Rahat lopussa: yhdeksän päivän ruuat ja taloustuotteeet 70 eurolla yhdelle
Mitä laittaisitte ruuaksi? Olen opiskellut vuosia ja nyt valmistumassa. Rahat on nyt oikeasti lopussa. Aloitin kuunalussa työpaikassa, mutta työmatkat nielee rahaa. Ensimmäinen palkka tulee vappuaattona.
Jääkaapissa on huomenna jäljellä muutama kananmuna, maustamatonta jokurttia 5 dl, kaksi omenaa ja hilloa, sekä yksi annos eilen tehtyä makaronilaatikkoa. Kuivakaapissa on mausteita, kaurahiutaleita, yksi tölkki tonnikalaa, pähkinöitä ja pastaa. Pakastimessa on pari pussia kasviksia.
Eli huomenna pitää ostaa jotain kasviksia ja muuta ruokaa. Ajasta on arkena tosi tiukkaa, koska aika menee töihin ja työmatkoihin.
Kommentit (66)
20 eurolla syö yksin asuva monta viikkoa olen kuullut jostakin
Haluaisin joskus lähteä tuollaisen tyypin kanssa ostoksille joka kertoo että elää satasella kuukauden terveellisesti. Sen jälkeen laittaisin sen koppiin missä voi tehdä niistä valitsemistaan aineksista sapuskaa kuukauden ja katsella miten se siitä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Jos tavoitteena on syödä terveellisesti ja hyvänmakuista, niin 70 euroa ei ole paljoa.
Joskus täytyy tinkiä mausta ja terveellisyydestä ja tyytyä siihen, että kalorien tarve täyttyy. Nälässä on ikävä olla, vaikka ei sekään kyllä vielä 1,5 viikossa henkeä uhkaa.
Kaalinkerä ja jauhelihaa ja riisiä(jos ei ole kaapissa) - saat kaalilaatikkoa 5-6 annosta ja meni viisi euroa
riisipuuroa aamuun / iltaan - euro maitoon. Viisi annosta ainakin tulee
riisipuuron jämistä hedelmäriisijälkkäri - kermapurkki eurolla ja säilytäkehedelmiä pari euroa
kanakeitto - eurolla pottua ja parilla eurolla kanankoipia ja kasvispakastepussi pari euroa - 5 euroa menee ja syöt 2-3 päivää
jne
Chili con carne ja riisiä
milä tahansa laatikkoruoka
Kerro vähän enemmän miksi työmatkat vie rahaa ja miten? Missä päin asut ja missä päin työt? Kuinka pitkä työmatka ja työajat. Vähän jos osaa antaa vinkkiä halvempaan työmatkailuun.
Tee keittoja kaalista ja juureksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70e RUOKAAN yhdelle riittää kolmeksi viikoksi helposti. En ees ymmärrä, mikä ongelma tässä on. Olisin itse onnellinen, jos saisi noin paljon rahaa ruokaan ja vielä 1,5 viikoksi.
Jos tavoitteena on syödä terveellisesti ja hyvänmakuista, niin 70 euroa ei ole paljoa. Autottomalle kaupungissa ei ole pääsyä Prismaan.
Makuaisti muuttuu syömisten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaalinkerä ja jauhelihaa ja riisiä(jos ei ole kaapissa) - saat kaalilaatikkoa 5-6 annosta ja meni viisi euroa
riisipuuroa aamuun / iltaan - euro maitoon. Viisi annosta ainakin tulee
riisipuuron jämistä hedelmäriisijälkkäri - kermapurkki eurolla ja säilytäkehedelmiä pari euroa
kanakeitto - eurolla pottua ja parilla eurolla kanankoipia ja kasvispakastepussi pari euroa - 5 euroa menee ja syöt 2-3 päivää
jne
Kaurapuuro on terveellisempää. Mutta keitot ovat tosiaan halpoja.
Sunnuntaina voi kokata / valmistella viikon ruuat sarjatyönä.
pataleipä on super helppo tehdä itse
Vierailija kirjoitti:
Tee keittoja kaalista ja juureksista.
Nollakaloriset vihannekset ja juurekset auttaakin paljon kun viimeisiä ruokarahoja käytetään.
4 dl vettä
1/2 tl kuivahiivaa
n 5 1/2 dl vehnäjauhoja
1 dl kaurahiutaleita
pari rkl pellavansiemenrouhetta
1/2 1 tl suolaa
1. Lämmitä vesi noin 42 asteiseksi.
2. Sekoita kaikki kuivat aineet keskenään ja lisää kuivahiiva joukkoon. Aloita 5 dl:lla jauhoja ja lisää hiukan mikäli taikina on aivan liian löysää.
3. Kaada vesi seokseen ja sekoita kauhalla sekaisin. Taikina on melko löysää ja sen pitääkin olla. Laita pyyhe kulhon päälle ja anna nousta huoneenlämmössä vähintään 12 tuntia. Pitempikään aika ei ole haitaksi.
4. Kaada sen jälkeen taikina jauhotetulle alustalle ja muotoile palloksi, mutta älä vaivaa taikinaa.
Anna nousta vielä 30 minuuttia. Laita uuni 225 asteeseen ja pata kansineen heti kylmään uuniin samaksi ajaksi eli 30 minuutiksi.
5. Ota pata uunista ja pudota taikina sinne. Voit tehdä viiltoja tai saksia kuviot pintaan sekä ripotella jauhoja vielä päälle. Paista kannen alla 30 minuuttia. Ota kansi sitten pois ja jatka paistamista vielä 15 minuttia niin että pinta ruskistuu ja tulee rapeaksi.
Leipä ei tartu yhtään pataan ja vain kipataan siitä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70e RUOKAAN yhdelle riittää kolmeksi viikoksi helposti. En ees ymmärrä, mikä ongelma tässä on. Olisin itse onnellinen, jos saisi noin paljon rahaa ruokaan ja vielä 1,5 viikoksi.
Jos tavoitteena on syödä terveellisesti ja hyvänmakuista, niin 70 euroa ei ole paljoa. Autottomalle kaupungissa ei ole pääsyä Prismaan.
puhut paskaa. Pääsen prismaan autottomana ja Suomen suurimmassa kaupungissa asuvana ihan vaikka sukkasillani jotne Autottomalle kaupungissa asuvalle ON pässy prismaan.
Herkuksi letut: muna ja 2dl nestettä ja 2 dl jauhoja
jout tehdä myös suolaisen täytetyn ketun lounaaksi.
oleellista on käyttää ruoka luovasti ja jatkojalostaa päivästä toiseen. Pakastaa! Hävikki se on vasta kallista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ....mitä? jokaiseen prismaan kaupungissa pääsee julkisilla ihan lähelle. 70e saa ruokaa ihan hulppeasti, terveellistä ja hyvänmakuista. älkää nyt typeriksi heittäytykö
Kuinka pienen makaroonilaatikon oikein teit jos eilen tehty ja enää yks annos jäljellä? Vai syötkö vain liikaa ja oikeasti voisit syödä vähemmän ja ruoka riitäis pidempään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteesta syödä terveellisesti silloin, kun on rahat vähissä, tulee luopua. Tällöin on tarkoitus pysyä hengissä. Kukaan ei kuole, jos syö 9 päivää ns mitä sattuu. Olipa taas uusavuttoman aloitus. Sitäpaitsi aloittajalle on ihan mukavasti rahaa jäljellä, joten huoli pois. Sitten vois olla huuli pyöreänä, jos tuolla rahalla pitäis useampi ihminen selvitä.
Niin mutta juuri rahat vähissä ollen ihmeen monet valopäät laittaisivat viimeiset sentit nollakalorisiin vihanneksiin.
Eri, mutta joo, töissä käyn enkä ymmärrä miksi tuhlaisi tuon enempää ruokaan, kun yksin sillä pärjää loistavasti. Töihin teen itse eväät eli 70e kattaa siis myös omat työlounaat. Toki minulla tuo summa riittää noin kolmeksi viikoksi, ei ihan kuukaudeksi.