30 vuotta sitten kaikki pesi itse ikkunat, siivosi oman kämpän ja
kävi marjassa. Nyt nuoretkin uupuvat pelkästä ajatuksesta pestä ikkunat ja maksetaan jotta joku muu tekee sen.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Ennen työelämä oli rennompaa ja päivät lyhyempiä.
Jos jotain epäkohtia ilmeni niin mentiin lakkoon heti. Asiat oli paremmin ennen ja aikaa oli enemmän. Työnteko ei vaatinut usean ihmisen teholla puurtamista.
Nykyään asiat on pahemmin ja huonommin. Myös palkkataso on matala ja kannattamaton.
Ihmisten pitäisi mennä laajasti lakkoon yhtenä rintamana niin loppuisi riisto.
Miten sinusta 8 tunnin työpäivä oli lyhyempi kuin 7 h 15 min?
Meidän kerrostalossa asuu yksi ulkomaalainen mies, ja hänen ikkunansa on ainoa mitä ei ole pesty.
Pesin ja puunasin minäkin 30 vuotta sitten, ikää ja vaivoja on nyt kertynyt, joten pesuapu on tarpeen, kunhan vaan olisi tekijöitä.
En ole kovin montaa kertaa elämässäni ikkunoita pessyt mutta muutaman vuoden välein teen sen itse, olen nuuka kotona, en maksa kenellekään max. tunnin hommasta. Siivoan säännöllisesti, pikku juttu sekin. Matkoilla sitten nautin valmiista palveluista. Jos olisi paljon rahaa, olisi varmaan parempi auto ja kuski ja asunto ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen työelämä oli rennompaa ja päivät lyhyempiä.
Jos jotain epäkohtia ilmeni niin mentiin lakkoon heti. Asiat oli paremmin ennen ja aikaa oli enemmän. Työnteko ei vaatinut usean ihmisen teholla puurtamista.
Nykyään asiat on pahemmin ja huonommin. Myös palkkataso on matala ja kannattamaton.
Ihmisten pitäisi mennä laajasti lakkoon yhtenä rintamana niin loppuisi riisto.
Miten sinusta 8 tunnin työpäivä oli lyhyempi kuin 7 h 15 min?
Niin, olihan joskus työviikko kuusipäiväinen. Yli 40 tunnin työviikon tekeminen on täysin vapaaehtoista, oma valinta. Ja siitähän saa korvauksen. Palkkataso on kehno kyllä.
En käynyt marjassa, siivosin kyllä niin kuin nytkin mutta olin niin edistyksellinen etten pessyt ikkunoita, lintujen takia, muuttaessa pesen kyllä
Pesen, siivoan, kerään marjat ja sienet, kalastan, haravoin, leikkaan ruohon, putsaan paskat, luon lumet jne. Kukapa muukaan 🤷
Ei ne keski- ja korkeatuloiset ennen mitään siivonneet. Siis jos ennen on 1920-1970- luvuilla. Kotiapulaisia oli, ja lapsenlikkoja.
Sitten työn hinta nousi (päälle 90-luvun lama) niin että siivousapua sai ostettua yleisemmin vasta nyt viimeiset 10-15 vuotta. Nykyään sitä voi siis helposti ostaa ja oli pitkään hyvä verovähennyskin.
Pienituloiset toki siivosi itse aina.
kyllä site pestään ikkunat jne edelleen ihan ite.itsestään selviä asioita mitkä kuuluvat arkirutiineihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä selität? Eivät miehet tehneet mitään tuollaista. Naiset raatoivat.
Kun me oltiin pieniä niin vanhemmat älysivät laittaa karjan pois ja pellot vuokralle. Me käytiin yhdessä marjassa viikonloppuisin. Äidin työtä oli kotihommat, ei se mitään raatamista ollut. Isä kävi töissä. Kun me kasvettiin äitikin meni töihin ja hoiti edelleen kotihommat. Tyttäret hoitaa kotityöt yhdessä miestensä kanssa ja tosi siistiä heillä on. Itse olen laiskempi.
Vierailija kirjoitti:
Mietinpä elämää 30 vuotta taaksepäin. Perhetutuissa oli paljon kotiäitejä, talot/asunnot pieniä. Meillä on yhdessä kerroksessa saman verran ikkunoita mitä oli koko lapsuudenkodissani. En ulkoista ikkunanpesua, mutta en myöskään kaikkia ikkunoita itse joka vuosi. Puolisikin pesee ja makuuhuoneen ikkunoita pesemme harvoin.
Meillä maalaisilla oli kohtalaisen isot talot aika nuorillakin, niihin oli totuttu. Ostettiin jonkun eläköityneen taajamaan muuttaneen paikka. Sama on vieläkin, vanhempana halutaan elellä huolettomasti. Muutaman vu9den välein ikkunat pestään itse edelleen. En halua vierasta säheltämään kotiini ja vielä maksaa siitä. Marjat kyllä ostan, sienessä käyn. Jokainen tavallaan.
Meillä isä siivosi itse vielä ollessaan 77v. Käveli jalat tutisten kolmanteen kerrokseen painavan imurin kanssa ja siivoili joka kerroksen, myös autotallin siivosi. Imuroinnin jälkeen otti märällä ja luuttusi puhtaaksi joka nurkan. Pöytien päältä pyyhki ja kiillotti ovien nupitkin.
Kerran tuli alas kolmannesta kerroksesta imurin kanssa ja nyrjäytti nilkkansa. Nilkka turposi pahasti eikä kävellyt koko vuonna enää. Nilkutti vain ahkerasti siivoten joka viikko kolme kerrosta. Tuli alas useasti kipeän nilkkansa kanssa, mutta uhmasi kohtaloa ja siivosi. Hän tiesi että siivotessa vaikeamman kautta hän saisi puhdasta jälkeä lopulta.
Ei nähnyt vaihtoehtoja. Myöhemmin kun iski halvaus päähän, niin lääkäri totesi että veritukokset oli varmasti lähteneet nilkasta liikkeelle. Aivohalvauksenkin jälkeen siivosi joskus useastikin saman huoneen, kun oli muisti mennyt ettei muistanut oliko siivonnut jo.
Sellaisia on siivoilevat vanhan jälkipolvet. Isä on mennyt nyt, eikä enää siivoile. Hän siivosi niin paljon, että minä en taida siivoilla enää oman elämäni aikana yhtään minuuttiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska raha riittää, niin ostetaan palveluita.
Eihän täälläkään muusta valiteta kuin rahanpuutteests.
Nalle Wahlrooskin valittaa.
Romaninaiset tuntuu siivoilevan tosi ahkerasti ja ovat muutenkin se konservatiivisin kansanosa Suomessa.
Heillä on perinteet tiukassa, kun kansa on muuten liberalisoitunut.
Hakataan mattoja päivittäin ja hoidetaan kotityöt. Ei muuten moni työtön jaksa tehdä samaa mitä vähemmistö meillä puuhaa ahkerasti päivittäin. Arvostettava juttu sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Pesen, siivoan, kerään marjat ja sienet, kalastan, haravoin, leikkaan ruohon, putsaan paskat, luon lumet jne. Kukapa muukaan 🤷
Sama. Vielä jaksaa, mutta kieltämättä kroppa välillä jo kipuilee. Jonain päivänä on pakko saada apua, mutta toivottavasti ei vielä moneen vuoteen 60+
Vierailija kirjoitti:
Meillä isä siivosi itse vielä ollessaan 77v. Käveli jalat tutisten kolmanteen kerrokseen painavan imurin kanssa ja siivoili joka kerroksen, myös autotallin siivosi. Imuroinnin jälkeen otti märällä ja luuttusi puhtaaksi joka nurkan. Pöytien päältä pyyhki ja kiillotti ovien nupitkin.
Kerran tuli alas kolmannesta kerroksesta imurin kanssa ja nyrjäytti nilkkansa. Nilkka turposi pahasti eikä kävellyt koko vuonna enää. Nilkutti vain ahkerasti siivoten joka viikko kolme kerrosta. Tuli alas useasti kipeän nilkkansa kanssa, mutta uhmasi kohtaloa ja siivosi. Hän tiesi että siivotessa vaikeamman kautta hän saisi puhdasta jälkeä lopulta.
Ei nähnyt vaihtoehtoja. Myöhemmin kun iski halvaus päähän, niin lääkäri totesi että veritukokset oli varmasti lähteneet nilkasta liikkeelle. Aivohalvauksenkin jälkeen siivosi joskus useastikin saman huoneen, kun oli muisti mennyt ettei muistanut oliko siivonnut jo.
Sellaisia on siivoilevat v
Noin kovalla kärsimyksellä pääsee taivastenvaltakuntiin.
Ei pidä paikkaansa. Meillä kävi 70-luvulla siivooja kerran viikossa tekemässä kunnon viikkosiivouksen. Ja tuttavaperheellä oli lastenhoitaja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin että mitä kotona oppii niin sen myös elää. Eli kotoa lähtee kaikki oppi, ruoan valmistuksesta käytösmalliin, siivouksesta elämiseen. Mun äiti kohta 90v pesee omat ikkunat, marjastaa, on ns teräsmuori ym.. Ja minä myös, käympä pesemässä vanhemmille sukulaisille ja sellaisille kavereille jotka eivät itse pysty. Tykkään pestä ikkunoita, siivota, tiskata ym kun siinä näkee heti työn jäljen.
Sama. Ei voi kuin ihmetellä miten avuttomia ihmiset nykyään on. Tai minkälainen asenne, esim siivoaminen on helppoa, muttei vaan viitsitä.
Viisas pääsee vähemmällä
Itse palvelu vie ihmisten ajan. Ennen sai palvelua kaupoissa, pankeissa, postissa, verotoimistossa j.n.e. ihmiset näännytetään niin ettei jaksa ikkunoita pestä.
Sama. Ei voi kuin ihmetellä miten avuttomia ihmiset nykyään on. Tai minkälainen asenne, esim siivoaminen on helppoa, muttei vaan viitsitä.