Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa vai Saksassa kirjoilla

16.03.2007 |

Olen saamassa lasta saksalaisen miehen kanssa ja itse asun ainakin toistaiseksi Suomessa. Tarkoituksena oleskella Saksassa loma mielessä ensu syksyyn asti. Osaako joku opastaa Saksan päässä neuvola toiminnasta;eli mihin ottaa siellä yhteyttä ultran yms. tutkimusten tiimoilta ja mahdollisesti jotain hinta-tasosta. Synnyttää aion kuitenkin Suomessa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olisiko kannatavampaa olla Saksassa kirjoilla vai Suomessa. =/

Suunnitelmissa kuitenkin viettää Saksassa pidempään aikaa.

Vierailija
2/7 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan vaan puhelinluettelosta (tai tietysti viela mieluummin tuttavien suosittelemana) katsomaan Frauenaerzte:ja ja soittelemaan etta ottavatko uusia asiakkaita (suosituimmat eivat nimittain aina valttamatta ota). Mietin kylla etta kattaako (oletettavasti yksityinen?) vakuutuksesi raskauden seurannan jos olet Saksassa vain lomailemassa (koska paikallista vakuutusta varten sun pitaisi olla siella kirjoilla, korjatkaa muut jos olen vaarassa)? Kannattaa ainakin etukateen tarkistaa, tuo ei taida olla ihan normitilanne. Niin, ja sitakin tuli mieleen etta miten onkaan sen Suomessa synnyttamisen (siis Kelan maksamana, yksityisestihan Suomessa voi synnyttaa kuka vaan mutta se maksaa maltaita) kanssa jos et kay Suomessa saannollisesti raskaudenseurannassa? Itse en ole koskaan Suomessa synnyttanyt mutta voisin kuvitella etta tuossakin on jotain saadoksia jotka kannattaa ottaa huomioon. Ihan noin mutu tuntumalla luulisin etta tilanne on kaikkein suoraviivaisin jos raskauden seuranta ja synnytys tapahtuu siina maassa missa olet kirjoilla ja missa sinulla on vakuutus, mutta varmaan tassakin on jotain vaihtoehtoja olemassa. Onnea matkaan!

skap83:

Olen saamassa lasta saksalaisen miehen kanssa ja itse asun ainakin toistaiseksi Suomessa. Tarkoituksena oleskella Saksassa loma mielessä ensu syksyyn asti. Osaako joku opastaa Saksan päässä neuvola toiminnasta;eli mihin ottaa siellä yhteyttä ultran yms. tutkimusten tiimoilta ja mahdollisesti jotain hinta-tasosta. Synnyttää aion kuitenkin Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan silloisella E111 -lomakkeella sain kaikki raskaudenseurannat Saksassa ilmaiseksi (eli sii Kela maksoi) ja kaiken muunkin tarvitsemani sairaudenhoidon. Nyt tätä lomaketta vastaa kansainvälinen sv-kortti. Synnytin myös Suomessa.

Sitten kaksi seuraavaa lasta ovat syntyneet täällä ja olemme kuuluneet Saksan sos.turvaan.

Itse suosittelen tätä jälkimmäistä. Musta oli hankalaa aina parin kk:n välein hakea Krankenkassesta lappu jolla sitten pääsi lääkäreille ja muutenkin kaikki asiat sujui jotenkin konkeloisemmin. Toki, jos ehdottomasti Suomessa haluat synnyttää niin sillon on helpointa että kuulut Suomen sos. turvaan. Itse koin tuon Suomen synnytyksen tosi stressaavaksi, vauva syntyi paljon lasketun ajan jälkeen ja miehen lomat meni ihan plörinäksi, sitten ennen kun Suomesta sain passin ja pääsin takas kotiin jne. Kun lapset syntyivät täällä, ei tarvinut stresasta matkoista ja siitä millon vauva päättää syntyä jne.

Jos kuulut Suomen sos. turvaan niin saat tietysti vanhempainrahat ja kotihoidontuet, mutta Saksassa esim lapsilisät on korkeemmat. En myökään tiedä, miten halukas kela on siihen, että pysyt Suomen sos. turvassa.

Vierailija
4/7 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulin saksaan " lomalle" syyskuu-marraskuu (?) tai jotain sinnepäin. Mieheni muutti tänne syyskuussa, asuu siis väliaikaisesti ulkomailla suomen rekisterin mukaan.

Minä kuulin miehen kaverin vaimon kautta hyvästä lääkäristä ja pääsin hänelle potilaaksi. Ennen siis saksaan tulemista kävin normaalisti suomen neuvolassa, mutta ilmoitin oleskelevani välillä saksassakin joten tapaamiskertoja sumplittiin. Kaikki onnistui!

Saksassa ollessani kävin siis gynekologin vastaanotolla ja suomessa neuvolassa, ihan normaalisti.

Miehen työpaikan kautta vakuutus korvaa sekä minulle että esikoisellemme ilmaiset yksityiset lääkärit, EIKÄ SE VAIKUTTANUT ASIAAN OLETKO REKISTERÖITYNYT MAAHAN VAI ET. Nämä kuukaudet olin suomessa kirjoilla ja vaan " lomamatkalla" .

Marraskuun lopusta tai joulukuun alusta tein sitten muuttoilmoituksen " väliaikaisesti ulkomailla." Ilmoitukseni koskee joulukuu-huhtikuu, joten se ei vaikuttanut tulevaan äitiyspäivärahaan mitenkään, ainoastaan lapsilisään. Lapsilisän esikoisemme saa nyt saksasta JA SE VAATI SITTEN REKISTERÖITYMISTÄ MAAHAN, mutta ei edelleenkään vaikuttant suomen kelan muihin maksuihin mitenkään. Tietyt tuet ja tietyt lisät ovat riippuvaisia siitä, missä perheen pääelättäjä ansaitsee rahansa toisinsanoen mihin maksaa veronsa ja lapsilisät kuuluvat näihin että menee miehen mukaan. Äitiyspäiväraha taas ei. Lapsilisä sattuu olemaan saksassa hiukan enemmän mitä suomessa :)

Synnytyksestä, että täällä saksassa miehen työpaikan kautta tuleva vakuutus korvaa meille synnytyksen missä ikinä haluatkaan synnyttää, mutta sinähän et harkinnut edes täällä synnyttämistä.

MUTTA siis meillä oli epävarmaa vielä hiukan aikaa sitten että missä synnytys tulisi tapahtua. Suomessa olisin ihan niinkuin muutkin oikeutettu synnyttämään julkisessa sairaalassa vaikka pääsääntöisesti raskaudenkulun seuranta onkin tapahtunut täällä. Sairaalasta sanottiin että molemmat äitiyskortit vaan mukaan ja tervetuloa. Samaa sanottiin täällä, että ei väliä vaikka seuranta tapahtuisi täällä ja synnytys ei tai toisinpäin. Ne eivät siis vaikuta mitenkään.

Minulla enää kolme viikkoa laskettuunaikaan ja koko raskauden olen kantanut molempia äitiyskortteja mukana, missä ikinä olenkaan käynyt tarkastuksessa.

Sen verran, että olen myös kuullut että joskus on vaikeaa löytää hyvä lääkäri, joten sitä kannattaisi kysyä mieheltäsi, hän varmasti saksalaisena/paikallisena tietää hyvän, mihin pääset. Ja aivan mahtavaahan raskauden seurannassa täällä on että joka kerta on ultra :), pääsee kurkkaamaan pienokaista.

En tiedä auttoiko sinua yhtään tai osasinko edes selostaa selkokielellä asioita, mutta jos tulee kysymyksiä mieleen, niin kirjoittele ihmeessä, voin yrittää vastata.

Itselläni vain erittäin hyvät kokemukset raskaudesta ja sen seurannasta vaikka hypännyt kahden maan välillä :)

Vierailija
5/7 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältähän löytyy hyvin tietoa : )

Minullakin sellainen tilanne, että mies lähti saksaan töihin ja minä lähden esikoisen synnyttyä (la marraskuussa) sinne perässä ja olen vimmatusti yrittänyt selvitetellä kelalta näitä tukikuvioita ja muita. Yllättävän hankalaa on ollut saada yksiselitteistä vastausta mihinkään... Komennussopimuksen ollessa kyseessä on kyllä selkeät säännöt koko perheelle, mutta kun kyseessä ei ole sellainen niin asiat ei tunnukaan olevan niin yksiselitteisiä.

Jos nyt olen kelalta ymmärtänyt oikein, niin äitiys- ja vanhempainpäivärahan saan joka tapauksessa suomesta, kun sitä täältä ennen lähtöäni haen, ja niinkuin Narndankin viestistä olin ymmärtävinäni niin ilmottautuminen Saksassa asuvaksi ei pitäisi vaikuttaa tähän? Mikäköhän on tilanne jos jää vielä vanhempainrahakauden jälkeen kotiin? Saako Saksaan kodinhoidon tukea jos saa ulkomailla asumisen väliaikaisuuden perusteella jäädä suomen sosiaaliturvan piiriin?

Minkäs mukaan lapsilisä määräytyy? Tuleeko se Saksasta vai Suomesta?

Vierailija
6/7 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä mieleen lisää kysymyksiä...

Miten olette lapsen synnyttyä hoitaneet " neuvolakäynnit" Saksassa? Käyttekö siellä jossain yksityisellä lastenlääkärillä? Ja kattaako äidin kelan sairausvakuutuskortti nämä käynnit?

Mieheni kuuluu julkiseen Krankenkasseen ja siihen pitäisi automaattisesti kuulua myös perheenjäsenet, mutta onko kellään kokemuksia siitä voiko tätä käyttää jos vaimo kuuluu suomen sosiaaliturvan piiriin?

Eli voiko valita että hoitaako käynnit suomen kelan kautta sairasvakuutuskortilla vai Krankenkassen kautta?

Kauheasti sekavia kysymyksiä... Toivottavasti joku saa näisä selkoa : )

Vierailija
7/7 |
11.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

arks:

Tuli vielä mieleen lisää kysymyksiä...

Miten olette lapsen synnyttyä hoitaneet " neuvolakäynnit" Saksassa? Käyttekö siellä jossain yksityisellä lastenlääkärillä? Ja kattaako äidin kelan sairausvakuutuskortti nämä käynnit?

Mieheni kuuluu julkiseen Krankenkasseen ja siihen pitäisi automaattisesti kuulua myös perheenjäsenet, mutta onko kellään kokemuksia siitä voiko tätä käyttää jos vaimo kuuluu suomen sosiaaliturvan piiriin?

Eli voiko valita että hoitaako käynnit suomen kelan kautta sairasvakuutuskortilla vai Krankenkassen kautta?

Kauheasti sekavia kysymyksiä... Toivottavasti joku saa näisä selkoa : )

En oikein usko että pääset miehesi Krankenkasseen jos olet jo Kelankin kirjoissa...Tämä nyt ei ole mitään virallista tietoa mutta en oikein usko että voi kuulua molempiin. Ja uskoisin että jos saat sairasvakuutuksen miehesi kautta(minkä saatkin, jos miehesi siis on normaalisti työnsä kautta " pflichtversichert" )niin Kela todennäköisesti myös haluaa että käytät tämän mahdollisuuden...?

Lapsesi taas voit vakuuttaa miehen kautta riippumatta siitä miten sinut on vakuutettu. En tiedä korvaisiko Kela lapsesi lääkärikäyntejä mutta vaikka niin tekisikin, uskoisin että on huomattavasti helpompaa vakuuttaa lapsi miehen kautta jolloin hän saa oman korttinsa eikä tarvita ylimääräistä paperisotaa lääkärikäyntien takia.

Ja " neuvolakäynnit" hoituvat tosiaan lastenlääkärillä. En tiedä kuinka pian lapsen synnyttyä olet tulossa Saksaan, kannattaa muistaa että rokotusohjelmissa on jonkin verran eroja. Mutta jos vauva rokotetaan ensimmäisen kerran vasta täällä ei asialla tietenkään ole niin merkitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan