Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mies on tällainen?

Vierailija
19.04.2025 |

Ei halua mitään yhteistä?

Kuitenkin olemme olleet yhdessä vuosikausia, on koti ja lapset (ovatkin ainoat asiat mitkä virallisesti on yhteistä)

Mutta: pankissa kysyttiin haluammeko yhteisen taloustilin? Mies vastasi, ei. Autokaupassa kysyttiin, tuleeko molempien nimiin, mies vastasi ei. Tuttava pyysi kylään, mies sanoi tulevansa yksin. Vakuutustoimistossa ehdoteltiin jostain että toiselle olisi turvaa, mikäli jotain ikävää sattuisi? Mies ei halunnut (kuvittelee että haluan vain hyötyä hänestä!)

Ehdotan, että ostaisimme kotiin jotain tärkeää (vaikka uusi pesukone kun vanha temppuilee..) Hän vastaa: jos itse maksat. (mutta jos kyseessä olisi tv niin olisi jo ostanut). Ostin sen sitten itse.

Lopputulos on se että koen alemmuutta. Hänellä on valta asema.

Aloituksesta voi saada sen kuvan että törsään. Päinvastoin olen säästeliäs ja korjaan ennenkuin ostan uutta. Minulla on vara ostaa vain ruokaa ja pakolliset talousjutut. Ainut "vikani" on ilmeisesti se että tienaan niin paljon vähemmän kuin mies. Käyn siivoamassa muutamina päivinä viikossa. Hän käyttää surutta sitä minua vastaan. Säästän rahaa mutta ne menee aina johonkin kalliiseen kuten tuo pesukone. Mies ei osallistu huonekalu/astia/pesukone ym ostoksiin! En osta käytettynä sohvaa/sänkyjä hygienia syistä. Näistä tulee minulle iso lovi. Mies käyttää itseensä joka kuukausi humputtelurahaa satasien edestä.

Maksaa valtaosan asumismenoista mutta onko se oikein että saan kuulla siitä? Tietysti on vielä sellainen että jättää kaikki kotona minun niskoille, myös lapset.

Muuten menee hyvin mutta nämä tilanteet, kuin hän eriyttää itsensä perheestään? Kuin pitäisi minua siipeilijänä?

Olisipa kiva saada täältä fiksuja vastauksia tai vertaistukea samaa kokeneilta? Koen että olemme umpikujassa, keskustelu ei auta. Toivoisin että mies pitäisi meitä yhdenvertaisina! Minulla ei ole luottavainen olo, en pysty luottamaan mieheen joka toimii näin. Hän saattaa päättää yksin isoista asioista vaikka se vaikuttaisi koko perheeseen. 

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisella todennäköisyydellä aloitus on provo, niin ilmiselvää vastakkainasettelua.

Mutta mikäli ei ole, niin aloittaja voi alkaa korjaamaan tilannetta tekemällä merkittävän parannuksen jonka hän voi tehdä ihan itse: ilmoittaa miehelle että vastedes kaikki kulut jaetaan tasan puoliksi.

Tänä päivänä nimittäin moni mies uskaltaa jo vaatia tasa-arvoa myös omalta puoleltaan, se ei ole enää sitä että nainen poimii vain mieluisat kirsikat tasa-arvokakusta mutta kun tulee laskujen maksun aika, niin ollaan taas yhtäkkiä heikompi astia ja annetaan miehen kantaa suurempi taakka.

miksi pitää maksaa kulut puoliksi, jos kumpikin tienaa ihan erilailla, ei ole millään tavalla reilua. Ja tiedän, että monet naiset olettavat saavansa ylläpidon. 

Lyhyt vastaus jos ylempi oli someaivolle liian pitkä: Ap, maksa puolet kuluista niin kuin aikuisen ihmisen kuuluu.

Vierailija
42/49 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 

Lyhyt vastaus jos ylempi oli someaivolle liian pitkä: Ap, maksa puolet kuluista niin kuin

Ei tosiaankaan pidä mennä noin. Toinen saa lähes 4000 ja toinen 2000, onko reilua ja parisuhteen kannalta ok? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta ei saa kuvaa, että törsäät vaan että olet narsistin uhri. Tutustu aiheeseen kontrollointi, taloudellinen väkivalta, intiimi läheisyys ja sen puute, omanarvontunto jne.

Ilmeisesti olet huonosta lapsuuskodista siirtynyt miehen pariksi ehtimättä kasvattaa tervettä kuvaa itsestäsi, tarpeistasi ja rajoistasi. Tarvitsetko isähahmoa vai miksi siedät tuota?

Ja tiedät varmaan itsekin, että siinä vaiheessa, kun kirjoittaa tänne avauksen, on asiat tosi hullusti.

Kiitos sinulle. Osuit oikeaan. Käyn terapiassa nykyään ja olen alkanut oppia pitämään rajojani.

Luin tekstini uudelleen, aika hullua koska kuten kirjoitin yleensä on kaikki hyvin. Nuo tilanteet vaan tulee jolloin huomaa että "tämä ei ole oikein"!

Kiitos muillekin vastaajille, fiksua porukkaa kerrankin täällä :)

Laita korvan taakse, että terveyden (mieli ja keho) kannalta ainoa oikea teko on lähteä ja katkaista välit. Mutta nyt kun olet sielä, älä anna miehen hyötyä epäreilusti mistään. Älä palvele häntä, äläkä myöskään anna hänelle sitä tyydytystä, että saa sinut suuttumaan, itkemään, anelemaan, vaatimaan selityksiä tms.

Jos haluaa parantua, se on aika mahdotonta ympäristössä, joka sairastuttaa. Kun terapiassa opit, jos opit, omat rajasi ja tarpeesi sekä löydät omanarvontunnon, et siedä tuota tyyppiä enää silmissäsi ikinä. En suostunut näkemään eksääni kertaakaan eron jälkeen.

Tällaisia haitallisia suhteita ei voi arvioida sen mukaan, mitä ovat hyvät hetket ja kuinka paljon niitä on. Sillä ei ole mitään merkitystä, jos niiden hinta on sietää henkinen, fyysinen, taloudellinen, seksuaalinen väkivalta, manipulointi, kontrollointi, riisto, epäkunnioittava käytös jne. Lisäksi tuo ihminen ei oikeasti rakasta, sanoo mitä tahansa. Noita suhteita kuuluu katsoa niiden huonojen hetkien mukaan ja mitä silloin tapahtuu. Kumppanin tulee ylittää rima myös huonoina hetkinä eikä vain 80 % ajasta.

Tsemppiä! 

Vierailija
44/49 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Exän kanssa oli vähän samaa. Ei mitään yhdessä hankkimaa ja yhteistä. Mies vain kieltäytyi. Taloon piti tehdä remontteja, mutta ex ei alkanut suunnitella mitään. Lopulta itse ne suunnittelin ja itse remonttilainat otin.

Minä olin se enemmän tienaava ja ex jättäytyi kaikesta vastuusta pois ja oli vain.

Kerran hänet kutsuttiin suullisesti tuttavaperheen lapsen yo-juhliin. Meni sinne yksin. Jälkeen mietin, että kutsu varmaan koski minuakin, kun kuitenkin tiesin tämän pariskunnan ja olin toisen kanssa samassa työpaikassa. Ex vain käyttäytyi siten, että kutsu on hänelle.

Ex kieltäytyi aina kaikesta mitä minä ehdotin. Kaikin tavoin vätys, mutta aina halusi jotenkin näpäyttää ja osasi olla ivallinen. 

Narsisti tai muu luonnevikainen tuokin. Älkää jääkö sietämään tuollaista!

Eron jälkeen käyttäytyi todella tympeän itsekkäästi lapsia kohtaan ja lopulta hylkäsi heidät. Silloin tuli itsellekin tuo narsismi mieleen. Mitenkään mahtaileva ei ollut, mutta muuten narsistisia piirteitä paljon. Minua osasi lytätä ja olla ivallinen. 

Psykopaatit vielä useammin hylkäävät lapsensa, ehkä eksäsi on sellainen. Eivätkä kaikki narsistit ole avoimen grandiooseja. Se voi tulla esille ehkä vain siinä, miten ammattilaisena tms hän itseään pitää. Tai jos hän onnistuu pitämään maskia, ei toinen tajua mitään.

Vierailija
45/49 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta ei saa kuvaa, että törsäät vaan että olet narsistin uhri. Tutustu aiheeseen kontrollointi, taloudellinen väkivalta, intiimi läheisyys ja sen puute, omanarvontunto jne.

Ilmeisesti olet huonosta lapsuuskodista siirtynyt miehen pariksi ehtimättä kasvattaa tervettä kuvaa itsestäsi, tarpeistasi ja rajoistasi. Tarvitsetko isähahmoa vai miksi siedät tuota?

Ja tiedät varmaan itsekin, että siinä vaiheessa, kun kirjoittaa tänne avauksen, on asiat tosi hullusti.

Kiitos sinulle. Osuit oikeaan. Käyn terapiassa nykyään ja olen alkanut oppia pitämään rajojani.

Luin tekstini uudelleen, aika hullua koska kuten kirjoitin yleensä on kaikki hyvin. Nuo tilanteet vaan tulee jolloin huomaa että "tämä ei ole oikein"!

Kiitos muillekin vastaajille, fiksua porukkaa kerrankin täällä :)

Osaat kyllä taitavasti sanoittaa asian! Näinhän se menee, yritän. Vaikeaa se on kun olen aika tiukilla nyt loukkausten jälkeen. Vaikea olla antamatta sitä tyydytystä, kun saa taas loukattua minua. Yritän olla reagoimatta. Hänellä vielä tapana irvuilla "kukaan ei ole niin hyvä kuin sinä!" Ei siis tarkoita että olisin hyvä vaan päinvastaista. 

Sairasta käytöstä.

Vierailija
46/49 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lähes kaikki yhteistä. Parisuhteessa pitää jakaa asioita ja hankkia yhteisiä juttuja. Minä saan vaikka mieheni autoa käyttää jos tarvitsen autoa. Mies saa minulta rahaa jos tarvii. Onneksi sain mukavan miehen joka ei stressaa jos  joku hajoo niin sitten ostamme uuden. Pesukone kestää yleensä 6-8 vuotta ja meillä sitä käytetään monta kertaa viikossa. Meidän pesukone on 5 vuotta vanha. Mieheni korjaa ja remontoi heti jos tarvii jotain remontoida. Minulta puhkes kerran auton rengas  ja mies alkoi sitä vaihtamaan kahdelta yöllä koska minun piti mennä aamulla töihin autolla. Se kertoo siitä että mieheni on ihana.

Vierailija
47/49 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut joidenkin miesten puhuvan siten, haluavat omiin nimiin mahdollisimman paljon ja tärkeitä asioita, koska kun tulee ero niin niistä ei tarvitse väitellä tai jakaa. Pohjustelevat eroa jo suhteen alusta asti.

Vierailija
48/49 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kummallakaan henkivakuutusta? Onko se vain sinulla? Jos vain sinulla, olisin huolissani.

Vierailija
49/49 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lähes kaikki yhteistä. Parisuhteessa pitää jakaa asioita ja hankkia yhteisiä juttuja. Minä saan vaikka mieheni autoa käyttää jos tarvitsen autoa. Mies saa minulta rahaa jos tarvii. Onneksi sain mukavan miehen joka ei stressaa jos  joku hajoo niin sitten ostamme uuden. Pesukone kestää yleensä 6-8 vuotta ja meillä sitä käytetään monta kertaa viikossa. Meidän pesukone on 5 vuotta vanha. Mieheni korjaa ja remontoi heti jos tarvii jotain remontoida. Minulta puhkes kerran auton rengas  ja mies alkoi sitä vaihtamaan kahdelta yöllä koska minun piti mennä aamulla töihin autolla. Se kertoo siitä että mieheni on ihana.

Niin. Ja mitä iloa tästä avautumisesta on tähän caseen, missä ap:n mies on väkivaltainen narsisti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä