Tuntuu että ujouteni vaivaa ihmisiä ?
Olen aina ollut ujo ja herkkä. Olen ollut sellainen ihan pienestä mutta en päässyt koskaan yli ujoudesta vaikka olen päälle 30 v jo. Arastelen uusia ihmisiä ja vastaan usein parilla sanalla jos joku puhuttelee. Sitten vasta kun tunnen ihmisen paremmin,niin lämpenen. Esim kumppanini kanssa olen melkein jatkuvasti äänessä.
Kuitenkin olen huomannut että monia ihmisiä ujouteni vaivaa/ärsyttää . Esim moni on sanonut suoraan etten puhu paljon ja kysynyt miksi. Moni tuntuu jopa hermostuvan. Yksi tyyppi töissä oletti että hänen pitää keittää mulle kahvia kun sanoin että olen vähän ujo ja en tiennyt miten laite toimii. Ekan kerran opetti ja sitten kun huomasi etten käy hakemassa kahvia koskaan sanoi "kyllä osaat itsekin hakea" vaikka en edes pyytänyt. Tuntuu että ihmiset olettaa,että heidän pitää tehdä asioita puolestakin koska en itse heti uskolla. Vaikka yleensä kerran että lämpenen hitaammin. Toinen juttu oli,että olin kerran mieheni kanssa juhlissa joissa oli ihmisiä. Olin nähtävästi hermostunut ja yksi tyyppi sanoi että mun kannattaa ottaa pari kaljaa,että rentoudun. Vaikka en siis edes juo alkoholia.
Kommentit (21)
Siis kyllä! Kuulostaa niin tutulta. Ihmisiä oikeasti häiritsee, jos joku on luonnostaan hiljainen ja/tai ujo. Heitä käytetään usein häikäilemättömästi hyväksi, heti tilaisuuden tullen, kokemusta on.. Siksi en luota helposti ihmisiin.
Pidän hönönä sellaista joka toiselle sanoo että olet hiljanen, puhu jotain tms.Tuollasella ei ole tunneälyä.
Ja esimerkiksi töissä ihmettelen joitakin, ketkä voivat huutaa ja olla ilkeitä hiljaiselle kiltille tytölle. He huomaavat, ettei tämä ehkä uskalla puolustautua. Ja joo kokemusta on tästäkin
Ujouteni häiritsee, yeah right.
Se on vain tekosyy kiusaajille, jotta saavat jatkaa lisää loskankeksimistä minusta.
Säälittävintä on ollut se, että muutamakin näistä on jopa haaveillut minusta seksuaalisesti.
Huvittavaa toisaalta tietää olevansa himon kohde.
Ymmärrän, jos on ujo tai hiljainen. Mutta silti mielestäni aikuisen ihmisen pitää osata käytöstavat, ujous ei ole syy olla tervehtimättä tai sanomatta pari sanaa.
ap tuo keltinkangas kannattaa katsoa, mulla samoja ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, jos on ujo tai hiljainen. Mutta silti mielestäni aikuisen ihmisen pitää osata käytöstavat, ujous ei ole syy olla tervehtimättä tai sanomatta pari sanaa.
meneekö sulla puurot ja vellit sekaisin? ap tilannne ja mun tilanne on tietynlainen, meidän hiljaisten päälle voi laittaa mitä tahansa, koska ollaan niin hiljaisia
Vierailija kirjoitti:
Sinun ne tavat tulisi opetella.Et voi vaatia toiselta.
Keltinkangaan tekstiin lisäten isoäiti vainaan tekstiä lainaten; huo"ittelua tuli, jos ei lähtenyt mieheen matkaan"
Tiedättekö minkä takia vaikka koulussa ja työpaikoilla ei huomioida introvertteja/ujoja/hiljaisia ym? Koska juuri ne ulospäinsuuntautuneet hölöttäjät ovat tekemässä kaikkia päätöksiä. Ja johtajiksi hakeutuvat yleensä ekstrovertit, että saavat olla näkyvillä. Ne päättävät, että kaikkien tulee olla sosiaalisia ja tauoilla ei pääse ihmisiä karkuun muuten kuin lukittautumalla vessaan. Ihan sairasta.
Minulla on sellainen teoria, että ihmisiä ärsyttää joidenkin hiljaisuus siksi, että nämä eivät ole halukkaita juttelemaan heidän kanssaan. Nämä ihmiset pitävät itseään muiden yläpuolella ja kaikken pitäisi jutella heidän kanssaan ja olla kiinnostuneita heistä ja heidän asioistaan. Sitten kun on joku hiljainen joka tekee omia juttujaan, eikä tanssi toisen pillin mukaan, se ärsyttää.
No onhan ujous rasittavaa ja ärsyttävää. Antaa ujoista ylimielisen kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö minkä takia vaikka koulussa ja työpaikoilla ei huomioida introvertteja/ujoja/hiljaisia ym? Koska juuri ne ulospäinsuuntautuneet hölöttäjät ovat tekemässä kaikkia päätöksiä. Ja johtajiksi hakeutuvat yleensä ekstrovertit, että saavat olla näkyvillä. Ne päättävät, että kaikkien tulee olla sosiaalisia ja tauoilla ei pääse ihmisiä karkuun muuten kuin lukittautumalla vessaan. Ihan sairasta.
Toi vessajuttu on niin totta. Joskus tekee mieli vaan mennä istumaan vessan lattialle laittaa silmät kiinni ja hengittää syvään.
Mua ei vaivaa muiden ujous alkuun. Mutta mykkyys vaivaa jos ei sano mitään juuri ja puhun monologia. Jos toinen on mmm tai ihan hiljaa. En tiedä mitä toinen ajattelee koskaan. Tietysti voi kysyä jotain mutta moni ei varmaan uskalla vastata.
Olen itsekin ollut aina ujo ja hiljainen. Enkä ole keski-iässäkään kokonaan siitä päässyt.
Vaikka sitä ei sanotakaan ääneen, niin totuus on, että ujoutta halveksitaan. Se on negatiivinen leima. Ärsytämme, nauratamme, meitä kummeksutaan jne. Joissakin maissa kauhistuellaan, jos lapsi on ujo. Se on vakava merkki siitä, ettei lapsi tule selviämään yhteiskunnassa, jos ujous hänestä ei lähde.
Minä en ole varsinaisesti ujo, mutta en vain jaksa/halua jutella, jos ei ole oikeaa asiaa. Ymmärrän, että se ärsyttää ihmisiä, mutta moni ihminen itse hakeutuu minun seuraan ja alkaa sitten ihmettelemään, kun olen hiljaa. Antakaa meidän olla rauhassa!
Vierailija kirjoitti:
Ujoutta aikuisella en ymmärrä ollenkaan. Pelkääkö nää muita ihmisiä, ovatko kasvaneet jossain korvessa tai tynnyrissä? Mitä hellevattia ettei saa sitä suutansa auki tilanteissa joissa se on välttämätöntä. Möröttäkää sitten kotonanne puhumatta.
Ei ujo ujostele ja mörrötä yksin kotona puhumatta, ei semmoiseen ole mitään syytä, vaan ujo ujostelee, kun hän on muiden ihmisten seurassa. Ja yleensä, jos on sanavalmiiden tai töykeitten seurassa.
Muut voisivat hyväksyvillä asenteillaan auttaa ujoa, mutta sen sijaan saa yleensä osakseen jotain ihan muuta kuin hyväksyntää. Käsittämätöntä, että esimerkiksi sinunlaisesi jostain syystä kyllä hyväksytään, muttei ujoja.
Vierailija kirjoitti:
Ujoutta aikuisella en ymmärrä ollenkaan. Pelkääkö nää muita ihmisiä, ovatko kasvaneet jossain korvessa tai tynnyrissä? Mitä hellevattia ettei saa sitä suutansa auki tilanteissa joissa se on välttämätöntä. Möröttäkää sitten kotonanne puhumatta.
Tällä asenteella et saa ujoa avautumaan tai rentoutumaan. Toisaalta et ole yksin näiden ajatusten kanssa. Ujous herättää monissa ihmisissä aggressiota ja tarvetta näyttää kaapin paikka. Luultavasti se johtuu siitä, että ujous tulkitaan usein ylimielisyytenä tai mielenosoituksellisena vaikenemisena, jonka tarkoitus on näpäyttää toista ihmistä. Ujosta ei niin sanotusti saa otetta ja tästähän kaikki eivät pidä. Tämäkin ongelma ratkeaisi sillä, että ihmiset lakkaisivat ottamasta muiden harmitonta käytöstä niin pirun henkilökohtaisesti. Kaikki omasta mielestä omituinen käytös ei johdu siitä, että juuri sinä olisit huono ihminen. Ujojen seurassa ei tarvitse viihtyä mutta ei heitä tarvitse lytätäkään. Jättää heidät rauhaan ja keskittyy elämään omaa elämäänsä.
Outoa että erilaisuutta ei ymmärretä vaikka se on ihan tutkittu juttu että jo syntymästä asti lapsen temperamentti määrittää millainen hänestä tulee. Ja jos on ujo ja hiljainen uusien ihmisten parissa , ei siitä oikein koskaan pääse eroon. Tai voi sitä koittaa feikata mutta vie valtavasti energiaa ja itse en ole ainakaan päässyt "porukoihin" feikkaamalla. Ihmiset huomaa myös teennäisyyden. Kaikista oudoin olen huomannut että usein naiset ei juuri anna mahdollisuutta ujolle ja hiljaiselle.
Tuo on samaa mitä jotkut miehet tekivät kun olin nuori, ja ilmeisesti yhä nuorille naisille: "hymyilisit vähän" tai "hanki itsellesi mies". En hymyillyt, koska en pitänyt seurasta, ja olin seurustellut jo reilun vuoden.
Se, että on usein hiljaa ei myöskään tarkoita automaattisesti ujoutta, tämäkin on monelle vaikea konsepti.
Narsistien on pakko päästä nyppimään muita. Yhteiskunta suosii myös ekstrovertteja, kaikkien kuuluu olla ekstrovertti ja ajatellaan, että ulospäin suuntautunut on aina älykkäämpi kuin se introvertimpi vieruskaveri.
Täällä lisää aiheesta: