Mika pahin moka, jonka tyohaastattelussa voi tehda? Taisin just mokata koko haastattelun, voi itku. Haastattelu on varmaan kaikkein ratkaisevin, joten tuskin auttaa hyvat paperit
ja työkokemus...? Sanokaa pliis jotain kilttiä....
Kommentit (52)
Tuo sotaesimerkki oli huono, mutta tarkoitin vain kuvata vastauksen rakennetta, kun ensimmäisessä siinä on joku rakenne ja toisessa vaan pelkkää ajatuksenvirtaa. On vaan niin pettynyt olo itseeni kun mokasin ehkä kaikkein helpommassa kysymyksessä. Mutta kuten tuossa yllä kuvattiin, niin juuri noin kävi, että en osannut väläyttää mieleeni jotain sopivaa vastausta, vaan vastasin vaan mitä melko tyhjässä mielessäni sattui olemaan.
Voih, tais kyllä mennä se paikka, kun tässä ketjussa on jo kaksi esimerkkiä siitä miten keskustelu ajautui väärille urille tai vastaus ei vaan ole sitä odotettua, ja kummatkaan eivät saaneet paikkaa...
ap
Vierailija:
Olin jo viittä vaille valittuna, kun piti mennä n. 20 miehen haastateltavaksi.Jossain pirun vaiheessa asia yhtäkkiä kääntyi ihan väärille urille ja lopputulos oli se, että puhe meni jotenkin feministisille raiteille (en TODELLAKAAN ole semmoinen) ja paikkaa en saanut.
Yleensähän vain se yksi hakija saa sen paikan. Ja et välttämättä voi tietää, kuinka " hyviä tai huonoja" muut hakijat olivat kokonaisuuksina työnantajan mielestä.
että jollain muulla on mennyt haastattelu paremmin.
olet jatkossakin kiinnostunut ja kysy vaikka koska heillä olisi seuraava rekrytointitarve. Älä jää kiinni yhteen heikosti menneeseen hetkeen vaan korvaa se uusilla paremmilla. Näin vahvistat myös sitä fiksua kuvaa, jonka varmasti jo osittain annoit,mutta jota yksi kohta ehkä heikentää.
että huomasin haastattelevani haastattelijaa. olin niin kiinnostunut hänen koulutuksestaan, työkokemuksesta ja ulkomaankomennuksesta, että huomasin roolien heittäneen kuperkeikkaa. en saanut hommaa, mutta opin pitäämään suutani vähän soukemmalla :D
Kyllä se on työnantaja, joka haluaa siinä tilanteessa olla valinnantekijänä, joten minustaki pahin moka on se, että näkyy enemmän vähemmän läpi että ei ole täysillä kiinnostunut juuri tästä työstä.
(Olen joskus aikaisemminkin maininnut).
Soittelin oma-aloitteisesti työn perään (ei siis varsinaista aukinaista paikkaa) ja puhelimessa ollut ihminen puhui tyyliin hienoa kun soitit, meillä on kova pula tämän alan osaajista. Puhelinhaastattelu meni kaikin puolin sikahyvin.
Sitten menin varsinaiseen haastatteluun... Haastattelija odotteli lasikoppi-huoneessa, enkä löytänyt ovea siihen helevetin koppiin!!Haastattelija siis seurasi kun kiersin koppia ja oma tunnelma laski kuin lehmän häntä. Hitto kun en ole edes sitä tyyppiä joka osaa laittaa asian leikiksi. Juupasen juu, yhtäkkiä sitä tarvetta ei enää ollutkaan, tosi yllättävää :).
Vierailija:
Haastattelija odotteli lasikoppi-huoneessa, enkä löytänyt ovea siihen helevetin koppiin!!
jakaa eri liikkeisiin ja siksi jokaisen liikkeen pomot oli mukana haastattelussa. Kivaa...
Ei voi olla totta, että työhaastattelijat ovat niin puusilmiä, että laskevat vain sen sattuman ja pelisilmän varaan että joku osaa vaan toimia haastattelutilanteessa toista paremmin. Kyse on siis opetellusta taidosta " olen tosi hyvä vaikuttamaan tosi hyvältä työpaikkahaastattelussa" . Minusta inhimilliset virheet ja ihmisen näkyminen vastausten takana on melkeinpä kiinnostavampaa kuin sellainen kumiukko, josta ei saa mitään otetta kun kaikki on niin kiiltokuvamaisen oikeaa.
Tyhmä haastattelija, kun ei osannut nousta tuolistaan avaamaan sulle ovea sinne lasikoppiin. Siis epäkohtelias.
ja usko tai älä haastattelijakin on joskus saattanut mokata samalla tavalla omassa haastattelussaan. ihmisiähän mekin ollaan. tärkeää on että jos mokaa tolla tavalla ei anna sen pilata koko haastattelua tai ala itkemään tms.
terv rekrytoija, joka on itsekin hermostuksissaan jaaritellut puuta heinää
Mä olen ollut aika monissa haastatteluissa.
Olen ollut sellaisessa, jossa työnantaja ei kysynyt multa ainuttakaan kysymystä, kertoi vain yrityksensä toiminnasta ja näytteli valokuvia.
Olen ollut myös haastattelussa, jossa haastattelija oli veemäinen tuppisuu, joka teki ilkeämielisiä huomautuksia. Katseli päästä varpaisiin ja purskahti ivalliseen nauruun kesken kaiken (olin kertomassa hänelle edellisestä työpaikastani, en mitään huumorijuttua).
Sitten ole ollut myös haastatteluissa, joissa haastattelija on ollut ystävällinen ja asiallinen - siitä huolimatta, että en ole ehkä ollut juuri heidän kaipaamansa henkilö.
Hain nuorena tyttönä kesätyöpaikkaa sihteerin tehtävistä. Pääsin haastatteluun, jossa pelattiin todella kovilla panoksilla -tehtävään nähden aivan ylimitoitetuilla. Minulta kyseltiin ulkomaan kokemusta, harmiteltiin aiemman työkokemuksen " lapsellisuutta" , puhuttiin todella epäkunnioittavasti " no miten sun mielestä toi jäätelöpallojen pyörittely auttaa sua tässä vaativassa postinavaamistehtävässä" .
Jotenkin joillakin isoilla pösöillä on tarve tehdä paikkansa tehtävistä ihan sairaan tärkeitä, se siis korostaa heidänkin tärkeyttään. Ihan kun nyt postin jakamisessa tarvisi jotain suurempaa järkeä, kun jakaa postit nimen mukaan huoneisiin, joiden ovessa on myös nimi.
Piti tääkin nyt vaan kertoa. Oikeasti moka haastattelussa ei ole aina haastateltavan!
Ps. Minulla on myös työtodistus tiskaajan hommista sanankääntein " toiminut erilaisissa astiahuollon tehtävissä ravintolassamme" . Tiskasin baarin takahuoneessa kaljatuoppeja ja laitoin puhtaat hyllyyn. Eri astiatyypeistä sain myös kokemusta tyhjentäessäni tuhkakuppeja.
Vierailija:
Mä olen ollut aika monissa haastatteluissa.Olen ollut sellaisessa, jossa työnantaja ei kysynyt multa ainuttakaan kysymystä, kertoi vain yrityksensä toiminnasta ja näytteli valokuvia.
Olen ollut myös haastattelussa, jossa haastattelija oli veemäinen tuppisuu, joka teki ilkeämielisiä huomautuksia. Katseli päästä varpaisiin ja purskahti ivalliseen nauruun kesken kaiken (olin kertomassa hänelle edellisestä työpaikastani, en mitään huumorijuttua).
Sitten ole ollut myös haastatteluissa, joissa haastattelija on ollut ystävällinen ja asiallinen - siitä huolimatta, että en ole ehkä ollut juuri heidän kaipaamansa henkilö.
vaan tyyliin " 25v" vasta amk:sta valmistunut tyyppi ja hänen gaiffarinsa. Melkein rivityöntekijöitä tai sitten yrityksen omistaja (ei koulutusta).
Vierailija:
ja usko tai älä haastattelijakin on joskus saattanut mokata samalla tavalla omassa haastattelussaan. ihmisiähän mekin ollaan. tärkeää on että jos mokaa tolla tavalla ei anna sen pilata koko haastattelua tai ala itkemään tms.terv rekrytoija, joka on itsekin hermostuksissaan jaaritellut puuta heinää
Vierailija:
Hain nuorena tyttönä kesätyöpaikkaa sihteerin tehtävistä. Pääsin haastatteluun, jossa pelattiin todella kovilla panoksilla -tehtävään nähden aivan ylimitoitetuilla. Minulta kyseltiin ulkomaan kokemusta, harmiteltiin aiemman työkokemuksen " lapsellisuutta" , puhuttiin todella epäkunnioittavasti " no miten sun mielestä toi jäätelöpallojen pyörittely auttaa sua tässä vaativassa postinavaamistehtävässä" ..
ja mun olisi pitänyt olla aivan sairaan omistautunut koko juttuun, mielettömästi kokemusta, hirveä draivi jne.
Työ olisi ollut sposteihin vastaamista, postitusta puhelimeen vastaamista. Siis hommia, jotka aivan jokainen osaa, jos vain on hoksottimia yhtään.
Jos he v**tuilevat kokeillakseen miten siihen reagoi, moni varmaan reagoi niin että todetaan että " heillä ei ole kykyä sietää painetta" . Ja ne, jotka saattaisivat läpäistä tämän tieteellisen seulan, pitävät käytöstä todennäköisesti niin huonona ja moukkamaisena, etteivät ehkä halua enää tulla ko paikkaan töihin.
Voisiko joku valaista mua, miten ihmisen ominaisuuksia ei voida saada selville keskustelun kautta?
oikeasti olevan niille käyttöä. Joissakin firmoissa ei vaan ole tylsiä rutiinihommia, vaan heillä postinjakaminen ja puhelunvälittäminenkin on jotain salatiedettä.
Terv. kesätyttö
Vierailija:
Vierailija:
Hain nuorena tyttönä kesätyöpaikkaa sihteerin tehtävistä. Pääsin haastatteluun, jossa pelattiin todella kovilla panoksilla -tehtävään nähden aivan ylimitoitetuilla. Minulta kyseltiin ulkomaan kokemusta, harmiteltiin aiemman työkokemuksen " lapsellisuutta" , puhuttiin todella epäkunnioittavasti " no miten sun mielestä toi jäätelöpallojen pyörittely auttaa sua tässä vaativassa postinavaamistehtävässä" ..ja mun olisi pitänyt olla aivan sairaan omistautunut koko juttuun, mielettömästi kokemusta, hirveä draivi jne.
Työ olisi ollut sposteihin vastaamista, postitusta puhelimeen vastaamista. Siis hommia, jotka aivan jokainen osaa, jos vain on hoksottimia yhtään.
Vieraiden kesken vuorovaikutuksen syntyminen on aina kokeilevaa, joten ihan luonnollista, että tunnelman tasossa on nousuja ja laskuja. Ehkä haastattelijat jopa ajattelivat kysyneensä tietämättään jotain liian tungettelevaa, esimerkiksi jotain perheestäsi, joka on juuri kuollut liikenneonnettomuudessa tms. Minusta mokasi ei ollut lainkaan pahimmasta päästä, jos sitä mokaksi voi edes sanoa. Riippuu vähän työpaikasta, mutta jos heillä on sijaa inhimillisyydelle, pieni jännitys ja hajanaisuus on osa sitä.