Oletteko huomanneet että kun joskus 30 vuotta sitten melkein kaikki vaihtoi itse renkaat autoon.
Niin silloin ei kukaan ajellut tämmöisillä melkein 20 asteen lämpötiloissa nastoilla,nyt varmaan joka toisella vielä nastat kun ei vaihdeta itse.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillon autot ja renkaat oli puolta kevyempiä. Naisen tarvii käydä talvi salilla että jaksaa vaihtaa 18 tuumaset suvrenkaat.
Totta, 18" on monessa autossa, ennen yleisin oli 13" ja isossa autossa 14". Ennen oli 3mm peltivanne, nyt on 10mm paksuinen alumiinivanne. Tulee Taunusta ikävä, renkaat oli 175/70-13.
Taunus mahtui myös parkkiruutuun, jotka eivät kuitenkaan ole taunuksen ajoista kasvaneet yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaihtanut 24 vuoden ajan kaikki renkaani itse ja säilyttänyt omissa varastoissa. Olen säästänyt näin varmaan tuhansia euroja.
Sulla on kuitenkin tunkki, vaihtotyökalut ja varasto, mutta eihän ne mitään maksa vai kuinka?
No meillä on nyt painavampi auto, painavammat renkaat ja aluvanteet. Siinä on kolme haastetta.
Toisaalta yhteiskunta on erikoistuneempi...jo Adam Smith 1700-luvulla toi esille erikoistumisen ja sarjatyön edut. Rengashotellissa renkaat säilytetään oikein, auto nostetaan oikein, parin hengen tiimi vaihtaa renkaat oikein ja kiristää pultit oikeaan momenttiin.
Mutta minulle tuo on vapaa-aikaa ja niitä harvoja auton remppoja joita osaan tehdä. Siksi teen sen aina itse. Ostin pienen hallituskin ja momenttiavaimen Motonetistä ja ostinpa myös akkuporaan sopivan karan johon saa pulttiavaimem ettei pakkasessa tarvitse pyörittää pultteja sormin. Toki löysälle ja kireälle käsipelillä
Kompressori on myös samalla akulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaanpas tämäkin tähän niin tyhminkin tajuaa. Ja tänään on jo 19.4. jos ei sitä joku tiedä.
Talvirengaspakko on talvikaudelle 20242025 voimassa 1.11.2431.3.2025. Jos tämän ajanjakson aikana sääolosuhteet tekevät teistä mahdollisesti liukkaita, autossa on oltava talvirenkaat. Myös kyseisen aikavälin ulkopuolella on syytä käyttää talvirenkaita sään niin vaatiessa.
Tuossa on liikaa tulkinnanvaraa lakitekstiksi.
Taatusti savolaisten keksimä pykälä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 € maksaa kun vaihdattaa, en viitsi itse enää.
N50
Taitaa jäädä verot maksamatta tuohon hintaan.
En tiennytkään että sukulaismiestä täytyy vielä verottaakin.
90-luvulla pidettiin homona jos meni vaihdattamaan renkaat jonnekin.
Muistan että naapurista alettiin kuiskia eräänä keväänä tuota...
Vierailija kirjoitti:
Niin ennen kun tuli tämmöinen lämmin viikonloppu huhtikuussa niin joka ukko oli pihallaan vaihtamassa renkaat,enää ei ole niin.
Ei ollut. Muistat väärin. Nykyään vaihdetaan nastat alle, kun on ensilumi tulossa. Ja pois ne vaihdetaan, kun keliolosuhteet sallivat. Jossakin päin Suomea on vielä talvikeli, vaikka etelässä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vaihtanut 24 vuoden ajan kaikki renkaani itse ja säilyttänyt omissa varastoissa. Olen säästänyt näin varmaan tuhansia euroja.
Sulla on kuitenkin tunkki, vaihtotyökalut ja varasto, mutta eihän ne mitään maksa vai kuinka?
Auton omalla tunkilla ja sen mukana tulleilla vaihtotyökaluilla... Kai jokaisella kunniallisen asunnon omistavalla on joku varasto johon renkaat mahtuu?
Niinnotota, viime viikonloppuna tuli vielä aika reippaasti lunta niin en vaihtanut vielä. Työpäivinä ei viitsi, mutta ehkä nyt sitten jo tänä viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton omalla tunkilla ja sen mukana tulleilla vaihtotyökaluilla... Kai jokaisella kunniallisen asunnon omistavalla on joku varasto johon renkaat mahtuu?
Ei tullut tunkkia, työkaluja tai edes varapyörääkään tai paikkaussarjaa uuden auton mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 € maksaa kun vaihdattaa, en viitsi itse enää.
N50
Taitaa jäädä verot maksamatta tuohon hintaan.
Esim. urheilujoukkueilla on näitä kampanjoita, ei niiden tarvitse maksaa veroa.
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla pidettiin homona jos meni vaihdattamaan renkaat jonnekin.
Muistan että naapurista alettiin kuiskia eräänä keväänä tuota...
missähän perä-hikiällä oli näin?
30v sitten suurin autoileva ikäryhmä oli sotien jälkeen syntyneet. Se ikäluokka käytti ja käyttää tosi kitsaasti rahaa mihinkään palveluihin. Renkaiden vaihdatuksesta peritty maksu oli monelle tuhlausta, kun sen voi tehdä itsekin.
Nykyisin valtaosa autoilijoistakin on sitä ikäluokkaa, että käyttävät erilaisia palveluja, kuten renkaiden vaihdatusta ja niiden säilöntää. Eli asenteet ja tavat on muuttuneet paljon 30 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ennen kun tuli tämmöinen lämmin viikonloppu huhtikuussa niin joka ukko oli pihallaan vaihtamassa renkaat,enää ei ole niin.
Ei ollut. Muistat väärin. Nykyään vaihdetaan nastat alle, kun on ensilumi tulossa. Ja pois ne vaihdetaan, kun keliolosuhteet sallivat. Jossakin päin Suomea on vielä talvikeli, vaikka etelässä ei ole.
Kyllä minä muistan 90-luvun lama-aikana kun pientaloalueella kaikki vaihtoi pihassa kesärenkaat ensimmäisenä lämpimänä kevät viikonloppuna.
Samat tyypit vaihtaa edelleen itse renkaansa, nyt 30 vuotta vanhempina. Ei olla pullamössösukupolvea,
Tuossa on liikaa tulkinnanvaraa lakitekstiksi.