30 vuotta sitten kaikki pesi itse ikkunat, siivosi oman kämpän ja
kävi marjassa. Nyt nuoretkin uupuvat pelkästä ajatuksesta pestä ikkunat ja maksetaan jotta joku muu tekee sen.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä, mitä pahaa on siinä, että käytän rahaani palveluiden ostamiseen sen sijaan, että makuuttaisin sitä korkeakorkoisella pankkitilillä. Palveluiden ostaminen tarjoaa töitä muille, kun taas tilillä makaavista rahoistani hyödyn vain minä.
Maksan muille vasta kun olen niin vanha ja huonokuntoinen etten itse kykene siihen.
Jokainen toki päättää, mihin rahansa käyttää. Minulle jää joka kuukausi palkasta sijoitettavaksi keskimäärin kaksi tonnia sen jälkeen, kun olen maksanut kaiken tarpeellisen ja haluamani ja lisäksi maksanut kotisiivouksesta (3 tuntia joka toinen viikko). En ymmärrä, miksi pitäisi jäädä säästöön vielä enemmän.
Jotta voi jäädä eläkkeelle ennen kuin täyttää 70v.
Miksi pitäisi tehdä itse kun on varaa palkata joku muu tekemään ne?
Niin kauan kun ikkunasta näkee pihalle saa ikkunanpesu kyllä odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska raha riittää, niin ostetaan palveluita.
Eihän täälläkään muusta valiteta kuin rahanpuutteests.
Tarkoitatko vauvapalsta=koko kansa. Ehkäpä nämä rahanpuutteesta kärsivät eivät osta palveluita.
Mitä selität? Eivät miehet tehneet mitään tuollaista. Naiset raatoivat.
40 vuotta sitten vanhemmillani kävi kotiapulainen: Hän haki sisarukseni lounaan jälkeen päiväkodista, katsoi heidän peräänsä ja siivosi, huolehti pyykkihuollosta, laittoi meille välipalaa, kun minä tulin koulusta. Sen jälkeen aloitteli päivällisen tekoa.
Sattoi tosiaan olla, että 30 vuotta sitten huolehdittiin hetki itse siivoamisesta, kun kotiapulainen jäi eläkkeelle, ja me lapset oltiin jo lähes aikuisia. Aika nopeasti kyllä vanhemmat hankkivat siivoajan, joka kävi kerran viikossa. Ikkunoita vanhempani eivät kyllä itse ole pesseet.
Ja ennen kuin joku kutsu heitä laiskoiksi - molemmat tekivät todi pitkää päivää töissä.
Muistan kuinka vanhemmat siivosivat raivoamalla tai koko ilmapiiiri oli tosi kireä. Tiuskivat ja paiskoivat tavaroita siivotessa. Sellaista kiukuttelua tavallaan kun piti siivota. Ihmettelin aina että miksi ne siivoo jos ei tykkää siivota. Kait ne oli sellaisia omaa mieltä vailla olevia aivopesun tuottamia robotteja.
Töissäkin kävivät ja valittivat aina.
Sellaista paskaa. Katselin vierestä ja totesin että itse en kyllä ole noin tyhmä kun vanhemmaat oli.
Sen lisäksi ne lopulta erosivat. Kaikki tuo kärsimys ja vielä ero.
_I___ idiootit.
Ennen ei oikein ymmäretty mitä vapaus kattaa sisällään. Moni varmasti kävi saunassakin lauantaisin, koska aina oli käyty.
Ei tullut mieleenkään jättää saunaa väliin. Samaa näkee muuten valoissa suojateillä. Monet vain patsastelee punaisissa vaikkei autoja näy missään. Siinä seistään kiltisti kuin tinasotilaat vihreää odotellen.
Täysin oma mieli kadoksissa. Ja tämä porukka käy myös äänestämässä konservatiivejä.
Ajatelkaa mikä lopputulos. Täysin kusetettavissa olevaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tehdä itse kun on varaa palkata joku muu tekemään ne?
Tämä. Ja sitten kuitenkin on asuntolainaa, autolainaa ja luottokorttivelkaa. Niin nähty omassa tuttavapiirissä 😂
Nykyajan ihmiset ahdistuu ja tarvii terapiaa jos heiltä vaaditaan yhtään mitään muuta kuin puhelimen näpyttämistä ja somettamista
Vierailija kirjoitti:
Mitä selität? Eivät miehet tehneet mitään tuollaista. Naiset raatoivat.
Nykyään myös jotkut naiset tienaavat. Silloin hankkivat siivoojan.
Vierailija kirjoitti:
No eihän pesseet. Ja vielä 1900 luvun alkupuolella oli piikoja ja renkiä. Sen jälkeen tuli kotiapulaisten kausi. Nyt eletään robottiapulaisten aikakautta.
Laskeppa uudelleen mikä vuosi. 2025 - 30
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei oikein ymmäretty mitä vapaus kattaa sisällään. Moni varmasti kävi saunassakin lauantaisin, koska aina oli käyty.
Ei tullut mieleenkään jättää saunaa väliin. Samaa näkee muuten valoissa suojateillä. Monet vain patsastelee punaisissa vaikkei autoja näy missään. Siinä seistään kiltisti kuin tinasotilaat vihreää odotellen.
Täysin oma mieli kadoksissa. Ja tämä porukka käy myös äänestämässä konservatiivejä.
Minä "patsastelen" punaisissa vaikka autoja ei näkyisikään jos sattuu olemaan lapsia lähettyvillä näkemässä. En halua opettaa että punaisia päin voi ihan hyvin kävellä, en ota riski'ä että olisin syypää jonkun pikkuisen auton alle jäämiseen.
Teen itse kaiken edelleen. Olen hyvä siivoamaan, joten teen itse parhaan jäljen omassa kodissa, en myöskään halua päästää vieraita omaan kotiini norkoilemaan. Näin säästän myös rahaa kun teen itse. Nykynuoret ovat laiskoja eivätkä osaa mitään. Näkeehän sen nyt ihan päälle päin kun heitä katsoo.
Nainen 55-vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä, mitä pahaa on siinä, että käytän rahaani palveluiden ostamiseen sen sijaan, että makuuttaisin sitä korkeakorkoisella pankkitilillä. Palveluiden ostaminen tarjoaa töitä muille, kun taas tilillä makaavista rahoistani hyödyn vain minä.
Maksan muille vasta kun olen niin vanha ja huonokuntoinen etten itse kykene siihen.
Tee niinkuin haluat. Minä ostan palveluja. Tv. Rouva 53v.
30 vuotta sitten ei tarvinnut tietää yhtään mistään paljon paskaakaan. Jos tiesit Espanjan pääkauoungin, olit jo kaupungin ylin nero. Mihinkään ei tsrvinkut varautua etukäteen: halusit teatteriin ja ostit ovelta lipun. Halusit matkustaa, ja ostit matkustusvälineestä lipun. Halusit avaa taksilla, soitit taksin ja se tuli heti. Tiedon ja taidon suhteen minimaaliset yhteiskunnan ja työnantajien vaatimukset - saatana, silloin istui joku Helsingin rautatieasemalla rahastamassa paskalle menijöitä; pulssi riitti tuohon hommaan- jättivät aikaa kaikkeen banaaliin paskaan, jota ap ihannoi.
Vierailija kirjoitti:
Varastaa voi, jos ei kukaan näe? Verot voi valehdella, jos et jää kiinni? Paskat voi jättää korjaamatta, jollei joku katso?
Kusipää olet. Ei omaperäistä ajatusta päässä yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee niinkuin haluat. Minä ostan palveluja. Tv. Rouva 53v.
Eiköhän hän tee just niin kuin haluaa ilman sinunkin lupiasi, rouva. 53 v. ja ainoa saavutus elämässä, että reikä on jollekin ukolle kelvannut.
Mietinpä elämää 30 vuotta taaksepäin. Perhetutuissa oli paljon kotiäitejä, talot/asunnot pieniä. Meillä on yhdessä kerroksessa saman verran ikkunoita mitä oli koko lapsuudenkodissani. En ulkoista ikkunanpesua, mutta en myöskään kaikkia ikkunoita itse joka vuosi. Puolisikin pesee ja makuuhuoneen ikkunoita pesemme harvoin.
Mä teen noi kaikki vieläkin itse