Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Magneettikuvaus ja lääkäriaika

Vierailija
19.04.2025 |

Olen menossa magneettikuvaukseen ja minulle annettiin samalla lääkäriaika. Pitääkö huolestua kun tuo lääkäriaika tuli samalla? Annetaanko tuo lääkäriaika aina magneettikuvauksen yhteydessä vaikkei olisi mitään vakavaa? Vai onko nyt syytä jo huoleen? 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvat ovat mitä ovat, tunsit huolta tai et. Joten sen puolesta voit lakata huolehtimasta, koska huoli ei muuta niitä tuloksia.

Käsittääkseni lääkäriajan saaminen määräytyy sen mukaan, miten lääkäri ehtii niitä kuvia tulkitsemaan. Jos vaikka kuvataan aivoja, kuvien tulkintaan tarvitaan neurologi. Ei niitä mikään yleislääkäri katso.

Radiologi ne ensin lausuu, ja sitten saa ajan neurologille - näin mun kokemuksen mukaan.

Vierailija
22/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne magneettikuvaukseen mennä tuosta vaan, pitää olla joku syy, minkä vuoksi se on tarpeellinen eli yleensä tarkoittaa, että on joku vaiva, mihin pitäisi saada jotain hoitoa ja joku katsoo, että se magneettikuva tarvitaan asian selvittämiseksi.

Esimerkiksi polvivaivainen sai lähetteen erikoislääkärille terveyskeskuksesta, kun terveyskeskus lääkärin otattamista röntgenkuvista ei löytynyt selitystä pitkään kestäneeseen ongelmaan. Saatuaan lähetteen ortopedi lähetti ensimmäiseksi magneettikuvaan ja ajan sai samalla sinne ortopedille jonkin viikon myöhemmäksi. Tämä sitten perehtyi, mitä kuvista löytyi ja tutki sen jälkeen potilaan ja löytyi syykin ongelmaan. Olisi ajanhukkaa käydä siellä ortopedillä ensin, kun ei tämä ilman tuota kuvausta osaisi juurikaan mitään voisi tehdä. Hänhän on saanut lähetteen tehneeltä lääkäriltä lähtötiedot ja nähnyt ne röntgenkuvatkin. Lisätietoja saadakseen hän lähettää magneetikuvaukseen ja tapaa potilaan sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

luultavasti olet saanut lääkäriajan ennen kuvauksia jo sen vuoksi, että olipa löyös pahanlaatuinen tai ei mitään löydöstä, niin tarvitaan joku jatkohoitosuunnitelma tai sitten kontrollisuunnitelma ja siihen sitä lääkäriaikaa myös tarvitaan.

Kävin itse äsken ihan rutiinissa ylävatsan ultraäänessä ja sain sitä aikaa varatessa myös lääkärin soittoajan tuloksista. Vaikka oli tiedossa, että siellä tuskin mitään on.  Lääkäri sitten sanoi saman kuin radiologi, että kaikki oli normaalia ja sen lisäksi sitten kehotti käymään noin 3 kuukauen kuluttua uusissa verikokeissa ja jos ne ok, niin sitten ei tarvi seurata tätä asiaa sen enempää.

Joten ihan oikeasti niitä lääkäriaikoja annetaan nykyisinkin tulosten kuulemiseen, vaikkei erityisemmin mitään pahanlaastuista edes epäiltäisi.

Ja varaudu sitten siihen, että kun magneettikuvaus on tehty, niin kukaan ei vastaa silelä sinulle, jos kyselet, että näyttikö normaalilta. sekään ei merkitse välttämättä sitä, että kaikki ei ollut normalia, vaan se on normaali käytäntö, että hoitava lääkäri kertoo tulokset + ne jatkot.

Vierailija
24/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sinulle on antaa aika, jossa kuulet tuloksista. Normaali käytäntö siis, eivätkä lääkäritkään voi tietenkään vielä tietää onko kyse vakavasta, koska niitä kuvia ei ole otettu. Huolehdit siis turhasta. Lääkäri miettii tietenkin käynnillä myös jatkoa, koska jos kuvissa ei näy mitään täytyy hänen myös muuttaa suuntaa diagnoosissa. 

Ei lääkäriaikaa aina annetta kuvauksen jälkeen. Omaan kantaan tulee teksti, kun ei ole mitään erityistä. Eli kyllä tuossa jotain vakavampaa todennäköisesti on.

En tiedä mistä on kyse mutta omalla kohdalla sain magneettikuvasajan ja lääkäriajan molemmat tuossa järjestyksessä. Selässä oli vikaa kuukausien ajan ja iskiasoireet estivät kunnollisen liikkumisen. Sattumoisin sain Lyricaa paketin esittelijältä ja napsin kuurin ennen kuin pääsin magneettiin. Oireet olivat lievittyneet kun pääsin kirurgin luo. Vaikka oli kunnon prolapsi kuvissa niin ei tarvinnut mennä leikkauspöydälle ja hyvä niin.

Vierailija
25/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein magneettiröntgenin pari viikkoa sitten ja nyt tuli kutsu urologille toukokuussa sekä ansestesia vastaanottoon päivä sen jälkeen. 

Jos olisi jotain hälyyttävää olisivat kutsuneet pian. 

No ihan varmasti jotain hälyttävää on, jos lääkäriaika annetaan ennen kuvausta jo valmiiksi. Ei niitä huvin vuoksi jaella. Lääkäri ei kutsu vastaanotolle kuin vakavissa tapauksissa.

Sain kutsun röntgenin jälkeen kahden viikon päästä. Toukokuussa aika. 

Vierailija
26/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sinulle on antaa aika, jossa kuulet tuloksista. Normaali käytäntö siis, eivätkä lääkäritkään voi tietenkään vielä tietää onko kyse vakavasta, koska niitä kuvia ei ole otettu. Huolehdit siis turhasta. Lääkäri miettii tietenkin käynnillä myös jatkoa, koska jos kuvissa ei näy mitään täytyy hänen myös muuttaa suuntaa diagnoosissa. 

Ei lääkäriaikaa aina annetta kuvauksen jälkeen. Omaan kantaan tulee teksti, kun ei ole mitään erityistä. Eli kyllä tuossa jotain vakavampaa todennäköisesti on.

Tai sitten se lääkäriaika on muusta syystä samalle päivälle. Vaikka siksi, että et ramppaa yhtenään edestakaisin Kelakyydillä vaan yhdellä reissulla selvitetään useampi asia.

Aloituksesta ei nyt kyllä valitettavasti selvinnyt onko ap:n saama lääkäriaika samalle päivälle kuin magneettitutkimusaika on. Oli sama päivä tai ei, radiologi katsoo kuvat ensin, sitten useimmiten kuvaukseen lähetteen tehnyt lääkäri joka sitten ottaa potilaaseen kontaktin (puhelinaika tai vastaanottoaika) kuvien ja mahdollisten löydösten tulkitsemiseen potilaalle.

Vierailija
27/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvat ovat mitä ovat, tunsit huolta tai et. Joten sen puolesta voit lakata huolehtimasta, koska huoli ei muuta niitä tuloksia.

Käsittääkseni lääkäriajan saaminen määräytyy sen mukaan, miten lääkäri ehtii niitä kuvia tulkitsemaan. Jos vaikka kuvataan aivoja, kuvien tulkintaan tarvitaan neurologi. Ei niitä mikään yleislääkäri katso.

Kuvat katsoo ja tulkitsee ensisijaisesti radiologi. Hän antaa niistä lausonnon.

Paitsi ainakin pään magneettikuvat tulkitsee neurologiaan erikoistunut radiologi.

Vierailija
28/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneettikuvauksia tehdään kovin monenlaisista syistä. Tuntuu oudolta, että aloittajalla ei näytä olevan mitään hajua siitä mitä kohtaa kuvataan ja miksi.

Eli ei pidä olla huolissaan lääkärinajasta. Sen sijaan siitä pitää olla huolissaan, että on ihan öönä aapisen laidalla omasta elämästään.

Vierailija
29/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, onhan tuo vähän erikoista jos on jo annettu se lääkäriaika valmiiksi eli varmasti haluavat tutkia jotain josta pitää infota heti. Turha tuota on jännittää, menet sinne ja sitten kuulet mikä on homman nimi. Jos olisikin pahempaa eikö ole hyvä että asiaan puututaan heti eikä viikkojen/kuukausien päästä. 

Mahdollisuus on myös se ettei sieltä löydy mitään poikkeavaa. 

Höpöhöpö. Tietysti annetaan lääkäriaika. Mitä sillä kuvauksellakaan tekee, jos sitä ei kukaan tulkitse. Olin itse kuukausi sitten magneettikuvauksessa ja viikon päästä oli kirurgin aika. Ei onneksi löytynut mitään vakavaa.

Vierailija
30/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lsusunnon voi itse lukea omakannasta jo ennen lääkäriäkin. Kutsutaan lääkäriin jos muistetaan. Kaikkia löydöksiä ei välttämättä edes kerrota. 

Vierailija
31/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettet ole nähnyt esim

Omakannasta tavoiteaikoja ja todelliset ajat vasta tulossa; ?ainakin julkisella MRI-lausunnot kestävät muutamasta päivästä pariin viikkoon ja tämä yleensä huomioidaan lääkärin ajassa jolloin arvioidaan kokonaisuus.Tarkista aikataulu poliklinikasta johon olet menossa.

Vierailija
32/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, onhan tuo vähän erikoista jos on jo annettu se lääkäriaika valmiiksi eli varmasti haluavat tutkia jotain josta pitää infota heti. Turha tuota on jännittää, menet sinne ja sitten kuulet mikä on homman nimi. Jos olisikin pahempaa eikö ole hyvä että asiaan puututaan heti eikä viikkojen/kuukausien päästä. 

Mahdollisuus on myös se ettei sieltä löydy mitään poikkeavaa. 

Höpöhöpö. Tietysti annetaan lääkäriaika. Mitä sillä kuvauksellakaan tekee, jos sitä ei kukaan tulkitse. Olin itse kuukausi sitten magneettikuvauksessa ja viikon päästä oli kirurgin aika. Ei onneksi löytynut mitään vakavaa.

Sehän riippuu ihan mitä tutkitaan. Itse en saanut lääkäriaikaa vaan lausunnon sai lukea omakannasta. Poika taas sai puhelinsoittoajan. Yleensä lausunnon saamisessa menee hieman aikaa, koska kuvat katsoo ensin radilogi. Ap.n tapaukseen on vaikea ottaa kantaa, koska emme tiedä miksi hänet kuvataan. Jos on vaikeita oireita niin varmasti lääkäriaika on tarpeen joku tapauksessa.

Vierailija
33/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein magneettiröntgenin pari viikkoa sitten ja nyt tuli kutsu urologille toukokuussa sekä ansestesia vastaanottoon päivä sen jälkeen. 

No ihan varmasti jotain hälyttävää on, jos lääkäriaika annetaan ennen kuvausta jo valmiiksi. Ei niitä huvin vuoksi jaella. Lääkäri ei kutsu vastaanotolle kuin vakavissa tapauksissa.

Sain kutsun röntgenin jälkeen kahden viikon päästä. Toukokuussa aika. 

Tuon on jo kiireellinen aika, mikäli kyseessä on julkinen. Itse sain kanssa kiireellisen ajan 2.5 viikon päähän.

Vierailija
34/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lsusunnon voi itse lukea omakannasta jo ennen lääkäriäkin. Kutsutaan lääkäriin jos muistetaan. Kaikkia löydöksiä ei välttämättä edes kerrota. 

Ei välttämättä. monesti tekevät niin, että se hoitava lääkäri "vapauttaa" lausunnon luettavaksi sen jälkeen kun on itse sen lukenut. sillä koitetaan välttä tilannetta, että potilaalla todetaan jotain vakavaa ja potilas lukee sen yksin kotona, tai lausunto on niin vaikeaselkoinen, että potilas alkaa sen perusteella epäillä jotain pahaa ja pilaa pahimmillaan kuukauen elämästään, kun odottelee lääkärin soittoaikaa

Vierailija
35/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti!! Mulla kuvattiin käsi kroonistuneen kivun vuoksi ja varasin ajan itse kuulemiseen! Luin radiologin lausunnon sovelluksen kautta mutta erikoislääkäri vastaanotolla "suomensi" sen! Todellakin tarvitaan kuulemisvastaanotto magneetin jälkeen jatkohoidon vuoksi! Itse sain jatkoksi fyssaria. 

Vierailija
36/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä normi on kyllä että radiologi lausuu kuvat ja hoitava lääkäri tulkitsee kuvat ja lausuman potilaalle.

Ei kai nyt radiologin jargonin varaan julkisella jätetä potilasta oman onnensa nojaan?

No ei mitään lääkäri aikaa edelleenkään anneta, mikäli kaikki on ok, montako kertaa tämäkin asia pitää sanoa? Omaankantaan tulee lausunto suoraa, mikäli kaikki on ok, ainoastaan silloin kun on jotain hälyttävää, niin kuvauksen jälkeen varataan lääkäriaika. Oon aika monta kertaa eri vaivojen takia käynyt magneettikuvauksessa eikä ikinä mitään lääkäri aikaa ole annettu, koska kaikki on ollut ok, omassa kannassa kaikki lukenut kun on ollut ok.

Vierailija
37/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla epäiltiin välilevyn pullistumaa ja sain lääkäriajan myös samalla kuin kuvausajan. Ei ne lääkäritkään mitään ennustajia ja selvännäkijöitä ole, eli eivät he voi etukäteen tietää, onko jotain vakavaa - kuuluu protokollaan antaa lääkäriaika. Voi olla, että joissain tapauksissa pelkkä ilmoitus Maisaan riittää, mutta pääsääntöisesti magneettikuvien jälkeen käydään lääkärillä kuulemassa tulokset sekä se, miten jatketaan. Näin myös, vaikka mitään vakavaa ei olisi. Esim. minun tapauksessa todettiin, että odotellaan josko pullistuma menisi itsestään ohi.

Vierailija
38/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mitään lääkäri aikaa edelleenkään anneta, mikäli kaikki on ok, montako kertaa tämäkin asia pitää sanoa? Omaankantaan tulee lausunto suoraa, mikäli kaikki on ok, ainoastaan silloin kun on jotain hälyttävää, niin kuvauksen jälkeen varataan lääkäriaika. Oon aika monta kertaa eri vaivojen takia käynyt magneettikuvauksessa eikä ikinä mitään lääkäri aikaa ole annettu, koska kaikki on ollut ok, omassa kannassa kaikki lukenut kun on ollut ok.

Mutta se, että kaikki ei ole ok, ei tarkoita, että kyseessä olisi mitään vakavaa. Esim. minun tapauksessa kyseessä oli todennäöisesti itsestään paraneva välilevyn pullistuma, jota myös epäiltiin jo ennen kuvausta. Silti sain lääkäriajan. Ei tämä siis vakavaa ole, mutta ei todellakaan tarkoita, että kaikki on ok, kun pullistuma aiheuttaa kipua. Magneettikuvauksella tutkitaan myös muita kuin henkeä ja terveyttä uhkaavia asioita, eikä kaikki vaivat todellakaan ole vakavia, vaikka ne pitäisikin tutkia.

Vierailija
39/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luultavasti olet saanut lääkäriajan ennen kuvauksia jo sen vuoksi, että olipa löyös pahanlaatuinen tai ei mitään löydöstä, niin tarvitaan joku jatkohoitosuunnitelma tai sitten kontrollisuunnitelma ja siihen sitä lääkäriaikaa myös tarvitaan.

Kävin itse äsken ihan rutiinissa ylävatsan ultraäänessä ja sain sitä aikaa varatessa myös lääkärin soittoajan tuloksista. Vaikka oli tiedossa, että siellä tuskin mitään on.  Lääkäri sitten sanoi saman kuin radiologi, että kaikki oli normaalia ja sen lisäksi sitten kehotti käymään noin 3 kuukauen kuluttua uusissa verikokeissa ja jos ne ok, niin sitten ei tarvi seurata tätä asiaa sen enempää.

Joten ihan oikeasti niitä lääkäriaikoja annetaan nykyisinkin tulosten kuulemiseen, vaikkei erityisemmin mitään pahanlaastuista edes epäiltäisi.

Ja varaudu sitten siihen, että kun magneettikuvaus on tehty, niin kukaan ei vast

No ei kukaan siellä voi mitään lausuntoa antaa, kun sen kuvauksen tekee hoitaja eikä lääkäri. Olisi ammattitaidotonta lähteä tulkitsemaan asiaa, joka ei kuulu omaan osaamisalueeseen.

Vierailija
40/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriaika tulee automaattisesti minkä tahansa tutkimuksen tai labran jälkeen, täytyyhän ne vastaukset nyt jonkun tutkia ja sen pohjalta laatia hoitosuunnitelma!

Mitä oikein kuvittelet, että käyt kalliissa magneettikuvissa ja hoitosi jää siihen eikä kuvia katso kukaan? Nyt herätys.

Usein ne tulokset annetaan puhelimessa ja julkisella vielä useammin ns. piilosoittoajalla eli lääkäri soittaa vaan, jos kuvissa on jotain ja muuten kotiin tulee kirje tuloksista.