Anoppi on alkanut pelkäämään koiraani
Tilanne on tämä. Minulla on koira ja aloin seurustelemaan mieheni kanssa 5 vuotta sitten. Koirani on isohko ja hyvin vilkas touhottaja, mutta todella ihmisrakas. Toki olen yrittänyt kouluttaa koiraani hillitsemään itseään ja usein joudun vierailuilla rauhoittelemaan sitä, mutta ei perusluonteeltaan vilkas terrieri ihan sormia napsauttamalla muutu rauhalliseksi.
Noh, viisi vuotta sitten kävimme anopin luona vierailemassa ja kaikki meni mielestäni ihan hyvin. Anoppi sanoi, että hän pelkää koiria, mutta ihan iloisesti hän silti silitteli ja lässytti koiralle, syötti herkkuja eikä säikkynyt, kun koira touhotti ympärillä. Olemme käyneet vierailemassa useita kertoja anopilla näiden vuosien aikana ja koira on kulkenut mukana.
Nyt sitten mieheni veli on hankkinut kääpiökoiran. Koira on tietenkin paljon pienempi kuin meidän koira ja perusluonteeltaan vähän sellainen arkajalka. Nyt yhtäkkiä anoppini on alkanut sanomaan, että me ei enää saada tuoda meidän koiraa heille sisälle, kun vierailemme heillä. Vetoaa siihen, että hän pelkää meidän koiraamme. Kuulemma koira pitäisi jättää kotiin tai narun päähän pihalle. Tuo pieni koira saa toki tulla edelleen sisälle. Emme siis yhtäaikaa olisi tietenkään vierailemassa, koska en halua että pikkukoira joutuu pelkäämään isoa koiraani.
Mutta sitä en ymmärrä, että miksi ihmeessä aivan yhtäkkiä meidän koirasta on tullut anopin silmissä niin pelottava. Sanoin miehelle, että hän saa vastaisuudessa käydä yksin äidillään, koska en tosiaan ole jättämässä omaa koiraani mihinkään narun nokkaan vieraaseen paikkaan ulvomaan. Yleensäkin koko kiinnostus anoppivierailuista kyllä hävisi. Ei minua kiinnosta lähteä mukaan, olen mieluummin koiran kanssa kotona. Mielestäni tuo anopin toiminta on kummallista, jos ennen hän on ollut iloinen koirastamme ja nyt yhtäkkiä sitten ei. Toki anoppi saa päättää, että kuka hänen kodissaan saa käydä. En ole hänelle suuttunut, mutta minua ei vain enää kiinnosta vierailla.
En vain ymmärrä. Sanoin asiasta miehelle ja hän tietenkin suuttui minulle, koska minun pitäisi vain ymmärtää hänen äitiään.
Kommentit (30)
Tyypillistä koiranomistajan vähättelyä kutsua kasvattamatonta koiraa "hyvin vilkkaaksi touhottajaksi". Bullterrierikö sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
En mäkään enää menis. Ehkä anoppi keksi tällaisen kikan, että et tule enää?
No en tiedä. Ihan hyvät välit meillä on minun mielestä ollu ja mielestäni hän on ollut ihan mukava ihminen. Yhtenä jouluna oltiin heillä, tein anopille ruokaa, vein leipomuksia ja kaikkea. Sain lahjankin häneltä. En ymmärrä yhtään.
Jos mitään ei ole tapahtunut, niin on kyllä hyvin erikoista kääntää takkia ihan sormia napsauttamalla. Oli asia mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä koiranomistajan vähättelyä kutsua kasvattamatonta koiraa "hyvin vilkkaaksi touhottajaksi". Bullterrierikö sinulla on?
Bullterrieri ei ole iso.
Vierailija kirjoitti:
Sekarotuinen bulltyyppinen terrieri. Kyse ei ole kouluttamattomuudesta. Nuorempana harrastimme koiran kans rallytokoa ja kävimme kisoissakin. Sellainen perushallinta on hanskassa, mutta ei koulutus ole mikään taikasauva, jolla vilkkaasta koirasta saa flegmaattisen löntystelijän.
Anopin koiratrauma aktivoitunut. Luultavasti aiemmin vaan esitti pitävänsä aapeen koirasta
Joka tapauksessa. Tästedes pysyn vilkkaan koirani kanssa kotona. Ehkä se sitten miellyttää anoppia. Harmittaa kyllä, koska luulin, että hänelläkin oli koiran seurassa mukavaa. Koira ainakin pitää hänestä kovasti.
Olen väsynyt kaikkiin kouluttamattomiin koiriin. Jos ottaa lemmikin, on oltava aikaa ja taitoa koulutukseen.
Ymmärrän provon anoppia.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vaan tyytyväinen.
Tyytyväinen mistä? Siitä, että koirani ei ole enää tervetullut, vaikka mitään ei ole tapahtunut? Siitä, että anoppi ei pidäkään koirastani, joka kyllä pitää hänestä? Siitä, että mieheni on suuttunut minulle, kun sanon suoraan, ettei minua kiinnosta lähteä anopille ja jättää samalla koirani kotiin yksin puoleksi päiväksi viikonloppuina?
Vierailija kirjoitti:
Olen väsynyt kaikkiin kouluttamattomiin koiriin. Jos ottaa lemmikin, on oltava aikaa ja taitoa koulutukseen.
Ymmärrän provon anoppia.
Justjoo. Koirani ei hypi, ei hauku eikä pure, mutta on kyllä vilkas liikkeissään. Jos jokaisen koiran pitää olla käytökseltään mallia 10-vuotias, ylipainoinen, paikalla makaava newfoundlandinkoira, niin sitten on ihmisellä asenne pielessä.
Anoppi on ollut tähän asti vieraskorea, muttei jaksa enää.
Muakin ärsyttää touhottavat koirat. Kuolaa joka paikan, huiskii hännällä tavarat alas, kerjää, tunkee kuonoa jalkoväliin, raapii lattiat pilalle. Juu ei mun luo.
Anoppisi on tähän asti yrittänyt sietää koiraa ja näytellyt pitävänsä siitä, mutta hän ei enää jaksa näytellä.
Itsellä on sama juttu, että haluaisimme vierailla erään ainakin minulle rakkaan ystäväpariskunnan luona, mutta emme voi sietää heidän kouluttamatonta koiraansa.
Koira siis tulee sohvalle, hyppii päällä ja tulee kasvoille nuolemaan. Ei usko vaikka komentaa. Alkaa vain haukkua, jos sen työtää väkisin pois.
Kylään olen heitä kutsunut, mutta ilman koiraa. Eivät ole käyneet kertaakaan. Sääli, että ihmissuhteet kariutuu näin turhasta syystä. Nyt täytyy vain odottaa, että koirasta aika jättää.
Minkä merkkinen koira? Mikä koira ylipäätään pitäisi parhaiten anopin loitolla? T: ystävän puolesta kyselen
Vierailija kirjoitti:
Muakin ärsyttää touhottavat koirat. Kuolaa joka paikan, huiskii hännällä tavarat alas, kerjää, tunkee kuonoa jalkoväliin, raapii lattiat pilalle. Juu ei mun luo.
Niinkai hän sitten on ollut. Ei kaikki pidä kaikenlaisista koirista, ymmärrän sen. Turha kuitenkaan miehen olla minulle suuttunut siitä, että minä valitsen kotiin jäämisen.
Vierailija kirjoitti:
Koirat ovat ihania. 🐶🐕
Sotkua tulee, niitä jälkiä ei ole kiva siivoilla jälkeen.
Ei sun ole Ap mikään pakko enää käydä anopillasi. Jää kotiin. Syyksi suoraan sanot, ettei koiraa voi jättää yksin pitkäksi ajaksi vapaa-aikoina, kun työpäivistäkin tulee jo koiralle liikaa yksinoloa.
Koira on sun perheenjäsen ja sulla on oikeus ajatella sen parasta.
En mäkään enää menis. Ehkä anoppi keksi tällaisen kikan, että et tule enää?