Siis oikeastiko hallitus kuvittelee että kaikki työttömät ovat työttömiä omasta tahdostaan?
Koska taas on suunnitteilla uusia kiristyksiä työttömille. Miten se muka mitään auttaa kun työpaikkoja ei ole? Miksi ei ennemmin painosteta yrityksiä palkkaamaan työntekijöitä?
Se toimisi paremmin kun työttömien uhkailu. Työttömyystuki on 595e/kk. Miksi kukaan haluaisi olla työtön vapaaehtoisesti? 20 vuotta sitten tuolla summalla ehkä pärjäsi mutta ei enää nykypäivänä!
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun aloituksesta unohtui mainita se että ton työttömyyskorvauksen päälle saa vielä lähes 1000€/kk puhtaana käteen + lähes kaikki laskut maksetaan.
Nyt saat kyllä kertoa että mistä sellaisen summan saa?
Porvoon Kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun aloituksesta unohtui mainita se että ton työttömyyskorvauksen päälle saa vielä lähes 1000€/kk puhtaana käteen + lähes kaikki laskut maksetaan.
Tt tuki, asumistuki ja työttömyystuki on ton verran jos asut Helsingissä
Sinä olet työtön ja asut helsingissä?
Kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kaikki kun eivät asu.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan 10 vuotta töissä työkkärissä ja olen vakaasti sitä mieltä, että suurin osa työttömistä haluaa olla työttöminä. Kyllä siinä ennätti kuulla kaikki mahdolliset tekosyyt sille, miksi töihin ei voi mennä tai miten ihan kohta allekirjoitetaan työsopimus, joten just nyt ei voi edes harkita muuta.
Oikeastaan ainoat töitä oikeasti etsivät oli vastavalmistuneita ja YT-neuvottelujen takia työnsä menettäneitä. Kaikista muista tuli tunne, että he kokivat työnhaun vaatimisen olevan kiusaamista.
Minäkin olen ollut työkkärissä töissä, mutta toisin kuin sinä, ihan oikeasti ja kirjoituksestasi näkee heti, että valehetelet. Jos olisit oikeasti ollut työkkärissä, tietäisit että työttömien sakki vaihtuu koko ajan ja että tuo ei pidä paikkaansa. Sekä suurin osa työttömistä nyt juuri on konkurssien tai vähentämisen takia työnsä menettäneitä. Pitkäaikaistyöttömiä on noin 25 % työttömistä, mikä on jo ihan julkista tietoa. Heistäkin osa kuuluisi eläkkeelle ja osa heistäkin työllistyy ajottain. Mitä hyötyä saat valheestasi? Minun kokemuksen mukaan suurin osa työttömistä halusi töitä, tosin suurin osahan on juuri vastavalmistuneita tai konkurssint tai yt:n takia työttömäksi jääneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan 10 vuotta töissä työkkärissä ja olen vakaasti sitä mieltä, että suurin osa työttömistä haluaa olla työttöminä. Kyllä siinä ennätti kuulla kaikki mahdolliset tekosyyt sille, miksi töihin ei voi mennä tai miten ihan kohta allekirjoitetaan työsopimus, joten just nyt ei voi edes harkita muuta.
Oikeastaan ainoat töitä oikeasti etsivät oli vastavalmistuneita ja YT-neuvottelujen takia työnsä menettäneitä. Kaikista muista tuli tunne, että he kokivat työnhaun vaatimisen olevan kiusaamista.
Kukin saa olla sitä mieltä mitä haluaa. Itse vakaasti sitä mieltä että valtaosa ei halua olla työttöminä. Pitäis keksiä keinoja miten työnantajat palkkaisi paremmin työttömiä. Nykyään yksi ongelma on se että valtaosa työnantajista eivät halua työttömiä palkata.
Näin on, eivät palkkaa työttömiä eivätkä ikääntyneitä. Auta armias jos olet viiskymppinen tai kuuskymppinen työtön XD Turha edes mitään hakea kun et työnantajille kelpaa. Kauhiasta työvoimapulasta huolimatta. Marinin katastrofihallitus poisti vihapolitiikkansa mukaisesti eläkeputken ikääntyneitlä eli tässähän sitä ootellaan peruspäivärahalla kuuden vuoden päästä koittavaa eläkettä. Joka jää niin pieneksi että joudun hakemaan myös kansaneläkettä.
Jatkan vielä että työnhakuvelvollisuus tietenkin on, edes siitä ei ole vapautettu ikääntyneitä. Neljää paikkaa pitää hakea joka kuukausi jotta saa reilut viissataa tilille. Katkeruus vaan kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä firmasta saa 1000e puhtaana käteen? Ei kelalta ainakaan saa. Kela ei maksa juuri mitään laskuja. Puhelin, jätemaksut ym on siitä työttömyystuesta maksettava. Sähkölasku maksetaan osittain mutta kuulemma kahdella henkilöllä saa olla 55e/kk Sähkölasku sisältäen siirron.
Kestää vielä pitkään ennen kuin politikot tulevat ymmärtämään, että nykyisellä talouden ja työmarkkinoiden rakenteella työpaikkoja ei ole tarpeeksi kaikille, ei ainakaan sellaisia töitä joista maksettaisiin palkkaa jolla tulisi toimeen ilman erilaisia tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä perheellisillä mutta ei yksinasuvana. Saako edes tt tukea yhtään jos saa työttömyystukea.Epäilen vahvasti.
Kyllä saa toimeentulotukea kun on työttömänä .. tietenkin se pitää itse hakea / tai laittaa oman tietonsa siihen kela laskuriin.
TT-tuki on se viimeisin tukimuoto eikä sitä todellaka
No en minä sanonut että kaikki maksetaan.. sanoin myös että se pitää itse hakea .. joten se on yksilöllistä kuka saa. Ei mulla ole mtn turhia luuloja !!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä perheellisillä mutta ei yksinasuvana. Saako edes tt tukea yhtään jos saa työttömyystukea.Epäilen vahvasti.
Kyllä saa toimeentulotukea kun on työttömänä .. tietenkin se pitää itse hakea / tai laittaa oman tietonsa siihen kela laskuriin.
TT-tuki on se viimeisin tukimuoto eikä sitä todellaka
No en minä sanonut että kaikki maksetaan.. sanoin myös että se pitää itse hakea .. joten se on yksilöllistä kuka saa. Ei mulla ole mtn turhia luuloja !!
Tuollahan lukee että "kyllä saa toimeentulotukea kun on työttömänä", joka antaa ymmärtää että kirjoittaja luulee siihen pelkän työttömyyden riittävää. Sun olisi pitänyt kirjoittaa voi saada, jos ei ole sitä ja tätä ja tuota (työssä käyvä puoliso, omaisuutta jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin saa olla sitä mieltä mitä haluaa. Itse vakaasti sitä mieltä että valtaosa ei halua olla työttöminä. Pitäis keksiä keinoja miten työnantajat palkkaisi paremmin työttömiä. Nykyään yksi ongelma on se että valtaosa työnantajista eivät halua työttömiä
Näin on, eivät palkkaa työttömiä eivätkä ikääntyneitä. Auta armias jos olet viiskymppinen tai kuuskymppinen työtön XD Turha edes mitään hakea kun et työnantajille kelpaa. Kauhiasta työvoimapulasta huolimatta. Marinin katastrofihallitus poisti vihapolitiikkansa mukaisesti eläkeputken ikääntyneitlä eli tässähän sitä ootellaan peruspäivärahalla kuuden vuoden päästä koittavaa eläkettä. Joka jää niin pieneksi että joudun hakemaan myös kansaneläkettä.
Jatkan vielä että työnhakuvelvollisuus tietenkin on, edes siitä ei ole vapautettu ikääntyneitä. Neljää paikkaa pitää hakea joka kuukausi jotta saa reilut viissataa tilille. Katkeruus vaan kasvaa.
Ei se minusta kovin paljon ole, jos keskimäärin yhtä työpaikkaa hakee viikossa. Jos oman alan avoimia paikkoja on enemmän, kannattaa hakea useampaakin. Hakisin myös johonkin senioreita välittävään vuokratyöfirmaan. Minulla on kaksi ikääntynyttä tuttua saanut sitä kautta työpaikan.
Tässä vielä se joka on oikeasti ollut työkkärissä töissä. Itse en ollut infossa töissä ja tästä on jo sen verran aikaa, että uskallan kertoa. Yksi tyyppi tuli siihen infoon ja oli oikein iloinen. "Sain töitä, älkää nyt välittäkö että haisen vähän vanhalle viinalle, tietenkään en töissä juo mutta kävin eilen juhlimassa. Nyt alkaa tästä raittiuden kausi".
Myös työkkärin työntekijöissä oli paljon työllistettyjä. Itsekin ilmoitin puhelimitse yhdelle joka otettiin sinne ja varmaan tanssi siellä toisessa päässä kun sai töitä. Itse lähdin tuossa vaiheessa toisaalle, mutta kuulin myöhemmin että oli vakinaistettu.
Siihen aikaan käytettiin palkkatukea, silloin vielä puhuttiin työllistämistuesta, paljon ja välillä kävi niinkin, että palkkatukikelpoiset loppuivat kesken ja joskus työnantajat olivat vihaisia, kun ei ollut enää sopivaa reserviä. Toki piti olla tehtävään sopiva.
Jokainen normaaliälyinen tietää, että työelämässä on paljon entisiä työttömiä. Erityisesti työvoimavirkailijan se pitäisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän asumistukea saa kuin vuokralla asuvat, ja silloinkin asunnon pitää mahtua kelan määrittelemiin raameihin. Jos töissä ollessaan ostaa oman asunnon, kuten melkein kaikki työssä käyvät tekee, siihen ei saa myöhemmin asumistukea sillä perusteella, että jää työttömäksi. Toimeentulotuesta nyt on turha edes puhuakaan.
Joo, ihan kuin työttömäksi jääneet haluaisivat heti myydä omaisuutensa ja elää niillä rahoilla kunnes mitään ei ole jäljellä, jotta pääsevät elämään "leveästi" ja kontrollin alle tt-tukiasiakkaaksi. Ihan kuin tämä tosiaan olisi ihmisten haave.
Ne jotka tuollaista väittävät taitavat itse olla tt-tuella eläviä, vailla mitään pyrkimyksiä elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa toimeentulotukea kun on työttömänä .. tietenkin se pitää itse hakea / tai laittaa oman tietonsa sii
Olen pahoillani että kirjoitin niin. En kirjoita tänne enää koskaan. Mutta sen sanon ettei mulla ole oikeasti mitään harhoja tuista tai niiden määristä. Itse olen yksinasuva työtön vuokralla. Joten eiköhän teistä jokainen lähtökohtaisesti mieti asiaa omasta lähtökohdista. Olen kirjoittanut tähän ketjuun aiemminkin.. tuo viesti missä kerron että saan 1082 e yhteensä. Siinä teen selväksi etten luule mitään harhaista
Vierailija kirjoitti:
Tästä saa kyllä sen kuvan, että kaikki saisi jotain mystisiä lisätukia ihan vain sillä perusteella, että ovat työttömiä. En tunne ketään, joka saisi.
Useimmilla nyt työttömiksi jääneillä on ansiosidonnainen työttömyyskorvaus ja oma asunto, jonka hankkineet työssä ollessaan. Asumistukea ei saa. Jos asuntolaina on maksettu, niin ei aiheuta suurta ongelmaa, mutta jos on vielä paljon lainaa, niin tilannettahan ei voi pitkään jatkaa, vaan asunto pitää myydä tai laittaa vuokralle. Eikä kymmeniä vuosia keskiluokkaista työtä tehneellä ole yhtäkkiä työttömäksi jäädessään myöskään mitään edellytyksiä toimeentulotuelle.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani että kirjoitin niin. En kirjoita tänne enää koskaan. Mutta sen sanon ettei mulla ole oikeasti mitään harhoja tuista tai niiden määristä. Itse olen yksinasuva työtön vuokralla. Joten eiköhän teistä jokainen lähtökohtaisesti mieti asiaa omasta lähtökohdista. Olen kirjoittanut tähän ketjuun aiemminkin.. tuo viesti missä kerron että saan 1082 e yhteensä. Siinä teen selväksi etten luule mitään harhaista
Ei se mitään. Jos ei koskaan tee mitään, ei myöskään koskaan mokaa. Kirjoita vaan. Mutta ehkä ensi kerralla mietit, että kaikilla ei ole sama tilanne kuin sinulla. Jollakin tosiaan pelkkä ansiosidonnainen työttömyystuki voi olla saman verran tai enemmän kuin tuo sinun kertomasi 1082 euroa. Eikä kaikki asu vuokralla. Silloin ei ehkä saa mitään muita tukia.
Eläkeläiset saa asumistukea omistusasuntoon.
"Kela maksoi työttömyysturvaa yhteensä 1,91 miljardia euroa vuonna 2024."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/1178571/kelan-maksamien-tyottomyystuki…
"Yhteensä Kela maksaa noin 16 miljardia etuuksia. Viime vuonna Kela maksoi euromääräisesti eniten eli 5 miljardia euroa sairausvakuutusetuuksia, joihin kuuluvat muun muassa lääkekorvaukset, sairaspäivärahat ja vanhempainpäivärahat."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/792280/kela-maksaa-noin-16-miljardia-e…
Vierailija kirjoitti:
"Kela maksoi työttömyysturvaa yhteensä 1,91 miljardia euroa vuonna 2024."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/1178571/kelan-maksamien-tyottomyystuki…
Ja ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
" Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…