, esim. aloittaa jo aamulla jollain harjoituksilla. Pidin mm. baletista harrastuksena, mutta tunneilla käyminen alkoi ahdistaa ja se jäi.

Miten te liikkujat liikutte ja mitä harrastatte?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luuletko ettei miehellä testotasot tipu kun tulee vanhemmaksi? "

Toki. Onko sinulla selkä- ja nivelkipuja? Käytätkö hormonikorvaushoitoa?

Vierailija
42/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En harrasta mitään liikuntaa. Kuljen ympäri vuoden kaikkialle pyörällä, joskus jalan, ja työ on aika fyysistä, eli liikunta tulee hyötyliikunnan kautta. Jos jotain tarttisin sen lisäksi, niin keskivartalolihasten treeniä ja syömälihasten vähempää käyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Voi jessus! Vain mielikuvitus rajana tekosyiden keksimiselle :)"

Kokeile itse juosta, jos nivelesi ovat kipeät eivätkä taivu. Eli suomeksi sinuun sattuu jo ennen kuin lähdet juoksemaan. Empatiaa kannattaa myös kokeilla. Tieto, kun lukee asioista ja ilmiöistä, lisää vähintäänkin kognitiivista empatiaa.

Kukaan ei ole käskenyt juosta. Voit kävellä aluksi. Sitäpaitsi, tottakai ne nivelet ovat "ruosteessa" jos et niitä käytä

Kävelen n. 10 000 askelta/vrk. Haluaisin juosta enemmän, en kykene. Rajani tulevat vastaan. 

Vierailija
44/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapa liikkujia yhdistää metabolinen terveys ja liikkuminen helppojen mahdollisuuksien mukaan. Esidiapetes vie jaksamisen, joten mölliminen kutsuu. Liian vaikeat harrasteet vievät myös innon.

Mitä on metabolinen terveys tai sen vastakohta?

Käytännössä läskimaha. Vastakohta on läskimahan puuttuminen. Käytännössä läskimahan kanssa liikkuminen vie liikunnan jälkeen aina sohvan pohjalle. Ilman läskimahaa jaksaa tehdä töitä täysin normaalisti työmatkapyöräilyn jälkeen jne. Eli metabolinen terveys mahdollistaa liikunnallisen elämäntavan.

Oletko mies tai nuorehko nainen? Koska asia ei ole esim. keski-ikäisen naisen kohdalla näin yksinkertainen. Hormonitoiminta muuttaa elimistöä, väsymys ja niveloireet vaikeuttavat lii

Ohiksena vastaan. Itse olen 57v nainen, vaihdevuosiin hormonikorvaushoito. Olen pudottanut painoa lievästä ylipainosta 10kg normaalipainoon käymällä salilla ja vähentämällä kalorien saantia viime syksystä asti.  Tuo kymmenen kiloa ylimääräistä tuli viidessä vuodessa, olen muuten ollut koko ikäni hoikka ja liikkunut paljon. Olisin voinut syyttää niistä tietysti vaihdevuosia ja nivelkipuja, mutta kyllä ne tuli ihan liian paljosta herkuttelusta. Tuo painonpudotus ja lihastreeni eivät ole olleet mitään ylivoimaisia juttuja.

Vierailija
45/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luuletko ettei miehellä testotasot tipu kun tulee vanhemmaksi? "

Toki. Onko sinulla selkä- ja nivelkipuja? Käytätkö hormonikorvaushoitoa?

On selkäkipuja. Ja joskus niveliäkin kolottaa. Käyn silti 3 kertaa viikossa salilla ja lenkillä joka päivä. En käytä hormonikorvaushoitoja

Vierailija
46/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn kävelemässä muutaman kerran viikossa,  uimassa pari kertaa viikossa, joogaan noin kerran viikossa, käyn kuntosalilla noin kerran viikossa sekä toisinaan teen youtubesta jonkun ohjatun kotijumpan.

Liikkuminen on mukavaa kun löytää itselleen mieluisat tavat ja lajit.

Vierailija
47/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn salilla 4-5 kertaa viikossa ja pelaan padelia 2-3 kertaa viikossa ympäri vuoden. Lisäksi kesäisin golfaan niin paljon kuin ehdin. 

Mua motivoi eniten oma kehittyminen mutta myös pinnallisempia ulkonäkötavoitteita on. 

Olennaisinta olis varmaan löytää sellaiset lajit ja liikunnan muodot jotka sua kiinnostaa. 

Käyt salilla ja padelia pelaamassa samana päivänä?

Harvemmin. Joskus niinkin. 

Vierailija
48/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että saa yksin kotitreeneistä oikeasti säännöllisen ja aktiivisen tavan, plus että ne on riittävän rankkoja ja monipuolisia, on kyllä ihan omalaisensa temppu. Kyllä mä vinkkinä sanoisin, että jos liikunnallisen elämäntavan haluaa, niin koita voittaa ahdistuksesi ja päästä sinne salille/ryhmäliikuntaan muiden joukkoon. Mikäli niin et tee, niin veikkaan että kun kesällä sulta kysytään treeneistä, niin sä vastaat: "no ne nyt on vähän jääneet. Kyllä mä aina silloin tällöin jotain teen".

49/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkin juokseminen ei minulla onnistu joten aloitin kävelemällä ja vesijuoksulla kun lähellä on uimahalli. Kävellessä ehdottoman tärkeää että kengät ovat riittävän joustavat, muuten tulee askeleiden iskuista pian nivelkipuja ja stoppi sille liikunnalle. Jos kävely itsessään tuntuu tylsältä niin äänikirja tai podcast kuunteluun samaan aikaan. 

Aina portaat eikä hissiä. Aluksi on rankkaa, myöhemmin kun siihen on tottunut niin asiaa ei edes ajattele.

Mikäli on yhtään rytmitajua ja pitää musiikista niin aloittaa tanssiharrastuksen. Joko yksin tai ryhmässä vain musiikkiliikuntana tai sitten paritanssina.

Itsellä kellossa askelmittari ja päivässä tavoitteena saada 10000 täyteen tai tunti vesijuoksua. Usein lähes puolet tuosta kymppitonnista tulee jo päivän arkiliikkumisesta.

M59+

Vierailija
50/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki urheilukello tai aktiivisuusranneke. Minua kello ainakin motivoi. Jos illalla ei vielä ole aktiivisuustavoite täynnä, tulee lähdettyä ihan vaikka kävelylle keräämään tarvittavat askeleet. Kävely on muutenkin aliarvostettua. Se on parempikuntoisellekin tehokasta liikuntaa kunhan kävelee riittävän reippaasti. Ja kevyempikin kävely on hyödyllistä aktiivisuuden nostoa. Kun kuuntelee samalla äänikirjaa tai podcastia niin tulee ihan huomaamatta käveltyä kilometrikaupalla.

Vierailija
51/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on auto niin hankkiudu siitä eroon.

Ja suoratoistopalveluista jotka koukuttaa sohvalle sarjojen pariin.

Vierailija
52/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä pk seudulla porukkaa saattaa mennä 15-20km päähän maastopyöräilemään autolla, joka on minusta kovin kummallista.

Kuinka niin? Jos maastossa haluaa pyöräillä maastopyörällä niin se ei varmaan onnistu Helsingin keskustassa

Pk seutu ei tarkoita pelkästään Helsingin keskustaa ja sieltäkin pääsee nopeasti keskuspuiston kautta hyville maastopyöräilyreiteille,ihan polkemalla,

Vierailija
53/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ohiksena vastaan. Itse olen 57v nainen, vaihdevuosiin hormonikorvaushoito. Olen pudottanut painoa lievästä ylipainosta 10kg normaalipainoon käymällä salilla ja vähentämällä kalorien saantia viime syksystä asti.  Tuo kymmenen kiloa ylimääräistä tuli viidessä vuodessa, olen muuten ollut koko ikäni hoikka ja liikkunut paljon. Olisin voinut syyttää niistä tietysti vaihdevuosia ja nivelkipuja, mutta kyllä ne tuli ihan liian paljosta herkuttelusta. Tuo painonpudotus ja lihastreeni eivät ole olleet mitään ylivoimaisia juttuja. "

Kiitos! Olen N54v ja toivun erinäisistä terveysongelmista joiden myötä tuli liikakiloja. Huolissani olen ollut pääsenkö näistä eroon. Sali ja kävely ovat ennen sairastumista jo hankittu, sairauksien aikana voinnin mukaan.

Kirjoituksesi kannustaa jatkamaan ja uskomaan. Toki ymmärrän olevani kuntoismpi vasta syyskuussa.

Vierailija
54/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steppaaminen monipuolisesti hetkuttaa kaikkia niveliä, luita ja lihaksia. Myös hyppiminen auttaa terveydessä.

Lisäksi kestävyys- ja hapenotto juttuja, kävely, porraskävely, venkulehtaminen liikkuessa, tanssi, käsien pyöritys.

Ja tärkein on se hyvä mieli, katsekontakti ihmisiin, auttaminen, kun siigen tarjoutuu mahdollisuus, tervehtiminen ja hymy huulille. 

Vierailija
55/57 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että saa yksin kotitreeneistä oikeasti säännöllisen ja aktiivisen tavan, plus että ne on riittävän rankkoja ja monipuolisia, on kyllä ihan omalaisensa temppu. Kyllä mä vinkkinä sanoisin, että jos liikunnallisen elämäntavan haluaa, niin koita voittaa ahdistuksesi ja päästä sinne salille/ryhmäliikuntaan muiden joukkoon. Mikäli niin et tee, niin veikkaan että kun kesällä sulta kysytään treeneistä, niin sä vastaat: "no ne nyt on vähän jääneet. Kyllä mä aina silloin tällöin jotain teen".

Kotitreenini on säännöllistä, mutta haluaisin jotain lisää siihen, että jo aamulla olisi joku rutiini kun muun päivän vain istun. Mietin jotain taijia ehkä?

56/57 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "aamulla" tarkoittaa sellaista kellonaikaa jolloin voit hieman tömistelläkin niin musiikkiliikunta on kivaa. Päkiöiden päällä tehtynä ei edes tömise.

Eli musiikki päälle vaikkapa langattomiin kuulokkeisiin ja sitten vaan hyppimään sen tahdissa joko tanssiaskelin tai ihan muuten vaan. Ensin ihan kevyesti ja samalla venytellen, sitten kunnolla meno päälle. Kestoajan ja musiikin lajin ja nopeuden valitset sen mukaan onko aikaa käydä suihkussa tuon jälkeen ennen töihin lähtöä.

M59+

Vierailija
57/57 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun päivään kuuluu eri liikuntamuotoja kelistä, aikataulusta ja kipujen määrästä riippuen. Jos on kiire ja kipuja niin teen kuntopyörää kotona tai käyn lenkillä kävellen tai hölkäten mitä ehdin. Salille meno vaatii enemmän aikaa niin sinne menen jos sitä aikaa on ja saatan mennä sen jälkeen uimaan. Jos selkä tai lanteet on kipeät voin tehdä 30 minuutin helpon zumban youtubesta, auttaa nivelten liikkumiseen kuulemma. Jos pystyn niin lisänä teen aamulla myös 15 minuutin pikatreenin: haarahyppyjä vatsoja punnerruksia squatteja ja "vuorijuoksua" niin nopeaa kun pystyy eli sykkeet nousee nopeasti. Venyttely ja jooga ei sovi, sattuu selkään jostain syystä, vaikka olen yliliikkuva varsinkin selkärangasta. HIIT tunnilla/circuitissa käyn myös. Eli kaikkia noita vaihdellen mutta ainakin 2 juttua päivässä, usein enemmän. Joskus jos jaksan teen rauhassa kuntopyörää ohjelman ajan. Mä päätän illalla aamun plänin ja se muuttuu ainoastaan jos herään pahoissa kivuissa. Ai niin ja patikoimassa aika monena viikonloppuna. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän